Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lidé čím dál tím více sledují trendy, říká Lukáš Pytloun, majitel sítě hotelů Pytloun Hotels | Zdroj: archiv Lidé čím dál tím více sledují trendy, říká Lukáš Pytloun, majitel sítě hotelů Pytloun Hotels | Zdroj: archiv

Prodáváme emoce. Hoteliér Lukáš Pytloun sází na designérskou špičku a jeho impérium roste

Lukáš Pytloun, majitel a provozovatel sítě hotelů Pytloun Hotels, sází na spolupráci se špičkami tuzemského designového „rybníčku“. Na interiéru jeho Grand Hotel Imperial se podílela taková jména jako Bořek Šípek, Maxim Velčovský nebo studia Vrtiška & Žák či Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. Věří, že funkční, jednoduchý, ale přesto nápaditý interiér je investicí do budoucna. Proč tedy nezačít s objevováním tuzemské designové hotelové scény v dnešní době, kdy se jen tak do zahraničí nedostaneme?

Spolupracoval jste již na svém prvním hotelu s designéry? 

LUKÁŠ: V době, co jsem zakládal svůj první hotel, se otevírala Ikea na Černém mostě a mě napadla jednoduchá myšlenka, že celý hotel vybavím nábytkem z Ikey. Že to bude takový její showroom. V té době byla možná Ikea daleko více vnímaná jako taková známka soudobosti, funkčnosti, jednoduchého designu. I dnes nabízí produkty, které jsou opravdu hezké. Říkal jsem si tedy, proč to neudělat takto jednoduše. Tento líbivý, jednoduchý design zafungoval. Řekl jsem si, že půjdu touto cestou. U dalších hotelů jsem spoléhal na svůj estetický cit a snažil jsem se interiéry navrhovat sám. 

Až u Grand Hotelu Imperial v Liberci jsem oslovil studio VRTIŠKA & ŽÁK. Tam jsem poprvé spolupracoval s architekty. Nakonec jsem oslovil ještě asi dalších třicet architektů. Proto nabízíme třicet osm různorodých pokojů, takový showroom českého soudobého designu. 

Jak jste vlastně k tomuto kroku, oslovit designéry, dospěl? 

LUKÁŠ: Už jsem to chtěl udělat dříve, když jsem zakládal Pytloun City Boutique Hotel, což bylo v roce 2012, ale zjistil jsem, že to už není tak jednoduchá a levná věc. Byl jsem hodně limitován financemi. Tento hotel nebyl tak velký, měl třicet pět pokojů a nešlo to v zásadě udělat takto jednoduše. V Grand Hotelu Imperial je přes sto pokojů. Zde jsem pro tento záměr vyčlenil třicet osm „designových“ pokojů. Zbylých sedmdesát pokojů je standardních. Ale i na nich jsem spolupracoval se studiem VRTIŠKA & ŽÁK. Dnes to funguje tím způsobem, že já udělám jakýsi „masterplan“ nemovitosti, vymyslím, jak by vše mělo fungovat, a pak to s těmi designéry „oblékám“. 

Grand Hotel Imperial v Liberci nabízí unikátní pokoje od významných designérů | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.czGrand Hotel Imperial v Liberci nabízí unikátní pokoje od významných designérů | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.cz

Jaké vidíte výhody, popřípadě nevýhody takovéto spolupráce?

LUKÁŠ: Nevýhod je určitě méně. Je to rozhodně finanční i časová náročnost, jelikož musí probíhat různé konzultace, nevytváříte si to sám. Musíte působit jako takový arbitr, jelikož jste mezi „mlýnskými kameny“, kdy na jedné straně máte nějaký objem peněz, které do svého projektu můžete investovat, na druhé straně máte designéra. Když se na začátku úplně nepochopíte, tak nezná úplně váš rozpočet a neuvažuje stejně ekonomicky, jako vlastník, investor. S designéry, se kterými spolupracuji, toto ale máme skvěle vyjasněné a víme, jakým směrem cílíme. Rozhodně je dobré si uvědomit, že design bude něco stát, ať už to je honorář architekta, designéra, nebo ať je to ten výsledný produkt. 

O interiér hotelu Grand Hotel Imperial v Liberci| se postaralo studio VRTIŠKA&ŽÁK | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.czO interiér hotelu Grand Hotel Imperial v Liberci| se postaralo studio VRTIŠKA&ŽÁK | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.cz

Přínosem je ale fakt, že vy neděláte soudobý design. Ti architekti a designéři přemýšlejí v trochu jiných mantinelech a koukají dopředu, tvoří něco, co má přesah a interiér tím pádem vydrží být déle moderní. Jsem přesvědčený o tom, že se mi tento přístup v budoucnu vrátí. Zákazníkovi tím dáváte nějakou přidanou hodnotu. Já se přiznám, že jako hoteliér, i přes to, že je design mým koníčkem, nestíhám sledovat všechny současné trendy. A určitě nestačí, že jedete jednou za rok do Milána.

Znám ale spoustu lidí, co to takto dělají. Nemyslím si však, že je to správná cesta. Design má být i o funkčnosti, promyšlenosti. Když si tedy ti lidé sednou, myslím tím majitel, investor a designér, tak se to musí odrazit i na výsledném produktu. Rozmístění zásuvek, ovládání hotelového pokoje, které má být intuitivní, vybavení pokojů – to je má silná stránka. Na designérech pak nechávám, jak to má vypadat nebo jaké použít materiály. 

Během spolupráce s designéry necháváte vše na nich, nebo prosazujete i své představy?

LUKÁŠ: Konzultuji s nimi každou položku. Někdy dojde i na výměnu názorů, která je ale užitečná. Designér totiž většinou nepřemýšlí ve všech konsekvencích, nahlíží na danou věc z pohledu designu. Neřeší například údržbu prostoru, renovaci, nebo o tom, jak se bude ten prostor dlouhodobě opotřebovávat. Do těchto otázek sám hodně vstupuji. Co se ale týče „atmosféry“, do toho se snažím nevstupovat, a tam si myslím, že designér ví, co dělá. My prodáváme emoci a kdyby bylo vše podřízené praktičnosti, emoce z daného prostoru vyprchá. 

Pokoj 50 Shades of Grey navrhnul Petr Stolín | www.pytloungrandhotelimperial.czPokoj 50 Shades of Grey navrhnul Petr Stolín | www.pytloungrandhotelimperial.cz

Pokoj Graphic od Atelieru Kunc | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.czPokoj Graphic od Atelieru Kunc | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.cz

Zaznamenáváte, že se vkus českých hostů mění? Že jsou více ochotni připlatit si za hezký pokoj? 

LUKÁŠ: Určitě ano, je vidět, že Češi více cestují a inspirují se v zahraničí. Od zákazníků, například ze západní Evropy, se ale jejich vkus stále liší. Je to dobře vidět na designových pokojích. Každý rok vyhlašujeme soutěž o nejpopulárnější pokoj. Rozdíl je opravdu drastický. Zatímco před pěti lety vyhrál pokoj Glamour, který má takový východní, líbivý, trošku opulentní styl, dnes vyhrávají už daleko jednodušší, méně zdobné pokoje. Spíše lidi více zaujme netradiční řešení dispozic. Vývoj je tedy opravdu jednoznačný. Lidé čím dál tím více sledují trendy a v jednoduchosti je krása, což se mezi lidi už ve velkém dostalo. Zavítala sem taková ta skandinávská vlna. 

Designový pokoj Analepse od studia Skubb | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.czDesignový pokoj Analepse od studia Skubb | Zdroj: www.pytloungrandhotelimperial.cz

Na jakou klientelu se s těmito designovými pokoji zaměřujete? 

LUKÁŠ: Cílíme na mladé páry nebo rodiny s dětmi. Ze zahraničí k nám však jezdí i trošku starší generace. Je vidět, že mladí sledují trendy a za designem si dojedou, v zahraničí je to možná výsadou širší vrstvy. Do Liberce se například jezdí inspirovat i lidé, kteří zrovna plánují nějakou přestavbu, přijedou na prodloužený víkend a každý den si rezervují jiný pokoj. 

Lobby a bar hotelu Pytloun Boutique Hotel Prague | Zdroj: www.pytlounhotelprague.czLobby a bar hotelu Pytloun Boutique Hotel Prague | Zdroj: www.pytlounhotelprague.cz

S jakými českými designéry spolupracujete nejčastěji? 

LUKÁŠ: Nejčastěji spolupracuji s Romanem Vrtiškou a Vladimírem Žákem. S nimi jsem si nejvíce sedl. Na Grand Hotelu Imperial jsem například spolupracoval s Atelierem Kunc. Těch jmen je ale celá řada. Snažím se už teď pokaždé spolupracovat s nějakým zajímavým „jménem“, který dá našemu produktu přesah. 

