Problémy českých měst a jejich (ne)kvalitní architektury jsou si často velmi podobné, myslí si dramaturgyně festivalu Film a architektura

Dramaturgyně programu festivalu Film a architektura Karolína Vacková | Foto: Jakub Červenka / Skin of Glass | Foto: Leonardo Finotti Dramaturgyně programu festivalu Film a architektura Karolína Vacková | Foto: Jakub Červenka / Skin of Glass | Foto: Leonardo Finotti

„Možná tu chybí film, který by na chyby nejen poukazoval, ale i představil pozitivní příklad,“ komentuje dramaturgyně programu festivalu Film a architektura Karolína Vacková, co v kinematografii zaměřené na architekturu chybí. Zajímavých a inspirativních filmů je ale dost. Dokládá to letošní ročník, který se opět zaměřuje na příběhy fascinujících staveb i podobu měst, domů a způsobů bydlení, které jsou formované společenskými a ideologickými konstrukty. S takovou architekturou se můžete seznámit skrze čtyřicet dokumentárních i hraných snímků, které budou ke zhlédnutí ve dnech 29. 9. – 4. 10. 2023 v Praze, Brně a v dalších 27 městech po celé České republice i na Slovensku.

Pro odborníky i širokou veřejnost

Co by si podle vás měl divák ideálně odnést za pocit po zhlédnutí některého z filmů na festivalu Film a architektura?

KAROLÍNA: V divácích se snažíme dlouhodobě vzbudit zájem o prostředí, ve kterém žijí, i o témata, která rezonují v jiných zemích. Film je velmi čitelné médium, které zvládne kombinovat více směrů, rozvinout narativ a vzbudit emoce. Sama nejsem architektka, ale úlohu prostoru kolem sebe vnímám silně, přirozeně ovlivňuje na denní bázi každého z nás. Myslím, že různorodost našich filmů může v divácích probudit úvahy o tom, kde a jak žijí, případně i k jakým ideálům lze směřovat a jakým problémům se naopak snažit vyhnout. Z přímých reakcí našich návštěvníků se nám to v průběhu let, věřím, daří stále více.

Alfabeto Mangiarotti | Zdroj: Film a architektura Alfabeto Mangiarotti | Zdroj: Film a architektura

Jedním z vašich cílů je podnítit debatu o architektuře mezi širokou i odbornou veřejností. Snažíte se tomu cíleně přizpůsobit i výběr filmů, část pro laiky, část pro odborníky?

KAROLÍNA: Dnešní filmová tvorba s tímto zaměřením podle mě přináší mnohem větší tematické přesahy i osobitější formáty. Tím je srozumitelnější pro diváky bez ohledu na jejich znalosti oboru. Výběr tedy vědomě nečleníme a snažíme se zaujmout jakéhokoliv zájemce o ně. Pro odborníky bude třeba lákavý film The Proof of the Pudding o předním představiteli strukturalismu Hermanu Hertzbergerovi a jeho ikonické stavbě Centraal Beheer postavené na čtvercovém rastru. Komplikace s transformací této poválečné stavby pro současné potřeby je ale zároveň pro českou společnost poměrně známá problematika.

Mezinárodní festival Film a architektura se letos uskuteční opět na přelomu září a října. | Zdroj: YouTube Film a architektura

Který letošní film je váš favorit? A proč?

KAROLÍNA: To je samozřejmě těžká otázka, každý ze snímků má něco do sebe a bylo těžké ze všech přihlášených (na jedné platformě nám dorazilo neuvěřitelných 1682 snímků) vytvořit tento úzký výběr. Určitě stojí za to vypíchnout zahajovací snímek Architekti. Hraný seriál z blízké budoucnosti velmi satiricky vystihuje krizi bydlení, kterou především evropská města citelně vnímají. Seriál se mimo jiné objevil na letošním Berlinale a jeho hlavní herečka si zahrála v závěrečné řadě úspěšného seriálu Boj o moc. Ve spolupráci s festivalem Serial Killer jsme ho také nedávno uvedli i v Brně.

Hlavní téma letošního ročníku s názvem Konstrukce zastřeší fascinující stavby i podobu měst, domů a způsobů bydlení, které jsou formované společenskými a ideologickými konstrukty. | Foto: Jakub ČervenkaHlavní téma letošního ročníku s názvem Konstrukce zastřeší fascinující stavby i podobu měst, domů a způsobů bydlení, které jsou formované společenskými a ideologickými konstrukty. | Foto: Jakub Červenka

Snímek Architekti | Zdroj: Film a architekturaSnímek Architekti | Zdroj: Film a architektura

Kolik lidí se podílí na organizaci festivalu?

KAROLÍNA: Ačkoliv se festival koná ve 30 městech, programový „tým“ tvoříme jen já a můj kolega Václav Ševčík. Kromě naší ředitelky Marcely Steinbachové, která vede také sesterský festival Den architektury, s námi spolupracují další velmi schopní lidé, jsou to ale stále jen jednotky. V regionech nám zajišťují projekce lokální spoluorganizátoři, kteří se běžně starají o kulturní program v jejich městě. Produkci pražských a brněnských akcí si zajišťujeme sami.

Starship Chicago | Zdroj: Film a architektura Starship Chicago | Zdroj: Film a architektura

Jednou z programových linií je inspirace Adama Štěcha, jak vás napadlo ho oslovit? A plánujete další podobná spojení do budoucna?

