Lappa byla založena v roce 2018 Lenkou Preussovou a Annou Leschinger. Tvůrkyně se zaměřují na akustiku v kombinaci s textilním designem a tvrdí, že pozitivní dojem z interiéru není určený jenom tím, jak místnost vypadá, ale také tím, co v místnosti slyšíme. Kde tedy nacházejí inspiraci a jak odstartovaly úspěšný nápad? Na to nám odpověděly obě zakladatelky, se kterými jsme si popovídali o začátcích i o budoucím směřování jejich nápadů.
Co předcházelo vývoji a kdy se zrodila myšlenka společného studia Lappa?
ANNA: Bavilo nás zamýšlet se nad významem textilu v interiéru na všech jeho úrovních. Textil nás umí zahřát a změkčit naše domovy, pomáhá nám skrýt se před nežádoucími paprsky světla nebo čistě jen potěšit naše oči svými barvami a dekorem. To, že v sobě textil skrývá i schopnost zlepšovat akustický komfort v místnosti, ale pro nás bylo naprosto fascinující a chtěly jsme se o této oblasti dozvědět více. Pokud budeme mít doma v obývacím pokoji ozvěnu, nikdy tu nedosáhneme naprosto intimní a útulné atmosféry.
LENKA: Chtěly jsme do téhle oblasti textilního designu proniknout více a vymyslet produkt, který by do interiéru přinášel jak zvukový komfort, tak i vizuální oživení. Začaly jsme si hrát s digitálním tiskem, vypínáním textilií a rozmanitými tvary panelů. Chtěly jsme, aby akustická funkce panelů zůstala skrytá, abyste na produktu ani nepoznali, že se jedná o akustický panel, ale aby v interiéru působil jako vizuálně zajímavý element, který se pohybuje na hranici volného umění a designu.
Kolekce Elements z dílny Lappa studia | Zdroj: Vojtěch Veškrna
Co jste studovaly a jak jste se dostaly k první realizaci akustických panelů?
ANNA: S Lenkou jsme se potkaly v roce 2010 na UMPRUM v Atelieru textilního designu pod vedením Jitky Škopové. Lenka v minulosti studovala volnou grafiku a já jsem se zase dlouhodobě zabývala malbou. Obě nás ale zajímalo, jak tyhle zájmy přenést do užitého designu. Textilní design nám nabídnul odpověď – naučily jsme se naše 2D obrazy přenášet do 3D formy textilu. Po škole jsme si s Lenkou pronajaly atelier a začaly spolu pracovat na různých projektech. Mimo to jsme neustále přemýšlely, čím bychom se chtěly zabývat více do hloubky. Na trhu s akustickými produkty jsme dlouhodobě viděly mezeru a tohle téma nás zlákalo.
LENKA: A pak to přišlo! Naskytla se první zakázka. Kamarád si zařizoval kancelář na Žižkově a ozvěna v místnostech byla velmi nepříjemná. Oslovil nás jako textilní designérky, abychom pro něj našly řešení. Pro jednací místnost jsme vytvořily akustický ilustrovaný triptych a v kanceláři jsme si pohrály s panely ve tvaru polygonu, jejichž povrch jsme řešily pomocí sešívání barevných textilií, a kruhu, u kterého jsme pracovaly s vypínáním textilu na trojrozměrně tvarovaný rám.
Akustické hexagony | Zdroj: Archiv Lappa studio
Jak panely fungují a v jakém interiéru mají největší význam?
LENKA: Panely v sobě skrývají vysoce absorpční akustický materiál, přes který je vypnutá digitálně pojednaná svrchní textilie. Zvuk v místnosti se chová trochu jako pingpongový míček, když si představíte hladké rovné stěny, bude místností poletovat a odrážet se, kde se dá. Pokud ho ale hodíme do měkkých peřin, zastaví se.
ANNA: Akustické panely pro nás mohou být velmi užitečné například v kancelářích, kde je mnoho hladkých a prázdných ploch. Panely také mohou velice dobře posloužit i v mnoha domácnostech, kde je například kladen důraz na minimalistický interiér, který se odráží i na akustice prostoru.
Realizace interiéru Loving Bistro s akustickými panely | Zdroj: Studio Flusser
Existuje nějaký limit – tedy zakázka, do které byste se nepustily?
ANNA: Vždy se snažíme, abychom se za výsledný design panelů mohly postavit a měly z něj radost. Pokud by někdo chtěl na akustické panely vyobrazit portrét svého štěňátka, asi bychom se ale na chvíli zarazily. Co kdybychom ale třeba ilustrovaly nebo nějak abstrahovaly štěněcí oči? I tady by se dala najít cesta! Jde o ideální propojení vizuálního jazyka Lappy a spokojeného zákazníka.
LENKA: Takže abychom to shrnuly, zatím jsme žádnou zakázku odmítnout nemusely.
Kolekce Eclipse je nejoblíbenějším projektem designérek Lappy. | Zdroj: Vojtěch Veškrna
Co si myslíte, že je nejdůležitější na budování dobrého jména nové značky a za jak dlouho se vám podařilo nastartovat zájem zákazníků?
LENKA: Lappu budujeme už přes dva roky a pociťujeme, že zájem postupně roste. Určitě nám velice pomohl letošní Designblok, kde jsme poprvé naše panely představily české veřejnosti. Skvělým nástrojem je pro nás také Instagram. Momentálně stoupá poptávka konečných zákazníků, kteří řeší akustiku u sebe doma nebo v kanceláři. Někteří naši koncoví zákazníci si také panely pořizují zkrátka proto, že se jim líbí, a akustické vlastnosti jsou pro ně už jen přidaným bonusem.
ANNA: Myslím, že pro dobré jméno značky je důležitá určitá konzistentnost, a zpočátku i vizuální zapamatovatelnost. Postupem času je pak dobré přicházet v nějakém rytmu s novinkami a neustále se snažit o inovaci a technické zdokonalování produktu. Ale úplně nejdůležitější pro nás je vytvářet produkty s láskou, aby mohly do světa vnášet pohodu a radost.
Kolekce Eclipse se v noci mění z grafiky na osvětlení. | Zdroj: Vojtěch Veškrna
Máte nějakou oblíbenou realizaci a co čeká Lappa studio v blízké budoucnosti?
ANNA: Naší oblíbenou realizací je aktuální kolekce podsvícených panelů Eclipse. Nyní pracujeme na sadě podsvícených panelů pro kanceláře v rumunské Bukurešti a dále také na stropních odlehčených panelech pro kanceláře na Staroměstském náměstí.
LENKA: V budoucnu bychom chtěly podsvícení panelů nadále rozvíjet. Bavilo by nás, kdyby se Lappa panely staly multifunkčním pomocníkem pro pracovní i domácí pohodu. Ideální panel se dokáže v průběhu dne proměnit podle potřeb člověka, ve dne přináší barvy a večer zase útulné osvětlení.