Povedlo se! Má to švih a vtip. A vzbuzuje emoce. Grafičtí designéři hodnotí kontroverzně přijaté logo MS v ledním hokeji

Novou vizuální identitu mistrovství světa ledního hokeje okomentovali: Adam Uchytil, Jan Matoušek, Matouš Mědílek, Radek Sidun (na fotografiích) a Miroslav Roubíček. | Zdroj: Archiv autorů / Oficiální logo Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 | Zdroj: Unicorn Attacks Novou vizuální identitu mistrovství světa ledního hokeje okomentovali: Adam Uchytil, Jan Matoušek, Matouš Mědílek, Radek Sidun (na fotografiích) a Miroslav Roubíček. | Zdroj: Archiv autorů / Oficiální logo Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 | Zdroj: Unicorn Attacks

Vysmátý puk v národních barvách je hlavním motivem nového loga Mistrovství světa v ledním hokeji 2024. A vášnivé reakce vzbudil nový vizuál nejen u hokejových fanoušků. Ostatně to byl jeden z cílů autorů z marketingové agentury Unicorn Attacks, kteří spolupracovali se studiem superlative.works. Zda tým grafických designérů a kreativců odvedl dobrou práci, nebo – jak někteří vytýkají – připomíná nová identita spíše 90. léta, ohodnotili profesionálové z oboru.

Oficiální logo Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 | Zdroj: Unicorn AttacksOficiální logo Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 | Zdroj: Unicorn Attacks

„Pukotikonů“, které budou během MS 2024 používány, je zatím deset. Mají zachycovat emoce hráčů a fanoušků a očekává se, že v průběhu šampionátu budou přibývat další. | Zdroj: Unicorn Attacks„Pukotikonů“, které budou během MS 2024 používány, je zatím deset. Mají zachycovat emoce hráčů a fanoušků a očekává se, že v průběhu šampionátu budou přibývat další. | Zdroj: Unicorn Attacks

Miroslav Roubíček 

grafický designér, spoluzakladatel studia Colmo 

 Miroslav Roubíček | Zdroj: colmo.cz Miroslav Roubíček | Zdroj: colmo.cz

Jak byste zhodnotil nové logo MS v hokeji, povedlo se?

MIROSLAV: Docela mě překvapuje, jakou odezvu nové logo Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 vyvolává. Jak sami autoři uvádějí, chtějí zprostředkovat emoce, vášeň, což se jim evidentně daří. Hokej je rychlý, drsný a nekompromisní sport. Nemám tedy dojem, že fanouškovská základna (a pro ni převážně je komunikace určena) si zrovna tento typ jakéhosi poťouchlého smajlíka zamiluje. První reakce to docela potvrzují. V samotném vizuálním zpracování a například v teaseru kampaně „pukotikon“ (strašný marketingový název) působí v kontrastu s dynamikou hry skoro až nepatřičně, jaksi slabošsky submisivně. Nicméně pro MS je než logo důležitější maskot, chytrý merchandising, online média… nechme se tedy překvapit.

Jan Matoušek

grafický designér tvořící pod studiem Men at Work

Jan Matoušek | Zdroj: Archiv autoraJan Matoušek | Zdroj: Archiv autora

Jak byste zhodnotil nové logo MS v hokeji, povedlo se?

JAN: Pohledem přes plexisklo přehlížím vlastní hokejovou kariéru druholigového hráče mladšího dorostu. Pravé křídlo jako hrom, rozvázané tkaničky a sem tam nějaký ten výstřel. Ve třinácti odhazuji konečně ledovou výstroj a výzbroj v dál, zlákán voláním divočiny – měním hokejku za skateboard a sprej. Ať se koukám, jak se koukám, stále se nesetkávám s pukem a emocí, kterou čtu v logu na MS 2024. V osmdesátkách bych o něj snad pohledem zavadil, v roce 2023 tento puk letí neúprosně mimo branku.

Radek Sidun

lektor na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, s Tomášem Brousilem založil písmolijnu Briefcase 

Radek Sidun | Zdroj: Archiv autoraRadek Sidun | Zdroj: Archiv autora

Jak byste zhodnotil nové logo MS v hokeji, povedlo se?

RADEK: Povedlo se! Na rozdíl do ostatních log minulých ročníků nepoužívá hloupě překreslenou siluetu hokejisty. Má to švih a vtip. A navíc, nejedná se pouze o logo, ale celý systém, jehož funkci teprve uvidíme, až mistrovství začne. Vlastňák jsou reakce na ošklivou typografii směřovanou k autorům loga 2024. Za tu oni totiž vůbec nemůžou, takhle blbá je každý rok, protože je daná hlavním organizátorem.

