Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kurátor Kurátor

Proč jsou lokální kousky dražší a proč se vyplatí do nich investovat?

Známým i začínajícím návrhářům, komerční značce i majitelce módního salonu, spolumajitelce obchodu s designovým oblečením, těm všem jsme položili dvě otázky. 1) Proč se oblékat lokálně a kupovat vaše oblečení? 2) Proč je vaše oblečení dražší, než to v mezinárodních řetězcích?

Zuzana Kubíčková, návrhářka 

1) Kvalita, životnost, dobře padnoucí oděv. Většina oděvů, které dělám, je vyráběna pro určitou konkrétní osobu, její míry a proporce. U každého modelu vybírám materiály a barvy s ohledem na budoucí nositelku. Ženy si u mě vybírají oblečení, které mohou nosit celé roky. Taková výroba sice trvá déle, než jednoduchá cesta do obchodu, ale životnost je mnohem vyšší.

2) Celý proces výroby jednotlivých kusů nebo malých sérií je časově náročný. Když se vyrábí desetitisíce kusů, náklady se dají snížit a rozdělit, nemluvě o značně podhodnocené lidské práci a maximálním podílu strojové práce. Lidská práce má nejvyšší podíl na ceně výrobku. Je třeba vzít míry, udělat podle nich střih, vybrat správnou látku, správnou galanterii. Jsou to hodiny běhání po městě, telefonáty, maily, cesty na veletrhy, a samotný materiál má také svoji cenu. Pak přichází práce v ateliéru, nastříhat látku, nastehovat, 3-4krát vyzkoušet, upravovat střih tak dlouho, dokud není bezchybný a nakonec oděv precizně ušít. Jsou to hodiny práce, na jednou kuse pracují i tři lidé. Obecně to funguje jako v každém jiném oboru. Čím více kusů se vyrobí, tím nižší cena, čím nižší cena, tím menší přesnost a větší ústupky v kvalitě.

Zuzana Kubíčková, AW2015, Foto: Karel LosenickýZuzana Kubíčková, AW2015, Foto: Karel Losenický

Lenka Trlicová, návrhářka značky LOTE

1) Proč by lidé měli kupovat moje věci a ne oblečení z řetězců? Na to nemám přímou odpověď. Je to věcí životního stylu, jsou lidé, kteří se cítí dobře, když mají v šatníku 15 triček či topů z řetězce v běžné kvalitě, které potřebují často obměňovat a jsou jiní, kteří si místo toho pořídí ve stejné hodnotě 4-5 dražších, ale originálních kousků od lokálních designérů.

2) Vyšší cena autorské tvorby zahrnuje použití kvalitního materiálu, individuální osobní přístup a originalitu. Oblečení značky LOTE vzniká v České Republice, pouze v jednom kusu a převážnou část výrobního procesu obnáší ruční práce.

Lenka Trlicová, SS2015, Foto: Filip KartousekLenka Trlicová, SS2015, Foto: Filip Kartousek

Petra Ptáčková, návrhářka

1) Kdo chce sakra chodit a prožívat zážitky ve stejných hadrech, jako má půlka planety? :-) Mě osobně to nebaví myslím, že oblečení se dá dát mnohem větší nadčasovost a význam.  Když už si někdo moje věci kupuje, pak se vrací a chce další. U mé značky je to hodně individuální, klient se s ní musí sžít a mít stejný pohled na svět. Moje věci nejsou pro masu a je to tak v pořádku. Oblékám ty lidi, kteří si k mým věcem našli cestu, chtějí je nosit, mají rádi příběhy a smysl pro humor. 

2) Ať to zní sebevíc jako klišé, oblékat se do něčeho musíme každý den, a řetězce oblečení zpřístupní za snesitelné peníze a nabídnou poslední trendy. Kvalita ale většinou ceně neodpovídá, ve finále si nakoupíme více oblečení, ale vyjde nás to stejně, jako bychom doma měli pár slušně ušitých kusů. Moje věci žádným trendům nijak nepodléhají a tím se stávají součástí života. Je to něco, co nositel spoludotváří nezávisle na tom, jaký je aktuální trend. Na trendy nevěřím, zatímco řetězce trendy žijí. Velký rozdíl je třeba i to, že u mě skutečně nenajdete jediný kus technologicky zpracovaný průmyslovým způsobem. Nemám vztah k začišťování overlockem, do popředí stavím ruční práci. Čas a energie vložená do každého kusu pak z něj dělá výjimečnou věc, do které navíc vkládám vlastní příběhy, ilustrace, dávám do toho kus sebe a to se penězi hodnotit nedá.

Petra Ptáčková, AW2015, MBPFWPetra Ptáčková, AW2015, MBPFW

Jana Mikešová, návrhářka

1) Snažím se vybírat kvalitní materiály, v mém případě se jedná hlavně o jemné vlny a příze. Vše vyrábím tady v Čechách, takže mám výrobky pod kontrolou. Jelikož je polovina modelů i ručně pletená, mám k nim jistý vztah, nejsou to jen anonymní věci na ramínku.

