Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ačkoli Terezie Täubelová značku MARIELI založila teprve před rokem, její produkty se těší velkým úspěchům. | Foto: Archiv MARIELI Ačkoli Terezie Täubelová značku MARIELI založila teprve před rokem, její produkty se těší velkým úspěchům. | Foto: Archiv MARIELI

Po zkušenosti se spánkovou deprivací začala řešit, jak se dobře vyspat. Nyní šije ve spolupráci s vědci kvalitní lůžkoviny

Spánek a jeho poruchy patří mezi velké civilizační otázky současnosti. Některé faktory jsou zakotveny již v samé podstatě společnosti, jiné dokážeme relativně snadno sami ovlivnit. Například kvalitními lůžkovinami.

Pro mladou českou značku MARIELI, kterou před rokem po vzoru své prababičky založila Terezie Täubelová, téma zdravého spánku není jen prázdným marketingovým tahem. K intenzivní materiálové studii a produkci vysoce kvalitních lůžkovin se nyní přidává aktivní výzkum v oblasti spánkových poruch. V kooperaci s Mgr. Katarínou Evansovou, která se ve svém doktorském výzkumu spánku a chronobiologii dlouhodobě věnuje, MARIELI edukuje široké publikum. „Rády bychom byly takovou spojnicí mezi vědou a lidmi, kteří spánek aktivně řeší,“ vysvětluje Terezie. Jakou roli v našem spánku hraje biorytmus a modré světlo, jak jeho kvalitu dokáže správně vybavená ložnice ovlivnit a co my sami pro lepší spánek můžeme udělat?

MARIELI je jednou z tuzemských značek, které se k problematice svého podnikání rozhodly přistoupit zodpovědně a komplexně. | Foto: Archiv MARIELIMARIELI je jednou z tuzemských značek, které se k problematice svého podnikání rozhodly přistoupit zodpovědně a komplexně. | Foto: Archiv MARIELI

Nespavost je velkým tématem současnosti. Terezie, vy sama jste se dlouhá léta věnovala zcela jinému oboru. Kdy jste se o kvalitu spánku začala zajímat? Jaký moment vás k tomu dovedl?

TEREZIE: Jak říkáte, je to velké téma a já to tak vnímám. Sama jsem se o spánek aktivněji začala zajímat zhruba před šesti lety, když se mi narodil můj první syn. Byl jedním z těch dětí, které odmítají spát, a já se dostala do extrémní spánkové deprivace na pokraji nervového zhroucení. Po porodu jsem zároveň mívala velké návaly. Budilo mě noční pocení a postupně jsem zjišťovala, jak velký vliv na mé pohodlí mohou mít různé lůžkoviny a jak velký rozdíl v nich je, kupříkladu co se týče odvádění potu apod. Ukázalo se, že sehnat kvalitní povlečení a přikrývky na našem trhu není snadným úkolem, a proto jsem se s tím rozhodla něco udělat.

K vývoji a výrobě lůžkovin v současné době přibyl i zájem o výzkum v oblasti spánku…

TEREZIE: Propojení s výzkumem a určitá edukace v rámci zdravého spánku byla nevyhnutelným krokem. Dlouho jsem nad spoluprací s odborníkem z akademické sféry přemýšlela a jsem moc ráda, že jsme se s Katarínou takto střetly.

KATARÍNA: I mě velmi těší, že tato spolupráce vznikla, protože komunikovat vědecká témata k široké veřejnosti nebývá snadným úkolem. Nyní mám možnost výsledky svého výzkumu přiblížit lidem, kteří je dovedou uplatnit v reálném životě. To je skvělý pocit.

Spolu s výzkumnicí Katarínou Evansovou se MARIELI snaží vědecké poznatky o spánkových návycích zprostředkovat široké veřejnosti. | Zdroj: Katarína EvansováSpolu s výzkumnicí Katarínou Evansovou se MARIELI snaží vědecké poznatky o spánkových návycích zprostředkovat široké veřejnosti. | Zdroj: Katarína Evansová

Terezie, jak jste se toto velmi široké téma rozhodla zarámovat v kontextu produktů MARIELI ? Jaké cíle si v této spolupráci kladete?

TEREZIE: Naše cíle jsou jednoduché: Komunikovat zásadní otázky ohledně spánku, které by se k cílové skupině jinak nedostaly. Rádi bychom byly takovou spojnicí mezi vědou a publikem, které spánek aktivně řeší. Když hovořím s našimi zákazníky, nepřestává mě překvapovat, jak velké téma spánek v současnosti je. Na základě výzkumu, který touto cestou zprostředkováváme, se mnoho našich klientů rozhodlo výrazně proměnit své ložnice – od koupi nové postele přes změnu barev až po výměnu lůžkovin, což je právě doména značky MARIELI. Proto bude Katarína v rámci MARIELI společně s týmem budovat speciální rubriku s názvem „Spánkový wellness“, ve kterém chceme klást důraz na důležitost spánku a možnosti jeho zlepšení.

Problémy se spánkem, které v současnosti sužují velké procento populace, vychází z mnoha různých faktorů. Které jsou podle vás ty nejpodstatnější?

TEREZIE: Z mého pohledu je to především technologický pokrok, který se v posledních letech neuvěřitelně zrychlil. Stačí se podívat, kam jsme se za posledních deset let posunuli. 90 % lidí usíná s telefonem před obličejem a displej je taktéž první věc, na kterou se po probuzení podívají.

