Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Elegantní, nadčasový a funkční - takový je nábytek Javorina. | Foto: Javorina Elegantní, nadčasový a funkční - takový je nábytek Javorina. | Foto: Javorina

Poctivý nábytek z masivu tvořený srdcem. Slovenská Javorina má podle designérů šanci bodovat v celé Evropě

Miluje masivní dřevo, zejména dub, jeho kresbu, vůni i stáří. Svým projevem je autentická a na svůj původ hrdá. Respektuje přírodu a věří v její soulad s člověkem. V Javorině se tvoří srdcem a její produkty vybízející k doteku jsou toho důkazem.

Příběhy mohutných dřevin vzrostlých v divoké slovenské krajině mají zapuštěné kořeny v městečku Spišská Belá ležícího poblíž národní rezervace Belianských Tater už víc jak sedmdesát let. Tady místní řezbáři založili družstvo Javorina, které si své bohatství a hodnoty opírající se o upřímnost a preciznost řemesla uchovává dodnes. Elegantní design spolu s funkčností výrobků, maximální využití přírodních zdrojů, šetrné zpracování včetně ekologického myšlení, kdy je za každý prodaný kus nábytku vysazen jeden stromek, jsou zárukou kvality, která nezná kompromis.

Dřevo jako investice

Hlavním specifikem Javoriny je slovenské dřevo z masivu. „V minulosti jsme zpracovávali převážně smrkové dřevo z lokálních podtatranských zdrojů, dnes je to téměř výhradně tvrdé dřevo z dubu a ořechu,“ říká hlavní designér firmy Leo Čellár. Americký ořech se pak jako jediný dováží a je určen pro výrobu luxusnějších produktů.

Aby bylo dřevo co nejlépe zpracované, kupují se už předem definované přířezy. K dosažení správné vlhkosti, která brání zkroucení a deformaci, je nutné jeho správné vysušení. V Javorině si dřevo suší přirozenou cestou na vzduchu sami a celý proces trvá několik měsíců. V poslední fázi je dřevo umístěno do sušičky a následně určeno k opracování. Vzniká tak perfektní materiál pro výrobu stolů, postelí či komod, které se z generace na generaci s oblibou dědí.

Postel z kolekce Next je mezi zákazníky stále oblíbená. | Foto: JavorinaPostel z kolekce Next je mezi zákazníky stále oblíbená. | Foto: Javorina

Javorina není o zakázkové výrobě, ale soustředí se na vytváření solitérních kousků, které nejlépe vyniknou v moderním interiéru bez ohledu na představu o jeho konkrétní podobě. Nábytek je mezi sebou dobře kombinovatelný a k dispozici je v šesti barevných odstínech, pro zájemce o luxusnější provedení pak i ve zmíněném ořechu.

Během výroby je nábytek dvakrát naolejován, čímž se zvýrazní jeho barevnost. Aktuálně je nejvíce žádaný bělený dub a nejlépe lze s jinými odstíny či dřevinami sladit odstín natur. Aby se tmavé barvy dosáhlo přírodní cestou, umístí se nábytek ještě v syrovém stavu na čtyřicet osm hodin do čpavkové komory. Čpavek obsažený ve vzduchu působí na třísloviny ve dřevě, což způsobuje jeho přirozené tmavnutí. Nakonec se natře pigmentovaným tmavým olejem.

Dřevo se přizpůsobuje svému prostředí, proto v Javorině svým zákazníkům doporučují produkt naolejovat i poté, co si své místo najde doma. Oproti laku, který je stále mezi některými designéry a lidmi preferován, tak budou mít jistotu, že jejich solitér léty získá nejen vlastní patinu a krásu, ale v případě poškrábání si jej lehkým přebroušením opraví sami.

Pražský showroom v Holešovicích sídlí v administrativním a obchodním objektu Visionary od architekta Jakuba Ciglera. | Foto: JavorinaPražský showroom v Holešovicích sídlí v administrativním a obchodním objektu Visionary od architekta Jakuba Ciglera. | Foto: Javorina

Domov = Slovensko + Česko

Přestože je Javorina věrná svým slovenským kořenům, jako doma se cítí být i v Česku. Ještě než na jaře roku 2018 otevřela v pražských Holešovicích svůj první showroom a naplno rozvinula spolupráci s předními česko-slovenskými designéry, mohli se čeští zákazníci s jejími produkty setkat pouze prostřednictvím jejích obchodních partnerů.

