Popsal bych nás jako námezdní sílu. Chceme, aby naše produkty byly dostupné a dostávaly se k normálním lidem, říká dvojice Vrtiška & Žák

Nová modulární knihovna Fleysen byla vytvořena ve spolupráci s renomovanými českými designéry Vrtiškou & Žákem. | Foto: Dita Havránková Nová modulární knihovna Fleysen byla vytvořena ve spolupráci s renomovanými českými designéry Vrtiškou & Žákem. | Foto: Dita Havránková

„Můžete investovat spoustu svého času a síly do nějakého produktu, ale výrobce ho potom pohřbí ještě dřív, než se stačí objevit na trhu. To už se nám taky stalo. Dnes ale dokážeme rozlišit, jaké projekty nemají smysl, a do nich taky nechodíme, protože nám to přijde jako promarněný čas,“ říká Roman Vrtiška, který stojí společně s Vladimírem Žákem za novou knihovnou značky Fleysen. Etablovaní designéři, na něž se stojí fronta, hovořili o překračování hranic, ekonomice výroby a o tom, proč si spolupráce se zakladatelem značky Filipem Duškem váží.

Na letošním Designbloku jste představili novou modulární knihovnu Fleysen. Býváte u představování svých nových produktů ještě někdy nervózní? Nebo jaké převládají pocity?  

ROMAN: Pozitivní, jako vždy.  

VLADIMÍR: Když víte, že jste na daném produktu udělali 100% práci, nemáte důvod být nervózní.  

I přesto se může ale objevit negativní kritika. Jak se s ní vyrovnáváte? Berete si ji  osobně?  

ROMAN: Musíte se naučit rozlišovat, kdy je kritika objektivní a na místě, a vědět, kdo je ten, co vás kritizuje. V dnešní době sociálních médií a internetu je každý samozvaným profesionálem. Na kvalitní kritiku narazíte jen zřídka. Když chci mít relevantní názor, musím mít relevantní protistranu. Za mě je nejobjektivnější kritika od výrobce, v tomto případě od samotné značky Fleysen. Spousta lidí nám může radit, ale zásadní je to, že vy spolu s výrobcem víte, že v rámci daných možností je to to nejlepší řešení, se kterým jste mohli přijít.

VLADIMÍR: Designér není solitér, umělec, který se zavře do dílny a pracuje si na svých dílech bez zásahu okolí. Je součástí týmu. „Zpětné facky“ nám dává technolog a hlavně majitel firmy.  

ROMAN: Jak říká Vladimír, nejsme umělci a aniž bych deklasoval naši profesi, popsal bych nás jako takovou námezdní sílu. Chceme, aby byly naše produkty dostupné a dostávaly se k normálním lidem.  

Knihovna se skládá ze tří základních dílů –⁠ police, kovové úzké a široké příčky. Vyniká modularitou a flexibilitou. | Foto: Dita HavránkováKnihovna se skládá ze tří základních dílů –⁠ police, kovové úzké a široké příčky. Vyniká modularitou a flexibilitou. | Foto: Dita Havránková

Umět překročit hranice  

Jak moc jste měli při spolupráci s Fleysen svázané ruce?  

VLADIMÍR: Není to tak, že bychom volnou ruku neměli vůbec. Musíme ale pracovat s určitými mantinely. A to předáváme i našim studentům. Když jim zadáme například téma „křeslo“, musí si položit otázky typu: Proč by mělo vzniknout? Pro koho? Bude se muset často převážet nebo skládat? Stejné je to u nás. Když spolupracujeme na novém produktu, děláme to s konkrétní firmou, která pracuje s konkrétními technologiemi. Každý takový mantinel je pro nás potenciálem k překročení. Proto si firmy vybírají designéry jako jsme my, někoho, kdo umí překročit hranice.  

ROMAN: Uvažujeme trochu jinak než komerční designéři. Jsme totiž často i v rolích koncových profesionálních uživatelů – využíváme produkty dále v architektonických realizacích. Velmi dobře známe a monitorujeme cenu daného produktu, jeho pozici na trhu. To bylo myslím pro Filipa Duška (zakladatel značky Fleysen, pozn. red.) velmi zajímavé a důležité.  

Dostali jste od něj konkrétní zadání?  

