Příběhy českých designérů - Karel Vránek: Rešerše je 90% úspěchu designéra

Karel Vránek, zdroj: Archiv autora Karel Vránek, zdroj: Archiv autora

První úspěch v designérské soutěži získal absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, Karel Vránek, v roce 2005, kdy se v soutěži Young Package umístil na třetím místě. Od té doby se velmi úspěšně zapojuje do různých designérských soutěží a na svém kontě má cenu ze soutěže LG HI-MACS®, European Design Contest a Dassault Systèmes Design Challenge. V současné době se věnuje modelování automobilových karoserií a jako porotce bude v dubnu rozhodovat o tom, kdo se stane vítězem 20. ročníku soutěže Young Package.

V soutěži Young Package jste uspěl  v roce 2005. Jak na to s odstupem času vzpomínáte?
Účast v soutěži pro mě znamenala opravdu hodně. Zúčastnil jsem se výročního desátého ročníku, a i když jsem nevyhrál, získal jsem dvě ceny. Obsadil jsem třetí příčku a ještě jsem získal cenu časopisu IN-Store Marketing. Vzpomínám si, jak se na mě vrhli novináři a na všechno se mě ptali. Byl to můj první úspěch, který mě nadchnul a motivoval k účasti v jiných soutěžích.

Sledujete soutěž Young Package i nadále?
Pravidelně si prohlížím vítězné práce. Oceňuji výtvory zaměřené na tvar, který přináší ještě nějaký užitek. Velmi se mi líbí obal zBistři od Barbory Moravové a Adriana Jansy z minulého roku. Je to tvarově čistá věc, která funguje, není tam nic navíc.

Karel Vránek, 3. místo Young Package 2005, kategorie Střední školy, SŠUP, Uherské hradiště, Česká republika, foto: Ota NepilýKarel Vránek, 3. místo Young Package 2005, kategorie Střední školy, SŠUP, Uherské hradiště, Česká republika, foto: Ota Nepilý

K čemu si myslíte, že jsou takové soutěže dobré?
Je to samozřejmě velice prospěšné, protože se s obalovým designem člověk setkává prakticky denně. Velmi by mě zklamalo, kdyby se obaly nikam neposouvaly, zakrněly by a staly se fádními. Díky soutěži se u nás v tomto oboru daří dávat prostor mladým, kteří mu dodávají nový náboj. Soutěž se samozřejmě stává o to zajímavější, když tyto práce firmy respektují a mají odvahu investovat do něčeho nového. Bohužel je té odvahy ze strany firem pořád málo.

Jaké atributy by podle vás měl mít kvalitní obal?
Líbil by se mi například takový obal, který by se zmrazil tak, že bychom si koupili kus ledu, ze kterého bychom pili, pak obal odhodili do trávy a on tam ekologicky roztál. Jednorázový ekologicky šetrný obal. Například soutěžní práci z 19. ročníku Young Package Shoe Cabinet Kateřiny Hrubé vnímám jako dobrou práci, protože se studentka zabývala sekundární funkčností obalu. Je fajn, že když mi krabice od bot zůstane doma, já ji mohu ještě nějak využít.

Tvrdíte, že designér musí znát společnost. Čeho by si měl na dnešní společnosti všímat obalový designér?
Myslím si, že dnešní doba nahrává trendu ekologičnosti. Přesto, jak je společnost uspěchaná, si lidé váží ekologie a jsou ochotni jí věnovat čas. Třídit odpad nebo si zajít do specializovaného obchodu, aby si odnesli domů potravinu v ekologickém obalu, který mohou následně znovu použít.

Čím se momentálně zabýváte? Na čem pracujete?
Už půl roku působím v Mladé Boleslavi, kde se věnuji karoseriím aut. Nejedná se o navrhování, ale spíše o jakési modelování. Chci se totiž perfektně naučit modelovat. Předtím jsem měl pocit, že nemám prostředky na to, abych mohl vytvářet libovolné tvary ve výrobní kvalitě, ale tady pracuji s tím nejluxusnějším softwarem, který mi to umožňuje.

Zabýváte se designem automobilů, čím je tento obor specifický?
Tento obor jsem pořád ještě nepochopil (říká se smíchem), je pro mě velkou neznámou. Přiznám se, že se často divím, když vidím, co za auta se vyrábí a co si lidé kupují.  Taky mě dost zaráží, když hodnotím určitý design s někým, kdo se designem nezabývá, jak dokáže ocenit  to, co mi připadá naprosto nevkusné. Ale nemohu to odsoudit, protože se to líbí a prodává se to. Tak se aspoň snažím pochopit jeho úhel pohledu.

Karel Vránek, elektromobil, zdroj: archiv Karla VránkaKarel Vránek, elektromobil, zdroj: archiv Karla Vránka

Co vám přineslo nejvíce zkušeností?
V roce 2010 jsem byl na stáži v Mexiku, kde jsem se učil jak postupovat v designérském procesu. Tamní profesor kladl ohromný důraz na rešerši daného problému, což je 90% úspěchu designéra. Pokud umí designér odhalit problémy současného stavu produktu a pojmenovat je, tak teprve potom může daný produkt posouvat vpřed. I když směřuje do budoucna navrhováním nějaké futuristické vize, stále musí řešit aktuální problém.

Máte nějaký vzkaz pro začínající designéry, jak uspět?
Hrozně moc záleží na pochopení zadání. Protože ve chvíli, kdy přesně víte, co zadavatel chce, máte obrovský náskok. Designér musí být bystrý, nemusí nutně sledovat módu a trendy v designu, ale spíš by se měl zaměřit na společnost, pro kterou design dělá: co jí chybí a kam se vyvíjí. Pokud tyhle věci dokáže vzít v potaz, má z velké části vyhráno.

  • Přihlaste se do Young Packge a získejte stáž v inovačním centru Model Obaly a. s. stejně jako Michal Marko! Více informací ZDE.
  • Jaké je téma 20. ročníku Young Package? Více informací o zadání ZDE.
  • Chci se přihlásit, jak na to? Více informací o podmínkách soutěže ZDE.
  • Novinky ze světa obalového designu, inspirace, výherci soutěže a další. Více na Facebooku Young Package.

Cyklus čtyř rozhovorů vznikl v rámci jubilejního 20. výročí soutěže Young Package s porotci, kteří budou hodnotit zaslané práce na téma "Všechno nejlepší". 

Související

Příběhy českých designérů - Ladislav Škoda: Kreativita nestačí
Produktový design

Příběhy českých designérů - Ladislav Škoda: Kreativita nestačí

Jindřich Oukropec - 8. 1. 2015 - 6 min.

Příběhy českých designérů - Jaroslav Juřica: Výhra v soutěži mi pomohla nastartovat kariéru designéra
 

Příběhy českých designérů - Jaroslav Juřica: Výhra v soutěži mi pomohla nastartovat kariéru designéra

Jindřich Oukropec - 5. 2. 2015 - 6 min.

Young Package 2015 odstartován!
Produktový design

Young Package 2015 odstartován!

Andrea Čapková - 10. 10. 2014 - 3 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž