Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Dámská kolekce Piknik, foto: shoedaism.cz Dámská kolekce Piknik, foto: shoedaism.cz

Poznejte Karin Říhovou, mladou designérku obuvi

Boty vyrobené v Čechách jsou dnes velkou vzácností. Najde se jen několik málo ševců, značek a designérů. Jednou z těch, kdo se vracejí k rukodělné výrobě s důrazem na design, je Karin Říhová. Tato mladá designérka od roku 2014 tvoří pod značkou Shoedaism. Její pantofle, sandály i polobotky jsou v podstatě uměleckým dílem, ve kterém se navíc můžete pohodlně procházet. Jaké kroky vedly Karin od rozhodnutí pro studium až k různým zahraničním projektům a spolupráci s návrháři? A kterým dalším designovým aktivitám se věnuje?

Na čem aktuálně pracuješ?

Vedle obuvi mě teď v podstatě na full time zaměstnává práce na SmetanaQ, projektu na Smetanově nábřeží. Jde o třípatrový dům, ve kterém byly předtím kanceláře. Jedná se o pětiletý projekt, který celý patří designérům.

V prvním patře se nachází designshop a kavárna. Ve druhém si pak designéři pronajímají výstavní a prodejní prostory. V současnosti je jich asi šestnáct a zabývají se módou, šperkem, ale třeba i obuví jako já. A ve třetím patře je prostor pro eventy, fotoateliéry. My s Markétou Šůmovou, která studovala šperk, koncepčně řešíme celý nový obsah, smluvní věci, návaznost ateliérů na Designshop. Zajímavé je vidět práci designérů i z pozice obchodníka.

Interiér SmetanaQ, foto: www.smetanaq.czInteriér SmetanaQ, foto: www.smetanaq.cz

Kromě toho jsem samozřejmě nezanevřela ani na boty a svou značku Shoedaism. Naposledy jsem ve spolupráci se značkou Podest vytvářela prototyp bot na ortopedické vložky.

Veronika Matulová, majitelka tohoto studia, léčí lidem zborcené klenby a problémy nohou. Dělá na míru ortopedické vložky do bot, které se nevejdou do žádných běžně dostupných bot. A o číslo větší boty zase nemusí s vložkou sedět. Prototyp musel být flexibilní pro různé velikosti nohou, aby nikde netlačil, vznikl z neoprenu. Spodek byl ze styroporu (plast s elastickou pleteninou na bázi lycry) a vršek z neoprenu, dělalo se to 3D frézou. U 3D frézování ale vzniká asi 20–30 % odpadu.

Boty k prodeji se budou spíše odlévat. Jsou z umělého materiálu, plastu s elastickou pleteninou na bázi lycry. Řešila jsem, jak začistit kraj i to, že musí být pružné, ale zároveň pevné. A získat správný poměr nebylo výbec jednoduché. Boty jsou v tomto hodně specifické, proto si užívám, když si můžu občas vyrobit něco jiného, třeba prsten.

Foto bot Shoedaism od spokojené zákaznice, Facebook ShoedaismFoto bot Shoedaism od spokojené zákaznice, Facebook Shoedaism

Proč zrovna boty a ne třeba oděv nebo užité umění?

K botám jsem se dostala přes studium textilu, měli jsme workshop s kůží a tam jsem se do tohoto materiálu zamilovala. Textilní tvorba je 2D záležitost a já se chtěla zabývat nějakým zajímavým produktem, který má i třetí dimenzi. Navíc tvořím jen dámské boty, a tak je to pro mě i genderová záležitost. Například podpatky vyjadřují sexualitu atd. Pro mě je vždycky důležitější design, ale kvůli nositelnosti a řemeslným záležitostem také spolupracuji s jedním obuvníkem.

Boty z projektu Personal Space se dostaly až do virtuálního muzea obuvi, foto: Facebook ShoedaismBoty z projektu Personal Space se dostaly až do virtuálního muzea obuvi, foto: Facebook Shoedaism

Z čeho obuv vyrábíš? A jak dlouho vzniká jeden pár?

Pokud jde o prototypování a výrobu, tedy od začátku do konce, vzniká jeden pár bot asi čtrnáct dní.

Boty bývají vždy součástí nějaké kolekce (minisérie), jedině tak je vidět daná myšlenka. Dříve jsem dělala více s kůží. Nyní jsem si oblíbila styropor, hlavně kvůli jeho vlastnostem, je krásně lehký a tvárný. Hodně záleží také na tom, jestli jde o boty koncepční nebo obuv pro běžné nošení. Vždy ale musí velmi dobře sedět, navíc existuje minimálně sedm velikostí, ve kterých je potřeba botu vyrobit.

Kolekce důchodky Picnic se například vyráběly ve Zlíně ve Flexi a tam si každý vybral velikost, ve které pro něj byly boty následně vytvořeny.

Pánská varianta Picnic, foto: Facebook ShoedaismPánská varianta Picnic, foto: Facebook Shoedaism

Předpokládám, že sama zkoušíš, jak se ve tvých botách chodí?

Ano, zkouším a nosím třeba svoje oblíbené důchodky a také ty ze spolupráce s Leedou a jedny, které jsem dělala ke kolekci Terezy Rozálie Kladošové.

Spolupracuješ s návrháři a oděvními značkami. Jak je to pro designéra obuvi náročné? Co mu to přinese?

Obuv se díky tomu stává součástí kontextu, outfitu a komunikuje s oděvem. V ideálu vytváří krásný až sochařský celek, nebo naopak zvláštní kontrast.

Nyní spolupracujeme s Markétou Šohajovou na diplomové kolekci Lukáše Spilky, který letos končí studium na Fashion Department v Antverpách. Teď mi vlastně sedí, že pracuji v týmu, přijdeme na mnoho věcí, které by mě jinak nenapadly, je to celkově kreativnější. Ve škole jsem byla naopak individualista. O tomhle projektu ale zatím nemůžu víc prozradit, všechno je ještě ve fázi vymýšlení.

Kolekce Woven Fruits vznikla ve spolupráci s Terezou Rozálií Kladošovou, foto: Facebook ShoedaismKolekce Woven Fruits vznikla ve spolupráci s Terezou Rozálií Kladošovou, foto: Facebook Shoedaism

Jaké máš plány do budoucna? Budeš boty opět někde prodávat?

Brzy by měly být právě v designshopu na Smetanově nábřeží. Ty ve spolupráci s Markétou Šohajovou a Lukášem Spilkou budou k vidění v květnu. Pro mě je zajímavé i poprvé pracovat s někým, kdo také dělá boty. Předáváme si zkušenosti a různé pohledy na věc, určitě to tedy není spolupráce poslední.

Prezentace Shoedaism na Designblok 2016, foto: Facebook ShoedaismPrezentace Shoedaism na Designblok 2016, foto: Facebook Shoedaism

Galerie

Další články