„Otevřením showroomů jsme položili základní kameny samostatné, originální a osobité prezentace tak, jako to chceme a vidíme my. Česko vnímáme jako domácí trh, českého zákazníka jako našeho a jsme hrdí na to, že i produkt Javorina je postavený na všem domácím. Proto i volba domácí designérské elity byla jednoznačná a jednoduchá,“ přibližuje Slavo Alžbetkin, do letošního roku CEO a obchodní ředitel, působení na českém trhu.

Javorina si klade za cíl vytvořit takovou prezentaci a prostředí, ve kterém se budou její klienti cítit dobře a komfortně. „Máme to poměrně jednoduché, protože produkt je krásný, navíc z úžasného materiálu, a s tím se dobře pracuje. Když máte takové pracovní prostředí, tak i práce je pak příjemná a pohodová,“ dodává.

Na každém detailu záleží. Židle LOPA od studia Vrtiška & Žák | Foto: JavorinaNa každém detailu záleží. Židle LOPA od studia Vrtiška & Žák | Foto: Javorina

Vkus českého a slovenského zákazníka se podle něj nijak výrazně neliší. Oba očekávají kvalitní design, přírodní materiál zpracovaný ekologickou cestou a výrobek, který bude dlouhodobě používán. Rozdíly vidí spíš v přístupu. „Český zákazník je podle mne možná trochu víc zaměřený na moderní design, slovenský na nadčasovost a trvalost výrobků,“ uzavírá.

Javorina není o bohatství, ale o vnitřním nastavení a sdílených hodnotách. Jejím cílem je být sama sebou a najít podobně laděné zákazníky, kterým by ukázala svou pravou a komplexní tvář. Ti tak ve výsledku paradoxně neplatí za design produktů, ale především za kvalitu materiálu a jeho dokonalé opracování.

Jednoduché provedení, tři barevné kombinace. Hodiny Luna od studia Vrtiška & Žák | Foto: K. HrabětováJednoduché provedení, tři barevné kombinace. Hodiny Luna od studia Vrtiška & Žák | Foto: K. Hrabětová

Ke stolu a do postele

Není náhodou, že za své klíčové produkty v Javorině považují dubový stůl a postel. Stůl jako pradávný symbol rodinného stmelení, místo, kde se smějeme, hádáme i usmiřujeme. V posteli trávíme třetinu svého života, bdíme v ní i sníme, příběhy našich životů se v ní rodí i uzavírají.

Kromě stolů a postelí si oblibu získaly i knihovny, komody, police, televizní stolky nebo židle. Část produktů je věnována i doplňkům. Již před patnácti lety navrhl Leo Čellár kolekci Next tvořenou postelí, nočním stolkem a komodou, která je historicky nejúspěšnější a mezi zákazníky dodnes oblíbená. Postel je z celomasivního rámu, působí robustně a přitom elegantně, komoda je doplněná o jemné nerezové lišty.

Zavěsit nebo nechat stát v prostoru? I takovou možnost nabízí knihovna z kolekce Link. | Foto: JavorinaZavěsit nebo nechat stát v prostoru? I takovou možnost nabízí knihovna z kolekce Link. | Foto: Javorina

Určitý posun co do možnosti umístění a příklon k jednodušší a odlehčenější formě designu je patrný u kolekce Link zahrnující televizní stolky, komodu a knihovnu. Ty je možné zavěsit na stěnu, čímž získají lehkost a subtilnost. „Zkušenosti získané během desetiletí nám umožňují vytvářet i výrobky, které jsou náročné na vývoj a výrobu, což je v konkurenčním prostředí jistou výhodou. Modely z masivního dřeva, které často vypadají jednoduše, bývají z výrobního hlediska náročné. Věřím, že Javorina bude do budoucna nadále pokračovat ve vývoji výrobků s vysokou přidanou hodnotou,“ zamýšlí se nad budoucností Čellár.

Leo Čellár, tvář Javoriny

Designér Leo Čellár je s Javorinou neodmyslitelně spjat víc jak dvacet let. Na Javorině si cení, že po celé roky, i když to nebylo vždy snadné, zůstává věrná svým základním principům. K výrobě a navrhování nábytku se dostal přes působení v obchodní firmě, kterou kdysi založil se svým holandským přítelem. Jeho první kolekcí byla kolekce Direct, jejíž design byl ještě ovlivněn přáním holandského klienta. Další kolekce již vznikaly víceméně nezávisle na požadavcích odběratelů a Javorina si ve vývoji šla svou vlastní cestou.

