Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Před dvanácti lety rozjeli Jakub Veselský  s Janem Bouškou e-shop zaměřeným na neotřelé značky pod názvem Freshlabels.  Teď se rozhodli dobýt německý trh a otevřeli svůj první kamenný obchod v Berlíně. 

Před dvanácti lety rozjeli Jakub Veselský s Janem Bouškou e-shop zaměřeným na neotřelé značky pod názvem Freshlabels. Teď se rozhodli dobýt německý trh a otevřeli svůj první kamenný obchod v Berlíně.

Prodávají české batohy v srdci Berlína. Dvojice z Teplic se rozhodla expandovat do Evropy

Před dvanácti lety rozjeli Jakub Veselský s Janem Bouškou e-shop zaměřený na neotřelé značky pod názvem Freshlabels. Podařilo se jim otevřít kamenné obchody v Teplicích i v Praze. Loni se odhodlali přesunout za hranice a začali produkty z e-shopu rozesílat po celé Evropě. Teď v květnu se rozhodl tenhle český concept store zkusit štěstí na německém trhu a otevřel svůj další kamenný obchod v populární berlínské čtvrti Mitte.

Freshlabels v Berlíně, zdroj: Alexandra Timpau.Freshlabels v Berlíně, zdroj: Alexandra Timpau.

Vsadili na koncept backpack storu, který se jim osvědčil už v Praze. I tady se zaměřili na batohy, tašky, doplňky a neotřelé značky, které prošly kurátorským výběrem Freshlabels. V oblasti nabídky originálních kvalitně zpracovaných batohů a doplňků vnímají i na německému trhu mezeru, kterou by rádi zaplnili. Interiér berlínského obchodu je postavený na jednoduchém, vzdušném, ale efektním designu se zajímavými detaily a nápady, jehož autorkou je architektka Lenka Míková

Berlínská výzva

Letos to bude třináct let, kdy jste spustili váš e-shop s cílem nabídnout zákazníkům originální značky, které u nás tehdy nebyly dostupné. Co pro vás bylo za tu dobu nejtěžší – začátky, prorazit v Praze nebo teď otevření obchodu v zahraničí?

HONZA: Asi nedokážu říct, jaký z uvedených milníků byl nejtěžší, s odstupem času se to dost špatně hodnotí. Co se týká začátků, byli jsme čerstvě po škole, měli spoustu nápadů a energie, tak jsme se po hlavě pustili do e-shopu. Rozjezd byl složitý, protože jsme neměli s podnikáním a ecommerce žádné zkušenosti a všechno jsme se učili sami a za jízdy. Zároveň jsme si díky tomu, že neexistovala žádná šablona, mohli vymýšlet netradiční řešení. Na našem prvním webu se třeba ozývaly zvuky štěkání.

JAKUB: Osobně jsem zažíval největší stres, když jsme otevírali první obchod v Praze, kde jsme dělali všechno poprvé. Tři dny před otevřením jsme nalakovali podlahu a den před slavnostním otevřením nebyla stále suchá, takže do obchodu nemohl nikdo vstoupit. Ještě 40 minut před otevřením běhali v obchodě lidi s vrtačkami, všude byla spousta pilin a žádné oblečení, jen prázdná ramínka, přitom venku už tou dobou stála fronta zákazníků, kteří přišli na „opening“. Měli jsme zpoždění asi 20 minut, ale zvládli jsme to, nakonec to uvnitř vypadalo jako obchod.

Slavnostní opening, zdroj: Conrad Bauer.Slavnostní opening, zdroj: Conrad Bauer.

Jak náročné bylo rozjet obchod v Berlíně?

JAKUB: Upřímně řečeno, nečekali jsme, kolik nás bude čekat obstrukcí s německými úřady. Bylo to rozhodně administrativně náročnější a zdlouhavější než otevření obchodu v Čechách. Samotné slavnostní otevření už takový punk jako kdysi nebyl. Tentokrát jsme měli už pět dní před spuštěním provozu postavený obchod, také díky perfektní spolupráci s Lenkou Míkovou a díky klukům, kteří nám obchod stavěli.

Backpack Store Opening Party v Berlíně, zdroj: WeAre productions

Co vás vedlo k rozhodnutí zaměřit se na německý trh a otevřít obchod v Mitte, centru Berlína, kde je velká konkurence? 

