Před 20 lety bylo pro lidi důležité, aby vypadali dobře navenek. V čem žili, jim bylo jedno. To se teď změnilo, říká šéf české Vitry

Ředitel Vitry Jiří Zavadil při rozhovoru pro Czechdesign v karlínském showroomu Vitra. | Foto: Petra Hurai Ředitel Vitry Jiří Zavadil při rozhovoru pro Czechdesign v karlínském showroomu Vitra. | Foto: Petra Hurai

Švýcarská značka Vitra je na českém trhu jako doma. Nebylo tomu tak ale vždy. Když u nás Vitra začínala, byla známá jen malému okruhu „insiderů“. Jak si ikonická a celosvětově známá značka designu vydobyla své přední postavení v Česku a jaké má plány do budoucna? Navštívili jsme karlínský showroom, abychom se zeptali dlouholetého ředitele „české“ Vitry Jiřího Zavadila.

Pobočku Vitry v Česku vedete již 20 let. Jaké byly její začátky?

JIŘÍ: Vitra tady existuje od roku 2001, tedy něco málo přes dvacet let. Já jsem se nalodil po dvou letech v době, kdy se všechno rozbíhalo. Tehdy jsme sídlili ještě v Holešovicích a začínali jsme od nuly. Velkou zásluhu na úspěšném vstupu na český trh má David Řezníček, zakladatel Konsepti a Designbloku, který spolupracoval s oborovými profesionály a znal se s architekty i designéry, což bylo zásadní. Mým hlavním úkolem bylo nastartovat značku obchodně, což byla zase moje silná stránka. Výhodou samozřejmě bylo, že Vitra už v té době byla mezinárodní firma s přesahem mimo Švýcarsko a Německo, takže nás větší část odborné veřejnosti už znala ze světa. Pro širokou veřejnost jsme ale byli úplně neznámý brand.

Vitra v Česku před více jak 20 lety začínala od nuly, dnes je známá i širší veřejnosti. | Foto: Petra HuraiVitra v Česku před více jak 20 lety začínala od nuly, dnes je známá i širší veřejnosti. | Foto: Petra Hurai

Na začátku jsme se primárně soustředili na kancelářské vybavení, byli jsme vnímáni jako skvělá firma zaměřená na tento sortiment. Vybavovali jsme především firmy kancelářskými židlemi a samozřejmě i jiným nábytkem, stoly atd. Mezi širší veřejnost jsme se začali infiltrovat od roku 2004, kdy Vitra oficiálně uvedla na trh domácí kolekci. Od té doby jsme byli známí nejen jako výrobce kancelářských židlí, ale také jako firma, která má přesah i do rezidenčního segmentu.

Původně se Vitra profilovala jako výrobce kancelářských židlí, do rezidenčního segmentu se infiltrovala postupně. | Foto: Petra HuraiPůvodně se Vitra profilovala jako výrobce kancelářských židlí, do rezidenčního segmentu se infiltrovala postupně. | Foto: Petra Hurai

Lifestylový brand s přesahem

Jak se Vitra v Česku za těch 20 let vyvinula?

JIŘÍ: Dvacet let je dlouhá doba, to je těžké hodnotit. Musíme vycházet ze specifik českého trhu. Jsme hrdí na to (a v naší centrále nás dávají za příklad), že ve srovnání s jinými evropskými zeměmi máme největší podíl na trhu. Myslím, že to ukazuje, jak se nám povedlo dostat se do povědomí široké veřejnosti. Ne jako výrobce nábytku, ale jako lifestylový brand, který má přesah do fashion designu, grafického designu, architektury a fotografie.

Vitra je lifestylovým brandem s přesahem do architektury, grafického a fashion designu i fotografie. | Foto: Kristýna HrabětováVitra je lifestylovým brandem s přesahem do architektury, grafického a fashion designu i fotografie. | Foto: Kristýna Hrabětová

Je za tím strašná spousta práce. Na jedné straně jsou komerční aktivity, ale mimo ty jsme spoluzakládali například Designblok nebo ceny Czech Grand Design, máme partnerství s karlovarským filmovým festivalem. Spolupracujeme také s Uměleckoprůmyslovou školou v Praze, s Fakultou architektury ČVUT, s uměleckými galeriemi. To jsou všechno partneři, kteří jsou pro nás hodně důležití. Spoluutváří image ikony na trhu, s níž se každý chce nějakým způsobem identifikovat. Cílíme na lidi, kteří jsou obeznámeni s určitou kulturou života spojenou s intelektuálním přesahem.

