Porcelánové světy Martiny Hudečkové

Martina Hudečková, absolventka Ateliéru keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM, přenáší na povrch porcelánu své představy a sny o neznámých světech, s nadšením objevitele zachází s porcelánem, experimentuje s tvary, příměsi a barvou.

„Ze stejné látky jsme, z níž spřádají se sny a život je jen ostrůvek, co ze všech stran je obklopený spánkem.“ William Shakespeare, Bouře

Pohled do nebe s sebou nese jistou dávku nejistoty, pohled do neznáma probouzí fantazii a touhu po objevování, které možná nikdy nebude mít konec. Vědomí toho je však spojeno s nebývalou svobodou, které toto zjištění nabízí: svobodou pro soustředěnou a nikdy nekončící vědeckou práci, ale také volné pole fantazie.

Marina Hudečková, Ferroporcelain, zdroj: Martina HudečkováMarina Hudečková, Ferroporcelain, zdroj: Martina Hudečková

Martina Hudečková pracuje s křehkostí a poezií porcelánu, vkládá do hmoty své fantazie. Sérii Komety (2015) charakteristické modrým kobaltem vytvořila jako utopické krajinomalby povrchu komet. Po prozkoumání extra-terestriálních krajin se Hudečková chystá i na cestu na Mars v červené kamenině podobné čínské yixing. Vzorníkem jsou jí proto fotografie od NASA a ESA zachycující povrch planet a planetek.

Fabulace a konspirace je pro Martinu Hudečkovou velké téma, které zhmotnila ve své diplomové práci Konspirace (2016). Objekt-oltář představuje zhmotněné, avšak bezpředmětné strachy, výmysly a předpovědi.

Martina Hudečková, Konspirace, zdroj: Martina HudečkováMartina Hudečková, Konspirace, zdroj: Martina Hudečková

Konspirace je dílo na pomezí mezi sochou a sériově vyráběným předmětem. Balanc na hraně volného umění a designu je pro její dílo příznačný, každý kus je jedinečný, má svůj příběh, ale na druhou stranu spadá do jasně vymezené série s jasným účelem. Hra imaginace a hmoty je přítomná v olejových svícnech jako symbolu post-apokalyptického světa, který Hudečková postupně elektrifikuje. Stigma post-industriální doby nesou i drobné objekty jako vázy místy plné kovových špon nebo červené kameninové hrnky na bylinné čaje.

Díla Martiny Hudečkové dokazují, že porcelán není jen předmětem každodenního užitku, ale je také nositelem jemného přediva snů, které upíjíme s ranním šálkem kávy, a nad kterým přemítáme před usnutím, když zhasínáme svícny.

Martina Hudečková, In the Wind, zdroj: Martina HudečkováMartina Hudečková, In the Wind, zdroj: Martina Hudečková

Související

Bio-vázy, cibulák i ilustrace. Čím se dekoruje současný česko – slovenský porcelán a keramika?
Produktový design

Bio-vázy, cibulák i ilustrace. Čím se dekoruje současný česko – slovenský porcelán a keramika?

Daniela Binarová, Ludmila Boháčová - 5. 4. 2016 - 9 min.

ARTSEMESTR UMPRUM 2016: Reportáž z  Ateliéru keramiky a porcelánu
Produktový design

ARTSEMESTR UMPRUM 2016: Reportáž z Ateliéru keramiky a porcelánu

Alena Štěrbová - 10. 2. 2016 - 10 min.

Nenápadně nápadný porcelán
 

Nenápadně nápadný porcelán

Edita Mikolášková - 17. 11. 2014 - 2 min.

Porcelán ze dvou stran
Ostatní

Porcelán ze dvou stran

Markéta Sedlmayerová - 19. 3. 2014 - 8 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024