Jednou z nejpohodlnějších možností, jak projet naši republiku, je vlakem! Rozsáhlá železniční síť spojuje všechny konce naší země a umožňuje jednoduché cestování. Jak jsou na tom ale česká nádraží? Obstojí u evropských standardů, nebo jsou jejich pravým opakem? Níže vybíráme nejkrásnější česká moderní nádraží, která razí cestu dobrým směrem a dokazují, že kvalitní veřejný prostor je potřeba.
Když se řekne moderní nádraží, každý si představí něco jiného. Většina z nás bude vzpomínat na přední evropská nádraží, která jsou známa pro svou technickou vybavenost, skvělý orientační systém nebo i jedinečný vzhled. Vzpomene někdo ale na nádraží z našich končin? Povětšinou ne. Níže přinášíme jedny z prvních odvážných nádraží, která se snaží toto mínění změnit.
Masarykovo nádraží
Jednou z nynějších nejdiskutovanějších rekonstrukcí je určitě pražské Masarykovo nádraží, lidově známé jako Masaryčka. Odvážný projekt má ponechat atmosféru historické budovy a propojit ji s moderním okolím. Vítězem soutěže na novou podobu nádraží a přilehlého okolí, která se pořádala v roce 2014, se stalo renomované studio Zaha Hadid Architects. Projekt revitalizace Masarykova nádraží má v kanceláři Zaha Hadid Architects na starosti český architekt Jakub Klaška, který stojí za velkou řadou realizovaných projektů úspěšného studia po celém světě.
Klasicistní budova Masarykova nádraží bude zachována, změní se ale koncepce nádraží a přibude nový dopravní uzel. Ten bude spojovat Masarykovo nádraží s Kladnem a letištěm Václava Havla. Projekt bude reagovat jak na historická fakta, kdy se bude snažit zachovat či obnovit původní hodnoty území, tak na současné problémy města.
Pohled na park nad kolejištěm | Zdroj: masaryckaspojuje.cz
Vzniknou tak zahrady na střechách, propojí se ulice Hybernská, Na Florenci a na Poříčí a obnoví se propojení Prahy 1 s Prahou 3. Zároveň vzniklé komplexy budov nabídnou nová pracovní místa, obchody a obnoví se pěší zóna s kultivovaným veřejným prostorem. V blízkosti nádraží vznikne nové náměstí a na platformě nádraží bude vytvořen park nad kolejištěm, který nebude sloužit pouze k přesunu pasažérů, ale také jako další klidové místo pro cestující a širokou veřejnost. Díky jeho umístění nad nádražím bude nabízet taky jedinečný výhled na vrch Vítkov. Projekt ale vzbuzuje i řadu pochybností. Odbornící mu vyčítají nedostatek empatie k okolní zástavbě i megalomanský rukopis, který se do lokality nehodí. Důvěryhodně nepůsobí ani snaha Penty vyloučit kritiky z připomínkového řízení,
Nádraží v Čelákovicích
Zrekonstruované nádraží v Čelákovicích od Studia 519 | Zdroj: 519.cz
Jedna z rekonstrukcí železničních stanic ve spolupráci s českým designérským studiem vznikla v Čelákovicích, blízko Prahy. Projekt je výtvorem bílovického Studia 519. Cílem projektu bylo propojit výpravčí budovu spolu s nově vzniklým bistrem a dalšími přilehlými prostory, a vytvořit tak harmonický celek, který by působil uceleně. Studiu se realizace povedla více než dobře a Čelákovice tak patří k jedněm z nejkrásnějších moderních nádraží u nás.
Studio 519 přestavělo nádražní budovu s respektem k ostatním stavbám i k samotné budově. Studio stojí i za podobou mobiliáře, který byl použit jak v bistru, tak na nástupištích. V blízkosti nádraží se nachází nově vybudovaná automatizovaná cyklověž s modulem pro převlékárnu. Zajímavým prvkem rekonstrukce se stal motiv stromů na nástupištích. Nástupiště tak tvoří pomyslné stromořadí. Koruny jsou tvořené z prolamovaných zelených geometrických obrazců, které vytváří střechu nad nástupišti a kmeny stromů tvoří sloupy zastřešení.
„Rádi do našich návrhů vnášíme lehkost a nadsázku. Také se snažíme tam, kde to jde, vsazovat do staveb dopravní infrastruktury zeleň. Tak vznikla základní výtvarná myšlenka pro čelákovické nádraží: stromořadí. Jelikož živé stromy na nástupiště nepatří, vznikly stromy, jejichž kmeny tvoří nosné sloupy zastřešení, a tvar korun určují geometrické tvary plátů opláštění. Lavičky pod stromy evokují posezení na návsi,“ komentují rekonstrukci členové studia 519.
