Polka Zuzanna Wójcik ovládla Zlin Design Week. Dílo Touch the Textile zvítězilo hned ve dvou kategoriích

Soutěž Best in Design ovládla Polka Zuzanna Wójcik s dílem Touch the Textile | Zdroj: ZDW Soutěž Best in Design ovládla Polka Zuzanna Wójcik s dílem Touch the Textile | Zdroj: ZDW

Mezinárodní soutěž Best in Design, která je součástí festivalu Zlin Design Week, vznikající pod Fakultou multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati, odhalila v sobotu 6. května v Městském divadle Zlín vítěze letošního ročníku. Do soutěže se letos přihlásilo 367 talentovaných designérů z celého světa a porota měla tu čest vybírat z těch nejlepších z kategorií Product & Industrial Design, Communication Design, Fashion Design a Service Design. Po několika měsících tvrdé práce jsou tak vítězové konečně odhaleni.

Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže Best in Design se uskutečnilo v sobotu 6. května na Ceremony ZDW v Městském divadle Zlín. Vyhlášením provázela herečka Ester Geislerová, která představila úspěšné mladé tvůrce v oblasti designu. Kromě samotného slavnostního předávání cen se návštěvníci mohli těšit i na multimediální vystoupení taneční skupiny All Style Unit. 

Kromě samotného slavnostního předávání cen se návštěvníci mohli těšit i na multimediální vystoupení taneční skupiny All Style Unit. | Foto: Peter PolanskýKromě samotného slavnostního předávání cen se návštěvníci mohli těšit i na multimediální vystoupení taneční skupiny All Style Unit. | Foto: Peter Polanský

Vítězové Best in Design 2023

Kategorie Fashion Design

Porota: Branko Popovic, Karolína Čechová

Na prvním místě se umístila Marija Petraityte s kolekcí Distance From a Point. Ve snaze najít „svůj styl“ sesbírala autorka všechny své dosavadní práce a hledala jejich společné motivy. Její dosavadní návrhy vystihují tato klíčová slova: organičnost, struktura a transformace. Ty vyjádřila symbolicky pomocí spirály, tunelu a víru a začlenila je do konstrukce střihů této kolekce. Střihy představují sebepoznávací cesty, evoluci a růst ducha. 

vlevo: Na prvním místě se umístila Marija Petraityte s kolekcí Distance From a Point. | Zdroj: ZDW / vpravo: Na druhém místě se umístila Jana Vaterková s dílem Intersecting. | Zdroj: ZDWvlevo: Na prvním místě se umístila Marija Petraityte s kolekcí Distance From a Point. | Zdroj: ZDW / vpravo: Na druhém místě se umístila Jana Vaterková s dílem Intersecting. | Zdroj: ZDW

„Marija vytvořila osobní a sebeanalytický projekt. Její kolekce se vyznačuje zajímavou inovací v oblasti krejčovství a zpracování materiálu. Výzkum byl neodborný, přitom oceňuji, jak byl bohatý. Zkrátka experimentální, multifunkční, a přitom nositelné kousky,” uvedl porotce Fashion Design Branko Popovic

Na druhém místě se umístila Jana Vaterková s dílem Intersecting. Autorka je fascinována digitálním řemeslem a to přenáší i do své tvorby – spojení tradičního, autorského a zapojení digitálních technologií. Cílem práce bylo vytvoření designu, který je možné opakovaně využít v různých kontextech.  Díky spojení vzniká originální fúze a design je otevřený k interpretaci i různému využití. 

vlevo Jana Vaterková (2.místo), vpravo Katarína Mydliárová (3.místo) | Foto: Peter Polanský / vpravo: kolekce Intersecting | Zdroj: ZDWvlevo Jana Vaterková (2.místo), vpravo Katarína Mydliárová (3.místo) | Foto: Peter Polanský / vpravo: kolekce Intersecting | Zdroj: ZDW

Na třetím místě se umístila Katarína Mydliarová s kolekcí Metarials Studio pop. up vol 2. Inspiraci pro svou kolekci čerpala z dystopických světů a je šitá na míru každé postavě. Materials studio nabízí virtuální módní zážitek ve spojení s udržitelností, technologií a zábavou.  Návštěvníci si mohou vyzkoušet digitální i fyzické oblečení a dozvědět se něco o potenciálu digitální módy, která vede ke snížení uhlíkové stopy módního průmyslu.

Kategorie Service Design

Porota: Bori Fehér, Ladislava Zbiejczuk Suchá

Vítězem kategorie Service Design se stal Matěj Malecha s dílem Kompas udržitelného podnikání. Volně dostupný workshop, který mapuje aktuální situaci firem a pomáhá objevovat konkrétní příležitosti pro udržitelné inovace optikou ekonomie koblihy (Doughnut Economics). Komplexitu udržitelnosti zúženuje na 21 otázek a přináší aktivity, skrze které si na ně týmy uvnitř firem odpoví.

