Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Přírodu nahrazujeme falešnými iluzemi, říká designérka Annamaria Mikulik. Se svoji prací boduje v Evropě

Slovenská designérka Annamaria Mikulik se letos v dubnu stala vítězkou bronzové ceny A' Design Award & Competition v kategorii „šperků, brýlí a hodinek“ a vstoupila tak v Miláně do prestižní síně slávy, kde uspěla s kolekcí šperků „Falešné iluze“. Slovensko zaznamenalo v této oblasti své prvenství, v Čechách toto zastoupení bylo v minulosti již bohatší.

A’ Design Award & Competition je každoročně se konající mezinárodní designérská soutěž světového významu. Uděluje tak ceny napříč velmi širokým spektrem kreativních oborů, v nichž jsou designéři hodnoceni anonymně, a to pouze porotou složenou ze známých profesionálů, zkušených akademiků i předních zástupců tisku. Cena je udělena jen těm nejlepším z oboru. 

Kolekce Falešné iluze, zdroj: Annamaria MikulikKolekce Falešné iluze, zdroj: Annamaria Mikulik

„Nejraději tvořím krásu“

Ve své tvorbě velmi často využívá práci s konkrétním příběhem, kterým se ale nenechává unést. Neustálá korelace mezi akceptovatelnou hranicí šperku, konceptem a samotným designem je v její práci elegantně vyvážená. „Snažím se jemně dotýkat všech oblastí. Od výstřednosti po půvabnost. Je zábavné si hrát v různých rovinách, ale úplně nejraději tvořím krásu, z které mohou mít ostatní užitek i požitek, to považuji jako designérka za svoji povinnost. Pokud však jde o designové šperky, snažím se trefit do přijatelných mezí nositelnosti.“

Náušnice z kolekce Dream, zdroj: Annamaria MikulikNáušnice z kolekce Dream, zdroj: Annamaria Mikulik

Pro Mikulik je také typické experimentování s materiálem a jeho limity. Fascinují ji jeho balamutící vlastnosti a konsekvence. Často domnělý předpoklad se v realitě vytrácí nebo naopak může ukázat cestu. Nejraději má práci s emailem/smaltem, který ji obklopoval už od raného dětství. Techniku, kterou zdědila po své matce již jako třetí z generace emailerů, považuje za jeden z nejušlechtilejších materiálů používaný na těch nejvzácnějších klenotech a vidí v něm ohromný potenciál i v užitkových předmětech. To dokazuje i v práci „2 Generations“, kterou nyní dokončila společně se svou matkou po dvaceti letech. 

Brož z kolekce 2 Generations, zdroj: Annamaria MikulikBrož z kolekce 2 Generations, zdroj: Annamaria Mikulik

Jak neztratit minulost

Obsah je u Mikulik vždy nosným prvkem každé práce. Jinak tomu nebylo ani při posledním úspěchu v Miláně, kde porota ocenila především environmentální koncept kolekce. Sama Mikulik o oceněné práci říká: „S každým nadcházejícím desetiletím čelí Země stále většímu nebezpečí a destrukci, zatímco sociokulturní prostředí se mění alarmujícím tempem a zpochybňuje budoucnost fyzického života. Kolekce současných šperků pracuje s paradoxem materializace přírodních forem na syntetické materiály. Šperky inspirované přírodou odhalují světové varovné statistiky o nahrazení skutečné přírody falešnými iluzemi.“

Náušnice z kolekce Falešné iluze, zdroj: Annamaria MikulikNáušnice z kolekce Falešné iluze, zdroj: Annamaria Mikulik

Nominované šperky jsou vybírány na základě předem stanovených hodnotících kritérií, které splňují jen přední designérské práce. Cena šperkařského designu si podle Mikulik klade za cíl vyzdvihnout vynikající kvalifikaci nejlepších návrhů šperků a největší koncepce designu šperků na celém světě.  

Všudypřítomný secesní kolorit

„Lidé se stále budou navracet k tomu, co je dělá krásnější. Estetické vnímání je vždy příznačné své době a některé principy jsou neměnné.“ Situaci současného šperku Mikulik hodnotí jako na vzestupu. Sama se snaží o reflektování nových výrobních procesů, technologických jevů i materiálů, které kombinuje s vědomím uměleckých slohů a tradic. Za vrchol v tomto oboru považuje secesního šperkaře Reného Laliquea, jehož šperky působí dle Mikulik lehce, až čarovně. Tyto momenty můžeme pozorovat i v její současné tvorbě. 

Brož z kolekce 2 Generations, foto: Mara AlkhimovaBrož z kolekce 2 Generations, foto: Mara Alkhimova

Na Mikulik můžete vidět výhradně její šperky, jejich nošení vnímá nejen jako prezentaci, ale i jako testování jejich pohodlnosti, limitů nositelnosti a reakce okolí vůbec. Svou práci sama rozděluje na designérské šperky a umělecké šperky. Uvádí, že umělecký šperk je patřičně oceňovaný především v zahraničí. Zákazníci si uvědomují, že ne každý šperk musí být na každodenní nošení a Mikulik se tak snaží tyto dva odlišné principy odlišovat. 

Portrét Annamaria Mikulik, foto: Anna SmoroňováPortrét Annamaria Mikulik, foto: Anna Smoroňová

Svěží vítr ze Slovenska

Pracovitá a progresivní Mikulik považuje všechny dosavadní úspěchy za výzvu a zároveň závazek, který ji postupně dodává odvahu. Dodává, že toto určitě není vrchol její kariéry, spíše základ pro další tvorbu. Své šperky prezentuje na významných eventech v oblasti uměleckého šperku v zahraničí a výhrou se jí tak otevírají možnosti spolupráce na zajímavých projektech. Nejraději však je, když její design vidí velké množství lidí a může tak tímto způsobem pracovat na reprezentaci Slovenska. Žena, která mluví pěti jazyky, tak působí jako svěží vítr, který v poslední době na Slovensku vane nejen v oblasti designu. 

Šperk z kolekce Dream, foto: Mara AlkhimovaŠperk z kolekce Dream, foto: Mara Alkhimova

Další články