Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little Greta Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little Greta

Představujeme finálové návrhy v naší soutěži na novou vizuální identitu města Luhačovice

Najít nový jednotný vizuální styl pro malebné lázeňské město Luhačovice bylo cílem designérské soutěže, kterou pořádala organizace CZECHDESIGN. Do uzavřené dvoukolové soutěže bylo vyzváno 5 grafických designérů a studií. My vám představujeme 3 finálové návrhy od dua Tereza Bierská a Nela Klímová a studií Little Greta a Toman Design, které v soutěži zvítězilo.

Tereza Bierská a Nela Klímová

Absolventky Ateliéru grafického designu 1 na FaVU v Brně Tereza Bierská a Nela Klímová se do soutěže přihlásily jako tým. Mají zkušenosti s ilustrací, tvorbou logotypů i z přípravy orientačního systému a doprovodných tiskovin k několika výstavám a dalším kulturním akcím.

V soutěži pro Luhačovice předložily velmi soudobý, atraktivní a originální grafický koncept. Vychází z různorodosti autentických nápisů a názvů luhačovických budov, které autorky sestavují v živý a měnící se vizuální tvar, a vytvářejí autorské písmo Iniciála. Návrh tak představuje most mezi historií a současností města.

Kladně také porota hodnotila řešení výrazných propagačních plakátů a přípravu šablon pro tvorbu tiskovin příspěvkových organizací, který zohledňuje často laického tvůrce koncových výstupů.

Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Tereza Bierská a Nela KlímováNávrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Tereza Bierská a Nela Klímová

Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Tereza Bierská a Nela KlímováNávrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Tereza Bierská a Nela Klímová

Naším prvotním kritériem se stala slova etnografů a dokumentaristů, kteří město jednoduše popisují jako učebnici architektonických stylů. Protože jsme již při první procházce městem obdivovaly různorodost budov, všimly jsme si jednoho malého pojítka. Většina domů nesla na svém štítě jméno. Začaly jsme tedy sběrem a postupným digitalizováním co největšího množství jmen. Vytvořily jsme tak vizuální identitu města morfující se v každý jeho kout. Namísto vektorového motivu či značky jsme se rozhodly vytvořit systém zapisování, který by se promítnul do všech tiskovin a aplikací,“ doplňují autorky konceptu.

Little Greta

Little Greta vznikla v roce 2012 z absolventů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a dnes má pobočky i v Německu, USA a Londýně. Za svou práci pro Jarošovský pivovar si odnesla mimo jiné ocenění z World Beer Awards za design i Red Dot Award, kterou získala také za práci pro pivovar Primátor. Pracuje pro několik pivovarů, ale zkušenosti má i s návrhy vizuálních identit měst.

Tým Little Greta | Zdroj: littlegreta.co.ukTým Little Greta | Zdroj: littlegreta.co.uk

Svůj návrh pro první kolo studio postavilo na hovorové zkratce názvu města „Luha“ a slovní hříčce „Luha – co více…“. Ta měla být rozvíjena podle konkrétních příležitostí – „co více ochutnat“, „co více zažít“, „co více opravit“ atd. Svůj finálový návrh pak studio postavilo na fontu, který je volně inspirován neoklasicismem, čímž odkazuje na typický charakter města. Font je doplněn puntíkem, oblíbeným typografickým prvkem doby secese, a retro rámečkem, kterému grafici dali moderní minimalistickou formu.

Porotě se na návrhu líbilo, že vizuální identita respektuje koexistenci města a lázní, snaží se komunikovat a nabízet otázky, co více město Luhačovice může nabídnout. Oslovila i barevnost – modrá s červeným akcentem použitá na reklamních předmětech, která vychází z barev luhačovické architektury.

Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little GretaNávrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little Greta

Návrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little GretaNávrh vizuální identity Luhačovic | Zdroj: Little Greta

Návrh vizuální identity Luhačovic - aplikace | Zdroj: Little GretaNávrh vizuální identity Luhačovic - aplikace | Zdroj: Little Greta

Vsadili jsme vše na jednu kartu v podobě zkratky ‚Luha‘, která je lokálně hluboce zaužívaná, což jsme si i na kameru ověřili mezi obyvateli města. Koncept však bohužel nerezonoval, což určilo následný vývoj vizuálu, který pozbyl svou ústřední myšlenku, a nefungoval tak ideálně,“ popisuje Jan Blažek, spolumajitel agentury.

Studio Toman Design

Studio Toman Design vzniklo v Londýně v roce 2005 zpočátku jako název pro „one man show“ grafického designéra na volné noze. Reálná existence studia se datuje až s usídlením v Praze nedaleko galerie Mánes v roce 2006. Od té doby se studio zaměřuje zejména na tvorbu identit, design knih a výstav, podílí se na celkovém budování značek pro české, ale i zahraniční klienty. Na svém kontě má například identitu Českého statistického úřadu, redesign loga kol Favorit a design smart hodinek Aiko, desítky knih i grafické řešení výstav. Za svou práci obdrželo řadu ocenění v Čechách i v zahraničí.

Tým Toman Design | Zdroj: Toman DesignTým Toman Design | Zdroj: Toman Design

Vizuální styl, který v soutěži vyhrál, je dle poroty snadno aplikovatelný, nápaditý a živý a představuje komplexní řešení. Zahrnuje nejen kvalitní provedení loga Luhačovic a příspěvkových organizací, ale také doprovodných ilustrací a marketingových textů.

Záměrně prvoplánově nevyužívá dekorativní motivy spojené s městem, ale ilustrací, které ale mají současnou podobu s pozitivním nádechem a lehkou mírou nadsázky.

Návrh plakátů pro Luhačovice | Zdroj: Toman Design Návrh plakátů pro Luhačovice | Zdroj: Toman Design

Označení budov v Luhačovicích | Zdroj: Toman Design Označení budov v Luhačovicích | Zdroj: Toman Design

Nejtěžší pro nás bylo najít klíč, jak k celému vizuálu přistoupit. Od začátku jsme věděli, že se chceme vyhnout využití motivů z Jurkovičových staveb. Současně jsme si zakázali „osvědčené přístupy”, kdy se logotyp skládá syntézou zástupných prvků, charakteristických pro město (architektura, příroda, prameny...). Nakonec jsme proto vsadili na plošné ilustrace,“ představuje principy nového stylu autor Lukáš Müller.

Více o vítězném návrhu se dozníte v tomto článku Nápadité a živé Luhačovice. Město představuje historicky první vizuální styl a logo.

Soutěže se v prvním kole zúčastnila také studia AB Manufaktura a KONTRA, do druhého kola nepostoupila.

Galerie

Další články