Stylová, přirozená a svá. Její kolekce pro oděvní řetězec Arket se vyprodala během jednoho večera. Na počátku Zuzaniny cesty ke šperku byla přitom jenom nepatrná náhoda. Dnes je světově známou a obdivovanou šperkařkou a kromě práce se s láskou věnuje svým třem dětem, které s manželem vychovávají v Oslu. Pár dní před Vánoci jsme si s rodačkou ze slovenských Košic povídali o vzniku značky, špercích, jedinečném stylu její tvorby i strastech a slastech maminek podnikatelek.
Cesta je cíl
Četla jsem, že založení vaší značky byla vlastně náhoda. Jak se to stalo?
ZUZANA: V roce 2014 jsem pracovala jako marketing director pro L’Oréal Norway. Měla jsem jedno dítě, pak jsem se vrátila zpátky do práce, pak druhé dítě. Na mateřské jsem si uvědomila, že se do korporátu už nechci vracet, chyběla mi tam kreativita. Když jsem byla s mámou a mým šestiměsíčním synem v Paříži, hledala jsem pro něj vhodný šperk.
Avšak nic, co by se mi líbilo, jsem neuměla najít. Začala jsem přemýšlet, že bych něco takového mohla dělat sama. Následovalo založení značky. V malém a naivně. Spíš jako nějaká art terapie než jako byznys.
Pak jsem dostala kontakt na art directorku Mikinu Dimunovou, která se rovněž vrátila z Paříže na Slovensko, měla dvě dcery a já dva syny. Probraly jsme, co by založit značku znamenalo, a velmi jsme si sedly a jí se ten nápad líbil. Začala proto pracovat na identitě značky. To bylo pro mě veliké nakopnutí, začala jsem konečně nad svým nápadem uvažovat jako o značce.
Něha i ikoničnost v krásné harmonii | Foto: Arket Archive
První kroky
Využila jste své zkušenosti z marketingu i ve své značce?
ZUZANA: Určitě. Tím, že jsem dělala marketing, znala jsem jeho principy: jak vést značku, jak se to dělá, jaké jsou dané aktivity nebo jaký marketingový mix musím použít. Navíc jsem měla i dostatek kontaktů s redakcemi různých magazínů.
První kolekce Alphabet vznikla tedy právě v Paříži v souvislosti s hledáním náramku pro syna?
ZUZANA: Ano. Našla jsem různé značky se šperky, ale nic se mě nedotklo. Starší syn měl tehdy 4 roky. Zajímal se o písmenka, jak se píše jeho jméno, kreslil si M. A tehdy mě napadlo, jak super by bylo, kdybych vytvořila písmenka. Jména přeci řeší každý.
Jako drobný kousek zmačkaného papíru | Foto: Arket Archive
Umění mateřství
Když jsem se dívala na vaše sociální sítě, všimla jsem si, že šperky ráda komunikujete s tématem mateřství. Je to váš záměr, tvoří to součást značky, nebo je to pouze pro vás přirozené?
ZUZANA: Myslím, že to není kalkul či záměr. Jsem trojnásobná máma a první kolekce vlastně vznikla, protože jsem měla nové dítě a starší syn kreslil písmenka. Kolekce My First Diamond byla také spojena s dětmi. Kolekce prstenů Audace se mateřství netýká, ale týká se témat, která jsem tehdy řešila, je to více feministická, ženská kolekce. Napřímo s mateřstvím nesouvisí, ale zároveň ano, neboť řeší, jestli žena může dělat i něco jiného, než být mámou.
Kolekce pro Arket také nebyla ovlivněná mateřstvím, ale její motiv – to mačkání papíru – ano. Idea mě napadla, když seděl můj syn vedle mě a hned jsme spolu začali tvořit pomocí aluminiové fólie. Děti na mě mají přirozený vliv. Tím, že pracuji z domu od roku 2015, jsou mé děti stále kolem.
Zuzanina kolekce pro Arket se vyprodala během několika hodin. | Foto: Arket Archive
Bestseller mezi šperky
Zůstaňme ještě u kolekce pro Arket. Jak se stalo, že jste vytvořila tak úspěšnou kolekci šperků pro světovou značku?