Máte nějaký oblíbený hotel v zahraničí nebo u nás, nějaký „hotelový“ vzor?

LUKÁŠ: Po hotelech jezdím moc rád. Musím říct, že tak dva měsíce v roce spím po hotelech. Moc se mi líbí například holandský hotelový koncept CitizenM, což je hezký, zajímavý koncept. Vypadá to trošku jako showroom Vitry. Jsou to malinkaté pokoje, okolo 14m2 s velkou prosklenou plochou. Já mám vlastně také podobný projekt, jako právě CitizenM. Jmenuje se INNBOX a jde o koncept designového „kontejnerového hotelu“. Půjde o to, že se bude hotel stěhovat za lidmi. Jedná se o moduly, které se dají jednoduše rozebrat a přemisťovat z jednoho místa na druhé. Zatím jsme ve fázi prototypu. Doufám, že ho ale budeme realizovat co nejdříve. 

Apartmánový Flat Hotel v Liberci je plně automatizovaný | Zdroj: www.pytlounflathotel.czApartmánový Flat Hotel v Liberci je plně automatizovaný | Zdroj: www.pytlounflathotel.cz

Poslední otevřený Pytloun Flat Hotel v Liberci je speciální tím, že nemá klasickou recepci je plně automatizovaný. Prozraďte mi o něm více.

LUKÁŠ: Přesně tak, tam funguje samoobslužný kiosek a v Hotelu Imperial je vzdálená recepce, která je vzdušnou čarou asi třičtvrtě kilometru. Recepční vidí přes obrazovku hosty, kteří se přijíždí ubytovávat právě do Flat Hotelu. Nepodávají se v něm snídaně, nejsou k němu přidruženy žádné služby. Je to spíše apartmánový dům s výhodou, že si check-in a check-out můžete přes aplikaci, nebo kiosek udělat sami. 

Je právě tento přístup cestou, ve které byste chtěl pokračovat i do budoucna? 

LUKÁŠ: Tato pobočka má patnáct bytů. Takže tady se nám ta recepce nevyplatí. U ostatních hotelů si myslím, že by tam ten lidský faktor měl být. U všech hotelů ale chceme do konce roku zrušit klasickou recepci. Recepční si nebude brát od hostů občanku, nebude složitě opisovat data, ale půjde například s hostem na pokoj a vše mu ukáže. Jak se hotelový pokoj ovládá, nabídne welcome drink, celodenní tapas nebo pomůže se zavazadly. Nebude dělat ty věci, které se již dnes dají automatizovat. My jim dnes říkáme runneři a animátoři. 

Kromě Prahy a Liberce máte hotely i například v Harrachově, Hasištejně. Co vás vedlo k expanzi i do menších měst? 

LUKÁŠ: Já jsem vyrostl na korporátní klientele. Velice dobře se dá ale pracovat s leisure klientelou. V současné době tedy cílíme i do takových leisure destinací, jako je právě Harrachov nebo Hasištejn, jelikož je to klientela, pro nás možná méně náročnější, která volí delší pobyty (tři až pět dní). Chceme jít rovněž cestou lázeňských hotelů. Je to segment, který nás teď hodně baví. V Harrachově plánujeme tento rok, pokud to situace dovolí, postavit velký wellness hotel s osmi saunami nebo bazénem. To také ocení právě více leisure klientela. Myslíme si také, že tato klientela není tak ekonomicky náchylná jako ta korporátní. 

Síť hotelů Pytloun Hotels najdete i v Harrachově (na snímku) nebo v Hasištějně | Zdroj: www.pytlounwellnesshotelharrachov.czSíť hotelů Pytloun Hotels najdete i v Harrachově (na snímku) nebo v Hasištějně | Zdroj: www.pytlounwellnesshotelharrachov.cz

Kam chcete ještě dále expandovat? 

LUKÁŠ: Plánujeme ještě hotel v Praze. Chceme ale expandovat i do dalších regionů. 

Jak se podepisuje současná koronakrize na vašem podnikání? 

LUKÁŠ: Až na jeden hotel v Liberci, kam jezdí korporátní klientela, máme v současné době všechny zavřené. Ale i tam je ta vytíženost nízká, v řádech desítek procent. Hotel v Praze je například zaměřen z 90 % procent na zahraniční hosty. Tam se rovněž pokusíme nalákat českou klientelu, alespoň z části. 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Další články