2) Oblečení je dražší kvůli výše zmíněným věcem. Pletařky či švadleny dostávají normální mzdu, materiály jsou většinou přírodní, modely v limitovaném množství. Náklady na výrobu jsou tedy vyšší než v řetězcích, které se snaží co nevíce šetřit jak na materiálu, tak na lidské práci.

Jana MIkešová, AW2014, Foto: Olivie DvořákováJana MIkešová, AW2014, Foto: Olivie Dvořáková

Denisa Dovalová, návrhářka

1) Všichni jsme již dobře informování, jak to vlastně celé s tím našim oblečením za babku je. Pěstování bavlny se spoustou pesticidů, továrny na výrobu oděvů a vykořisťování zaměstnanců. I když pomineme tyto etické podmínky, uvědomujete si, kolik lidí nosí úplně ty samé šaty jako vy? A co provedení a kvalita? Nikdo se neubráníme koupi nějaké té věci z řetězce, ale společenský tlak nikdy není na škodu. Já nabízím oblečení s příběhem. S pozitivní energií, kterou jsem do toho vložila. S originálním designem a zárukou jedinečnosti, individuality. Není to jen kus hadru, je to něco, k čemu můžete mít vztah.

2) Proč moje oblečení stojí více? Já v Bangladéši nešiju. Málokdo si uvědomuje náročnost celého procesu tvorby oděvu. Šití je jedna z časově nejnáročnějších prací, se kterou jsem se setkala, podobně proces konstrukce střihu. A k času se přičítá cena kvalitního materiálu, který je často dražší, než celé šaty z řetězce. A i přesto, že je naše oblečení dražší, mnohdy tak akorát cena pokryje náklady a na nájem si musíme vydělat svým „secondjobem“. I propagace, logo visačky, atelier, stroje, focení, přehlídky modelky, všechno něco stojí. My to však naštěstí děláme s láskou!

Denisa Dovalová, Kalokagathia SS2015, ALAEDenisa Dovalová, Kalokagathia SS2015, ALAE

Jiří Kalfar, návrhář

1) Těch důvodů je několik. Tím, že si koupíte oblečení od českého návrháře, víte přesně, jak oblečení vznikalo, kdo ho vyrobil a kde, podporujete český trh a produkci. Víte, že se oblečení vyrobilo v podmínkách, které vyhovují všem, kteří na něm pracovali. Zároveň, tím, že je produkt vyroben lokálně, máte možnost seznámit se i s jeho tvůrcem, můžete se na něj kdykoli obrátit pokud je s produktem něco v nepořádku. Oblečení je mnohem kvalitnější, vydrží déle, je možné ho přizpůsobit po dohodě s klientem, aby opravdu přesně sedělo.

2) Nemyslím si, že stojí o tolik víc. Řetězce jsou výrobny rychlé módy, ve srovnání se slow fashion je to podobné, jako srovnávat fastfood a kvalitní restauraci. Víte, že si můžete dát hamburger za dvacku, jste si však vědomi toho že vás nasytí pouze na chvilku, že není připraven z čerstvých surovin a pro vaše tělo není, co se nutriční hodnoty týče, příliš výživný. U slow fashion je každému produktu věnován čas, návrhář se zavazuje svým jménem za kvalitu, výběr materiálu, etiku. Každý kousek oblečení vychází z jeho nápadu, vzniká pod jeho rukama či v jeho dílně. Je to především čas, kvalitní materiál a lokální, poctivá práce, co dělá rozdíl v cenách.

Jiří Kalfař, AW2015, Foto: Olivie DvořákováJiří Kalfař, AW2015, Foto: Olivie Dvořáková

Pavel Berky, návrhář

1) Každý kto túži byť originálny, osobitý siahne radšej po modelu od designéra ako po oblečení z nejakého reťazca. človek si musí uvedomiť, kde a ako často bude daný odev využívať. I v Zare sa dajú nájsť pekné modely ale treba rátať s tým, že kvalita nebude na vysokej úrovni a na ulici budete patrit do skupinky tzv. "ZARAPEOPLE"

2)  Ide predovšetkým o zmieňovanú kvalitu spracovania, ktorá zaberie viac času a tým pádom je odev dražší. U mňa sú to taktiež i samotné strihy, ktoré tvorím technikou draping, takže ku každému modelu pristupujem zvlášť. Nejedná sa o sériovú výrobu. Čím menší je počet kopií z daného modelu, tým vyššia bude cena.

Pavel Berky, AW2015, MBPFWPavel Berky, AW2015, MBPFW

Kamila Vodochodská, návrhářka, stylistka, majitelka salonu

1) Neboť každý náš kousek je jedinečný, stejně jako lidé, pro které navrhujeme. Netvoříme pouze oděv, který by klientovi sedl, my tvoříme oděv, který našeho klienta zosobní. Ztvárňujeme jeho jedinečnost.

