Pozořice, kde to je? Vědět budete i díky DIY balíčku od Czechdesignu

Nové logo Pozořic | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič Nové logo Pozořic | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Udělej si designérskou soutěž sám! Zorganizovat ji ale není jen tak. Často se na nás v Czechdesignu obracejí města i instituce poté, co se o to neúspěšně pokoušely. Na základě našich dlouholetých zkušeností jsme připravili návod na soutěžní proces menšího rozsahu, který jako první vyzkoušela moravská obec Pozořice. Vítězem její soutěže na vizuální identitu je Lukáš Matouš, jehož práci supervizoval Štěpán Holič.

V historii Czechdesignu jsme viděli mnoho pokusů, které skončily neslavně. Zoufalí organizátoři se na nás pak obraceli s prosbou o pomoc, jak nastavit soutěžní podmínky, koho oslovit, jakou odměnu stanovit nebo jak postupovat v implementaci.

Stojí za námi dnes už mnoho designérských soutěží, jejichž výsledek zaznamenal velký ohlas a byl úspěšně převeden do praxe. Pro některé zadavatele ale může být celý proces delší, než by očekávali, nebo finančně náročný.

Existuje ale mnoho obcí i institucí, které by si zasloužily péči designéra, nicméně nemají takové jméno a rozpočet. Proto jsme vytáhli z dlouholeté praxe našich design konzultantek a konzultantů to nejpodstatnější a vytvořili návod pro úspěšný proces designérské soutěže.

V našem tzv. DIY balíčku lze najít kompletní soutěžní pravidla a jasný postup při výběru odborné poroty i kvalitních soutěžících. Zadavatelům umožní pohlídat si všechny klíčové prvky a nastavit realistický harmonogram. To vše společně s konzultacemi týmu Czechdesign.

Doufáme, že naši novou službu ocení především klienti z řad menších obcí či měst s marketingovým potenciálem, komentuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu.

Nové logo Pozořic | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličNové logo Pozořic | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Touto cestou se vydali i zástupci obce Pozořice, městyse v Jihomoravském kraji s 2 300 obyvateli, kteří dle balíčku soutěž úspěšně realizovali a vybrali návrh od Lukáše Matouše a Štěpána Holiče z Lemon Design.

Nový logotyp obce je vysázen písmem GT Alpina od švýcarské písmolijny GrillType. Písmo v sobě spojuje prvky tradiční knižní typografie se současnými trendy. Vybrané litery pak autoři upravili tak, aby logotyp působil kompaktněji. Titulní verzálka „P“ dostala zdobnější facelift, čímž se stala doplňkovým symbolem celé identity.

„Věříme, že v záplavě městských identit s chladnými geometrickými grotesky je použití patkového fontu svěžím a jasným odlišením,doplňují autoři.

Lukáš Matouš a Štěpán Holič svůj návrh opřeli o funkční soubor mnoha drobnějších, o to však zajímavějších prvků.

Vizuální identita Pozořic, inspirace | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličVizuální identita Pozořic, inspirace | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

„Jednou z našich inspirací se stala místní historická pohlednice spolu s dříve hojně používanými cestovními štítky, které se lepily na turistická zavazadla. Pomocí štítků, které umisťujeme přes sebe, vytváříme mozaiku a ukazujeme tak rozmanitost Pozořic. Svůj vlastní štítek může mít každá místní instituce (Sokol, Orel...), akce (Pozorfest...), ale třeba i strom (Šmigula). Tato textura je zcela flexibilní — může se zvětšovat, přebarvovat a doplňovat dle aktuálních potřeb. Barevnost textur je inspirována pestrými tradičními kroji,“ popisují autoři.

Vizuální identita Pozořic, návrh tiskovin | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličVizuální identita Pozořic, návrh tiskovin | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Vizuální identita Pozořic, barevnost | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličVizuální identita Pozořic, barevnost | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Vizuální identitu připravili ve dvou rovinách, interní a externí. Interní (tzv. konzervativní) varianta je určena hlavně pro potřeby úřadu (typicky vizitky či hlavičkový papír).

Externí varianta je pak určena pro komunikaci směrem k obyvatelům a návštěvníkům a hojně využívá různobarevné štítky a barevné kombinace. Vizuální identita funguje jak v konzervativní rovině (např. vizitky, hlavičkový papír), tak i jako okázalý vizuální prvek, který se umí odvázat a upoutat pozornost.

Vizuální identita Pozořic, tiskoviny | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličVizuální identita Pozořic, tiskoviny | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Vizuální identita Pozořic, plakáty | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán HoličVizuální identita Pozořic, plakáty | Zdroj: Lukáš Matouš, Štěpán Holič

Lukáš Matouš

Grafický designér věnující se převážně vizuálním identitám. Pracoval například na identitách pro společnosti Moser a Mendelovu univerzitu. Prošel si několika českými studii a nakonec zakotvil v Lemon Design.

Štěpán Holič

Grafik, zakladatel studia Lemon design, spoluzakladatel české Unie grafického designu. V roce 2010 dokončil studium na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, obor Multimedia a design. Specializuje se na tvorbu vizuálních identit, úzce spolupracuje s dodavateli grafických papírů a rozvíjí malonákladový tisk na nestandardní materiály. Mezi jeho významnější grafické projekty patří vizuální identity městských částí Praha 11, 14 a 20, dále cenou Louskáček oceněné práce pro města Frýdek≈Místek a Příbram.

O soutěži

Pozořická soutěž probíhala jako jednokolová a byli do ní vyzvaní 3 grafičtí designéři/studia. V porotě zasedali nezávislí odborníci doc. MgA. Mikuláš Macháček a doc. Mgr. Pavel Noga, ArtD., závislou část poroty tvořili starosta Ing. Aleš Krč a Mgr. Veronika Muselíková, koordinátorka projektu přívětivého úřadu.

Zástupci obce hodnotí celý proces velmi pozitivně. Velice nám pomohl template pro vypsání celé soutěže a kompletní podklady, do kterých jsme pak vyplnili naši skutečnost, zejména licenční smlouva, tam bychom se zasekali nejvíce. A spolupráce s týmem Czechdesignu byla naprosto dokonalá, manažerka Eliška Malečková byla vždy vstřícná a nápomocná, dokázala odborně poradit ve chvílích změn, doplňuje Veronika Muselíková, koordinátorka komunikace Pozořic.

Související

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Bude trendem snaha o individualizaci, návrat k řemeslům, nebo vše pohltí AI? Ptáme se grafických designérů, co ovlivní v roce 2024 jejich obor
Grafický design

Bude trendem snaha o individualizaci, návrat k řemeslům, nebo vše pohltí AI? Ptáme se grafických designérů, co ovlivní v roce 2024 jejich obor

Redakce Czechdesign - 2. 2. 2024

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru
Grafický design

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru

Redakce Czechdesign - 25. 12. 2023

Pečeť, křídla, koruna, nebo srdíčka? Jak se změnily vizuální identity českých univerzit za poslední desetiletí
Grafický design

Pečeť, křídla, koruna, nebo srdíčka? Jak se změnily vizuální identity českých univerzit za poslední desetiletí

Magdaléna Sikorová - 28. 12. 2023

Nostalgická vzpomínka? Socialistické potravinové obaly by v dnešní konkurenci neuspěly, je přesvědčen historik Martin Franc
Grafický design

Nostalgická vzpomínka? Socialistické potravinové obaly by v dnešní konkurenci neuspěly, je přesvědčen historik Martin Franc

Kateřina Hubertová - 9. 1. 2024

ujep 2024
zuz banner