Vítězem kategorie Service Design se stal Matěj Malecha s dílem Kompas udržitelného podnikání. | Zdroj: ZDWVítězem kategorie Service Design se stal Matěj Malecha s dílem Kompas udržitelného podnikání. | Zdroj: ZDW

Druhé místo obsadila Alina Karl s dílem Ally. Ally je aplikace, která umožňuje seniorům ukládat různé akce spojené s produkty a službami na NFC tagy. Díky tomu jsou schopni samostatně řešit potíže a rozhodnout se, jak a kdy potřebují pomoc. 

vlevo: aplikace Ally. | Zdroj: ZDW / vpravo: Matěj Malecha (1.místo) a Tereza Vašková (3.místo) | Foto: Peter Polanskývlevo: aplikace Ally. | Zdroj: ZDW / vpravo: Matěj Malecha (1.místo) a Tereza Vašková (3.místo) | Foto: Peter Polanský

„Tento projekt je rozhodně založen na poctivém uživatelském průzkumu a testování. Kromě výborného grafického zpracování uživatelského rozhraní musím také velmi ocenit nejodvážnější prezentace při obhajobách,” pochválila Ladislava Zbiejczuk Suchá, porotkyně Service Design.

Na třetím místě se umístila Tereza Vašková s projektem thyU e-health app. Onemocněním štítné žlázy trpí 1 z 8 žen, a přesto se žádná z aplikací zaměřených na zdraví nebo well-being na tuto skupinu neorientuje. Skrz aplikaci thyU mohou uživatelky a uživatelé přehledněji monitorovat užívání léků, zaznamenávat symptomy a sledovat jejich vývoj v čase – díky tomu pak mohou efektivněji konzultovat svůj stav s endokrinologem i chápat své tělo.

Na třetím místě se umístila Tereza Vašková s projektem thyU e-health app. Na třetím místě se umístila Tereza Vašková s projektem thyU e-health app.

Kategorie Communication Design

Porota: Vasjen Katro, Johanna Hammer a Karolína Krupičková

První místo obsadil Adrián Gubrica s projektem Mariupol Digital Memorial. Projekt si klade za cíl vyhledávat a uchovávat individuální bolestivé příběhy o ničivém dopadu války na Ukrajině na obyčejné lidi. Vytváří alternativní památník obětem, který kvůli ruské okupaci nemůže ve městě vzniknout. 

První místo obsadil Adrián Gubrica s projektem Mariupol Digital Memorial. | Zdroj: ZDWPrvní místo obsadil Adrián Gubrica s projektem Mariupol Digital Memorial. | Zdroj: ZDW

„Adrián je nejen vynikající designér, ale rádi bychom ocenily i jeho výjimečný lidský přístup k designu, který je podle nás v dnešním designérském průmyslu velmi potřebný.” Karolína Krupičková a Johanna Hammer 

vlevo zástupce Julie Dítětové (2.místo), vpravo Adrián Gurbica (1.místo) | Foto: Peter Polanskývlevo zástupce Julie Dítětové (2.místo), vpravo Adrián Gurbica (1.místo) | Foto: Peter Polanský

Na druhém místě se umístila Julie Dítětová s projektem Machine Learning: Programming patterns. Jedná se o experiment, který využívá neuronovou síť StyleGAN 2 ke generování vizuálních dat. Tvarosloví se odvíjí od reálných motivů církevních tkanin z 18. století, které jsou v nově vznikajícím online archivu. Neuronová síť je následně schopna z datasetu vygenerovat nové originální vzory. 

Na druhém místě se umístila Julie Dítětová s projektem Machine Learning: Programming patterns. | Zdroj: ZDWNa druhém místě se umístila Julie Dítětová s projektem Machine Learning: Programming patterns. | Zdroj: ZDW

Třetím oceněným je Tim Strange and Fabian Meyer s dílem Dortmund-Hamburg-Ein Interview und Austausch mit Bureau Johannes Erler. Interview s německým designérem Johannesem Erlerem o korporátním designu,vlivu AI na grafický design i příhodách s klienty zpracované do knižní podoby. Kniha obsahuje dvě části – rozhovor a případová studie jednoho z Johannesových projektů.

Třetím oceněným je Tim Strange and Fabian Meyer s dílem Dortmund - Hamburg-Ein Interview und Austausch mit Bureau Johannes Erler. | Zdroj: ZDWTřetím oceněným je Tim Strange and Fabian Meyer s dílem Dortmund - Hamburg-Ein Interview und Austausch mit Bureau Johannes Erler. | Zdroj: ZDW

Kategorie Product & Industrial Design

Porota: Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná, Büro Famos, Josef Rozehnal Nahaku za Datart

První místo této kategorie získala Zuzanna Wójcik s dílem Touch the Textile. Jedná se o projekt, v rámci kterého se experimentuje s tkacími technikami. Cílem je posílit haptický zážitek a vytvořit širokou škálu hladkých i drsných textur. Autorka spatřuje cestu ve vytvoření emocionální vazby k dlouhotrvajícímu využívání a udržitelnému přístupu bez nutnosti brzké obměny nebo náhrady. Toho je docíleno doteky, které mají tu moc vyvolávat emoce a pomáhají budovat vztahy, jak mezi lidmi, tak i k produktům.