ZUZANA: Když jsem spouštěla v roce 2017 spolupráci s francouzskou značkou Bonpoint, oslovila mě designérka Anna Teurnell, která v té době byla kreativní ředitelkou finské značky Marimekko. Na Instagramu mi poblahopřála k této spolupráci, napsala mi, že se jí velice líbí moje estetika a že bychom možná mohly někdy v budoucnu něco zkusit. Začaly jsme nenucený dialog, diskutovaly jsme o své tvorbě. Později stála u založení značky Arket a vedla design značky. Říkala, že by bylo fajn, kdybychom se setkaly, a já souhlasila. V roce 2018 jsem pracovně jela do Stockholmu a setkala se s ní. Bylo to velmi neoficiální, ne jako Arket a já, ale jako ona a já. Ukázala jsem jí, na čem jsem tehdy pracovala.
V rámci své značky mám linii Idiosyncratic, pro tvorbu šperků na míru. Jedná se o pro mě nejvíce kreativní tvorbu. Tehdy jsem pracovala na šperku se slovenským výtvarníkem Viktorem Frešem a jí se to velmi zalíbilo. Zkusila jsem tedy pracovat na tom, co bych pro Arket mohla vytvořit. To byly začátky. Et ark (Arket) znamená ve švédštině arch papíru a ten mě inspiroval při tvorbě kolekce. V Stockholmu jsem pak představila svou ideu a domluvili jsme se na spolupráci.
O takovém úspěchu se jí ani nezdálo. | Foto: Arket Archive
Snad se alespoň něco prodá...
Umíte si vysvětlit, proč se vaše kolekce pro Arket tak rychle vyprodala?
ZUZANA: Já si pamatuji ten moment, když se to 29. 10. 2020 spouštělo do prodeje. Ráno jsem ležela v posteli, kojila své dítě, byla jsem na telefonu. Napsala mi jedna Norka, že tedy má nakoupeno a poslala mi fotku obrazovky svého nákupního seznamu, kde měla všechny produkty z kolekce. Byla jsem překvapená a moc ráda, že si to někdo koupil. Pamatuji si ten pocit: alespoň něco se prodá. To byl můj dojem. Byla jsem šťastná, že někoho, koho vůbec neznám, to tak oslovilo.
Více a více lidí to začalo sdílet a posílat mi zprávy. Zůstala jsem v němém úžasu, že si to lidé opravdu kupují. V designérském oboru je to hop nebo trop. Některé věci se prostě prodávají, lidem se to líbí, vznikne kolem nich boom, zafunguje to. A jindy to tak být nemusí.
Myslím, že to bylo také tím, že cena byla mnohem nižší, než tomu bývá obvykle u mých šperků, které jsou častokrát drahé, a lidé si na ně šetří. V tomto případě byly ceny demokratické a šperky si mohl dovolit téměř každý. Nejlevnější produkt stál asi 12 euro.
Klasické kruhy jinak | Foto: Arket Archive
A přitom se pořád jedná o designérskou práci.
ZUZANA: Přesně. Ten celý koncept: designérská práce a přijatelné ceny. Produkt vypadal skvěle, i kampaň a kvalita produktů byla vynikající. V Arket si dali opravdu záležet, aby prezentace byla výborná.
Zuzana je kromě úspěšné šperkařky také trojnásobnou mámou. | Foto: Arket Archive
Podněty v sobě
Když mluvíme o tvůrčích inspiracích, co inspiruje vás?
ZUZANA: Tak, jak plyne život, tak člověka inspiruje vše kolem. Na mou tvorbu má vliv i to, odkud pocházím, a jsem na to hrdá. Nechtěla bych upozaďovat skutečnost, že jsem ze střední Evropy. Estetika, která u nás na Slovensku a v Košicích byla i je, také historie, to vše na mě má vliv. Cítím to a snažím se z toho čerpat.
Ale zároveň žiji už jednu dekádu na severu, takže se mě týkají místní směry a estetika, kterou tu vidím, a to se rovněž odráží v mé tvorbě. Lidé doma v ní vidí tu severskou stránku a Seveřané zas tu naši slovenskou estetiku. Zároveň se inspiruji uměním a přírodou. Norové žijí spjatě s přírodou a také já jsem skoro každý den v přírodě. Pořád častěji si uvědomuji, že příroda mě velmi inspiruje.
Cestovatelka
Proč jste tehdy před lety odjela z Košic, ze Slovenska?
ZUZANA: Já měla toulavé boty od mala. Od dětství jsem měla sbaleno a byla ready-to-go. V jedenácti mě naši poslali ke vzdálenému strýci do Německa asi na dva měsíce. Učila jsem se německy. Jiné děti by brečely, ale já ne. V šestnácti jsem šla na rok do Ameriky. Milovala jsem cizinu, když jsem vystoupila z letadla a pocítila vůni jiného vzduchu. Mám to asi v osudu. Pořád miluji domovinu, ráda se vracím, mám tam silné vazby.