HONZA: V Německu je velká kupní síla a trh s obrovským potenciálem. Je tady obecně velká konkurence, ale jsme přesvědčeni, že s naším zaměřením na „urban travellers“ a udržitelnost máme co říct. Do Berlína jsme se rozhodli vstoupit právě s konceptem specializovaného batohového obchodu, který tu nenajdete. Tento koncept neexistuje ani v žádném dalším evropském městě na západ ani na východ.

Interiér od Lenky Míkové, zdroj: Alexandra Timpau.Interiér od Lenky Míkové, zdroj: Alexandra Timpau.

JAKUB:  Buď můžete jít na západ nebo na východ, a nás to v tomto případě táhne na západ. Zákazníkům tam nemusíte některé věci vysvětlovat, třeba proč je důležité recyklovat, nebo že je fajn si připlatit za triko, za kterým je nějaký příběh. Chápou, že když nakoupí u nás, je zatím pečlivý kurátorský výběr, i to, že řešíme udržitelnost. Na východě ještě pořád funguje trend, že když si koupíte značkové tričko s velkým nápisem, každý pozná, že jste za něj zaplatil spoustu peněz a tak trochu si tím kupujete vstup do nějaké společenské vrstvy.

HONZA: Západní společnost už si touhle fází prošla a ten trend ostentativního ukazování „tohle triko stálo hodně peněz“ tolik nefunguje. S tím se ztotožňujeme.

Freshlabels se zaměřuje na originální značky, zdroj: Freshlabels.Freshlabels se zaměřuje na originální značky, zdroj: Freshlabels.

V hlavní roli: originální batohy

Na jaké značky jste vsadili pro berlínské zákazníky? Liší se váš výběr pro německý a český trh?

JAKUB: Tušili jsme, že zákazník nebude zcela stejný jako u nás, ale nedělali jsme žádnou hloubkovou analýzu. Vycházeli jsme z našich dosavadních dat a informací, které jsme dostali od dodavatelů. Spíš jsme se rozhodli pro takový test ohněm. Sledujeme prodeje a nabídku stále upravujeme. Máme z čeho vybírat. Zatím se potvrzuje, že místním nevadí dát za produkt o sto euro víc, ale chtějí znát důvody, proč peníze navíc dávají. Takže paradoxně je tam třetí nejúspěšnější značka ta, která je bezkonkurenčně nejdražší.

Vsadili opět na koncept backpack storu, zdroj: Alexandra Timpau.Vsadili opět na koncept backpack storu, zdroj: Alexandra Timpau.

HONZA: Berlínský obchod nám paradoxně dává svobodu představit produkty, které bychom si v Čechách netroufli dát do prodeje, a cítíme tam velký potenciál představit ještě spoustu dalších odvážných produktů. Vsadili jsme na značky, které nejsou ani v rámci Berlína dostupné. Tím nemyslím jen české značky jako Alexmonhart a Braasi, v nabídce máme třeba korejskou značku Rawrow nebo americký label Topo Designs. Přicházíme také s limitovanými kolekcemi vzešlými ze spolupráce s Rafem Simonsem nebo Borisem Bidjanem Saberim.

I v Berlíně se zaměřili se na batohy, tašky a doplňky, zdroj: Conrad Bauer.I v Berlíně se zaměřili se na batohy, tašky a doplňky, zdroj: Conrad Bauer.

Jaký koncept pro berlínskou prodejnu jste ve spolupráci s Lenkou Míkovou zvolili?

HONZA: Chtěli jsme po Lence vymyslet originální systém vystavení batohů tak, aby v prostoru hrály hlavní roli a zároveň aby v tom byl patrný náš rukopis a filozofie. Lenka do toho přinesla spoustu skvělých nápadů a řešení.

Jednoduchý, vzdušný, efektivní design od Lenky Míkové, zdroj: Alexandra Timpau.Jednoduchý, vzdušný, efektivní design od Lenky Míkové, zdroj: Alexandra Timpau.

JAKUB: Mně se hodně líbilo, že Lenka pojala zadání skromným způsobem. Jasně pochopila, že za hvězdy v obchodě musí být batohy, i přesto se jí ale podařilo obchodu vtisknout neortodoxní výraz. Podařilo se nám společně vytvořit i několik vychytávek a detailů, jako třeba unikátní kabinku s kamerovým systémem, ve které vidíte ze všech úhlů, jak vám batoh sedí.