KAROLÍNA: V minulosti byl Adam Štěch součástí našeho festivalu hned dvakrát, kdy přiblížil své osobní zážitky z návštěv domů od Alvara Aalta nebo Alberta Freye. Přirozeně nás tedy napadlo jej oslovit do sekce Inspirace, která funguje už řadu let. V minulosti se jí ujali Adam Gebrian nebo Jan Hřebejk. Každý z nich přinesl něco jiného a v budoucnu bychom rádi opět rozšířili obzor například o výtvarné umění, kterému se také částečně věnujeme. Adam Štěch letos uvede dokument o francouzském režisérovi Jacquesovi Tatim, který zobrazoval poválečný modernismus v humorném střetu s jeho uživateli. Dalším bude film Alfabeto Mangiarotti o milánském architektovi a designérovi. Jeho poslední akcí konanou v CAMP Praha bude autorský výběr scén z italského filmového žánru giallo, jehož typickou součástí jsou luxusní interiéry z 60. a 70. let.

Candigarh – Život v Corbusierově utopii | Zdroj: Film a architektura Candigarh – Život v Corbusierově utopii | Zdroj: Film a architektura

Který současný problém české architektury nebo která budova by si zasloužily samostatný film?

KAROLÍNA: Myslím, že problémy českých měst a jejich (ne)kvalitní architektury jsou si často velmi podobné. Ať už je to náročná péče o kulturní dědictví, nedostatek bydlení nebo odliv mladých lidí z regionu. Možná tu chybí film, který by na ně nejen poukazoval, ale i představil pozitivní příklad, ve kterém se je povedlo vyřešit. Naučných dokumentů máme celou řadu, stálo by ale za to natočit takový snímek, který by oslovil nejen kvalitní architekturou, ale i filmovým zpracováním. Jako spolek Kruh, který naše aktivity organizuje, každoročně připravujeme krátkometrážní snímky s názvem Film Dne architektury, pro které oslovujeme mladé filmaře. Tento rok je to Sarah Lomenová a Michal Kindernay. Bylo by skvělé, kdyby se v budoucnu naskytl námět a podmínky i pro celovečerní film, mnoho jich u nás bohužel nevzniká.

Pokřivené linie krásy | Foto: Sune Sundahl, zdroj: Film a architektura Pokřivené linie krásy | Foto: Sune Sundahl, zdroj: Film a architektura


Festival Film a architektura putuje po různých městech. Jsou preference diváků různé v různých městech?

KAROLÍNA: Určité společné rysy vnímáme, regionální spoluorganizátoři preferují spíše snímky o známějších městech a osobnostech. Letos se například dokument Nejlepší město na světě, reflektující socioekonomické problémy Kodaně, promítá více než 20krát. Dáváme jim ale na výběr z většího množství titulů, díky čemuž mají možnost si zvolit taková témata, která právě v jejich lokalitě rezonují a místní obyvatele by právě proto mohla zajímat. Možná trochu překvapivě byl tento rok dále velmi žádaný film Sestavený život o komunitním bydlení v Belgii.

Pokřivené linie krásy | Zdroj: Film a architektura Pokřivené linie krásy | Zdroj: Film a architektura

Neplánuje být soutěžní i vás festival?

KAROLÍNA: Oceňování filmařů formou soutěže dává tvůrcům o trochu větší kredit než samotná prezentace v rámci festivalového programu, přesto i to je pro ně velmi cenné. Jakákoliv další podpora jejich práce i celkově tohoto druhu tvorby je určitě naším cílem. Zatím to bohužel není v našich možnostech, třeba se to ale s postupným rozvojem festivalu v příštích ročnících stane.

Nejlepší město na světě | Zdroj: Film a architektura Nejlepší město na světě | Zdroj: Film a architektura

Proč se vydat na festival Film a architektura?

KAROLÍNA: Filmové projekce se snažíme maximálně zpestřit. Diváci tak mohou diskutovat přímo s tvůrci i protagonisty filmů, ale čeká je i další doprovodný program. Po loňském úspěchu se na festival vrátí filmově-kritické duo Aleš Stuchlý a Vít Schmarc z rozhlasového pořadu Čelisti, kteří zhodnotí příběh rezidenčního start-upu z dokumentu Podnikatelský sen. Unikátní bude elektronický koncert k vizuální eseji s názvem Brutal Moods, o který se postará hudebník Štěpán Kopečný. Poprvé tento rok proběhne Masterclass se švédským filmařem Svenem Blumem. Filmový program se dá také spojit s návštěvou výjimečných staveb, jako jsou vila Tugendhat v Brně, Volmanova vila v Čelákovicích nebo nově zrekonstruované Automatické mlýny v Pardubicích.

Mezinárodní festival Film a architektura proběhne ve dnech 29. 9. – 4. 10. 2023 v Praze, Brně a v dalších 27 městech po celé České republice i na Slovensku. | Zdroj: Film a architektura Mezinárodní festival Film a architektura proběhne ve dnech 29. 9. – 4. 10. 2023 v Praze, Brně a v dalších 27 městech po celé České republice i na Slovensku. | Zdroj: Film a architektura

Související

Do kina na Kotěru i na Bauhaus. Festival Film a architektura láká na působivé snímky z celého světa
Ostatní

Do kina na Kotěru i na Bauhaus. Festival Film a architektura láká na působivé snímky z celého světa

Redakce Czechdesign - 21. 9. 2021 - 6 min.

Chronická neoblíbenost architektury a její příčiny. Přednáškový cyklus spolku Kruh slibuje inspirativní dialogy zajímavých osobností
Interiér a architektura

Chronická neoblíbenost architektury a její příčiny. Přednáškový cyklus spolku Kruh slibuje inspirativní dialogy zajímavých osobností

Redakce Czechdesign - 25. 2. 2021 - 5 min.

Beznaděj a uniformita českých filmových plakátů. Které vizuály se povedly a které propadly?
Grafický design

Beznaděj a uniformita českých filmových plakátů. Které vizuály se povedly a které propadly?

Eva Hanzalová - 17. 10. 2019 - 5 min.

jelínek
MYP 2024