Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Plácat se pořád jen po zádech nestačí, říká Veronika Pařízková, která vede magazín již třetím rokem

Veronika Pařízková vede redakci CZECHDESIGN již třetím rokem. | Foto: Klára Kudláčková Veronika Pařízková vede redakci CZECHDESIGN již třetím rokem. | Foto: Klára Kudláčková

Veronika Pařízková vede nejčtenější magazín o designu CZECHDESIGN již třetím rokem. Za tu dobu se jí podařilo radikálně zvýšit čtenost webu, sestavit tým zkušených redaktorů i spustit nové formáty. Magazín je také seriózním a respektovaným partnerem uměleckých škol i etablovaných firem, kterým pomáhá komunikovat jejich úspěchy na poli designu. Za jaké zkušenosti, které během této doby nasbírala, je vděčná, proč je důležitý kritický pohled a co plánuje do budoucna?

Na co jsi za ty poslední tři roky, které jsi v CZECHDEIGNu prožila již jako šéfredaktorka, nejvíce hrdá? 

VERONIKA: Určitě jsem hrdá na náš redakční tým. V zásadě jsem ho po svém příchodu sestavovala celý znovu a najít schopné, spolehlivé a nadšené redaktory není vůbec snadné. Nám se to, myslím, povedlo a hlavně díky nim se našim článkům v poslední době tak daří. Hrdá jsem pak nejen na čtenost, která nám doslova vyrostla skokově, ale i na témata, často citlivá, kterým se věnujeme. 

Kompletní redakce magazínu Czechdesign | Foto: Michal HančovskýKompletní redakce magazínu Czechdesign | Foto: Michal Hančovský

Poté, co jsi na tuto pozici nastoupila, jsi začala psát měsíční editorial, ve kterém kritickým pohledem reflektuješ dění v prostředí českého designu. Myslíš si, že je kritický přístup důležitý? Setkáváte se například u kritičtějších článků s negativními reakcemi? 

VERONIKA: Jsou to právě ta citlivá témata, o kterých mluvím. Kritika je běžnou součástí každého uměleckého oboru. Já sama ji vystudovala na Univerzitě Karlově a troufnu si říct, že bez zpětné vazby, kritické reflexe začne každý stagnovat. Plácat se pořád jen po zádech nestačí. A bohužel to ani oboru nesvědčí. Samozřejmě se setkáváme s negativními reakcemi, nikdo neslyší rád, že se mu něco nepovedlo a šlo by to třeba lépe. „Kritika může být nepohodlná, ale nikdo neříká, že člověk je tu proto, aby žil v pohodlí,” říkal Jean-Paul Sartre. Ale upřímně, myslím, že obecně mnohem častěji český design stále chválím. 

Ve svých editorialech se ohlíží za nejzásadnějšími momenty na poli českého designu. | Foto: Štěpánka PasekováVe svých editorialech se ohlíží za nejzásadnějšími momenty na poli českého designu. | Foto: Štěpánka Paseková

Jakým způsobem hledáte témata pro nové články? Posílají vám někdy samotní čtenáři své návrhy?

VERONIKA: Čtenáři sami ne, ale často se na nás obracejí designéři a mladí studenti, kterým se snažíme často vyjít vstříc. Hlavní rolí CZECHDESIGNu je především popularizovat český design a na školách napříč celou republikou vzniká strašně moc zajímavých věcí. Já sama se snažím pravidelně navštěvovat klauzury, nejen v Praze, ale i Brně, Ústí nad Labem nebo Plzni. Jezdím na regionální přehlídky designu v Ostravě nebo ve Zlíně. Zkrátka, když to jde, jsem stále na cestách. Jen tak má, myslím, novinář opravdu šanci vidět, co se ve světě designu děje. A to nejen u mladých studentů, ale i jaký mají vztah k designu menší města, regionální muzea nebo kavárny a obchody. 

Veronika Pařízková vede nejčtenější magazín o designu CZECHDESIGN již třetím rokem. | Foto: Klára KudláčkováVeronika Pařízková vede nejčtenější magazín o designu CZECHDESIGN již třetím rokem. | Foto: Klára Kudláčková

Dokážete alespoň trošku dopředu předpovídat, jaké články budou úspěšné? Co byly například čtenářsky neúspěšnější články? 

VERONIKA: Samozřejmě myslíme i na to, aby nás četlo čím dál tím více lidí. A toho docílíme právě čtenářsky atraktivnímí články. Za poslední tři roky nám vzrostla čtenost o  30 %, což je pro oborový magazín obrovský úspěch. Tento rok jsme pokořili několik magických hranic, kdy náš letní článek o zahrádkách vidělo na Facebooku 200.000 lidí. Přičemž tolik máme běžně zobrazených stránek za měsíc. Vedle, jak říkáme, lifestylových témat ale letos moc dobře fungoval i článek o Fenoménu Brno, krkonošských útulnách, plagiátech nebo rouškách. Jak je vidět, tematický rozptyl je opravdu široký. 