ROMAN: Nedostali jsme od něj žádné. Obecně tento přístup nemáme moc rádi, ale myslím, že v tomto případě to nebylo na škodu, naopak. Filip potřeboval vytěžit výrobní potenciál svých strojů. Částí naší práce bylo tudíž zanalyzovat značku Fleysen, zmapovat trh. Přišli jsme následně s nějakým výčtem produktů, které by nám dávaly smysl nejen v kontextu značky a jejích stávajících produktů, ale i v kontextu obratu. Knihovna je první vlaštovkou ze série produktů, jež jsou zatím z půlky navržené a čekají na prototypování.  

Nová modulární knihovna je dostupná v různých variantách. | Foto: Dita HavránkováNová modulární knihovna je dostupná v různých variantách. | Foto: Dita Havránková

Hledání ekonomického smyslu  

Výrobky značky Fleysen se vyznačují použitím kovu. Jak se ve firmě dívali na to, když jste přišli s nápadem využít rovněž desky s laminátem nebo dřevěnou dýhou?

ROMAN: To vzniklo celkem organicky. Fleysen letos představil optimalizační úpravu stávajících produktů – laminátový korpus. Když jsme se byli podívat ve výrobě v Plesné, dozvěděli jsme se, že často spíše značka prosadí právě laminátový než celoplechový korpus. Mají také formátovací pilu. Odtud ta myšlenka pramení. Když kupujete nějaký stroj, je to investice. Čím víc hodin denně je vytěžován, tím víc vám vydělává, to je jednoduchá matematika. Od začátku do konce je to z naší strany určitý kalkul, který míří k rozvoji a prodeji značky Fleysen.  

VLADIMÍR: Důležité je se na začátku zamyslet nad tím, kde chci být třeba za pět let. Daným produktem totiž tvoříte značku. Musíte umět předvídat. Pracovat jen s jedním materiálem proto nemusí být úplně dogma. Když si vezmeme příklad značky Magis a jejich úspěšnou židli Chair One, také dali šanci úplně nové technologii. U takových rozhodnutí má ale hlavní slovo investor, majitel firmy, nejedná se o rozhodnutí designéra. Naše role je přijít s produktem, který firmě umožní návratnost.  

ROMAN: Bavíme se o zodpovědném designu. Pokud je k výrobě jedné police potřeba projít milionem různých procesů, podepíše se to na výsledné ceně. Naše knihovna přesně toto reflektuje. To byl třeba také jeden z mantinelů, se kterým jsme museli pracovat. Kdyby bylo v rámci výroby zapotřebí dalších několik kroků, už by se ji vyrábět nejspíš nevyplatilo. A toto vše je právě součástí dobrého designu.  

VLADIMÍR: Je důležité si uvědomit, že Fleysen má již určitou pozici na trhu a my nemůžeme opustit jejich vzorec. Jedná se o kvalitní produkty vyrobené v Česku, které jsou přitom cenově dostupné. Nedávalo by smysl jim v tomto modelu udělat revoluci.

ROMAN: Pro nás bylo zajímavou zkušeností, jak detailně se řeší každý „šroubek“. Nebo dále třeba rozměry polic jsou limitované rozměry balení, rozměrem palet. Kdybychom to nedodržovali, pocítil by to na ceně koncový zákazník. Musí to mít celé jednoduše ekonomiku.  

Knihovna se třemi policemi | Zdroj: FleysenKnihovna se třemi policemi | Zdroj: Fleysen

Předáváte toto přemýšlení i svým studentům?  

VLADIMÍR: Určitě, to je totiž součástí designu. Není to jen nějaká dekorace. Je to podobné jako architektura. Dům musí fungovat jak po estetické stránce, tak hlavně po stránce funkční.  

Jak dlouho celý tento proces, od přemýšlení nad tím, jaký produkt bude dávat pro značku největší smysl, až po uvedení na trh, trvá?  

VLADIMÍR: Obecně to takto asi nejde říct. Třeba s Jakubem Březinou, pro kterého jsme navrhli stůl Iris, jsme měli hotovo za tři měsíce. Jedná se ale o malého výrobce. S mezinárodní firmou se může celý proces protáhnout i na několik let. Konkrétně s Fleysen jsme na knihovně pracovali asi rok a půl, ale bylo to hlavně kvůli naší časové vytíženosti. Filip o spolupráci stál a třičtvrtě roku na nás čekal, za což mu musíme vyseknout poklonu. Většina lidí by se s námi v tomto případě rozloučila. O to více si spolupráce vážíme. Samotný proces navrhování trval ale asi jen dva, tři měsíce, v rámci nichž proběhla i zmiňovaná analýza. Prototypování pak bylo relativně rychlé.  

