Prezident silný jako lev nebo trocha fialové romantiky. Hodnotíme vizuální podobu letošní prezidentské kampaně

Letošní kampaně před volbou prezidenta České republiky nás zatím ničím nešokovaly. Zrychluje se jejich úprk do virtuální reality, kde fotky nahrazují videa a písemné proklamace mluvené slovo řečníka, který může svůj lidumilný projev obohatit o upřímný, čestný pohled, prostý, milý úsměv či naléhavé gesto. Vyjde to levněji a mnohem lépe se s tím pracuje – chyba na webu se dá na rozdíl od vytištěné ihned opravit, obsah, který se míjí předpokládaným účinkem, lze odstranit a výměna okoukaného klipu za nový je nepochybně snazší a rychlejší než u billboardu na dálnici. Kandidáti mohou na voliče zapůsobit svým proškoleným hlasem a řečí trénovaného těla. Méně zdatní cvičenci si mohou vypomoci hudbou a titulky, případně ladnými pohyby najatých figurantů na pozadí idylických krajin, budov (škol, nemocnic, továren, chrámů) a dalších objektů, vnímaných jako symboly šťastných zítřků. Které stáji najatých výtvarníků se podařilo prezentovat svého koně z hlediska grafického designu nejlépe?

Danuše Nerudová

Výběr barvy je při tvorbě vizuálního stylu zásadní, je totiž jedním ze základních prvků vizuální komunikace. Na prezentačních materiálech se nejlépe vyjímá barva výrazná. Tou sice fialová, kterou zvolila ke své prezentaci Danuše Nerudová, není, ale pro tuto kandidátku funguje. Dodala jí potřebnou eleganci a ve spojení s červeno-bílou typografií i jistou drzost, která je výsadou nerozvážného mládí. Výběrem této střídmé barvy nám zároveň kandidátka oznamuje, že není rozmařilá! Jasná a konzistentní vizuální identita se nesnaží o komplikovaný komunikační kód, který je obvykle rušivý. Přesná práce s výraznou typografií, nabízející skladebnost a schopnost vytvářet pevné kompaktní bloky. Lipový list v liteře D je jednak národním symbolem, jednak může svými tvary evokovat srdce – symbol lásky. Konečně trocha romantiky. Z pohledu grafického zpracování se jedná o vydařenou kampaň.

Kampaň Danuše Nerudové | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Danuše Nerudové | Zdroj: Facebook kandidáta

Tomáš Zima

Grafické řešení kampaně by mělo vzbudit zájem, rozdmýchat oheň zdravé zvědavosti. To se tomuto kandidátovi bezesporu podařilo! Jeho logo evokuje záhadnou nedovřenou kapsli, jejíž dvě poloviny svírají literu Š. Ta na sebe poutá zbytečnou pozornost a rozděluje jméno na Tomá Zima. Což je z grafického hlediska přešlap. Vizuální styl doplňuje tvar připomínající zakulacenou šipku doprava, v níž je umístěn úzkým konstruovaným fontem (naprosto extrémním způsobem) nápis: země bez extrému. Při zmenšení verzálek je písmo s kondenzovanou šířkou znaků téměř nečitelné. Použití tohoto fontu bylo patrně zvoleno kvůli prostorové šetrnosti nutné pro umístění jména do tajuplné kapsle. Snaha o originalitu zde byla, ale řemeslo se nedostavilo.

Kampaň Tomáše Zimy | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Tomáše Zimy | Zdroj: Facebook kandidáta

Petr Pavel

Týmu se podařilo vybudovat silnou image, všechno nasvědčuje tomu, že pokud konkurence v cílové rovince trochu nepřidá, máme před sebou graficky nejzdařilejší prezidentskou kampaň. Lineární bezserifové písmo má střízlivou a čistou formu, zároveň je dostatečně výrazná. Přítomny jsou všechny důležité prvky jednotného vizuálního stylu – logo, písmo i barevnost – a jejich vzájemnému souladu prakticky není co vytknout.

Kampaň Petra Pavla | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Petra Pavla | Zdroj: Facebook kandidáta

Všichni víme, že kladný hrdina ve filmu musí být v bílém a že padouch je černý. Proto by nás nemělo překvapit, že stáj vsadila na bílou košili a fotku na bílém pozadí. Piktogram českého lva, jehož ztvárnění může vyvolat odborné kontroverze, se pro kampaň rovněž dokonale hodí – český prezident, silný jako lev, to zní přitažlivě. Všudypřítomné zdůraznění hodnosti před jménem, na kterém je postavená celá kampaň i podpůrný merchandise (kšiltovky a trička s nápisem generál), má dodat kandidátovi větší vážnost a příběh. Otázkou zůstává, zda se tato poněkud hokynářská metoda u některých voličů nesetká spíše s negativním přijetím. Ale do toho nám nic není.

Pavel Fischer

Ponechal si tyrkysovou barvu, kterou používal v předešlých kampaních. Barva je to výrazná a zapamatovatelná, působí svěžím dojmem. Jedná se o strohé, funkční a racionální grafické zpracování, které v sobě odráží profesní ukázněnost kandidáta, důstojnost a jistotu, jež provází i jeho veřejná vystoupení. Jasné sdělení jednoduchými typografickými prostředky, podpořené výraznou fotografií. Chybí však jakýkoliv výtvarně překvapivý moment. Ve Fischerově předvolební stáji je asi příliš mnoho krotitelů.

Kampaň Pavla Fischera | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Pavla Fischera | Zdroj: Facebook kandidáta

Jaroslav Bašta

Červeno-modré písmo a národní symboly použité v kampani jsou „tutovka“, která dovede rozjitřit emoce nejednoho vlastence. Použití vlajky vzbuzuje pocit kolektivní sounáležitosti. Jeden z mála kandidátů, který, oděn do národních barev, nezahodil kravatu a díky formálnímu oděvu vypadá státnicky. Typografie zarovnaná na střed působí zastarale, je usedlá a nezajímavá, přísná jako kandidát samotný. Ale jen dokud nepromluví, pak začne vlajka za ním divoce vlát a přinejmenším si získá pozornost posluchače. Z hlediska soudobého grafického designu toho zde, bohužel, není k hodnocení mnoho. Vlastně skoro nic.

Kampaň Jaroslava Bašty | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Jaroslava Bašty | Zdroj: Facebook kandidáta

Marek Hilšer

Prezentuje se jako „nezávislý kandidát s jasnou tváří“, na svých přehledných webových stránkách se představuje jako občan Hilšer, který o nás ví a zná naše starosti (něco jako kamarád do nepohody). Typografická úprava na billboardech má přesně daný řád, podtržení jménu prospívá. Kandidát v prezentaci vypadá přirozeně a cílí na mladé voliče. Vizualita, se kterou pracuje na sociálních sítích, však postrádá potřebný řád, to, co funguje na poutačích, se zde úplně rozpadá, funkce estetická i sdělovací selhává a převládá typografický chaos. Je patrné, že kampaň začala dobře, ale nyní postrádá potřebnou péči a dozor. Kdo má dneska službu ve stáji?

Kampaň Marka Hilšera | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Marka Hilšera | Zdroj: Facebook kandidáta

Andrej Babiš

Jeho tým používá v kampani překvapivě typografii, kterou proslavila reklama na domácí spotřebiče ze 70. let a o které se mezi typografickými módními návrháři rozhodně nešušká jako o šlágru příští sezóny. Volba tohoto písma působí podivně anachronicky. Zvláště v případě nejzámožnějšího z kandidátů, který má k dispozici nejdražší marketingové týmy a designérská studia. S tímto fontem se už řadu let nejčastěji setkáváme na webech, které si uživatelé vytvářejí sami. Proto se mezi odborníky většinou považuje za poněkud amatérský. Ale co když právě toto je geniálně promyšlený plán kandidátovy elitní stáje? Vždyť i jeho nejzarytější odpůrci uznávají, že je velmi pilný – že oni se snaží přesvědčit voliče, že si dělá všechno sám?! Omlouvám se, mám asi příliš bujnou fantazii, po vší té vánoční TV nadílce. Tak zpátky k hodnocení.

Kampaň Andreje Babiše | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Andreje Babiše | Zdroj: Facebook kandidáta

Ani jeden ze zvolených fontů oko designéra nepotěší. Oba jsou plné nadbytečných příkras. Kaligrafická tvořivost je tvarově tak pestrá, že je písmo v nápisu „proto Babiš“ špatně čitelné. Zvětšení mezislovní mezery v „pomáhá lidem“ by prospělo ještě víc. Obě textové části se od sebe kresebným charakterem zvolených fontů výrazně liší, člověk se neubrání pocitu, že „proto Babiš“ je samostatné sdělení, které něco znamená. Ale co – snad nějaký prototyp přístroje, který pomáhá lidem? Barevnost i typografie působí mdlým dojmem a má funkci více dekorační než praktickou. Na prvním místě by měla být vždy informace. Nutno říci, že mnohem lépe vypadá práce marketingového týmu AB na sociálních sítích, kde vše působí jednoznačně pozitivně. Pravidelně přidávané fotky, často ze soukromého života, jsou velmi osobní, ale v hodnocení jejich řemeslné úrovně se rozhodně nedá použít slovo amatérská. Ani při podrobnějším zkoumání dlouhodobě tam vkládaných optimistických příspěvků se však nedozvíme, kde končí občan Babiš a začíná jeho prezidentská kampaň. Sociální sítě týmu AB zobrazují kandidáta už několik let stále stejně, výhradně v těch nejlepších barvách. Nepřísluší mi vyjadřovat se k jejich věrohodnosti, ale nepochybuji, že ten, kdo tomuto vyobrazení věří, tomu se chce zvolat – to je ale sympaťák!

Karel Diviš

S vizuálním stylem tohoto kandidáta není pracováno důsledně, potřeboval by propracovanější brand. Srdíčko je osvědčená volba, umístit však jeho bílou část na bílé pozadí je poněkud nešťastný způsob, jak použít logo. Zvolené písmo je jednoduché, geometrická konstrukce ke kampani vhodná, je ideální pro rychlé čtení krátkých, heslovitých textů, práce s ním je ale bez jakékoliv invence. Na jeho sociálních sítích se kříží tolik typografických řešení, že se tím celý systém vizuálního stylu bortí. Obávám se trochu, že při tomto zpracování vizuality už tu kampaň kandidáta ani jeho „pěkný kukuč“ nezachrání.

Kampaň Karla Diviše | Zdroj: Facebook kandidátaKampaň Karla Diviše | Zdroj: Facebook kandidáta

Kandidáti ve svých kampaních nepředstavili nic překvapivého. Uvidíme za čtyři roky, až za grafické designéry bude dělat kampaně umělá inteligence. Postačí zadat klíčová slova: prezident, česká vlajka, vyhrát volby, Hrad. Ale je možné, že v době, kdy bude řídit kampaň, umělá inteligence nejspíš bude sedět i na Hradě. Je otázka, jestli tam už dávno nesedí.

Související

Slizký font imitující psaní nebo upoutávka na veselý americký protikorupční western. Jak si politické strany (ne) poradily s volebními plakáty?
Grafický design

Slizký font imitující psaní nebo upoutávka na veselý americký protikorupční western. Jak si politické strany (ne) poradily s volebními plakáty?

Kristína Fišerová - 9. 10. 2021

Kdo podpoří český design a jak. Ptáme se politiků, zda myslí ve svých volebních slibech i na podporu designu
Ostatní

Kdo podpoří český design a jak. Ptáme se politiků, zda myslí ve svých volebních slibech i na podporu designu

Tereza Bíbová - 30. 9. 2021

Měly podpořit pracovní morálku i šířit politickou propagandu. Výkladní skříně v Československu přibližuje obsáhlá výstava v Chebu
Kritika a teorie

Měly podpořit pracovní morálku i šířit politickou propagandu. Výkladní skříně v Československu přibližuje obsáhlá výstava v Chebu

Sabina Ježková - 7. 7. 2021

ujep 2024
zuz banner