Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
28. ročník cen Český lev a vítězný plakát k filmu Krajina ve stínu od Jana Poukara. | Zdroj: ceskylev.cz 28. ročník cen Český lev a vítězný plakát k filmu Krajina ve stínu od Jana Poukara. | Zdroj: ceskylev.cz

Přehlídka kvalitního grafického designu to rozhodně není. Grafici hodnotí vítězný plakát soutěže Český lev

Letošním vítězem Českého lva v kategorii Nejlepší filmový plakát se stal Jan Poukar s plakátem k filmu Krajina ve stínu. Jak hodnotí plakát profesionálové v oboru? Souhlasí s výběrem poroty, nebo by jako vítěze zvolili někoho jiného? Stejně jako v loňském roce pro vás přinášíme anketu, ve které se s námi podělily čtyři osobnosti z oblasti grafického designu o své postřehy.

Každoročně vyhlašuje Česká filmová a televizní akademie cenu za Nejlepší plakát v rámci cen Českého lva. Někdy jsou výsledky opravdu překvapivé a budí emoce. Takovým může být například ročník minulý, kdy se strhla vlna nepochopení nad vítězným plakátem k filmu Nabarvené ptáče, o kterém jsme psali zde. 

Nominované plakáty k filmu Šarlatán a Frem. | Zdroj: ceskylev.czNominované plakáty k filmu Šarlatán a Frem. | Zdroj: ceskylev.cz

Nominované plakáty k filmu Můj otec Antonín Kratochvíl a Havel. | Zdroj: ceskylev.czNominované plakáty k filmu Můj otec Antonín Kratochvíl a Havel. | Zdroj: ceskylev.cz

Letos se do užšího výběru nominovaných plakátů dostaly plakáty k filmům Frem, Můj otec Antonín Kratochvíl, Havel, Šarlatán a vítězný plakát Krajina ve stínu. Oslovili jsme 4 profesionály, kteří se pohybují v prostředí grafického designu, aby se s námi podělili o svůj názor. Ten si můžete přečíst níže.

Soňa Juríková

Soňa Juríková | Zdroj: archiv autorkySoňa Juríková | Zdroj: archiv autorky

1. Souhlasíte s výběrem poroty?

Porota tento rok opět neměla lehké rozhodování, naštěstí se sice neudála „grafická katastrofa“ v podobě vítěze plakátu k filmu Nabarvené ptáče, ale přehlídka kvalitního grafického designu to rozhodně také není. 

Na vítězném plakátu nesedí umístění dodatečných informací v černém pásu, které mi zbytečně odpoutává pozornost od názvu filmu a ruší kompozici. Plakát je hodně statický, chybí mu dynamika a působí spíše jako knižní přebal než filmový plakát.

2. Pokud ne, který nominovaný plakát byl vaším favoritem na vítěze? 

Favoritem bych to rozhodně nenazývala, nicméně bych vybrala plakát k filmu Frem, má pro mě nejpříjemnější kompozici a chladnou barevnost. Je třeba podotknout, že zpracování plakátu není nijak moc kreativní, nemá dobrou čitelnost názvu, je to spíš taková klasika malých filmových festivalů – neurazí, ale ani nijak neohromí. 

Pavel Fuksa

Vlevo plakát k filmu K2 Vlastní cestou, vpravo Pavel Fuksa. | Zdroj: ceskylev.cz, archiv autoraVlevo plakát k filmu K2 Vlastní cestou, vpravo Pavel Fuksa. | Zdroj: ceskylev.cz, archiv autora

1. Souhlasíte s výběrem poroty?

Pokud bych musel vybírat pouze z nominovaných plakátů (či pokusů o ně), s výběrem poroty bych souhlasil. Každopádně mě ani jeden z plakátů ničím nezaujal – všechny bohužel plní perfektně představu producentů, kdy pouze plnoformátová fotka z filmu nedá divákovi ani na chvíli možnost pochybovat o tom, jaký film bude, kdo v něm hraje, jaký má výrazový repertoár, jak je (film) barevný a jakou emoci by si z filmu měl odnést. 

2. Pokud ne, který nominovaný plakát byl vaším favoritem na vítěze? 

V žádném případě ani jeden. Vybral bych plakát k filmu K2: Vlastní cestou.

Lukáš Kijonka

Lukáš Kijonka | Zdroj: archiv autoraLukáš Kijonka | Zdroj: archiv autora

1. Souhlasíte s výběrem poroty? 

Podle postmoderní filozofie se největší konflikt 21. století již neodehraje mezi národy, rasami nebo postkoloniálními velmocemi. Odehraje se mezi experty a laiky. Kategorie nejlepší plakát v soutěži Český lev toto potvrzuje. Laici (režiséři, producenti, distributoři) obviňují designéry z neschopnosti reagovat na jejich požadavky pro komerční srozumitelnost vizuální komunikace a ze snobismu. Diskuzi zásadně komplikuji tím, že své názory zaměňují za znalosti. Experti (designéři) naopak dokáží kýčovitě odmítat i nepatrnou kompetenci autorů filmů v jejich pohledu na design. V paradoxu se svými odbornými znalostmi zaměňují koncepční navrhování za ilustrování, adekvátnost a srozumitelnost ponižují za expertní detaily atd. Perlou v této disciplíně je loňský výrok kolegy, který se proměnil v pitoreskního Haškova poručíka Duba a tvrdil, že hodnocení plakátu laikem je stejné jako hodnocení menstruačního kalíšku mužem. Satisfakcí pro autory soutežních plakátů tedy může být fakt, že se chce ještě někdo na téma filmového plakátu hádat.

S výběrem poroty jako designér souhlasím a chápu pozici autorů plakátu, jako laikovi se mi esteticky vítězný plakát moc nelíbí. 

2. Pokud ne, který nominovaný plakát byl vaším favoritem na vítěze?

Princip designu zastává u finalistů vyjma filmu FREM stejnou pozici jako vítězný plakát a mohl tedy vyhrát kterýkoliv z nich: Fotografie hrdinů filmu — srozumitelná typografie názvu filmu — tagline a nutný zbytek (logoboard apod.) 

Jakub Vaněk Studio

Jakub Vaněk a Barbora Micajová | Zdroj: jakub-vanek.czJakub Vaněk a Barbora Micajová | Zdroj: jakub-vanek.cz

1. Souhlasíte s výběrem poroty? 

S výběrem z nominací souhlasíme, ale obecně by si všechny nominované plakáty zasloužily více kreativity a odvážnější přístup k formátu. Pozitivně hodnotíme netradiční pojetí logoboardu ve střední části aplikace, povedeně narušuje zaběhnuté principy layoutu. Líbí se nám více variant plakátu – odrážejících více osudů.

2. Pokud ne, který nominovaný plakát byl vaším favoritem na vítěze?

Přestože s výběrem souhlasíme, nebyl naším favoritem. Ani jeden z plakátů v nás nezanechal trvalejší emoci.

Další články