Jakub Veselský s Janem Bouškou a architektkou Lenkou Míkovou, zdroj: Michael Šroubek.Jakub Veselský s Janem Bouškou a architektkou Lenkou Míkovou, zdroj: Michael Šroubek.

Jít udržitelnější cestou

Změnil se nějak váš přístup k byznysu a módě za tu dobu, co podnikáte?

HONZA: Trend, který nás postupem času hodně ovlivnil, je udržitelnost. Popravdě řečeno, ze začátku jsme o téhle problematice netušili skoro nic, stejně jako se jí nevěnovaly téměř žádné značky. Hodně důležitým milníkem pro nás byla spolupráce se švédskou značkou WeSC. Už v roce 2008 tam měli člověka, který se věnoval sustainable problematice. Ale když jsme zkusili prodávat první organická trička u nás, nemělo to velký úspěch. Byl to běh na dlouho trať, během kterého jsme vzdělávali naše zákazníky i sami sebe.

JAKUB: Celý ten koncept je založený na edukaci zákazníků ohledně přístupu k ekologii a k naší planetě. Chceme nabídnout alternativu lidem, kteří se nad tím zamýšlejí. My jsme taky zpočátku nechápali, proč platit za to, že má tričko zelený štítek vzadu. Ty výhody je potřeba lidem vysvětlit.

Udržitelnost je pro Freshlabels velké téma, zdroj: Freshlabels.Udržitelnost je pro Freshlabels velké téma, zdroj: Freshlabels.

Je pro vás důležité kritérium udržitelnosti při výběru značek, se kterými spolupracujete?

JAKUB: Pro podzimní sezónu budeme mít v nabídce už více než třicet značek, kterým jsme dali označení “sustainable”. To udělujeme na základě splnění našich interních kritérii, ve kterých jsme dost přísní. Cíl ale je mít toto označení u 50 % naší nabídky do konce roku 2020. Při počtu našich značek, které nabízíme, je to dost ambiciózní plán. Chtěli bychom být rychlejší, ale brání nám v tom především nedostatek dodavatelů. Není dost brandů, které by dělaly kvalitní stylovou sustainable módu. Pokud by měli čtenáři nějaké tipy, rádi se na ně podíváme.

Třicet značek v letošní podzimní nabídce bude mít štítek sustainable, zdroj: Freshlabels.Třicet značek v letošní podzimní nabídce bude mít štítek sustainable, zdroj: Freshlabels.

Koncept pro urban travellers

Jaké máte svoje oblíbené značky? Máte nějaký objev z poslední doby?

HONZA: Pro mě je teď aktuální objev pařížská značka North Hill, která se věnuje kreativnímu prémiovému streetwearu. Spojují prvky pouliční módy se sofistikovanějšími střihy a kvalitními látkami.

Pařížská značka North Hill, zdroj: North Hill.Pařížská značka North Hill, zdroj: North Hill.

JAKUB: Já mám teď období, kdy se zajímám o mýdla nebo design lahví alkoholu :) Jinak mám rád značky spojené s lehce punkovým lifestylem. Taková moje stálice je třeba australský motorkářsko-surfařský brand Deus Ex Machina. Hodně blízký je mi baskický brand Loreak se surfařskými kořeny, který jsme objevili před 11 lety, a asi s žádným jiným nespolupracujeme tak dlouho.

Kam se chcete posunout s Freshlabels dál?            

HONZA: Aktuálně je pro nás velkou kapitolou zahraničí. Je to pořád čerstvá věc vzhledem k tomu, že doručování po Evropě jsme spustili na konci minulého roku a v řádu týdnů chceme spustit německou jazykovou mutaci e-shopu. Kromě expanze do zahraničí ale vymýšlíme další věci, nedávno jsme například do světa vypustili první vlastní slow fashion kolekci FL Collection 01.

Slavnostní opening ve čtvrti Mitte, zdroj: Conrad Bauer.Slavnostní opening ve čtvrti Mitte, zdroj: Conrad Bauer.

JAKUB: Po těch letech jsme si ujasnili, že chceme fungovat obecně jako obchod pro urban travellers, což jsou lidi, kteří tráví konstantně čas na cestě a my se jim ten čas snažíme udělat maximálně komfortní. My se taky cítíme jako urban travellers a pořád nás ten styl baví. V naší DNA je objevovat, pořád se někam posouvat. Rádi hledáme cesty, které nejsou ještě prošlapané.

Další články