Výrobky Fleysen si mohou zákazníci často přizpůsobit svému vkusu díky možnosti zvolit si barevnou kombinaci. Jaká je ta vaše nejoblíbenější?  

ROMAN: Zásadní pro nás bylo, aby knihovna vycházela z určité barevnosti, se kterou Fleysen již pracuje. Je velmi pěkná a poměrně široká. Nechtěli jsme do ní zasahovat. Pokud byste se ptala přímo mě, domů, například do dětského pokojíčku pro své dvě dcery, bych volil bílé police a světle šedé příčky. To je má oblíbená kombinace, nehledě na to, že v kontextu našeho bílobílého bytu by to působilo velmi dobře. Musíte brát ale v úvahu danou místnost, její barevnost. Do každé se bude hodit nejspíš něco jiného.  

VLADIMÍR: Za mě to jsou zelené příčky, které se mi, když jsme ji poprvé skládali u nás ve studiu, opravdu zalíbily. Ale jedna věc je vidět ji bez kontextu. Jak říkal Roman, záleží na okolním prostoru.

  

Knihovna se šesti policemi a kovovými příčkami s charakteristickou perforací | Foto: Dita HavránkováKnihovna se šesti policemi a kovovými příčkami s charakteristickou perforací | Foto: Dita Havránková

Jen letos jste na Designbloku kromě nové knihovny pro Fleysen představovali několik dalších produktů. Za celou kariéru jste spolupracovali s nespočtem výrazných firem. Jak často musíte zakázky odmítat?  

ROMAN: Letos jsme, myslím, odmítli takových pět, šest nabídek. Baví nás nové výzvy, ale z kapacitních a časových důvodů jsme je nemohli přijmout.  

VLADIMÍR: Zároveň pořád myslíme na potenciál spolupráce. Když se nám daný nápad líbí, myslíme, že nás to bude bavit, může dojít k podobné situaci jako s Filipem, že dané firmě nabídneme náš čas až za určitou dobu.  

ROMAN: Taky bereme do úvahy potenciální životnost produktu. Můžete investovat spoustu svého času a síly do nějakého produktu, ale výrobce ho potom pohřbí, ještě než se stačí objevit na trhu. To už se nám taky stalo. Dnes ale dokážeme rozlišit, jaké projekty nemají smysl, a do nich taky nechodíme, protože nám to přijde jako promarněný čas.

„Problém naší společnosti je ten, že se na vše dívá jako na byznys.“  

Jak zásadní faktor je vztah mezi vámi a výrobcem?  

VLADIMÍR: Naprosto zásadní. Jak jsou ty spolupráce dlouhodobé, je ideální, když přijde určitá symbióza. Voláte si často i několikrát denně po dobu pár měsíců. Stává se pak, že se z obchodních partnerů stanou přátelé. Harmonie musí spolupráci zaštiťovat.  

ROMAN: Nezřídka se nám stává, že se potom jezdíme navštěvovat domů, chodíme na společné akce. Vše je o vztazích. Pokud bychom narazili na nějaký moment nedůvěry, nemůže to dopadnout dobře. Problém naší společnosti je ten, že se na vše dívá jako na byznys. Samozřejmě je to hnací motor i v naší profesi, u výrobců i designérů. Na samotný vztah se však jako na byznys dívat nedá.

VLADIMÍR: Musíme ale říct, že jsme měli zatím v minulosti v tomto ohledu štěstí.  

Knihovna se dvěmi policemi a kovovými příčkami s charakteristickou perforací. | Zdroj: FleysenKnihovna se dvěmi policemi a kovovými příčkami s charakteristickou perforací. | Zdroj: Fleysen

Co byste poradili začínajícím designérům, kteří touží spolupracovat s nějakou českou firmou? Jsou podle vás české firmy spolupráci s mladými designéry nakloněny?  

ROMAN: Když investujete do nové spolupráce, investujete primárně do nového produktu. Důležitá je pro vás návratnost. To, že výrobci oslovují etablovaná jména, je právě z tohoto důvodu. Pokud je daná značka dostatečně silná a má dostatečné množství produktů, o kterých ví, že ji uživí, může si dovolit „šlápnout vedle“, a teď to nemyslím pejorativně. Chci jen říct, že je u podobných spoluprací riziko a výrobce tím pádem musí vědět, že to v případě neúspěchu ustojí. Firmy, které si podobné formy spolupráce mohou dovolit, do nich také jdou. Když se ale podíváte třeba na firmy, které působí i na mezinárodním trhu, kromě toho, že pracují s lokálními designéry, oslovují i ty zahraniční. A než se tedy dostane řada na studenty či absolventy, nějakou dobu to trvá.