Svou firmu mám ale vedenou na Slovensku, potřebuji rozesílat v rámci Evropské unie a Norsko v ní není. Takže je to tak i z tohoto důvodu. Můj tým je tam. Domů cestuji i desetkrát do roka a děti čtyřikrát, zůstávají na prázdniny, a jindy zas staří rodiče jezdí za námi.
Změnila se nějak vaše práce nyní v období pandemie?
ZUZANA: Já jsem zatím ještě na mateřské a kolegyně na Slovensku vše skvěle zvládá, stará se o všechno. Nevím, co bych si v aktuální situaci počala bez ní. Jezdívám často do ateliéru v Itálii, kde se šperky vyrábí. Nyní se to bohužel nedá. Aktuálně vyvíjím dvě nové kolekce a v současném stavu je to dost náročné. Schvalování prototypů na dálku.
Hledání kvality
Proč padla volba výroby právě na Itálii?
ZUZANA: Ze začátku jsem vyráběla na Slovensku. Tehdy byla výroba jen ze zlata a na Slovensku má zlato dobrou tradici. Ale když jsem potřebovala dělat i s diamanty, nenašla jsem takovou kvalitu a výkon, jaký jsem požadovala. Pomocí manžela se mi podařilo kontaktovat ateliér v Itálii, kde produkují i pro značky ze západu. Je to na úplně jiné úrovni. Jsem velice spokojená. Získávání diamantů je náročná činnost, která vyžaduje znalost a kontakty. Oni to dělají skvěle.
Zmínila jste, že sídlo firmy máte na Slovensku, žijete a pracujete v Oslu. Jak se vám podniká v Norsku?
ZUZANA: Obecně je zde mnohem pokročilejší digitalizace. Mám tady živnost, odvádím daně. Vše se podepisuje, zařizuje digitálně, i účetnictví. Ale samozřejmě jsou zde vyšší daně, účetní jsou dražší, vše je dražší. I mít firmu. Hodně norských firem má sídlo v Evropské unii.
K bílému svetru i večerní róbě | Foto: Arket Archive
Maminky podnikatelky
Jak je v Norsku vnímána žena, která při mateřství stíhá i podnikání? Přeci jen je to bohužel záležitost, která se u nás někdy setkává s kritikou ze strany společnosti.
ZUZANA: Zde je systém nastaven tak, že žena má 7,5 měsíce mateřskou a muž 3,5 měsíce. Takže muž musí jít na mateřskou dovolenou. Když to nevyužije, peníze tím pádem ztratí. Všichni muži tuhle možnost využívají. I na Slovensku dnes už mají muži tuhle možnost, takže myslím, že se toho hodně změnilo i doma. Věci se hýbou pozitivním směrem.
Co se ženy týče, po roce mateřské nastupuje do práce. Jsou zde jesle dostupné pro každého. Není tady zvykem, že by žena zůstala tři roky doma s dětmi nebo měla pocit „bože, jsem hrozná matka, jdu po roce do práce“. Na Slovensku je zůstat víc let s dětmi doma běžné. A pokud dáte po roce dítě do jeslí, jste vnímána jako kariéristka. Zde je to bráno jako samozřejmost. Systém je nastaven dobře, podpora žen je obrovská, co se týče dětí a práce, mít zde děti je super. Je akceptováno, že žena chce mít děti i kariéru a společnost to podporuje.
Nápady na šperky hledá v momentech běžného života, mateřství i přírodě. | Foto: Arket Archive
S dobrým úmyslem
Spolupracujete také s organizací Naked Heart Natalie Vodianové. Měla jste i jiné spolupráce charitativního charakteru?
ZUZANA: Jen tuto. Souvisí s kolekcí Alphabet. Můj muž mě pořád škádlil, že náramky jsou drahým produktem pro dítě a jiné děti nemají ani domov nebo vlastní postel. Měl pravdu. Z počátku jsem si jen nebyla jista spojením s charitou, hraním na city. Když si koupíte náramek, část sumy jde na Naked Heart Foundation. Natalii Vodianovou jsem sledovala snad již před dvaceti lety, líbilo se mi, co dělá. I jak upřímně hovoří o svém životě, o svých úspěších i těžkostech, zažily jsme v životě podobné věci, také vyrůstala se sestrou s postižením, já zas s bratrancem s Downovým syndromem.