Hlavní nádraží Brno
Ve šrafované oblasti se bude vyskytovat nové Hlavní nádraží Brno | Zdroj: kambrno.cz
Na své nové nádraží čeká i moravská metropole. To se přesune na místo dnešního Dolního nádraží, blízko řeky, kde rovněž vznikne nová čtvrť Trnitá. Nyní je celý projekt ve fázi soutěže, kdy 12 vybraných účastníků vytváří návrhy, jak by mohlo nádraží v Brně vypadat. Z prvního kola postoupí 4 návrhy do kola druhého, kde se během června 2021 rozhodne o konečném vítězi, který se bude podílet i na následné projektové dokumentaci nového nádraží.
Mezi soutěžícími můžeme nalézt mnoho významných studií, která se již na realizaci několika nádraží podílela. Mezi jinými např. Albert Wimmer, architekt stojící za podobou vídeňského nádraží, Studio Benthem Crouwel Architects, které se podílelo na návrhu nádraží v Rotterdamu a Haagu nebo studio gmp International, podílející se na realizaci stanice v Hamburku a Nan-čchangu.
Pohled na současnou podobu Dolního nádraží | Zdroj: kambrno.cz
„Nové nádraží nabídne větší kapacitu, komfort pro cestující a modernizaci vlakové dopravy. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. Bude průchozí a nebude tvořit bariéru mezi severní a jižní částí nové čtvrti. Součástí zadání soutěže je i celkové řešení veřejných prostranství a budov přednádražního a zanádražního prostoru, včetně jejich propojení s nábřežím řeky Svratky. Jsou to veřejná prostranství, která v Brně svým rozsahem nemají obdoby, je proto zásadní najít kvalitní řešení,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.
Na všechny soutěžící tak čeká nelehký úkol, ve kterém musí navrhnout nádražní budovu, podobu nástupišť, umístění hlavní výpravní haly a kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství spolu s podobou a polohou autobusového nádraží, hromadné dopravy a parkoviště. Nyní už nám zbývá jen čekat na hodnocení poroty a v červnu 2021 se dozvíme, kdo navrhne konečnou podobu nádraží v Brně.
Nádraží v České Lípě
Nová podoba nádraží v České Lípě | Zdroj: skanska.cz
Dalším městem, které se odlišuje svým nádražím, je severočeská Česká Lípa. Před pár lety prošlo nádraží rozsáhlou rekonstrukcí, během které byla vybudována nová odbavovací hala s nástupišti blíže k městu a pod celým kolejištěm vznikl podchod pro bezpečnější přesun obyvatel. Nádraží tak získalo na přehlednosti a díky rekonstrukci se sjednotila všechna nástupiště.
Na nádraží vznikla nová odbavovací budova a byla zrekonstruována stávající výpravní budova, ve které vznikl prostor pro novou technologii zabezpečovacího zařízení. Všechna nástupiště se rovněž dočkala zastřešení, vybudování výtahů a přibyla informační zařízení, která do té doby na nádraží chyběla. Dominantním prvkem na vzhledu nádraží je prolamovaná střecha, vytvořená z laminátových desek se vzorem dřeva s vystupujícím bodovým osvětlením.
Dominantním prvkem je střecha zastřešující celé nádraží | Zdroj: nejnadrazi.cz
Nádraží i přes svůj zajímavý vzhled a modernizaci sklízí vlnu kritiky. Bývalá starostka České Lípy vytýká uspěchanost celého projektu, díky čemuž se nepodařilo propojit vlakové nádraží s autobusovým. Další kritika míří na samotnou budovu, která nevyhovuje svou velikostí, ani vybaveností.
Nádraží Ostrava-Svinov
Současná podoba nádraží v Ostravě-Svinově | Zdroj: ostravskepamatky.cz
Jedna z prvních povedených rekonstrukcí nádraží v naší republice byla dokončena již před více než deseti lety. V Ostravě se od té doby nachází nádraží, které uchovává neobarokní podobu historické budovy a zároveň obsahuje moderní prvky, kterými by nádraží 21. století mělo disponovat.
K historické budově přibyla budova nová, která díky fasádě ze skla nechává prostupovat původní rekonstruovanou budovu a zcela ji nezastiňuje. Rekonstrukce se týkala také přilehlého okolí a vybudování nových terminálů autobusové dopravy.
Přistavěná část se skleněnou fasádou | Zdroj: ostravskepamatky.cz
Nová podoba svinovského nádraží byla několikrát oceněna – v roce 2007 se stala Ostravským domem roku a téhož roku se stala vítězem ceny Grand Prix Obce architektů za rekonstrukci. Porota ocenila vyváženost díla, čitelnost nové a původní substance a práci s detailem.
Po vzoru výše zmíněných rekonstrukcí se v blízké době dočkáme nové podoby nádraží v Havířově nebo Smíchovského nádraží v Praze. Obě stavby představují důležité dopravní uzly, které denně využije mnoho cestujících a jejich současná podoba a vybavení se tak stává nedostatečným. Můžeme jen doufat, že všechny plánované rekonstrukce budou úspěšné a napomohou tak ke zkvalitnění prostor českých nádraží.