vlevo:  vlevo Zuzanna Wójcik (1.místo), uprostřed Tímea Kepová (2.místo), vpravo Michal Zmek (3.místo) | Foto: Peter Polanský / vpravo: kolekce Touch the Textile | Zdroj: ZDWvlevo: vlevo Zuzanna Wójcik (1.místo), uprostřed Tímea Kepová (2.místo), vpravo Michal Zmek (3.místo) | Foto: Peter Polanský / vpravo: kolekce Touch the Textile | Zdroj: ZDW

Na druhém místě se umístila Tímea Kepová s dílem Tonici. Vyrábí zvířátka z vadných kusů sedáků židlí od firmy TON, které by se již dále nedaly využít. Cílem byla snaha o zrecyklování prvků, které by se jinak vyhodily. 

Na druhém místě se umístila Tímea Kepová s dílem Tonici. | Zdroj: ZDWNa druhém místě se umístila Tímea Kepová s dílem Tonici. | Zdroj: ZDW

Třetí místo obsadil Michal Zmek s dílem Brunch Collection. Jedná se o diplomovou práci, jež představuje ucelenou kolekci mobiliáře do exteriéru. Počítá s nerovným povrchem, možností se pohodlně schoulit i s odložením jídelního lístku a osobních drobností. Velká opěradla vás obejmou a podpoří prožitky a chvíle s šálkem kávy. 
Kdo byl The Best a odnesl si titul Best in Design 2023?

Třetí místo obsadil Michal Zmek s dílem Brunch Collection. | Zdroj: ZDWTřetí místo obsadil Michal Zmek s dílem Brunch Collection. | Zdroj: ZDW

Rozhodování, kdo si letos odnese hlavní titul Best in Design 2023, bylo poměrně jednoznačné. Porota napříč všemi kategoriemi se na absolutním vítězi shodla jednohlasně a titul si odnesla ze slavnostního předávání Zuzanna Wójcik s dílem Touch the Textile z kategorie Product & Industrial Design. 

Media Award 

Média a především publicita je pro práci designéra velmi klíčová. Právě proto se v rámci soutěže od roku 2022 uděluje i titul Media Award, který společně vybírají redaktoři a šéfredaktoři z designových médií. Tentokrát o nejlepších pracích rozhodovali šéfredaktor EARCH.cz Matěj Beránek, šéfredaktorka magazínu czechdesign.cz Veronika Pařízková a vydavatelka a šéfredaktorka kulturního měsíčníku Artikl Bára Alex Kašparová. Cenu bezkonkurenčně získala Julie Dítětová s dílem Machine Learning: Programming patterns, která své dílo představila v kategorii Communication Design. 

porotci ceny médií, vlevo šéfredaktor EARCH.cz Matěj Beránek, uprostřed šéfredaktorka magazínu czechdesign.cz Veronika Pařízková, vpravo vydavatelka a šéfredaktorka kulturního měsíčníku Artikl Bára Alex Kašparová | Foto: Peter Polanskýporotci ceny médií, vlevo šéfredaktor EARCH.cz Matěj Beránek, uprostřed šéfredaktorka magazínu czechdesign.cz Veronika Pařízková, vpravo vydavatelka a šéfredaktorka kulturního měsíčníku Artikl Bára Alex Kašparová | Foto: Peter Polanský

Zlin Design Week

Zlin Design Week je týdenní design festival, kde může každý najít inspiraci. Prostřednictvím festivalu vytváříme platformu pro setkávání mladých designérů a profesionálů, pro prezentaci, vyjádření, sdílení a nečekaná spojení. Podporujeme mladé talenty a přinášíme čerstvý vítr v oblasti designu. Projekt vznikl roku 2015 na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně díky mezioborové spolupráci designu, marketingu, fotografie a audiovize. 

Související

Pokud chceme být srozumitelní, musíme mluvit jazykem 9letého dítěte, vysvětluje Mariana Chytilová a radí, kde a jak může pomáhat inkluzivní design
Design služeb

Pokud chceme být srozumitelní, musíme mluvit jazykem 9letého dítěte, vysvětluje Mariana Chytilová a radí, kde a jak může pomáhat inkluzivní design

Tereza Urban - 26. 4. 2023

Květnový must visit! Zlin Design Week si připravil bohatý program, který dokáže, že design je tu pro všechny
Produktový design

Květnový must visit! Zlin Design Week si připravil bohatý program, který dokáže, že design je tu pro všechny

Redakce Czechdesign - 13. 4. 2023

Jaké je to být designér-astronaut? Zlin Design Week 2023 představí Nima Shahiniana, který poletí do vesmíru s handicapovanými
Ostatní

Jaké je to být designér-astronaut? Zlin Design Week 2023 představí Nima Shahiniana, který poletí do vesmíru s handicapovanými

Redakce Czechdesign - 13. 3. 2023

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení