Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
PŘED: Plakát k výstavě Magdalena Jetelová: Dotek doby – autor: 2017 Designers | PO: Plakát k expozici 1796–1918: Umění dlouhého století – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Národní galerie Praha PŘED: Plakát k výstavě Magdalena Jetelová: Dotek doby – autor: 2017 Designers | PO: Plakát k expozici 1796–1918: Umění dlouhého století – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Národní galerie Praha

PŘED–PO: Národní galerie Praha a její vizuální styl jsou vidět

Jak se díky vizuálnímu stylu z dílny Studia Najbrt proměnila Národní galerie Praha? Nová podoba NGP prostupuje její vnitřní i vnější komunikací již téměř 2 roky. Od vyhlášení soutěže v květnu 2018 jsme se ve veřejném prostoru setkali s nepřehlédnutelnými plakáty k úspěšným výstavám Františka Kupky, Alberta Giacomettiho nebo francouzských impresionistů, které kromě samotného Studia Najbrt pro NGP tvoří i řada dalších grafických studií. Podívejte se na proměnu vizuální komunikace NGP, která je díky soutěži sjednocená a jasně rozpoznatelná.

Soutěž na vizuální identitu Národní galerie Praha:
Vyhlašovatel: Národní galerie Praha
Organizátor: CZECHDESIGN
Průběh soutěže: 8. 1. – 2. 5. 2018
Charakter soutěže: Uzavřená, dvoukolová, 10 vyzvaných grafických designérů a studií
Účastníci soutěže: 2017 Designers, Breisky, Dynamo Design, Heyduk, Musil & Strnad, Laboratoř Petra Babáka, Markéta Steinert, Side2, Studio Najbrt, Studio Petrohrad, Symbiont
Vítěz soutěže: Studio Najbrt (Art direction: Aleš Najbrt, Zuzana Lednická; Design: Martin Vácha, Andrea Vacovská)

PŘED: Plakáty k výstavám Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj – autor: Side2; Magdalena Jetelová: Dotek doby – autor: 2017 Designers; Aj Wej-wej. Zákon cesty – autor: Heyduk, Musil & Strnad || PO: Plakáty k expozicím Staří mistři; 1918–1938: První republika; 1796–1918: Umění dlouhého století – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Národní galerie PrahaPŘED: Plakáty k výstavám Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj – autor: Side2; Magdalena Jetelová: Dotek doby – autor: 2017 Designers; Aj Wej-wej. Zákon cesty – autor: Heyduk, Musil & Strnad || PO: Plakáty k expozicím Staří mistři; 1918–1938: První republika; 1796–1918: Umění dlouhého století – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Národní galerie Praha

Komunikace NGP vychází z manuálu Studia Najbrt

Pro Národní galerii Praha pracují přední česká grafická studia již mnoho let. Materiály NGP se však dříve ničím mimo drobného loga nepodobaly. O neúspěšném pokusu vypsat soutěž na tvorbu nové vizuální identity v roce 2015 se můžete dočíst v tomto článku. O 3 roky později se NGP obrátila na CZECHDESIGN, který se o organizaci soutěže staral od počátku až po úspěšné vyhlášení vítězného Studia Najbrt. Z grafického manuálu, díky němuž jsou veškeré materiály vizuálně provázané, aktuálně vycházejí další grafická studia.

Autorem podoby nejnavštěvovanější výstavy ČR roku 2019 – Francouzský impresionismus: Mistrovská díla ze sbírky Ordrupgaard – je studio Side2. Podobu dalších výstav navrhli i grafičtí designéři Robert V. Novák, Tereza Hejmová či duo Štěpán Malovec a Martin Odehnal

PŘED: Plakáty k výstavám Americká grafika tří století z National Gallery of Art ve Washingtonu – autor: Studio Breisky; František Skála Jízdárna – autor: Toman Design || PO: Francouzský impresionismus: Mistrovská díla ze sbírky Ordrupgaard – autor: Side2; Čechy–Sasko: Jak blízko, tak daleko – Autoři: Štěpán Malovec a Martin Odehnal | Zdroj: Národní galerie Praha Zdroj: Národní galerie PrahaPŘED: Plakáty k výstavám Americká grafika tří století z National Gallery of Art ve Washingtonu – autor: Studio Breisky; František Skála Jízdárna – autor: Toman Design || PO: Francouzský impresionismus: Mistrovská díla ze sbírky Ordrupgaard – autor: Side2; Čechy–Sasko: Jak blízko, tak daleko – Autoři: Štěpán Malovec a Martin Odehnal | Zdroj: Národní galerie Praha Zdroj: Národní galerie Praha

Studio Najbrt spolu s novým vizuálním stylem navrhlo i zcela nové formáty prezentace NGP – mimo jiné brožury s přehledem doprovodného programu nebo kapesní mapy budov NGP. Novou podobu získaly také pracovní oděvy zaměstnanců bezpečnosti NGP.

PO: Brožury s přehledem měsíčního doprovodného programu NGP – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Studio NajbrtPO: Brožury s přehledem měsíčního doprovodného programu NGP – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Studio Najbrt

PO: Pracovní oděvy zaměstnanců bezpečnosti NGP – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Studio NajbrtPO: Pracovní oděvy zaměstnanců bezpečnosti NGP – autor: Studio Najbrt | Zdroj: Studio Najbrt

Nový grafický manuál poprvé v historii sjednotil online komunikaci Národní galerie – vznikly šablony pro komunikaci na Facebooku i vizuály několika kategorií video obsahu.

Sjednocená online komunikace NGP | Zdroj: Youtube Národní galerie Praha

Proměna interní komunikace NGP

Národní galerie Praha pracuje na implementaci vítězného návrhu od Studia Najbrt do své vnitřní komunikace i navenek dodnes. Kromě exponovaných výstavních materiálů se mění i podoba interních dokumentů NGP – od razítek přes vizitky až po faktury. Tereza Ježková, bývalá vedoucí marketingu a PR NGP, která stála za realizací soutěže a implementací nového vizuálního stylu, aktuálně působící na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd UK, dodává: „Samotná organizace soutěže nám ve své době pomohla lépe definovat značku NGP i to, jakým (nejen) vizuálním jazykem má galerie k veřejnosti promlouvat. Následná implementace nové grafické identity potvrdila, jak moc byl tento krok potřebný a jak komunikaci instituce prospěl. NGP získala jasně identifikovatelnou tvář, která napříč komunikačními kanály podporuje obsah a aktivity, které jsou podstatou galerie.

Novou podobu získaly kromě všech interních dokumentů také karty Klubu přátel NGP, který čítá přes tři tisíce členů – vznikly i nové kategorie členství pro seniory a rodiny, jejichž karty jsou odlišeny vizuály s díly ze sbírek Národní galerie Praha.

PŘED–PO: Vzhled členských karet Klubu přátel NGP | Zdroj: Národní galerie PrahaPŘED–PO: Vzhled členských karet Klubu přátel NGP | Zdroj: Národní galerie Praha

Současná vedoucí marketingu NGP Karolína Pláničková dodává: „Posledním důležitým krokem, který v implementaci vizuálního stylu stále probíhá, je označení budov NGP. S ohledem na náročnost a komplexitu tohoto procesu systém označení budov řešíme především v souvislosti s novými expozicemi, které otevíráme postupně. Z grafického manuálu od Studia Najbrt vycházíme také v rámci aktuálního procesu tvorby nového webu NGP, který bude spuštěn v první polovině roku 2020. Mimo vizuální stránku webu řešíme i funkčnost a přehlednost, tedy klíčové charakteristiky vizuálního stylu celé instituce.“

PO: Reklama na výstavu František Kupka 1871–1957, autor – Robert V. Novák | Zdroj: Národní galerie PrahaPO: Reklama na výstavu František Kupka 1871–1957, autor – Robert V. Novák | Zdroj: Národní galerie Praha

Nový vizuální styl pomáhá Národní galerii oslovovat nové návštěvníky poutavou formou a zároveň dlouhodobě komunikovat se stávajícími fanoušky jasným jazykem. Sjednocený vzhled interních i externích materiálů pozitivně podporuje značku NGP a vztah veřejnosti k instituci. Samotná soutěž zajistila hladký průběh vzniku nového vizuálního stylu a odpovídající ohodnocení pro všechny vyzvané designéry a studia. Jsme rádi, že je Národní galerie Praha, podobně jako jiné kulturní instituce v Česku, otevřena změně a těšíme se na další podobné projekty.

Galerie

Další články