Matouš Mědílek

grafický designér 

Matouš Mědílek | Zdroj: Archiv autoraMatouš Mědílek | Zdroj: Archiv autora

Jak byste zhodnotil nové logo MS v hokeji, povedlo se?

MATOUŠ: Podle mě velmi sympatické, svěží a vstřícně působící řešení. Autoři se evidentně vydali ne úplně očekávaným směrem. Nenechali se zlákat obvyklou cestou dramatických trajektorií letícího puku a dynamických postav hokejistů s napřaženými hokejkami. I když neznám detaily celého vizuálního stylu, je jasné, že logo je součástí nějakého širšího plánu grafických prvků, v tomto případě třeba emotikonů, které se budou dále aplikovat na různých materiálech. Jistě musí také splnit pokyny grafického manuálu IIHF. Už teď to vypadá, že by to mohlo dohromady dobře fungovat. Uvidíme. Rozhodně oceňuji originalitu i odvahu opustit bublinu a udělat to jinak, a s jistou nadsázkou trochu polidštit tuhle chlapáckou disciplínu. Samozřejmě v tu chvíli se objeví spousta kritických hlasů, skoro bych řekl, čím líp, tím hůř. Erudovaných odborníků z řad sportovních fanoušků se najde vždycky dost. Nic proti, myslím ale, že se často berou zbytečně moc vážně.

Adam Uchytil

grafický designér a art director

Adam umělec, grafický designér a artdirektor. | Zdroj: Archiv autoraAdam umělec, grafický designér a artdirektor. | Zdroj: Archiv autora

Jak byste zhodnotil nové logo MS v hokeji, povedlo se?

ADAM: „Vysmátej puk“, jak mi řekli tři profesionální fotbalisti u vedlejšího stolu. Je prý zvláštní a rozhodně nevypadá jako logo mistrovství světa. To není názor můj, ale kluků ze sportu – sice mají místo puku míč, ale jsou to insiders… A můj osobní názor? Baví mě nadsázka a naprosto originální přístup. Když si procházím ostatní loga v historii mistrovství světa v hokeji, tak jsou hodně podobná – splývají v plejádě siluet hokejistů a fragmentů národních symbolů, vše skvěle „dynamicky“ našikmené, jelikož přece jde o sport, o akci! V celku to tvoří jednolitou masu mainstreamu. Takže mně současné logo přijde jedinečné, ale chápu, že je pro někoho (možná většinu) těžko akceptovatelné. Nejsem vzorkem mainstreamu a je vždy otázka, pro koho je daná zakázka realizovaná – máme být proklienští? Je to volba každého designéra. Ovšem v tomto případě mám důvěru v profesionalitu tvůrců a celého týmu, který se logem zabýval. Jestli logo bude fungovat a lidi si ho oblíbí, to nedokážu říct. Zároveň jde asi hlavně o ten hokej ne? Logo nám mistrovství světa nevyhraje! 

Grafickou identitu pro Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 v Praze a Ostravě vytvořila mediální agentura Unicorn Attacks ve spolupráci se studiem superlative.works. | Zdroj: Unicorn AttacksGrafickou identitu pro Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 v Praze a Ostravě vytvořila mediální agentura Unicorn Attacks ve spolupráci se studiem superlative.works. | Zdroj: Unicorn Attacks

Související

Čím víc hvězd, tím víc Slavia. Nová vizuální identita sešívaných je nová a přece není nová, přesto je radikální
Grafický design

Čím víc hvězd, tím víc Slavia. Nová vizuální identita sešívaných je nová a přece není nová, přesto je radikální

Matouš Mědílek - 9. 8. 2022

Nezodpovědný krok. Bude nám chybět. Grafici reagují na rozhodnutí Moravské galerie zrušit Bienále grafického designu
Grafický design

Nezodpovědný krok. Bude nám chybět. Grafici reagují na rozhodnutí Moravské galerie zrušit Bienále grafického designu

Tereza Urban - 4. 5. 2022

Vulgární nebo vtipná? Designéři hodnotí kampaň Loono s „pinďourovým“ vizuálem
Grafický design

Vulgární nebo vtipná? Designéři hodnotí kampaň Loono s „pinďourovým“ vizuálem

Tereza Bíbová - 23. 9. 2020

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024