Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Otevírám firmám oči, říká Michaela H. Birtusová

Michaela Holubec Birtusová, foto: Pavel Synek Michaela Holubec Birtusová, foto: Pavel Synek

Mohla bys přiblížit, co přesně je náplní tvé práce v CZECHDESIGNu?

MICHAELA: Moje pozice Design konzultanta prakticky znamená, že jsem projektový manažer a většinu času mám na starosti produkci soutěží. Pracuji zpravidla na komerčních projektech nebo zakázkách pro města. Když někomu, kdo se nepohybuje ve sféře designu, vysvětluji, co přesně dělám, přirovnávám svou práci k úloze překladatele. Svět designu si totiž se světy marketingu a veřejné správy mnohdy nerozumí.

Co je podle tebe na organizaci soutěží a tendrů nejkomplikovanější?

MICHAELA: Jednou z nejtěžších fází je podle mě proces vymýšlení pravidel, zapojujeme právníky, probíhá několik koleček úprav. Nastavení pravidel má totiž významný vliv na to, jak soutěž nakonec dopadne. Často tomuto procesu předchází workshop, na kterém si zadavatel ujasní, o co přesně v projektu jde. Mnohdy se ale stává, že sám klient neví, co přesně chce. My se mu snažíme vysvětlit, že to, co je opravdu nezbytné, je primárně přijít na jeho potřeby. Na základě toho pak právě navrhujeme pravidla, zadání soutěže nebo obsah následné zakázky. Ve chvíli zveřejnění musí být naprosto jasné, co přesně klient potřebuje. Fáze příprav je tedy navenek neviditelná, ale velmi náročná. Každá položka, každé slovo může hrát významnou roli, a proto je potřeba, aby bylo vše zpracováno precizně.

Vyhlášení Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoVyhlášení Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

Je mezi komerčními projekty, kterým se věnuješ ty osobně, a projekty pro státní sektor velký rozdíl?

MICHAELA: Ano, existují zde velká specifika. Státním institucím jde hlavně o užitnost, vyžadují většinou něco hodně praktického. Konkrétně třeba potřebují novou vizuální identitu, ale přesně nevědí, co vše vlastně hledají. My se jim snažíme otevřít oči a ukázat, kde všude by jim ještě kvalitní design mohl pomoci. Sleduji ale určité zlepšení informovanosti, kdy se na nás instituce v poslední době obracejí už s jasnější představou. 

A když to tedy porovnáš se soukromými zadavateli, v čem se jejich potřeby nejvíce liší?

MICHAELA: Pokud zůstaneme u grafického designu, tak tam je to pro značky spíše forma PR, contentu, který pak mohou prezentovat například na svých sociálních sítích. Není neobvyklé, že se po nějaké době „zacyklí“, že stále dělají ty samé věci. My jim pomáháme najít něco nového, zajímavého, spolupráci s lokálními autory. Velmi často právě formou otevřených soutěží na výběr grafického designu, jako tomu bylo například u Nescafe Azera nebo u Fruttima pro Karlovarské minerální vody. Nový svět kreativců jim zpřístupní odlišný pohled na věc. 

Tým CZECHDESIGN na vyhlášení Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoTým CZECHDESIGN na vyhlášení Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

Na co jsi za poslední dobu nejvíce hrdá?

MICHAELA: Samozřejmě, že úspěchů CZECHDESIGNu bych mohla vyjmenovat více, co ale vidím jako úspěch ve sféře, které se konkrétně věnuji já, je rozhodně projekt Model Young Package. Konkrétně loňské předávání cen vítězům, které se konalo v CAMPu. Na tento ceremoniál přijeli soutěžící z mnoha zemí světa, měli jsme krásnou animaci od naší grafičky Kláry Plicové, bylo tam spousta novinářů a celkově se tato akce vydařila. Výsledek ročníku 2018 mě celkově potěšil, jelikož téma vítězného návrhu v podobě kompostovatelných kávových kapslí rezonovalo společností a jeho designérka Veronika Janečková se dostala do užších nominací Czech Grand Design. My stále hledáme cestu, jak tuto soutěž posouvat dál a myslím, že i tímto se nám povedlo dosáhnout úrovně mezinárodní soutěže. 

Model Young Package 2018, zdroj: youtube Model Obaly

Na co se teď pracovně nejvíce těšíš?

MICHAELA: Aktuálně jsem ponořena do produkce výstavy, která bude mít vernisáž 1. května. Ponese název „Snoubení“ a bude to přehlídka zejména svatebních šperků, ale i svatebních darů od českých designérů. Dále pak samozřejmě pokračuje Model Young Package. Tento rok na téma „Zážitek z rozbalování“. Zaměřuje se na nakupování na e-shopech a na balíky, které k nám doputují. Často frustrující zážitek rozbalování balíčků by měli soutěžící nahradit takovým řešením, které i samotné rozbalování promění v potěšení. To vše včetně samozřejmého ekologického aspektu. V září nás pak čeká vyhlášení a já doufám, že se nám podaří zopakovat loňský úspěch.  

Co ti přijde na tvé práci nejzajímavější?

MICHAELA: Co mě na mé práci celkově neskutečně baví, je fakt, že každý projekt je úplně jiný. Přijde nový klient, nové téma, které může pokrývat vše od obalů na čokoládu až po design výdejních stojanů na pohonné hmoty. Já se pro nový projekt vždy velmi nadchnu a užívám si ten proces, kdy si ho musím pečlivě nastudovat. Jelikož pracuji na několika projektech zároveň, je vždy velmi zajímavé ohlédnout se zpět na uplynulý rok. Velmi příjemné je také to, když třeba v obchodě náhodně narazím na nějaký produkt a zjišťuji, kam se jeho vývoj posunul. CZECHDESIGN totiž funguje jako taková počáteční jiskra a je velmi milé, když po letech zaznamenáte úspěšný projekt, u jehož počátku jste stáli.

Související

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Stojíme si za každým designérem, kterého prodáváme, říká Veronika Rukriegelová
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Stojíme si za každým designérem, kterého prodáváme, říká Veronika Rukriegelová

Tereza Urban - 3. 1. 2020 - 5 min.

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček

Tereza Urban - 9. 10. 2019 - 5 min.

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Kamila Matoušková propojuje designéry se světem velkých institucí
Design služeb

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Kamila Matoušková propojuje designéry se světem velkých institucí

Tereza Urban - 2. 8. 2019 - 6 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž