Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ihor Sabadosh a Sára Matysová, zakladatelé kolaborativní značky IHOR | Zdroj: IHOR, Edita Kubištová Ihor Sabadosh a Sára Matysová, zakladatelé kolaborativní značky IHOR | Zdroj: IHOR, Edita Kubištová

Poznali se na večírku, nyní patří mezi zářivé naděje českého designu. Značka IHOR sází na udržitelnost a spolupráce s kolegy

Setkali se před osmi lety na večírku a jejich vztah postupně přerostl ve společnou tvorbu. Sára Matysová a Ihor Sabadosh od minulého roku tvoří pod kolaborativní značkou IHOR a kromě nominace na Czech Grand Design v kategorii Objev roku mají na kontě také cenu za nejlepší kolekci bytových doplňků z Designbloku. Lockdown je paradoxně „nakopnul“ k práci na projektech, o nichž vždy snili.

Ačkoliv se každý narodil v jiné zemi, společnou řeč díky umění a designu našli snadno. Sára pochází z Prahy a nejprve studovala historii umění na Karlově univerzitě, Ihor se narodil na Ukrajině, většinu svého života však zatím prožil v Česku, kde si zamiloval fotbal a architekturu, kterou následně studoval na ČVUT. Jejich cesty se sešly na pražské UMPRUM, Sára studovala v Ateliéru textilní tvorby a Ihor v Ateliéru designu nábytku a interiéru. Odlišná zaměření propojili pod kolaborativní značkou IHOR, kterou založili v loňském roce.

Studio IHOR se věnuje produktovému designu s důrazem na materiál a technologii výroby. | Zdroj: IHOR, Edita KubištováStudio IHOR se věnuje produktovému designu s důrazem na materiál a technologii výroby. | Zdroj: IHOR, Edita Kubištová

„Před více než osmi lety jsme se poznali na večírku a od té doby jsme spolu,“ vzpomíná Ihor na první setkání se Sárou. „Provázanost vlivů, myšlenek a hodnot se promítala i do naší vlastní tvorby, kterou jsme si vždy navzájem konzultovali.“ Společně však začali tvořit až v „době covidové“, kdy pochopili, že spolu mohou fungovat na mnoha rovinách a vzájemnou dynamiku přenést do společné tvorby.

Nesvázaní materiálem

„Zásadní pro nás je, že se snažíme do věcí promítnout lidskost, upřímný přístup k materiálu i technologii, ale i estetické a etické hodnoty, kterými se řídíme,“ popisuje Ihor společnou tvorbu. Mezi hodnotami studia přirozeně zmiňuje navrhnout nejlepší možný produkt, nedělat víc škody, než je nezbytné, respektovat práci druhých a nesvazovat se vlastními limity. „Náš tvůrčí proces je založen především na svědomitém dodržování základních principů, které se prolínají od počáteční myšlenky, precizního a nadčasového designu, přes studium kvalitních materiálů až po dokonalou řemeslnou výrobu a prezentaci produktu,“ vysvětluje Sára. Udržitelnost studio vnímá jako přirozený základ, nikoliv jako přidanou hodnotu.

Proces výroby koberce Piet | Zdroj: IHOR, Lenka GlisníkováProces výroby koberce Piet | Zdroj: IHOR, Lenka Glisníková

„Rádi experimentujeme a objevujeme, proto se pouštíme do rozmanitých projektů a nesoustředíme se pouze na jedno médium nebo materiál. Může se zdát, že se tím ztrácí vizuální rukopis, který si většina tvůrců utváří, ale ten je skryt v přístupu a postupu práce,“ vysvětluje Sára. Ve volněji pojaté tvorbě je pro studio IHOR typické, že začíná tvořit bez hmotné představy. „Snažíme se obklopovat tvůrčími lidmi, kteří jsou mistry ve svém oboru, a díky tomu dokážeme spoluvytvářet úžasné věci. Preferujeme otevřený dialog se všemi, kteří se na projektu podílí.“

Mladá krev i legendy

Studio IHOR totiž není jen dvojice Sáry a Ihora, ale jde o kolaborativní skupinu mladých kreativních tvůrců rozličných profesí, kteří věří, že vzájemný dialog a propojování různých znalostí a schopností je zdrojem nejen kvalitních děl se silnou myšlenkou, ale také radosti a naplnění tvůrčích potřeb všech zúčastněných. S IHOR spolupracuje například Martina Freitagová, spoluautorka populárně-naučných publikací Proč umění? a Fables & Constructions, vizuální umělkyně, fotografka a spoluzakladatelka fotodua shotby.us Lenka Glisníková, fotografka a kurátorka Edita Kubištová nebo designér Jan Stuchlík.

