Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Projekt The Future is ... | Zdroj: FDULS Plzeň Projekt The Future is ... | Zdroj: FDULS Plzeň

Progresivní Sutnarka. Kurátor Jan Van Woensel přišel s nápadem, jak sdílet inspirativní myšlenky významných osobností online

Jak vypadá umění během krize? Co se díky sociální izolaci a důslednému virtuálnímu životu posledních měsíců můžeme naučit? Jan Van Woensel, kurátor SUTNARKY – Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, přišel s projektem, který sdílí myšlenky blízkých spolupracovníků fakulty – expertů na poli designu a vizuálního umění – prostřednictvím krátkých video vzkazů. Jedná se o významné osobnosti jako Steven Heller, Warren Lehrer, Doron Polak, Christine Clinckx, Gérard Lo Monaco, Marina Cedro, Eitan Bartal, Yael Eylat Van-Essen či Renáta Fučíková. O projektu příznačně nazvaném The Future is… jsme si povídali právě s kurátorem Janem Van Woenslem.

Můžete mi popsat projekt The Future is… ?

JAN: Na projektu The Future is…  jsem začal pracovat, když jsem se vrátil z pracovní cesty do USA. Bylo to na začátku března, tedy na počátku vládních opatření a zákazu volného pohybu osob. Působím jako kurátor Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni a mimo přípravy projektů, výstav a výzkumné práce přemýšlím také nad meta-vizí fakulty. Disponujeme rozsáhlou mezinárodní sítí expertů na poli designu, vzdělávání v designu, umění a jejich vzájemných přesahů. Když cestuji, vždy si s některými kolegy domluvím pár schůzek, abych udržel naše „analogové“ spojení aktivní. Před dvěma měsíci nám všem ale neočekávaně zasáhl do života virus.

The Future is… jsem navrhl jako bezpečnou virtuální platformu. Projekt tlumočí myšlenky našich mezinárodních spolupracovníků o tom, co nám může doba po COVID-19 přinést, co se může změnit, jak nás izolace ovlivňuje a co můžeme udělat proto, abychom tím vším úspěšně prošli. Projekt byl navržen pro studenty Sutnarky tak, aby je propojil se členy uměleckého světa. Ti s nimi skrze videa sdílí své myšlenky, nápady, kreativitu a inspiraci. Celý projekt je především o komunitě a velkorysosti.

„Žádné setkání nemá smysl, protože vše je sjednocené; všechno patří všemu. I to, co není zahrnuto, je také zahrnuto. Už žádná ega ani touhy. Narozeniny i pohřby skončily jednou provždy.“  Eitan Bartal v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň„Žádné setkání nemá smysl, protože vše je sjednocené; všechno patří všemu. I to, co není zahrnuto, je také zahrnuto. Už žádná ega ani touhy. Narozeniny i pohřby skončily jednou provždy.“ Eitan Bartal v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň

Co je hlavní myšlenkou projektu, kterou chcete sdílet s ostatními?

JAN: The Future is… je můj skromný způsob, jak ukázat, že Sutnarka je skvělá komunita studentů, učitelů a expertů. Projekt zároveň zdůrazňuje, že naše kreativita nemůže být ničím a nikým svázána.

Steven Heller v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS PlzeňSteven Heller v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň

Jakou roli by v krizi mělo hrát umění všeobecně?

JAN: Nemyslím, že by umění mělo hrát jakoukoli všeobecnou roli, jelikož umění ze své podstaty není všeobecné nebo univerzální. Umění může být v čase krize tak volné, jak jen potřebuje: reakční, melancholické, kritické, osamělé, experimentální, neviditelné, groteskní, tvrdohlavé, ve službě něčemu…. Určitý typ umění může hrát určitou roli v krizi. V kontextu COVID-19 a jeho dopadů na společnost myslím, že umění může potenciálně poskytnout místo pro rozšířenou komunitu tak, abychom mohli přetrvávající pocity nejistoty lépe snášet.

„Pokud mám mluvit o budoucnosti, ráda bych mluvila především o našich snech a obavách. Sny mých mladých let jsou již naplněny.“  Renáta Fučíková v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň„Pokud mám mluvit o budoucnosti, ráda bych mluvila především o našich snech a obavách. Sny mých mladých let jsou již naplněny.“ Renáta Fučíková v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň

Jak vy osobně uvažujete o koronaviru a jeho dopadech na společnost?

JAN: Virus obnažil množství kritických záležitostí a je pro nás výzvou v různých oblastech. Ve svém příspěvku k The Future is… jsem zmínil masivní útěk lidí na internet a to, jak se umění, z filozofického úhlu pohledu a pod tíhou specifických okolností nutnosti izolace a sociální distance, stalo daleko méně materiální. Mé video vzkazy v podstatě volají po nutnosti přemýšlet kriticky nad kvalitou výuky a uměleckých výstav odehrávajících se on-line. V tomto ohledu si myslím, že nám herní průmysl nabízí zajímavou imerzivní taktiku, s níž bychom mohli dále pracovat. Většina pokusů o zprostředkování virtuální návštěvy muzeí jako reálného zážitku povážlivě pohořela.

„A obdélníky – poslouchejte pozorně – obdélníky se stanou vysoce nepopulárními.“ Warren Lehrer v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň„A obdélníky – poslouchejte pozorně – obdélníky se stanou vysoce nepopulárními.“ Warren Lehrer v projektu The Future is ... kurátora Jana Van Woensela. | Zdroj: FDULS Plzeň

Koronavirus nám, doufejme, připomene, že jsme sociální bytosti, které se při nedostatku kvalitní interakce, ať už off nebo on-line, rozhodně nebudou cítit dobře. Jak říká Steven Heller: „Designéři musí být mezi ostatními designéry.” Nyní se již pomalu z krize dostáváme, a tak nezbývá než doufat, že budeme mít více pochopení pro věci, které již máme a budeme schopni více si užívat svobodu.

Link na videa projektu The Future is... naleznete zde.

Další články