Daří se vám oslovovat čtenáře i mimo bublinu designu? Například zaměřením na tato lifestylová témata? 

VERONIKA: Ano, určitě. CZECHDESIGN od jeho začátků četli hlavně designéři, studenti designu, grafici a pár dalších nadšenců. Ale popravdě, říkat právě jim, že design je důležitý, nedává moc smysl. Růst čtenosti a kvalita článků pro nás byly proto důležitým momentem, díky kterému se nám podařilo širší veřejnost informovat o českém designu, jeho roli, úspěších, ale i slepých uličkách. Například náš loňský článek o emotikonech Soni Juríkové, ve kterém jsme jako první informovali o její kolekci vtipných emoji pro typické Čechy, následně přebrala řada celostátních médií. 

Ve svých editorialech se ohlíží za nejzásadnějšími momenty na poli českého designu. | Foto: Juliana VlčkováVe svých editorialech se ohlíží za nejzásadnějšími momenty na poli českého designu. | Foto: Juliana Vlčková

Před nějakou dobou jste začali nahrávat také první český podcast o designu. Čím může v této době, kdy už je podcastů celá řada, zaujmout? 

VERONIKA: Právě se chystáme už na sedmý díl! I když přiznávám, že jsme na začátku sami přemýšleli, zda v aktuálním boomu bude další podcast někoho zajímat, s poslechovostí jsme spokojeni. Za každým produktem nebo věcí je lidský příběh jeho tvůrce a právě to nás v podcastu zajímá. Je cesta designéra snadná, nebo trnitá? Bavilo je to už v dětství a věnovali se něčemu podobnému i jejich rodiče? Hledáme zkrátka odpovědi na otázky, kdo jsou ti lidé, kteří dávají českému designu tvář.

Hostem prvního dílu našeho podcastu byla šperkařka Eva Růžičková. | Foto: Michal HančovskýHostem prvního dílu našeho podcastu byla šperkařka Eva Růžičková. | Foto: Michal Hančovský

Co ses za tu dobu, co jsi v CZECHDESIGNu naučila a za jaké zkušenosti jsi ráda? 

VERONIKA: Já jsem hodně tvrdohlavá, upřímná a přímočará. Má to svoje výhody, ale samozřejmě i nevýhody. Učím se proto hodně přemýšlet nad tím, co stojí za to publikovat a jakým způsobem. Pokud chceme, aby druzí uměli přiznat svoji chybu, nezbývá, než začít u sebe. Zároveň jsem se musela naučit být v práci velmi efektivní. Šéfredaktorkou jsem se stala, když bylo mé dceři 1,5 roku a rozhodně jsem nechtěla, aby tím trpěla. Pracovala jsem proto v noci, nebo když spala. A nebudu zastírat, že jsem ráda, když se teď těší do školky.

Kam se chcete do budoucna posouvat dál, v čem vidíš největší potenciál?  

VERONIKA: Co nás aktuálně moc těší, je spolupráce s českými firmami. Jako magazín máme sice pravidelné granty, ale jen s nimi bychom nemohli udržet aktuální vysokou kvalitu. Kolaborace se značkami jako je Javorina, Aitaa, IKEA, mmcité, studio 519 nebo Bulb je pro nás, a troufnu si říct, že pro všechny, win win situace. My jsme schopni informovat atraktivním a autentickým způsobem o jejich výrobcích a dostat je do povědomí v ideální sociologické skupině. Tím, že do každého článku přínášíme vlastní názor a zkušenosti, jsme pro české firmy vítanou platformou, která jen slepě nepřetiskuje PR zprávy, ale přináší živou novinařinu. A to může celému oboru jen prospět. 

Související

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Máme web, který se vyrovná těm zahraničním, říká Radka Machalická
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Máme web, který se vyrovná těm zahraničním, říká Radka Machalická

Tereza Urban - 14. 2. 2020

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Stojíme si za každým designérem, kterého prodáváme, říká Veronika Rukriegelová
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Stojíme si za každým designérem, kterého prodáváme, říká Veronika Rukriegelová

Tereza Urban - 3. 1. 2020

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček

Tereza Urban - 9. 10. 2019

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Otevírám firmám oči, říká Michaela H. Birtusová
Design služeb

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Otevírám firmám oči, říká Michaela H. Birtusová

Tereza Urban - 30. 4. 2019

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Kamila Matoušková propojuje designéry se světem velkých institucí
Design služeb

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Kamila Matoušková propojuje designéry se světem velkých institucí

Tereza Urban - 2. 8. 2019

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení