Právo a design. V čem se liší ochranná známka a průmyslový vzor a jak ochrání vaši značku?

Liběna Šrámková pro vás připravila unikátní sérii článků, ve které řeší otázky ohledně práva a designu. | Foto: Kateřina Uksová Liběna Šrámková pro vás připravila unikátní sérii článků, ve které řeší otázky ohledně práva a designu. | Foto: Kateřina Uksová

V cyklu článků Právo a design pomáhá advokátka Liběna Šrámková designérkám a designérům ošetřit obchodněprávní stránku jejich práce a předejít tak nepříjemným následkům, jakými mohou být budoucí spory s klientelou anebo dalšími tvůrci a tvůrkyněmi.

V praxi se setkáváme se začínajícími podnikateli–tvůrci, kteří jsou připraveni vynaložit značné finanční prostředky na registraci ochranné známky, aniž by věděli, k čemu přesně slouží a v jakých situacích se může hodit, a to i na úkor např. základní smluvní dokumentace, jako je kupní smlouva či objednávka služeb. Jindy zase narážíme na přístup, že je přeci důležité mít u názvu symbol ®.

V naší kanceláři se především snažíme s klienty a klientkami pečlivě probrat, co a proč by chtěli chránit a zda by pro jejich podnikání nebylo v aktuálním stavu prospěšnější, kdyby si byli jistí například obsahem objednávky svých služeb/kupní smlouvy (především správně popsaným rozsahem služeb a stanovením ceny), kterou používají, svými obchodními podmínkami (aby je dostatečně chránily a byly v souladu s účinnou právní úpravou) a další dokumentací nezbytnou pro úspěšné a bezpečné podnikání.

Ochranná známka vs. průmyslový vzor

Ochranná známka či průmyslový vzor může skutečně tvůrci poskytnout větší ochranu než základní ochrana plynoucí z občansko-právních předpisů, o které jsem psala v posledním článku. Jedná se o součást obchodní strategie úspěšných podnikatelů a podnikatelek. Postavení vlastníka ochranné známky či průmyslového vzoru je v případě sporů velmi silné, nadto se jedná o obchodovatelnou věc. Nicméně jejich registraci by měla předcházet kvalitní analýza.

Především je třeba si vyhodnotit, na jakém trhu zájemce o registraci ochranné známky působí či plánuje působit, jaká je pravděpodobnost využití jeho názvu či jiného prvku konkurencí a v čem spočívá jedinečnost tohoto prvku. Ochranná známka má za úkol ochránit vaše výrobky a služby před stejnými či podobnými označeními stejných či podobných výrobků a služeb, jednoduše řečeno před konkurencí.

Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha) | Zdroj: Side2 Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha) | Zdroj: Side2

Ochranná známka musí představovat označení, které je způsobilé odlišit výrobky či služby od jiných výrobků a služeb, a zároveň ji lze v rejstříku ochranných známek vyjádřit tak, aby veřejnost a úřady mohly jasně a přesně určit předmět ochrany. Označení nesmí například obsahovat vulgarismy. Plánujete-li expandovat do zahraničí, ověřte tuto skutečnost i v cizích jazycích.

Jako ochrannou známku lze dnes zapsat slova vč. osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku, jeho obal, ale také například zvuky (typicky reklamní znělky) nebo holografické znaky. V praxi se stále nejčastěji registrují slovní a obrazové ochranné známky či jejich kombinace, nově narůstá počet trojrozměrných (3D) ochranných známek.

Jakmile zájemce o registraci ochranné známky ví, co bude registrovat, je třeba vyřešit, jaké služby a výrobky potřebuje chránit. Jsou rozdělené do 42 tříd a jejich seznam je značně rozsáhlý. Čím podrobněji jsou výrobky a třídy zvoleny, tím snazší může být ochrana proti používání chráněného prvku. V praxi to funguje tak, že pokud vyrábím dřevěné sochy a ochrannou známku zaregistruji pro svůj název, nemohu se bránit proti podnikateli, který používá totožný název a poskytuje například vzdělávací služby. Dle počtu registrovaných tříd se liší výše poplatku, který je třeba za registraci ochranné známky zaplatit.

Pokud podnikáte na českém trhu a expanze za hranice nemá ve vašich plánech své místo, snadno vyřešíte ochranu zvoleného prvku ochrannou známkou pro území České republiky registrovanou u Úřadu průmyslového vlastnictví. Pokud je však vaší ambicí prosadit se v zahraničí, vyplatí se spíše známka Evropské unie (a to i v případě, že chcete působit pouze na slovenském a polském trhu) či takzvaná mezinárodní ochranná známka zahrnující i státy mimo Evropskou unii.

AMPLLA / hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD (Přemysl Kokeš, David Rosinai, Zuzana Ambrožová) | Zdroj: AMPLLAAMPLLA / hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD (Přemysl Kokeš, David Rosinai, Zuzana Ambrožová) | Zdroj: AMPLLA

Výše poplatků

Poplatek za registraci ochranné známky na území České republiky činí 5 000 Kč do tří přihlášených tříd, každá další třída stojí 500 Kč. Ochranná známka EU stojí 850 EUR za jednu třídu, 50 EUR za druhou třídu a 150 EUR za třetí a každou další třídu. Ochranná známka je platná po dobu deseti let. Prodloužení „české“ ochranné známky stojí 2 500 Kč, za prodloužení platnosti ochranné známky EU zaplatí vlastník stejný poplatek jako při původní registraci.

Průmyslový vzor poskytuje ochranu vzhledu výrobku jako celku nebo jeho části vyplývající z jeho znaků, zejména z linií, obrysů, barev, tvaru, struktury povrchu a/nebo materiálu výrobku jako takového a/nebo jeho dekoru. Základními podmínkami jsou novost a individuální povaha průmyslového vzoru. Za individuální povahu se považuje schopnost vyvolat u uživatele jiný celkový dojem než již registrovaný průmyslový vzor.