2) Každý oděv je šitý na míru. Tím nemyslíme pouze na postavu klienta, ale především na jeho osobnost. Proto je důležité klienta co nejlépe poznat a takový proces si samozřejmě vyžádá nějaký čas. Nehledě na hodiny strávené měřením, na zkouškách a výběrem materiálu. Vyhledáváme kvalitní látky, často od rodinných firem s dlouholetou tradicí výroby. Vysoký standard našich oděvů navíc podtrhuje velký podíl ruční práce. To si konfekce při svých cenách pochopitelně nemůže dovolit.

Kamila Vodochodská, momentka z přehlídkyKamila Vodochodská, momentka z přehlídky

Natálie Steklová, návrhářka

1) Moje oblečení by si měli kupovat především ti lidé, kteří se zamilují do vidění světa, které reprezentuje a ocení bonus ekologického a udržitelného designu vyráběného lokálně, s použitím organických nebo recyklovaných materiálů. Organická bavlna, mírumilovné hedvábí a jemné vintage materiály, jejich kvalitu ocení už na první dotek každý. Tyto materiály se už od pohledu liší od běžných, absencí pesticidů šetří nejen kůži nositele, ale také přírodní zdroje. Můj zákazník miluje svobodu, tvůrčí radost, široké spektrum barev a hravý design, navíc je schopný a ochotný věnovat se i otázkám přesahujícím jeho hranice.

2) Koeficient radosti je velmi vysoký. Když se cena vydělí počtem dní, po které zákazník nosí moje oblečení s radostí, vychází každý kus oblečení mnohem levněji než špatně a neeticky ušité napodobeniny z umělých a směsových materiálů které dlouho nevydrží a zanášejí tělo chemii použitou při pěstování bavlny a výrobě.

Natalie Steklová, SS2015, Foto: Jaromír MalýNatalie Steklová, SS2015, Foto: Jaromír Malý

Young Primitive, streetwear značka

1) Lidé by si měli především kupovat to, co se jim líbí, co je pro ně kvalitní a pohodlné. Pak už záleží na každém jedinci do jaké míry je ochotný řešit fakta o konkrétním oblečení (jeho původ, kvalitu ušití, materiálů, cenu atp.) Takže neříkáme, ať si lidé raději kupují oblečení od nás, jen nabízíme seriozní a kvalitní alternativu ke kolekcím ze zahraničních řetězců.

2) Proč je naše oblečení dražší? To je myslím celkem jasné. Objem věcí, které děláme je nesrovnatelně menší, než které vychrlí řetězec. Také materiál nakupujeme za úplně jiné ceny a naše švadlena dostává mzdu minimálně v hodnotě průměrného českého platu.

Young Primitive, SquareYoung Primitive, Square

Martina Malá, spolumajitelka concept storu - galerie Kurátor

1) Pro mne jsou hlavní důvody tyto: Produkty, které prodáváme, pochází od konkrétních lidí, od autorů které známe osobně, víme proč, jak a kde vyrábí a víme také, že všichni, kdo se na výrobě podílí, jsou za svoji práci férově zaplaceni. Druhý důvod je pro mne kvalita, a to jak v materiálech, tak v provedení. Proč dát 4000 za šaty z polyesteru, jehož téměř jedinou pozitivní vlastností je nízká cena, když za stejné peníze mohu pořídit šaty na míru z hedvábí, či jiného přírodního kvalitního materiálu? Třetí důvod je osobní přístup a perfektní servis, který odráží to, jak moc si našich zákazníků i dodavatelů vážíme. Nabízíme například možnost vyhotovení oděvů na míru tak, aby perfektně seděly a tím pádem aby je klient i rád a dlouho nosil. Nákupem u nás udělají klienti radost minimálně třem lidem. Sobě, návrháři, nám - a případně i všem dalším, kteří se na výrobě podíleli. Nákupem tak podporujete rozvoj zcela konkrétních lidí a všichni si toho nesmírně ceníme.

2) Co se týká cen, nemyslím si, že je Kurátor výrazně dražší než třeba Zara. Samozřejmě najdou se u nás velmi speciální kusy, jejichž cena je vysoká, vždy ale odráží kvalitu provedení a výjimečnost daného produktu. Máme spoustu šatů a šperků, které se cenám v řetězcích celkem dorovnávají. Nevidím tedy jediný pádný důvod, proč nepodpořit šikovné české či zahraniční návrháře. Pokud už je u nás něco dražší než v řetězci, je to proto, že na návrhu a všech výrobních procesech pracovali profesionálové, kteří za svoji práci dostali adekvátní ohodnocení. Takové produkty jsou velmi pečlivě vypracovány a jsou na ně použity ty nejlepší dostupné materiály, takže budete-lise o ně dobře starat, vydrží vám mnoho let a budou s vámi stárnout. Myslím, že je nesmírně důležité kupovat méně a vybírat dobře.

Galerie

Další články