Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Webová aplikace výukové platformy Znakověda od Silvie Klúčovské | Zdroj: Fakulta multimediálních komunikací UTB Webová aplikace výukové platformy Znakověda od Silvie Klúčovské | Zdroj: Fakulta multimediálních komunikací UTB

Pomáhá lépe zvládnout znakování. Studentka na základě vlastní zkušenosti navrhla systém, který pomůže sluchově postiženým

Nejcennější bývá často vlastní zkušenost. Právě tento podnět se stal klíčový i pro autorku webové aplikace Znakověda Silvii Klúčovskou. Během absolvování kurzů znakového jazyka zaznamenala hned několik detailů, které nabízí prostor pro zefektivnění výuky. V reakci na to vytvořila interaktivní výukovou platformu, která za pomoci senzoru usnadní uživateli proces osvojení si jednotlivých gest a jejich interpretaci. Velkou nadstavbou je okamžitá korekce pohybu, kterou při skupinové výuce není možné vždy poskytnout.

Silvia Klúčovská je UI designérkou, grafičkou a absolventkou Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně. Její diplomová práce, webová platforma pro výuku znakového jazyka, zaznamenala velký ohlas a v loňském roce byla dokonce oceněna Národní cenou za studentský design v kategorii Excelentní studentský design 2020. V případě Silvie se nejedná o její první počin v edukativní oblasti vizuální komunikace. V jejím portfoliu můžeme naleznout například výukovou aplikaci Paleontológia, která se snaží žákům osmých tříd základních škol zprostředkovat učivo názornějším způsobem.

Webová aplikace Znakověda | Zdroj: archiv autorkyWebová aplikace Znakověda | Zdroj: archiv autorky

Jako účastnice kurzu znakování si uvědomila obtížnost zachycení tohoto typu komunikace verbální či grafickou cestou. Jak sama uvádí v rozhovoru pro Design Cabinet CZ, doplnit si například zmeškanou lekci z poznámek jiného účastníka kurzu bylo téměř nemožné. Znakový jazyk je velice komplexní a relativně složitý způsob komunikace. V některých případech hovořící každou rukou vykonává jiný pohyb, který má naprosto konkrétní parametry a gestiku. Obyčejný zápis proto nestačí. Na tomto konceptu Silvia Klúčovská založila vývoj své webové stránky. Navazuje jím na svou semestrální práci z předchozího ročníku, ve které vytvořila systém ilustrací zobrazováním jednotlivých znaků. Ty následně aplikovala jako podklad pro vytvoření webové platformy.

Názorné zobrazení jednotlivých posunků v rámci aplikace | Zdroj: archiv autorkyNázorné zobrazení jednotlivých posunků v rámci aplikace | Zdroj: archiv autorky

Inovace v digitální podobě

Silvia se svým počinem řadí k úspěšným česko-slovenským tvůrcům edukativních projektů v digitální formě. Mezi naše nejvýraznější profesionály zabývající se obdobnou sférou vizuální komunikace patří bezpochyby grafický designér Vítek Škop. Jeho interaktivní učebnice fyziky založené na principu rozšířené reality mají nejen přispět k zájmu žáků sedmých tříd o učivo, ale i k inovaci samotného školství. Využívání moderních technologií k výuce a vytvoření tak snadnějšího přístupu ke vzdělání v konkrétním odvětví je bezpochyby to, co tyto dva mladé designéry spojuje.

Informace pro uživatele webové aplikace od autorky Silvie Klúčovské | Zdroj: archiv autorkyInformace pro uživatele webové aplikace od autorky Silvie Klúčovské | Zdroj: archiv autorky

Výukových platforem, které mají pomoci v rámci výuky znakového jazyka, existuje již více, zejména pak v zahraničí. Projekt Silvie Klúčovské je však od těchto typů diametrálně odlišný díky své interaktivitě, kterou uživateli poskytuje. „Student“ ke své výuce potřebuje pouze zařízení Leap Motion, které zprostředkuje pohyb pomocí propojení s webovou aplikací v počítači. Výukový program tak dává uživateli okamžitě zpětnou vazbu o kvalitě provedení jednotlivých znaků. V tomto bodě lze zaznamenat oproti již existujícím způsobům on-line výuky největší posun. Aplikace tak nejen supluje výuku naživo, ale je ještě detailnější, co se týče korekce. „Ovladač je samostatná krabička, kterou si musí uživatel pořídit zvlášť. Umožňuje však přesné následování pohybu podle instrukcí. Přestože s vámi není lektor, který by váš chybný pohyb hned opravil, nemusíte se bát, že byste se pohyb naučili špatně. Ovladač váš pohyb snímá, okamžitě upozorní na chyby a navede vás, jak pohyb udělat správně,“ uvádí autorka v rozhovoru pro Technický týdeník. Dále dodává, že využití digitálních technologií v rámci výuky nabízí mnoho dalších možností edukaci posunout dál a je třeba tímto způsobem nad vývojem uvažovat. Princip interaktivity v rámci propojení s "chytrou“ technologií můžeme naleznout již mezi autorčinými klauzurními pracemi. V tomto případě se jedná o deskovou hru, která propojuje klasické a digitální herní světy. Fyzicky uchopitelné dřevěné bloky jsou propojené s aplikací, která deskové hře dává další rozměr a celý koncept působí velmi efektně.

Grafické zpracování aplikace | Zdroj: archiv autorkyGrafické zpracování aplikace | Zdroj: archiv autorky

Webová aplikace má potenciál zlepšit život nejen sluchově postiženým, ale stejně tak jejich blízkému okolí, a pomoci tak odstranit bariéru v komunikaci. Momentálně je celý projekt stále ve fázi funkčního prototypu a autorka shání dostatek financí pro vytvoření reálné verze produktu.

Galerie

Další články