S první řadou kolekce Direct se pojí i Leův první produkt. Šlo o konferenční stolek, který byl klientovi zaslán jako vzorek a bohužel se k němu už zpátky nedostal. Postel z této modelové řady se v Javorině vyrábí dodnes. Na otázku, zda ve své tvorbě rád pracuje se vzpomínkami, jako je tomu například u pracovního stolu Desk, který vznikl jako reminiscence na léta strávená ve školní lavici, odpovídá: Myslím si, že vzpomínky jsou často podvědomým zdrojem inspirace, hlavně když jsou provázány silnými emocemi. Období, kdy jsem chodil do výtvarné školy, kde jsme měli podobné lavice, pro mě bylo určitě dobou, na kterou velmi rád vzpomínám.“

Vzpomínky se staly inspiračním zdrojem pro tvorbu psacího stolu Desk. | Foto: JavorinaVzpomínky se staly inspiračním zdrojem pro tvorbu psacího stolu Desk. | Foto: Javorina

Při navrhování produktů bývá pro Čellára největší výzvou fáze průzkumu. Při svém posledním návrhu postele Aira si na internetu prohlédl víc jak dva tisíce pět set postelí nejen pro inspiraci, ale zejména proto, aby se vyhnul návrhům, které udělal už někdo jiný. Na práci ho těší zejména chvíle, kdy model získá svou reálnou fyzickou podobu. Postaví si ho na podlahu někde v dílně, udělá první fotky a ladí detaily. U designérské profese vidí jako důležité schopnosti mít smysl pro tvar a proporce, dobře znát vlastnosti a možnosti materiálů a být otevřen novým řešením.

Hvězdy designu ve spojení s Javorinou

V posledních třech letech se Javorina otevřela novým výzvám a ke spolupráci přizvala několik zvučných designérských jmen. Dalo by se říci, že šlo o sázku na jistotu. Tomáš Král', Boris Klimek a Lenka Damová, Lucie Koldová, Eugenia Minerva, studio Vrtiška & Žák, ti všichni s Javorinou a Leem Čellárem spojili tvůrčí síly.

„Se všemi designéry se spolupracovalo výborně, jsou to skuteční profesionálové. Diskuze v průběhu vývoje byly věcné a obohacující a nakonec i pro mě bylo velmi prospěšné vystoupit ze zaběhnutých kolejí a společně vyvinout výjimečné výrobky,“ hodnotí Čellár zpětně svou zkušenost vsadit na esa česko-slovenského designu.

Autorem dubových věšáčků je Tomáš Kráľ. | Foto: JavorinaAutorem dubových věšáčků je Tomáš Kráľ. | Foto: Javorina

Slovenského designéra Tomáše Král'e, který aktuálně působí ve švýcarském Lausanne, Javorina oslovila v roce 2017. Tomášovi se jako Slovákovi působícímu v zahraničí myšlenka líbila a rád s firmou z domoviny spolupráci navázal. S odstupem času svou zkušenost vidí podobně: „Byla to oboustranně zajímavá spolupráce plná kreativních a vzájemně poučných diskuzí. I teď bych neváhal a na spolupráci opět kývl.“ Javorina si ho získala hlavně materiálem, i tím, s jakou vášní a smyslem pro preciznost v ní lidé pracují.

Tomáš je autorem kolekce Juro, v níž se mu hlavním inspiračním zdrojem stal legendární zbojník Jánošík, spolu s ní navrhl i věšák Tvar odkazující na slovenskou horskou přírodu. Leckomu může připomínat větvičku jehličnanu, jejíž rozvětvení je plynule vedeno jednou linkou.

Designerské dvojici Boris Klimek a Lenka Damová Javorina evokuje tradici, originalitu a precizní řemeslné zpracování. „Baví nás, že Javorina nepodléhá trendům. Javorina se dědí,“ říkají shodně. Ze vzájemného spojení vzešla kolekce Tatran, která, i když samotným názvem i zpracováním odkazuje na slovenské velehory, ve výsledku působí poměrně subtilně. Boris a Lenka se při práci inspirovali tradiční architekturou a dřevěným obkladem, tzv. Tatranským profilem. 

Postel z kolekce Tatran od Borise Klimka a Lenky Damové nezapře inspiraci horskou architekturou. | Foto: JavorinaPostel z kolekce Tatran od Borise Klimka a Lenky Damové nezapře inspiraci horskou architekturou. | Foto: Javorina

„Chtěli jsme přiznat syrovou krásu a kresbu masivního dřeva bez zbytečného nebo náročného opracování. Zároveň jsme nechtěli, aby výsledné produkty působily násilně nebo popisně, proto se vždy snažíme o jistou míru stylizace. Každopádně, určitá subtilnost a elegance nábytku nás samotné ve výsledku překvapila,“ vzpomínají.

Dvojitý úspěch na CGD

Hned dvojí ocenění za loňský rok na CGD za nejlepší kolekce nábytku získala Javorina díky spojení s Lucií Koldovou a studiem Vrtiška & Žák. Propojit je kdysi pomohl David Řezníček z pražského Konsepti. V obou případech si jen určili, o jaký typ výrobku by se mělo jednat. V tom, jak by ale měly vypadat, jim Javorina nechala volnou ruku. „S Lucií jsme si již na začátku definovali, že máme zájem o model jídelního stolu. Spolupráce s Romanem a Vladimírem proběhla ve dvou kolech, v prvním jsme využili možnost vyrobit modely z jejich „šuplíku”. Návrhy úspěšných stoliček však už vznikly na základě konkrétního zadání,“ přibližuje spolupráci Leo Čellár.

Lucie Koldová pro Javorinu navrhla kolekci stolů a stolků XX, do níž se snažila vtisknout ženský element založený na eleganci a senzualitě. Zároveň se jí líbila filozofie firmy a ráda si vyzkoušela její know-how v podobě vlastního výrobku. „Je důležité, když designér i firma najdou společnou notu a designér výrobek navrhne v souladu s možnostmi výroby. Spolupráce byla krásná a bezproblémová. Řekla bych, že stůl vyzařuje jakousi jemnost jinak přísného kříže, čímž je právě zajímavý,“ shrnuje designérka.

Tvůrčí spojení s designérkou Lucií Koldovou se ukázalo jako šťastné. Na snímku jídelní stůl XX | Foto: JavorinaTvůrčí spojení s designérkou Lucií Koldovou se ukázalo jako šťastné. Na snímku jídelní stůl XX | Foto: Javorina

Působení Romana Vrtišky a Vladimíra Žáka v Javorině za poslední dva roky tak trochu zdomácnělo. Kromě návrhu výstavního stánku na Designbloku v letech 2018, 2019 se zrodily stolky Hrib a o rok později kolekce bezpodručkových židlí LOPA spolu s židlí s područkou TUBA. Studio Vrtiška & Žák stojí i za návrhy jednoduchých elegantních bytových doplňků, jako jsou hodiny LUNA či moderní a vtipně stylizovaná kolekce drobných předmětů ZVER odkazující na faunu Tater.

V případě židle LOPA se designéři snažili navrhnout osobitou a přitom jednoduchou židli, která nebude nijak provokovat. O to důležitější pro ně bylo soustředit se na detaily, které z ní ve výsledku udělají současný a sofistikovaný produkt. Za nejnáročnější fázi návrhu považuje Vladimír Žák domyšlení již zmíněných detailů a konstrukčního principu, který stojí na zapuštěných nohou. Od začátku totiž věděli, že tvar židle nesnese žádný další prvek potřebný k zavětrování konstrukce. Spoustu času designéři také strávili jejím finálním tvarováním.

Židle Tuba má i svou čalouněnou verzi. | Foto: JavorinaŽidle Tuba má i svou čalouněnou verzi. | Foto: Javorina

Jako hlavní specifikum značky vidí architekt a designér Vladimír Žák její víru v kvalitní řemeslo a odkaz na tradice. Za charakteristický rys považuje i to, že jde o slovenskou firmu, v níž panuje jiná, mnohem klidnější atmosféra, než jakou známe v Čechách. Klíčovou osobností je pro něj také Leo Čellár, který vdechuje všem produktům život. „Bez něj by Javorina nebyla taková, jaká je. Každopádně to nestojí pouze na jeho osobě, ale na celém týmu lidí kolem něj. Stejně jako v jiných branžích platí i zde, že vše stojí a padá na lidech a lidé v Javorině a jejich řemeslná dovednost jsou fundamentem úspěchu firmy,“ dodává.

Jeho kolegu Romana Vrtišku si Javorina získala již zmíněnou kvalitou a zpracováním. Je názoru, že úroveň zpracování dřeva je srovnatelná s evropskou špičkou v oboru. „Je velká škoda, že výrobní kapacity jsou omezené a že momentálně není možné expandovat na celoevropský trh. Bez nadsázky si dovolím tvrdit, že pokud by Javorina vyrazila na evropské veletrhy, pak má potenciál jednoznačně zabodovat i v širším geografickém měřítku a to nejen díky kvalitě, ale zároveň příznivé ceně a přirozeně skvělým produktům,“ hodnotí. Je také přesvědčen, že ve chvíli, kdy člověk pozná, kolik úsilí za jejími produkty z masivního dřeva stojí a kolik péče je materiálu věnováno, nezbyde, než Javorinu obdivovat.

Další články