VLADIMÍR: Nechci říkat, že věřím na karmu, ale když někdo maká, tak se mu to podle mě dříve či později vrátí. My jsme také jednou začínali a někdo v nás musel vložit důvěru. Podívejte se třeba na Terezii Lexovou a Štěpána Smetanu, kteří teprve předminulý rok obhajovali diplomku, a kde jsou teď. My jsme s Romanem makali šíleně už na škole. To prostředí to vidí.  

ROMAN: Záleží také na tom, jak moc chtějí firmy experimentovat. Když se podíváme na příklad švýcarské firmy Vitra, kromě svých designérů tam nikoho nepustí. Je to jejich model, který jim funguje. Pak jsou ale jiné firmy, více experimentální.  

VLADIMÍR: Myslím, že je trh otevřený pro ty, kteří jsou připraveni. Už jako student musíte mít nutně v portfoliu něco, s čím se můžete prezentovat.  

Nová modulární knihovna je dostupná v různých variantách. | Zdroj: FleysenNová modulární knihovna je dostupná v různých variantách. | Zdroj: Fleysen

Abychom skončili trochu odlehčeně… Blíží se nám Vánoce, a mě by proto zajímalo, jaký produkt značky Fleysen byste si vybrali pod stromeček?  

ROMAN: Já jediný produkt, a to naší knihovnu, samozřejmě (smích). Sháněl jsem pro své dcery do pokojíčku knihovnu a dlouho jsem nemohl nic najít. S Filipem jsme pak vymysleli knihovnu a já jsem z ní byl úplně nadšený. Manželka mě ale vrátila do reality s tím, že bude hotová za bůhvíkdy, a tak jsem koupil jinou. Filip to ale vzal za správný konec. Realizovala se velmi rychle a já jsem toho potom trochu litoval. Moc rád bych si ji ale nakonec stejně pořídil.  

VLADIMÍR: I když mám od Fleysenu více oblíbených produktů, ne všechno se hodí samozřejmě jako vánoční dar. Obdarovat někoho je velmi osobní moment. V kontextu Vánoc bych z portfolia vybral určitě závěsné hodiny na zeď. Je to krásný solitér, který nenásilně doplní jakýkoli prostor.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Obrazem: Co za nápady se urodilo v tomto semestru na FUD UJEP v Ústí?
Produktový design

Obrazem: Co za nápady se urodilo v tomto semestru na FUD UJEP v Ústí?

Redakce Czechdesign - 16. 2. 2024

Design a káva jedno jsou! Vybíráme lokální pražírny, které vás nadchnou obalem i chutí
Produktový design

Design a káva jedno jsou! Vybíráme lokální pražírny, které vás nadchnou obalem i chutí

Tereza Urban - 23. 2. 2024

Je mezi námi stoprocentní otevřenost. Dvojice Lexová & Smetana společně tvoří teprve 5 let, přesto už nyní patří mezi elitu českého designu
Produktový design

Je mezi námi stoprocentní otevřenost. Dvojice Lexová & Smetana společně tvoří teprve 5 let, přesto už nyní patří mezi elitu českého designu

Eliška Vrbová - 15. 2. 2024

Pouhá udržitelnost už nestačí. Ohromný veletrh textilu ve Frankfurtu si kladl nepříjemné otázky, ospravedlnil svoji existenci?
Produktový design

Pouhá udržitelnost už nestačí. Ohromný veletrh textilu ve Frankfurtu si kladl nepříjemné otázky, ospravedlnil svoji existenci?

Nikol Galé - 21. 2. 2024

Když je něco moc křiklavé, tak to začne unavovat. Hightemp studio vyrábí cenově dostupné produkty s výrazným estetickým názorem
Produktový design

Když je něco moc křiklavé, tak to začne unavovat. Hightemp studio vyrábí cenově dostupné produkty s výrazným estetickým názorem

Klára Rokosová - 14. 2. 2024

Zachraňuje mizející řemeslo. Aneta  Gretzová šije na původních strojích boty na míru, které jsou dokonalé v každém detailu
Produktový design

Zachraňuje mizející řemeslo. Aneta Gretzová šije na původních strojích boty na míru, které jsou dokonalé v každém detailu

Magdaléna Sikorová - 19. 2. 2024

ujep 2024
zuz banner