Váza Douze vytvořená ve spolupráci s porcelánkou Thun 1794 | Zdroj: IHOR, Lenka GlisníkováVáza Douze vytvořená ve spolupráci s porcelánkou Thun 1794 | Zdroj: IHOR, Lenka Glisníková

Díky rozmanitému zaměření tvůrci z IHOR navázali spolupráci například s porcelánkou Thun 1794, značkou Preciosa Ornela, rodinnou Tkalcovnou Kubák nebo Moravskou gobelínovou manufakturou. V tvorbě studia tedy najdeme jak textilní výrobky, jako jsou deky či koberce, tak i porcelánové vázy nebo stolní zrcadla. Instalaci s kolekcí bytových doplňků ocenila porota Designbloku, studio IHOR je také za tuto kolekci a za textilní kolekci Piet nominováno na cenu Czech Grand Design, a to v kategorii Objev roku, a na cenu Edida, kterou uděluje časopis ELLE Decoration. 

Instalace na Designbloku 2020 | Zdroj: IHOR, Lenka GlisníkováInstalace na Designbloku 2020 | Zdroj: IHOR, Lenka Glisníková

Tvorba za časů korony

Rok 2020 měl na společnou tvorbu Sáry a Ihora paradoxně pozitivní vliv. „Právě pandemie koronaviru nás nakopla k vytvoření naší kolaborativní značky,“ přiznává Ihor. „Během lockdownu jsme měli více času na společné projekty, o kterých jsme vždy snili, našli jsme si prostor pro nastartování nápadů, které ležely v šuplíku.“

Tvůrci oceňují, že mají teď více prostoru pro studium, sebevzdělávání a zkoumání principů i děl, které vytvořili jejich předchůdci. Zároveň si však uvědomují nástrahy aktuální doby a uznávají, že není snadné se soustředit a motivovat k vytrvalé práci. „Dost inspirace přichází z minulosti, ale také z vnímání svého okolí, kontextu střední Evropy a pak především od lidí, jejichž dovednosti obdivujeme. Zároveň vynakládáme značné úsilí na komplexní pochopení dopadů lidské činnosti a jejich motivace.“

K výrobě zrcadla Z Alkali byly použity skleněné korálky, které neprošly přísnou kontrolou kvality produkce Preciosa Ornela. | Zdroj: IHOR, Lenka GlisníkováK výrobě zrcadla Z Alkali byly použity skleněné korálky, které neprošly přísnou kontrolou kvality produkce Preciosa Ornela. | Zdroj: IHOR, Lenka Glisníková

O projekty a nápady Sára s Ihorem nemají nouzi, aktuálně mají na stole asi šest těch, které nestihli zrealizovat během minulého roku. „Zároveň jsme začali nové spolupráce, kdy design bude v roli aktivisty i manifestem odpovědného designéra. To však v ničem nebude ubírat na hravosti a funkčnosti samotných věcí,“ doplňuje Sára.

Zpátky ke kořenům

Z pohledu Sáry a Ihora má kultura i společnost na tvorbu designéra velký vliv. Ačkoliv Ihor pochází z Ukrajiny, cítí se spíš jako český designér. „Většinu života jsem prožil v českém prostředí a design jsem začal vnímat poměrně pozdě, takže srovnání s jinou kulturou je pro mě složité. Ale kulturní tvůrčí scénu ve velkých městech Ukrajiny postupně odhaluji a těším se, až bude příležitost navštívit Kyjev,“ vypráví. 

Sára a Ihor mají v plánu mnoho společných projektů rozličných zaměření. | Zdroj: IHOR, Edita KubištováSára a Ihor mají v plánu mnoho společných projektů rozličných zaměření. | Zdroj: IHOR, Edita Kubištová

V dnešní době je podle Ihora snadné v tvůrčím procesu ztratit určitou osobitost. „Design je zhmotnění myšlenky a přístupu, ty jsou formovány naším okolím a ovlivňovány mnoha podněty. Dnes však žijeme v globalizovaném světě, kdy je vliv Pinterestu a Instagramu často silnější než citlivost tvůrce na jeho okolí, což může vést ke ztrátě identity. Myslím, že pandemie přispěje k prohloubení jak uvědomělého osobitého designu, tak i toho globálního. Ale oba tyto způsoby mohou být světové,“ uzavírá Ihor.

Další články