Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální identita Centraal Museum, zdroj: UnderConsideration Vizuální identita Centraal Museum, zdroj: UnderConsideration

Prezentace galerií napříč světem

Galerie hlavního města Prahy vyhlásila soutěž na komplexní vizuální identitu. Czechdesign, jako organizátor a odborný garant soutěže, přináší několik vybraných ukázek, jak se vizuální identita důležitých výstavních institucí řeší v zahraničí.

Potřebu komunikovat kultivovaným a funkčním způsobem si uvědomují galerie po celém světě. Některé z nich jsou v tomto cíli úspěšnější, jiné méně, avšak je jasné, že všechny materiály spojují následující prvky: logotyp, písmoreprodukce vystavovaného umění. Je spousta příkladů, které přidávají něco navíc, tyto motivy jsou však společné.

Logo Centre Georges Pompidou, zdroj: Centre Georges PompidouLogo Centre Georges Pompidou, zdroj: Centre Georges Pompidou

Posledním fenoménem, který stojí za zmínku, jsou samotné objekty galerií. Velmi často jde o ikonické budovy, které svou architekturou silně reprezentují samotnou instituci, v některých případech se pak stávají i součástí celé vizuální komunikace. Zřejmě nejikoničtějším příkladem je logo Centre Georges Pompidou, které už v roce 1977, tedy před 40 lety, navrhl Jean Widmer. Typická fasáda stavby Renza PianaRicharda Rogerse je převedena do jednoduché lineární podoby. Nic víc.

„Stále je tak ostré a současné jako samotná budovy navržená Renzem Pianem a Richardem Rogersem.“

James Greenfield pro Creativ Review

Vizuální identita Slovenské národní galerie, zdroj: SNGVizuální identita Slovenské národní galerie, zdroj: SNG

Komplexnost práce s vizuální identitou a důraz na její maximální použitelnost je vidět v případě Slovenské národní galerie. Dlouhodobě ji rozvíjí dvojice interních grafiků Pavlína MorháčováBraňo Matis, přičemž druhý jmenovaný je i jedním z porotců Soutěže na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy. Jejich práce sahá od obligátních katalogů plakátu, přes menu v kavárně Berlínka, až po interní komunikační materiály. Grafici rovněž zpracovali i označení v knihkupectví nebo na toaletách, a dokonce i požární plán prostě pověšený na chodbě...

„Otvorená inštitúcia by mala mať otvorený štýl.“

Branislav Matis, konference Zbierky v digitálnom veku „súmrak originálu?“ (Bratislava, 23. - 24. června 2015)

Vizuální identita Slovenské národní galerie, zdroj: SNGVizuální identita Slovenské národní galerie, zdroj: SNG

Specifickým příkladem loga je rozostřené jméno galerie Tate. Wolff Olins v něm spojil jasně zapamatovatelnou značku, a přitom nechal dostatek prostoru pro jakékoliv další zpracování. Ať už je jméno „jen“ rozostřeno nebo rozloženo do jednotlivých bodů, vždy bude uchován čistý odkaz. Čistá a jasná podoba popisku jednotlivých objektů galerie pak přenáší pozornost od zastřešujícího celku k vlastním samostatným institucím. Dodává jim to na samostatnosti a přidává sebevědomí.

Logo galerie TATE, zdroj: TATELogo galerie TATE, zdroj: TATE

Pokud galerie používá pro jednotlivé výstavy reprodukce představovaných děl, není jednoduché uchovat jejich jednotnou podobu. Podařilo se to například mezinárodnímu uměleckému centru deSingel. Studio Why Not Associates použilo čisté barevné siluety, které vycházejí z původního loga a geometrie samotné budovy instituce v Antverpách, a překrývá jimi fotografie. Identická barevnost se pak objevuje na všech ostatních materiálech a propojuje celek.

Vizuální identita uměleckého centra deSingel, zdroj: Wolff OlinsVizuální identita uměleckého centra deSingel, zdroj: Wolff Olins

Od roku 1838 působí v Utrechtu Centraal Museum, které studio UnderConsideration vybavilo symbolickým a široce působivým logem. Jednoduchý kruh se vztahuje jak k názvu instituce, k její poloze v rámci Holandska a tak jejímu významu pro město. Prostá geometrie je velmi dobře aplikovatelná na jakékoliv tiskoviny, ale i orientační systém v interiéru budovy nebo upomínkové předměty.

„Naše muzeum je dynamické místo. Lákáme návštěvníky a umělce, ale chceme jim také nabídnout něco, co si mohou vzít s sebou. Tato souhra mezi přijímáním a odesíláním z tohoto centrálního uzlu je také zvýrazněna tečkou.“

Edwin Jacobs, tehdejší ředitel Centraal Museum

Vizuální identita Centraal Museum, zdroj: UnderConsiderationVizuální identita Centraal Museum, zdroj: UnderConsideration

Pro tvorbu vizuální identity Musea Boijmans Van Beuningen byla inspirace grafickým designem olympijských her v Mexiku 1968. Skupina thonik využila vizuálně silné linky, jejich barevnost a různou tloušťku, a upozadila samotný název nebo logo. Působivé je rovněž přenesení loga plochy átria muzejní budovy.

Vizuální identita musea Boijmans Van Beuningen, zdroj: thonikVizuální identita musea Boijmans Van Beuningen, zdroj: thonik

Internetové stránky, ale i ostatní části prezentace New Museum v New Yorku a Design Musea v Moskvě, jsou krásnými ukázkami kontrastu. Americká instituce pracuje se silným a výrazným písmem a kombinuje jej s intenzivními barvami. Lineární geometrie, větší důraz na reprodukce a netradiční logo jsou pak symboly moskevského muzea.

Vizuální identita New Museum, zdroj: Adam HeisigVizuální identita New Museum, zdroj: Adam Heisig

Každá instituce, obzvláště pokud jde o tak významný subjekt, jakým je Galerie hlavního města Prahy, si zaslouží individuální návrh, který bude respektovat její identitu a potřeby. Proto jsou zmíněné příklady jen ilustrací a malým odkazem za hranice, který může pomoci utříbit si názor. Úplně posledním podnětem je pak řečnická otázka Jamese Greenfielda:

„Jaký je účel vizuální identity? Hodnota, identifikace, emoce, pocit?“

James Greenfield pro Creativ Review

Soutěž na novou vizuální identitu GHMP, zdroj: CzechdesignSoutěž na novou vizuální identitu GHMP, zdroj: Czechdesign

Vítěz veřejné dvoukolové soutěže získá zakázku na vypracování grafického manuálu za 400.000 Kč, finančně ohodnoceno bude také pět finalistů soutěže, jejich návrhy budou navíc prezentovány veřejnosti na výstavě v prostorách GHMP po skončení soutěže.  Uzávěrka 1. kola je 22. května! Pravidla soutěže a další informace se dozvíte na stránkách soutěže.

Galerie

Výstava Nová vizuální identita GHMP

Výstava Nová vizuální identita GHMP

Výstava, 22. 9. 2017 - 7. 10. 2017
GHMP ve spolupráci s CZECHDESIGN, Colloredo-Mansfeldský palác, piano nobile, Karlova 2, Praha

Grafický design
Pouhé logo pro potřeby metropolitní galerie nestačí

Další články