Kolekce Espirit obsahuje komplexní portfolio baterií i technických doplňků k bateriím pro celou koupelnu. | Zdroj: RAVAKKolekce Espirit obsahuje komplexní portfolio baterií i technických doplňků k bateriím pro celou koupelnu. | Zdroj: RAVAK

Zapsaný průmyslový vzor přiznává jeho majiteli výlučné právo užívat, vyrábět, nabízet, uvádět na trh, dovážet, vyvážet nebo skladovat výrobky, v nichž je chráněný průmyslový vzor ztělesněn, a zabránit ostatním toto činit s výrobky, v nichž je chráněný průmyslový vzor ztělesněn a které nevyvolávají odlišný celkový dojem. Ochrany výrobku prostřednictvím ochranné známky a průmyslového vzoru se mohou doplňovat. Například obal lze chránit jako ochrannou známku i jako průmyslový vzor, splňuje-li následující požadavky: nový tvar je příznačný pro vaše výrobky či služby a lze jej proto zapsat jako ochrannou známku, a zároveň je pro jeho individuální povahu a novost možno chránit jej jako průmyslový vzor. Znak novosti se totiž nevztahuje na ochranné známky a znak rozlišovací způsobilosti se nevztahuje na průmyslové vzory. U průmyslového vzoru proto jednoznačně doporučujeme vyhodnotit možnost a potřebu registrace ještě před uvedením výrobku na trh.

Za registraci průmyslového vzoru na území České republiky se platí poplatek 1 000 Kč (500 Kč v případě, že je přihlašovatelem pouze původce), první prodloužení o pět let vyjde vlastníka na 3 000 Kč, každé další prodloužení je o 3 000 Kč dražší. Maximálně je možné prodloužit registraci čtyřikrát o pět let, nejdelší možná délka ochrany proto činí 25 000 Kč.

Poplatky za průmyslový vzor na území EU se dělí na poplatek za přihlášku (230 EUR za první průmyslový vzor v přihlášce, 115 EUR za každý další) a za zveřejnění přihlášky (120 EUR za první, 60 za další).

S finančním pokrytím poplatků pomůže grant

Na registraci ochranné známky a poplatky s tím spojené je možné požádat u Evropského úřadu průmyslového vlastnictví (EUIPO) o poskytnutí grantu. Stěžejní podmínkou je, aby žadatel byl mikro, malým či středním podnikem (určujícími kritérii je počet zaměstnanců a roční obrat). Dále je třeba mít bankovní účet umožňující platby v eurech v systému SEPA. V praxi to funguje tak, že po provedení analýzy a volbě toho, co a jak se bude chránit, požádáte o poskytnutí grantu. Krátce po jeho přiznání (poukaz je platný dva měsíce, pokud nepožádáte o prodloužení) registrujete ochrannou známku a zaplatíte předepsané poplatky. Následně tuto registraci doložíte úřadu a uplatníte poukaz pro jeho proplacení.

V rámci grantu je možné obdržet náhradu v rozsahu až 75 procent poplatků do maximální výše 1 000 EUR, přičemž jeden poukaz je možné aplikovat na více přihlášek najednou (v rámci dvouměsíční platnosti poukazu). 

Symboly ochranných známek. | Zdroj: CzechdesignSymboly ochranných známek. | Zdroj: Czechdesign

Dále je možné žádat o poskytnutí grantu na tzv. IP scan k proplacení až 90 procent poplatků za odborné služby v oblasti duševního vlastnictví poskytnuté certifikovaným specialistou. Ty spočívají v detailní analýze vašeho obchodního modelu včetně stanovení vhodné strategie pro ochranu duševního vlastnictví. V ČR se za tuto službu dle rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví platí 900 EUR: takže 810 EUR je proplaceno zpět na základě grantu. O poskytnutí služby a odsouhlasení či určení certifikovaného specialisty můžete žádat na webových stránkách upv.gov.cz. Přehled certifikovaných specialistů není zveřejněn, nicméně jedním z nich je i člen našeho týmu, advokát Josef Krejsa. Kromě poradenství jsme tudíž schopni zajistit i tuto službu.

Rozpočet grantu pro rok 2024 byl již vyčerpán. V tuto chvíli je tedy nejvyšší čas se důkladně připravit na registraci ochranné známky či průmyslového vzoru, která se rozběhne na začátku roku 2025, jakmile bude vypsán nový dotační program.

Související

Právo a design. Jak se bránit kopírování výrobku? Cest je několik, říká advokátka. Předejít úspěšně sporům však vyžaduje proaktivní přístup
Kritika a teorie

Právo a design. Jak se bránit kopírování výrobku? Cest je několik, říká advokátka. Předejít úspěšně sporům však vyžaduje proaktivní přístup

Liběna Šrámková - 31. 5. 2024 - 7 min.

Právo a design. Udělejte si jasno jednou provždy. Advokátka Liběna Šrámková vysvětluje, co zákon považuje za autorské dílo
Kritika a teorie

Právo a design. Udělejte si jasno jednou provždy. Advokátka Liběna Šrámková vysvětluje, co zákon považuje za autorské dílo

Liběna Šrámková - 16. 4. 2024 - 8 min.

Právo a design. Kreativci, zbystřete, právnička Liběna Šrámková ví, jaká úskalí vás mohou čekat při přípravě smlouvy
Kritika a teorie

Právo a design. Kreativci, zbystřete, právnička Liběna Šrámková ví, jaká úskalí vás mohou čekat při přípravě smlouvy

Liběna Šrámková - 12. 3. 2024 - 7 min.

PULSE 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž