Radka Machalická působila dlouhou dobu jako šéfredaktorka našeho magazínu, zároveň také jako manažerka mezinárodní soutěže obalového designu Young Package. Před nástupem na mateřskou dovolenou předala vedení redakce Veronice Pařízkové a „Mladý obal“ pak během roku 2019 Michaele Holubec Birtusové. V současné době se v CZECHDESIGNu zaměřuje na projekty spojené s rozvojem CSR.
Když se ohlédneš na dobu, kdy jsi působila na pozici šéfredaktorky magazínu CZECHDESIGN, na co jsi nejvíce hrdá?
RADKA: Podařilo se mi dát dohromady schopné redaktory a díky nim a volbě témat se nám mnohonásobně zvýšila čtenost. Začali jsme intenzivně spolupracovat s vysokými školami, přinášeli aktuální novinky a reporty z výstav a klauzur. Většina českých designérů nás zase začala číst a webovému portálu se podařilo znovu stát nejčtenějším médiem o designu v České republice.
Spokojená jsem také s tím, jak je náš magazín zpracovaný graficky. Pro nový design jsme v roce 2015 oslovili studio Anymade. Úprav a změn bylo nakonec potřeba tolik, že jsme nad tím strávili skoro celý rok, výsledek je vesměs úplně nový portál. Určitě to ale stálo za to, máme web, který se vyrovná těm zahraničním.
Radka Machalická (vlevo) během vyhlašování soutěže Model Young Package | Zdroj: archiv
V čem vidíš největší změnu od doby, co jsi tuto pozici opustila?
RADKA: S novou šéfredaktorkou Veronikou Pařízkovou se proměnila i skoro celá redakce. Témata jsou v zásadě podobná a redakce mapuje aktuální události ve světě designu. Rozdíl je možná v míře kritiky.
Přiznám se, že jsem se soustředila spíše na věci a témata, která mě oslovují… tedy z mého pohledu podařené realizace a zkušenosti designérů u nás i v zahraničí. Veronika se zaměřuje i na ty, kde vnímá nedostatky a považuje za nutné na ně upozornit. Nicméně případné porovnání by měl dělat někdo jiný, jako „insider“ nemám odstup.
Vidíš nějaký posun v zájmu o design u široké veřejnosti?
RADKA: Asi nedokážu objektivně hodnotit, jestli nastala nějaká zásadní změna, ale určitě se to trochu zlepšuje. Lidé se více obrací na profesionály a kvalita už skoro dohání kvantitu. Proměňuje se sortiment včetně obalového designu a ten ovlivňuje vnímání i u široké veřejnosti. Jediné co mi pořád vadí je určitá naivita většiny uchazečů o studium, představují si design tak trochu s růžovými brýlemi a neuvědomují si, že za mnoha dobrými výsledky je spoustu práce. Ne jenom sebeprezentace. Nic proti ní, ale všeho s mírou.
Rozhovor v rámci soutěže Model Young Package | Zdroj: Model Young Package
Do minulého roku jsi také působila jako projektová manažerka soutěže Model Young Package, která funguje už přes dvacet let. CZECHDESIGN ji zaštiťuje od roku 2009. V čem vidíš za těch deset let největší posun?
RADKA: Velký pokrok nastal v konstrukci obalů, materiálech i povrchovém zpracování. Když se vrátím k prvním ročníkům soutěže, tak je vidět, že designéři nad návrhy strávili několik dní s maketou či modelem, zkoušením přicházeli na nová řešení. Oproti tomu práce v posledních letech jsou tvořeny hlavně u počítače.
Do prvních ročníků se hlásili designéři z Čech a Slovenska. Každým rokem přibývali další země a například do ročníku 2018 přišly obaly z 56 zemí světa. Co se týče soutěžních podmínek, za poslední roky se dvojnásobně navýšila odměna.
Radka Machalická (druhá zleva) s porotci soutěže Model Young Package | Zdroj: archiv
Kde vidíš největší potenciál této soutěže?
RADKA: Soutěž je mezi designéry celkem známá a díky této publicitě se daří obor obalového designu zviditelňovat. Souvisí s tím také větší zájem ze strany veřejnosti. Největší přínos ale vnímám v příležitosti, kterou přináší mladým tvůrcům a rozvíjí tím jejich kreativitu.
Jakým směrem se chcete dále posouvat?
RADKA: Soutěž si za tu dobu vydobyla renomé hlavně u českých designérů a určitě je mým cílem, abychom oslovili také profesionály v zahraničí.