V cyklu článků Právo a design pomáhá advokátka Liběna Šrámková designérkám a designérům ošetřit obchodněprávní stránku jejich práce a předejít tak nepříjemným následkům, jakými mohou být budoucí spory s klientelou anebo dalšími tvůrci a tvůrkyněmi.
V praxi se setkáváme se začínajícími podnikateli–tvůrci, kteří jsou připraveni vynaložit značné finanční prostředky na registraci ochranné známky, aniž by věděli, k čemu přesně slouží a v jakých situacích se může hodit, a to i na úkor např. základní smluvní dokumentace, jako je kupní smlouva či objednávka služeb. Jindy zase narážíme na přístup, že je přeci důležité mít u názvu symbol ®.
V naší kanceláři se především snažíme s klienty a klientkami pečlivě probrat, co a proč by chtěli chránit a zda by pro jejich podnikání nebylo v aktuálním stavu prospěšnější, kdyby si byli jistí například obsahem objednávky svých služeb/kupní smlouvy (především správně popsaným rozsahem služeb a stanovením ceny), kterou používají, svými obchodními podmínkami (aby je dostatečně chránily a byly v souladu s účinnou právní úpravou) a další dokumentací nezbytnou pro úspěšné a bezpečné podnikání.
Ochranná známka vs. průmyslový vzor
Ochranná známka či průmyslový vzor může skutečně tvůrci poskytnout větší ochranu než základní ochrana plynoucí z občansko-právních předpisů, o které jsem psala v posledním článku. Jedná se o součást obchodní strategie úspěšných podnikatelů a podnikatelek. Postavení vlastníka ochranné známky či průmyslového vzoru je v případě sporů velmi silné, nadto se jedná o obchodovatelnou věc. Nicméně jejich registraci by měla předcházet kvalitní analýza.
Především je třeba si vyhodnotit, na jakém trhu zájemce o registraci ochranné známky působí či plánuje působit, jaká je pravděpodobnost využití jeho názvu či jiného prvku konkurencí a v čem spočívá jedinečnost tohoto prvku. Ochranná známka má za úkol ochránit vaše výrobky a služby před stejnými či podobnými označeními stejných či podobných výrobků a služeb, jednoduše řečeno před konkurencí.
Ochranná známka musí představovat označení, které je způsobilé odlišit výrobky či služby od jiných výrobků a služeb, a zároveň ji lze v rejstříku ochranných známek vyjádřit tak, aby veřejnost a úřady mohly jasně a přesně určit předmět ochrany. Označení nesmí například obsahovat vulgarismy. Plánujete-li expandovat do zahraničí, ověřte tuto skutečnost i v cizích jazycích.
Jako ochrannou známku lze dnes zapsat slova vč. osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku, jeho obal, ale také například zvuky (typicky reklamní znělky) nebo holografické znaky. V praxi se stále nejčastěji registrují slovní a obrazové ochranné známky či jejich kombinace, nově narůstá počet trojrozměrných (3D) ochranných známek.
Jakmile zájemce o registraci ochranné známky ví, co bude registrovat, je třeba vyřešit, jaké služby a výrobky potřebuje chránit. Jsou rozdělené do 42 tříd a jejich seznam je značně rozsáhlý. Čím podrobněji jsou výrobky a třídy zvoleny, tím snazší může být ochrana proti používání chráněného prvku. V praxi to funguje tak, že pokud vyrábím dřevěné sochy a ochrannou známku zaregistruji pro svůj název, nemohu se bránit proti podnikateli, který používá totožný název a poskytuje například vzdělávací služby. Dle počtu registrovaných tříd se liší výše poplatku, který je třeba za registraci ochranné známky zaplatit.
Pokud podnikáte na českém trhu a expanze za hranice nemá ve vašich plánech své místo, snadno vyřešíte ochranu zvoleného prvku ochrannou známkou pro území České republiky registrovanou u Úřadu průmyslového vlastnictví. Pokud je však vaší ambicí prosadit se v zahraničí, vyplatí se spíše známka Evropské unie (a to i v případě, že chcete působit pouze na slovenském a polském trhu) či takzvaná mezinárodní ochranná známka zahrnující i státy mimo Evropskou unii.
Výše poplatků
Poplatek za registraci ochranné známky na území České republiky činí 5 000 Kč do tří přihlášených tříd, každá další třída stojí 500 Kč. Ochranná známka EU stojí 850 EUR za jednu třídu, 50 EUR za druhou třídu a 150 EUR za třetí a každou další třídu. Ochranná známka je platná po dobu deseti let. Prodloužení „české“ ochranné známky stojí 2 500 Kč, za prodloužení platnosti ochranné známky EU zaplatí vlastník stejný poplatek jako při původní registraci.
Průmyslový vzor poskytuje ochranu vzhledu výrobku jako celku nebo jeho části vyplývající z jeho znaků, zejména z linií, obrysů, barev, tvaru, struktury povrchu a/nebo materiálu výrobku jako takového a/nebo jeho dekoru. Základními podmínkami jsou novost a individuální povaha průmyslového vzoru. Za individuální povahu se považuje schopnost vyvolat u uživatele jiný celkový dojem než již registrovaný průmyslový vzor.
Zapsaný průmyslový vzor přiznává jeho majiteli výlučné právo užívat, vyrábět, nabízet, uvádět na trh, dovážet, vyvážet nebo skladovat výrobky, v nichž je chráněný průmyslový vzor ztělesněn, a zabránit ostatním toto činit s výrobky, v nichž je chráněný průmyslový vzor ztělesněn a které nevyvolávají odlišný celkový dojem. Ochrany výrobku prostřednictvím ochranné známky a průmyslového vzoru se mohou doplňovat. Například obal lze chránit jako ochrannou známku i jako průmyslový vzor, splňuje-li následující požadavky: nový tvar je příznačný pro vaše výrobky či služby a lze jej proto zapsat jako ochrannou známku, a zároveň je pro jeho individuální povahu a novost možno chránit jej jako průmyslový vzor. Znak novosti se totiž nevztahuje na ochranné známky a znak rozlišovací způsobilosti se nevztahuje na průmyslové vzory. U průmyslového vzoru proto jednoznačně doporučujeme vyhodnotit možnost a potřebu registrace ještě před uvedením výrobku na trh.
Za registraci průmyslového vzoru na území České republiky se platí poplatek 1 000 Kč (500 Kč v případě, že je přihlašovatelem pouze původce), první prodloužení o pět let vyjde vlastníka na 3 000 Kč, každé další prodloužení je o 3 000 Kč dražší. Maximálně je možné prodloužit registraci čtyřikrát o pět let, nejdelší možná délka ochrany proto činí 25 000 Kč.
Poplatky za průmyslový vzor na území EU se dělí na poplatek za přihlášku (230 EUR za první průmyslový vzor v přihlášce, 115 EUR za každý další) a za zveřejnění přihlášky (120 EUR za první, 60 za další).
S finančním pokrytím poplatků pomůže grant
Na registraci ochranné známky a poplatky s tím spojené je možné požádat u Evropského úřadu průmyslového vlastnictví (EUIPO) o poskytnutí grantu. Stěžejní podmínkou je, aby žadatel byl mikro, malým či středním podnikem (určujícími kritérii je počet zaměstnanců a roční obrat). Dále je třeba mít bankovní účet umožňující platby v eurech v systému SEPA. V praxi to funguje tak, že po provedení analýzy a volbě toho, co a jak se bude chránit, požádáte o poskytnutí grantu. Krátce po jeho přiznání (poukaz je platný dva měsíce, pokud nepožádáte o prodloužení) registrujete ochrannou známku a zaplatíte předepsané poplatky. Následně tuto registraci doložíte úřadu a uplatníte poukaz pro jeho proplacení.
V rámci grantu je možné obdržet náhradu v rozsahu až 75 procent poplatků do maximální výše 1 000 EUR, přičemž jeden poukaz je možné aplikovat na více přihlášek najednou (v rámci dvouměsíční platnosti poukazu).
Symboly ochranných známek. | Zdroj: Czechdesign
Dále je možné žádat o poskytnutí grantu na tzv. IP scan k proplacení až 90 procent poplatků za odborné služby v oblasti duševního vlastnictví poskytnuté certifikovaným specialistou. Ty spočívají v detailní analýze vašeho obchodního modelu včetně stanovení vhodné strategie pro ochranu duševního vlastnictví. V ČR se za tuto službu dle rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví platí 900 EUR: takže 810 EUR je proplaceno zpět na základě grantu. O poskytnutí služby a odsouhlasení či určení certifikovaného specialisty můžete žádat na webových stránkách upv.gov.cz. Přehled certifikovaných specialistů není zveřejněn, nicméně jedním z nich je i člen našeho týmu, advokát Josef Krejsa. Kromě poradenství jsme tudíž schopni zajistit i tuto službu.
Rozpočet grantu pro rok 2024 byl již vyčerpán. V tuto chvíli je tedy nejvyšší čas se důkladně připravit na registraci ochranné známky či průmyslového vzoru, která se rozběhne na začátku roku 2025, jakmile bude vypsán nový dotační program.