A pak jsem jednoho dne v roce 2014 četla, že běhá maraton v Paříži, a že když ho chcete zaběhnout s ní, musíte vybrat nějaké peníze. Tím, že jsem roky běhávala, přišlo mi to jako dobrý nápad si půlmaraton zaběhnout s ní. Shromáždila jsem peníze, a zaběhla maraton. Tam jsem se dala do řeči s ředitelkou nadace a řekla jí, že bych jim mohla část sumy z prodeje šperků dát. Jí se nápad zalíbil, a tak to začalo. Jezdím na jejich události pravidelně, setkáváme se a doufám, že se zas brzy uvidíme.
(Ne)plány a přátelství
Jaké plány ještě se značkou máte?
ZUZANA: Mám své sny, ale nejsem až takový stratég. Neplánuji a ani mi to není přirozené. Věci se spíše samy dějí. Mé šperky lidé rádi kupují, moje práce je propojena s mým životem. A líbí se mi to. Roste to organicky. Mám dvě kolekce, které bych chtěla uvést, a také úzce spolupracuji s klienty, pro které vyrábím šperky na míru, to mě velmi těší. Je to pomalá, ale kreativní tvorba, kdy jsme si s klienty blízko a stávají se z toho častokrát i přátelství.
Baví mě také spolupráce s umělci, propojení designéra s umělcem. A velmi mě láká i dále navrhovat pro firmy. Baví mě vstoupit do nové značky, nového týmu. Tvořit pro někoho úplně jiného, s jiným zadáním, identitou, minulostí. Spolupráce s Arket mě nakopla.
Něžná i výrazná. Taková je kolekce pro Arket. | Foto: Arket Archive
Něco se chystá
Máte nějakou spolupráci se značkou již domluvenou?
ZUZANA: Zatím o tom moc mluvit nemohu, ale možná se něco začátkem roku 2022 bude dít.
A je zahraniční?
ZUZANA: Ano.
A co se týče dvou nových kolekcí, můžete nám něco prozradit?
ZUZANA: Můžeme zmínit, že další kolekce bude určitě ovlivněná mateřstvím, protože jsem zase nová máma. Chtěla jsem ji uskutečnit již dlouho. Právě se mi narodila dcera, a tak je na to správná doba. Doufám, že se mi ji podaří dokončit a uvést na trh.
S umělci po boku
Sledujete nebo obdivujete někoho, kdo pracuje se šperkem?
ZUZANA: Ano. Baví mě Ondřej Stára, nevím o něm nic víc, ale jeho šperky se mi na Instagramu opravdu líbí. Dělá fakt cool věci. Je to něco úplně jiného, než co dělám já, ale má to koule. Z Norů nemám nikoho takového. Je to paradoxní, ale do šperků nejsem nějak zažraná. Určitě se mi líbí Gaia Repossi, ale ta je snad citelná i v mé tvorbě. Ona má na mě nejsilnější vliv. Mám opravdu radost, že jsme se také osobně setkaly a líbila se jí moje kolekce pro Arket. To pro mě hodně znamená. Když mě ocení jiný designér. Ale spíš se dívám na úplně jiné směry a oblasti než jenom na šperk.
Často také spolupracuji s výtvarnicí z Košic Svetlanou Fialovou, která vyhrála London's Jerwood Drawing Prize a dlouho žila v Anglii. Dělám také se švýcarským umělcem, který žije v New Yorku, Yvesem Schererem. Snažím se do tvorby zvát umělce, kteří ji posunou zas na jiný level.
Idea je nad vším
Dokázala byste říct, co vaši tvorbu odlišuje od jiných tvůrců?
ZUZANA: Design je samozřejmě určitě důležitý. Aby byl produkt krásný. Ale co je výjimečné, že ta emoce, nebo koncept na základě emoce, je v mé tvorbě primární. Teprve pak vzniká design. Nejsem designér, který si sedne a začne kreslit a potom kolem toho vznikne příběh. U mě je idea první, a produkt je to poslední, co vzniká. Vedou mě emoce. Ty jsou primární. Někdo to má možná naopak. Já příběh vytvořím jako první a až potom vzniká produkt. Mám název, ideu, koncept, rešerše, všechno kolem, ale nemám poslední detail. Ten mě napadne až na konec. To si myslím, že je u mě jiné.
Takže je to nakonec překvapením i pro vás.
ZUZANA: Ano. Možná se to do budoucna změní. Ale teď je to určitě takto.