Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Radim Tuček, foto: Pavel Synek Radim Tuček, foto: Pavel Synek

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček

V CZECHDESIGNu působíš jako brand a design konzultant, mohl bys přiblížit, co je přesně náplní tvé práce? 

RADIM: Já stojím u projektů úplně na začátku, jelikož připravuji hlavně návrh celého projektu a nabídky. Vedu úvodní výzkumnou část. Postupně pak z projektu odcházím a předávám je projektovým manažerkám Kamile Matouškové či Michaele Holubec Birtusové, které poté ve spolupráci s CEO Janou Vinšovou jednají s designéry. Moje spolupráce probíhá spíše s klientem. Dříve jsem pracoval v marketingu a pohled z této strany se mi teď hodí. Dovedu si tedy představit, jaké mají potřeby. 

Jaké jsou největší problémy pramenící ze snahy propojit svět umění a marketingu?

RADIM: Častým problémem bývá třeba nejednotnost názorů na straně zadavatele – každý očekává něco jiného a není pak možné vybrat správné řešení. Dalším problémem bývá nejednoznačné, příliš složité nebo naopak příliš vágní zadání. Pokaždé je samozřejmě problém někde jinde a vyřešit ho je právě součástí naší práce. My zajišťujeme hlavně ten proces.

Nemáme tu žádné vlastní designéry, nikdo z nás designér není, jak si někteří lidé myslí. Právě proto ale také klientům rozumíme lépe. Našim úkolem je potenciální problémy odhalit. Ať už diskuzí s klientem a nebo zkušeností se samotným procesem, jelikož už víme, kde jsou třecí plochy, kde a jaké problémy mohou vyvstat.   

Radim Tuček, zdroj: www.tuesday.czRadim Tuček, zdroj: www.tuesday.cz

Stává se často, že klienti přijdou s nereálným očekáváním, které nedokážete splnit?

RADIM: Ano, to se stává docela pravidelně. Tato očekávání se týkají například času, kdy zadavatel přijde s představou, že za měsíc chce mít hotový design. Připravit výstup je ale reálné minimálně za dva měsíce. Samotná příprava zadání a výběru designérů trvá nejméně jeden měsíc a tu samou dobu pak příprava návrhů. 

Jaká je na soutěžích průměrná účast designérů?

RADIM: Nemusí to být vždy soutěž. Pro některé klienty vypracujeme jen rešerši, která znamená to, že například ověřujeme předběžný zájem designérů. Klient pak ani nemusí soutěž uspořádat a vybere si designéra přímo. Když ji ale uspořádáme, tak minimální počet účastníků jsou tři soutěžící, optimálně pět, mluvíme-li o uzavřené vyzvané soutěži. U otevřených soutěží, které organizujeme bývají pak desítky či stovky přihlášených návrhů.

Za tu dobu, co v CZECHDESIGNu pracuješ, vidíš nárůst zájmu na straně zadavatelů a designérů? 

RADIM: Růst zájmu na straně soutěžících můžeme vidět jen v případě otevřené soutěže, kdy se přihlásí sami. Určitě ale nárůst zájmu zaznamenáváme i tak. Věřím, že se nám za několik posledních let podařilo zvednout renomé soutěží a důvěru v nás jako prostředníka. Jsme pro designéry zárukou toho, že ta soutěž bude férová a že má více než reálnou šanci na realizování. Díky tomu má ten projekt větší šanci, že do něj půjdou. Každá reference s sebou často přinese další projekt a zájem zadavatelů tedy roste. Není neobvyklé, že poptávky chodí několikrát týdně. 

A kolik jste tedy ročně schopni zvládnout projektů?

RADIM: V loňském roce to bylo okolo dvaceti projektů. CZECHDESIGN ale ani větší kapacitu v současné době nemá. Některé projekty jsou náročné a dlouhodobé, jako třeba Model Young Package, který se řeší skoro celý rok. Jiné projekty máme hotové za týden.  

Radim Tuček, foto: Pavel SynekRadim Tuček, foto: Pavel Synek

Co ti přijde na tvé práci nejzajímavější? 

RADIM: Různorodost. Práce na zakázkách pro veřejné instituce jsou pro mě komplikovanější, jelikož jsem nikdy předtím nepracoval ve veřejné sféře. V komerční sféře vše funguje trochu jinak. Pracuje tam úplně jiný typ lidí, stejně jiné jsou i samotné procesy. Pro mě to byl na začátku trošku šok. Dneska jsem za to ale rád, jelikož mám náhled do úplně jiného světa. Zrovna teď pracujeme pro Uměleckoprůmyslové museum v Praze, což je velmi zajímavý projekt a já se velmi těším na výsledek. 

V čem vidíš zatím největší úspěch CZECHDESIGNu?

RADIM: Úspěch vidím celkově v tom, že je naše služba dnes už tak vysoce profesionální, že si získala důvěru jak designéru, tak zadavatelů. Před třemi lety jsme byli schopni realizovat dva až tři projekty za rok, dnes už to je okolo dvaceti projektů na úplně jiné úrovni. Dříve byla naše služba omezená, byla to spíše jen samotná organizace soutěže. My už teď ale dokážeme odhadnout i případná rizika v projektu ještě dávno před samotnou soutěží. A to tím, že dokážeme zapojit správné lidi, provedením výzkumu nebo třeba workshopem s potenciálními uživateli produktu.

Chtěli byste v blízké budoucnosti kvůli zvyšující se poptávce nějakým způsobem expandovat?  

RADIM: Spíše bychom chtěli rozšířit naše portfolio o další typy projektů. Například design služeb, který je v České republice ještě v plenkách. Naši expertízu bychom chtěli tedy směřovat do toho, abychom se v tomto oboru stali takovými průkopníky. 

Další články