Vitra spolupracuje s komerčním sektorem i se vzdělávacími institucemi, jako je Uměleckoprůmyslová škola v Praze nebo Fakulta architektury ČVUT. | Foto: Petra HuraiVitra spolupracuje s komerčním sektorem i se vzdělávacími institucemi, jako je Uměleckoprůmyslová škola v Praze nebo Fakulta architektury ČVUT. | Foto: Petra Hurai

Teď mě napadá, že možná by byla lepší tato otázka: jak se vyvinul český zákazník v průběhu těch 20 let?

JIŘÍ: To je strašně dobrá otázka. V době okolo roku 2000 bylo zdejší prostředí, ve srovnání s Německem, Švýcarskem nebo Dánskem, hodně dynamické. Tam se během posledních dvaceti let tolik nezměnilo, ale u nás se prostředí změnilo zásadně. Přišli jsme sem v době, kdy nás nikdo neznal, a museli jsme hodně investovat do toho, abychom se do povědomí dostali. S tím samozřejmě souvisí i kultivace zákazníka. V roce 2000 bylo pro lidi důležité, aby vypadali dobře navenek, aby měli dobré auto atd.

V čem žili, jim tehdy bylo vcelku jedno, respektive – když už něco řešili, tak exteriér, nikoliv interiér. To se teď již změnilo. Svůj podíl na tom má i Designblok a podobné aktivity, které přispívají k osvětě v oblasti životního standardu a bydlení. Lidé více cestují, dostávají se rychleji k informacím a zjišťují, jak žijí jejich vzory a že si stejnou židli mohou koupit i tady v Karlíně.

Český zákazník se v poslední 20 letech značně kultivoval. | Foto: Petra HuraiČeský zákazník se v poslední 20 letech značně kultivoval. | Foto: Petra Hurai

Za posledních dvacet let zde také vyrostla úplně nová generace architektů a designérů, kteří mají jiné možnosti konfrontace se světem, dostávají jiný rozměr rozvoje svého talentu a mají možnost pracovat v zahraničních ateliérech. Český design za tu dobu udělal obrovský kus práce a má určitou stálou kvalitu. Navíc lidé už ví, že když si koupí například křeslo od Eamesových, tak za ně sice zaplatí více peněz, ale to křeslo pak máte na celý život a třeba i na život vašich dětí.

Lidé již chápou hodnotu, kterou si kupují například v ikonických křeslech od Manželů Eamesových. | Foto: Petra HuraiLidé již chápou hodnotu, kterou si kupují například v ikonických křeslech od Manželů Eamesových. | Foto: Petra Hurai

A kupují si s ním i určitý sociální status.

JIŘÍ: Ano, kupujete si hodnotnou věc, jejíž hodnota, ať již estetická nebo funkční, se časem neztrácí. Před 20 lety se lidé chlubili falešnými hodinkami Rolex, dneska už takového člověka nenajdete. Lidem dnes není jedno, jestli mají falzum, nebo originál, záleží jim na tom, aby jejich věci měly skutečnou hodnotu. To je zásadní rozdíl mezi dobou, kdy Vitra začínala, a současností.

Jaké novinky jsou aktuálně k vidění ve vašem pražském showroomu?

JIŘÍ: Novinek je spousta – pořád něco vzniká. Máme novou sedací soupravu Abalon navrženou Ronanem a Erwanem Bouroullecovými. Její organické tvary připomínají design poloviny minulého století, zpracování je lehké a nadčasové a potahy, které vypadají jako pletenina tenisek, jsou až futuristické. Na jaře jsme rozšířili portfolio Eames o křesílko Eames Fiberglass Chair LSR, které má skořepinu ze sklolaminátu, Eames Plastic Chair LSR se skořepinou z polypropylenu, která se hodí i ven, a drátěnou Eames Wire Chair LKR. Na starých fotografiích legendárního domu Eames House v Pacific Palisades v Kalifornii jsou tato kompaktní křesílka k vidění v mnoha obměnách uvnitř i venku. 

Portfolio křesílek Eames se rozšířilo na jaře 2023. | Zdroj: archiv VitryPortfolio křesílek Eames se rozšířilo na jaře 2023. | Zdroj: archiv Vitry

Nová kolekce sedacího nábytku Abalon má organické a nadčasové tvarování. | Foto: Kristýna HrabětováNová kolekce sedacího nábytku Abalon má organické a nadčasové tvarování. | Foto: Kristýna Hrabětová

Aktuální novinkou jsou také židle HAL RE vyrobené ze skořepiny recyklovaného plastu. Navrhl je Jasper Morrison, jemuž pro inspiraci posloužila židle také od manželů Eamesových. No a do čtvrtice všeho dobrého máme novinku týkající se designéra Jeana Prouvé. Ve spolupráci s jeho dědici Vitra uvedla na trh nové, méně známé návrhy, například kónické stínítko Abat-Jour Conique, které Prouvé navrhl v roce 1947 pro nástěnnou lampu Potence. Na podzim minulého roku jsme pak také rozšířili paletu barev nábytku Jeana Prouvého o některé z barev, které původně využíval. Jedná se o barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a Métal Brut, to je barva nebarvené oceli.

Kolekce nábytku od designéra Jeana Prouvého se letos rozšířila o nové, méně známé návrhy. | Foto: Petra HuraiKolekce nábytku od designéra Jeana Prouvého se letos rozšířila o nové, méně známé návrhy. | Foto: Petra Hurai

Čeští designéři vs. Vitra

Plánujete nějakou spolupráci s českými designéry?

JIŘÍ: Česko má bezpochyby kvalitní designéry, kteří by se mezi jména stávajících spolupracujících autorů mohli zařadit. I já osobně mám několik vysněných spoluprací, ale v tuto chvíli to aktuální otázka není, výběr designérů pro návrhy produktů vybírá švýcarská centrála. Na lokální úrovni se nicméně snažíme dávat příležitosti českým designérům, se kterými pravidelně spolupracujeme na projektech, instalacích pro Designblok a dalších příležitostech, ať se jedná o známá jména nebo třeba o studenty.

Ředitel Vitry Jiří Zavadil se snaží české designéry představovat také nejvyššímu vedení Vitry. | Foto: Kristýna HrabětováŘeditel Vitry Jiří Zavadil se snaží české designéry představovat také nejvyššímu vedení Vitry. | Foto: Kristýna Hrabětová

Můžete mi, prosím, přiblížit projekt Tabule českého designu?

JIŘÍ: Nikdy jsem nechtěl reprezentovat nějakou arogantní nadnárodní firmu, ale naopak s pokorou a respektem akceptovat prostředí, které nám dovoluje tady podnikat. Vitra má velice kvalitní design, Česká republika za ní ale nezaostává. Je tady veliká tradice sklářství, proto jsem chtěl, aby v showroomu Vitry byla vidět například svítidla od Bommy, máme tady i jiné zástupce českého designu. Tak vzniknul nápad, že bychom tady kromě stálých instalací konkrétních produktů mohli udělat také časově omezenou prezentaci mladých talentovaných tvůrců. První výstava jednoho autora se uskutečnila v loňském roce a byla umístěna na centrálním stole (odtud název projektu). V projektu se již představila třeba Dominika Petrtýlová, značka In August Company nebo značka IHOR. Momentálně jsme produkty umístili do kontextu showroomu – návštěvníci mohou na místě vidět mísu Endless Jana Čapka, dřevěné objekty Tititi, porcelán Ententyky a In August Company.

Prezentace značky In August Company v rámci projektu Tabule českého designu. | Foto: Johanka PošováPrezentace značky In August Company v rámci projektu Tabule českého designu. | Foto: Johanka Pošová

Prezentace designérky Dominiky Petrtýlové v rámci projektu Tabule českého designu. | Foto: Johanka PošováPrezentace designérky Dominiky Petrtýlové v rámci projektu Tabule českého designu. | Foto: Johanka Pošová

Úspěchem je, že nás práce baví

Co považujete za svůj úspěch v roli ředitele Vitry?

JIŘÍ: Jako úspěch vnímám to, kam jsme se za těch 20 let dostali. Zvládli jsme si vytvořit vlastní prostor tady v Karlíně, který je signifikantní a podle našich představ. Stává se mi, že sleduji nějakou diskuzi, jejíž aktéři netuší, že jsem z Vitry, a mluví o ní přirozeně s respektem a úctou, to je obrovský úspěch. Za skvělé považuji i to, že se z nás nestala konzervativní firma a dokážeme být inspirací mladým lidem. Hodně lidí z různých oborů chodí k nám do showroomu a diskutují s námi o tom, jak by mohli být úspěšnější, o jejich vizích atd. Je to důkaz toho, že jsme aktuální a děláme věci, které mají smysl.

Úspěchem je podle Jiřího Zavadila i to, že Vitra je inspirující pro mladé lidi. | Foto: Petra HuraiÚspěchem je podle Jiřího Zavadila i to, že Vitra je inspirující pro mladé lidi. | Foto: Petra Hurai

Je něco, co se vám naopak nepovedlo?

JIŘÍ: Sebereflexe je dobrá věc. Samozřejmě, že děláte spoustu dílčích chyb, například že pošlete špatně nabídku nebo něco špatně dodáte, ale z hlediska vývoje, obchodu a pozice na trhu si myslím, že není nic zásadního, co by se nepovedlo. Co ale vždy považuji za neúspěch, je to, když se s někým musím rozloučit, ať už v rámci byznysu nebo i v rámci firmy – tam se samozřejmě nepočítá odchod na mateřskou dovolenou. Nestává se to často, s obchodním partnerem, prodejcem nebo dealerem se rozejdeme třeba jednou za 10 let, a to mě vždy zamrzí, protože investice do dobrých vztahů je náročná.

Ono je to de facto postavené hlavně na těch vztazích.

JIŘÍ: Ano, přesně tak, proto mě to vždycky mrzí nejvíc.

Prostor showroomu Vitra v Karlíně je již známým místem.  | Foto: Petra HuraiProstor showroomu Vitra v Karlíně je již známým místem. | Foto: Petra Hurai

Chceme být inspirativní

Kam byste chtěl, aby česká Vitra směřovala v budoucnu? Jaké máte plány?

JIŘÍ: Když jsem do Vitry v roce 2003 nastupoval, tak jsme měli stejný počet zaměstnanců, jako máme dnes – 12, ale dělali jsme samozřejmě menší čísla v rámci obratu. Myslím, že jsme celkem úspěšní a pěkně nám to funguje. Snažím se vytvářet pozitivní prostředí a dobrou kulturu firmy, aby nás to všechny upřímně bavilo. Chceme se pořád věnovat tomu, aby lidé věděli, co je u nás nového a co aktuálně děláme. Komunikace je samozřejmě zásadně jiná než před 20 lety, musíme být součástí sociálních sítí, máme Instagram, LinkedIn, Facebook, v tomto ohledu nám hodně pomáhá centrála. Musíme se snažit ovládat moderní komunikační kanály, abychom oslovili i mladou generaci, která bude za 10 let vytvářet pracovní místa, jež teď ještě ani neexistují. Mým hlavním úkolem tedy je být flexibilní. Nejhorší je ustrnout na starých úspěších a myslet si, že to má samo o sobě nějakou setrvačnost.

Jiří Zavadil, ředitel Vitra Česko.  | Foto: Petra HuraiJiří Zavadil, ředitel Vitra Česko. | Foto: Petra Hurai

Showroom Vitry v pražském Karlíně. | Foto: Kristýna HrabětováShowroom Vitry v pražském Karlíně. | Foto: Kristýna Hrabětová

Pokud to máte do showroomu daleko, anebo si produkty rádi koupíte online, můžete navštívit prodejny či e-shopy partnerů Vitry – v Praze je to například Konsepti, Designpropaganda, Lino Design a další, v Brně pak Designville a rovněž Lino Design.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Poprvé ji navrhli již před více než 60 lety. Konzolové židle značky Vitra slaví úspěchy i dnes, jsou pohodlné a nadčasové
Interiér a architektura

Poprvé ji navrhli již před více než 60 lety. Konzolové židle značky Vitra slaví úspěchy i dnes, jsou pohodlné a nadčasové

Sabina Ježková - 21. 1. 2022

Masový experiment s prací na dálku. Vitra pořádá digitální summit, kde chce řešit aktuální problémy spojené s měnícím se pracovním prostředí
Interiér a architektura

Masový experiment s prací na dálku. Vitra pořádá digitální summit, kde chce řešit aktuální problémy spojené s měnícím se pracovním prostředí

Redakce Czechdesign - 20. 10. 2020

Jak se vyrábí nejslavnější židle 20. století? Vitra se otevírá veřejnosti a zve do svého zákulisí
Produktový design

Jak se vyrábí nejslavnější židle 20. století? Vitra se otevírá veřejnosti a zve do svého zákulisí

Barbora Langmajerová - 27. 11. 2017

Eames by Vitra
 

Eames by Vitra

CZECHDESIGN.CZ - 8. 10. 2008

shop – provozní
kruh 09/23
SHOP Kolekce 9/2023
fotograf
designblok 2023
LAB – Liberec muzeum