KATARÍNA: Jak říká Terezie, je to rychlostí doby a nutností se na tento režim adaptovat. Rytmus, na který jsme byli miliony let zvyklí, se najednou zcela proměnil. Modré světlo a stres se tedy na současných spánkových obtížích značně podílí.

Povlečení MARIELI je vyrobeno ze 100% bavlny nejvyšší kvality a výplně přikrývek obsahují 100% prachové peří. | Foto: Archiv MARIELIPovlečení MARIELI je vyrobeno ze 100% bavlny nejvyšší kvality a výplně přikrývek obsahují 100% prachové peří. | Foto: Archiv MARIELI

Jak konkrétně modré světlo náš spánkový režim ovlivňuje?

KATARÍNA: Modré světlo je pro náš mozek v denním režimu v podstatě přirozené a samo o sobě tedy nic špatného nepřináší. Problémem je ovšem fakt, že ho přijímáme ve velkých dávkách v dobách, kdy na to náš organismus není připravený. Jakmile mozek vnímá modré světlo, automaticky předpokládá, že je den, a podle toho tvoří hormony, které tělo podporují k bdělosti a výkonu. Pokud na sebe ale modrým světlem svítíme neustále nebo dlouho do noci, naše tělo si neodpočine, protože je kontinuálně nastartované. Stejně tak nedokáže vypnout tak rychle, jak by si mnoho z nás představovalo. Jestliže dlouho do noci hledíme do displeje, poté ho vypneme a chceme usnout, nejde nám to, protože naše tělo se na spánek nejprve musí připravit.

TEREZIE: Tím se taktéž výrazně zvyšuje hladina stresu. Bylo provedeno mnoho studií, jak se liší reakce vyspalých a nevyspalých lidí. Zkoumaným subjektům byly ukázány různé obrázky emočně vypjatých situací. Výsledky jasně ukázaly, že respondenti, kteří noc probděli, měli výrazně intenzivnější stresovou reakci na daný vizuální stimul než odpočatí jedinci.

V repertoáru značky v posledním měsíci přibyla dlouho očekávaná dětská kolekce i prodloužené délky povlečení. | Foto: Archiv MARIELIV repertoáru značky v posledním měsíci přibyla dlouho očekávaná dětská kolekce i prodloužené délky povlečení. | Foto: Archiv MARIELI

Jak stres konkrétně souvisí s narušením denního rytmu?

KATARÍNA: V podstatě je to taková spirála. Jsme ve stresu z práce a zároveň z nejistot, které v posledních letech pandemie a následně válečný konflikt přináší. Dva roky už jsme tedy kontinuálně vystresovaní a nevíme, co bude zítra. Těžko se nám usíná, v noci si příliš neodpočineme a ráno jsme unavení a podráždění. Nedokážeme se soustředit, nepodáváme výkon, zůstane nám mnoho nedořešených úkolů na další den a opět z toho nemůžeme spát. Tento cyklus se neustále opakuje a náš organismus je stále unavenější a vystresovanější. Pokud takovýto kolotoč zažíváme dlouhodobě, už si to ani neuvědomujeme a někdy i například reagujeme neadekvátně. Tuto spirálu je potřeba přerušit, reorganizovat své návyky a začít se spánkovou hygienou. Jinak z tohoto kolotoče nejde vystoupit.

TEREZIE: Přesně tak. Celá tato spirála zároveň souvisí s celkovým životním stylem: s tím, co jíme, kdy a jak sportujeme, kolik kávy a alkoholu vypijeme a tak dále. Stejně tak příliš nefunguje myšlenka, že si přivstanu a udělám tak více práce. Každý máme produktivní část dne nastavenou na jinou hodinu a je potřeba se podle toho orientovat.

Volba základních barev a minimalistických dekorů se odvíjí od zásad spánkové hygieny. | Foto: Archiv MARIELIVolba základních barev a minimalistických dekorů se odvíjí od zásad spánkové hygieny. | Foto: Archiv MARIELI

Kataríno, vy se ve svém výzkumu zabýváte chronotypy, podle kterých rozlišujete ptáčata (tedy lidi preferující brzké vstávání) a sovy (jedince preferující pozdější vstávání a fungování spíše večer a v noci) a nevyhraněné typy (které jsou někde mezi sovou a ptáčetem). Jak tyto chronotypy fungují a jak s nimi individuálně pracovat?

KATARÍNA: V praxi je to přesně tak, jak již naznačila Terezie. Každý chronotyp potřebuje spánek v jinou denní dobu a stejně tak je i v jinou denní dobu aktivní. Pokud sova vstává v jedenáct hodin dopoledne, není to proto, že by byla líná. Každý člověk je nastavený na vlastní rytmus a ten se ještě ke všemu může měnit. A tak je to následně i s výkonem, který je člověk mimo svoji produktivní část dne schopný vyvinout. Pokud má sova vstát na šestou, aby v sedm již mohla začít pracovat, její tělo se stejně nedokáže probudit, ani když vypije šest šálků kávy. V takovém případě ztrácí čas místo toho, aby se o dvě hodiny déle vyspala a během produktivní fáze udělala stejně práce, jako kdyby u ní seděla ráno o dvě hodiny déle.

Takto individuální přístup je ale v současné době v mnoha případech spíše utopií. Dnešní společnost je nastavená na výkon a organizovat si čas dle vlastních preferencí často není možné. Jaká základní pravidla tedy obecně pro kvalitnější spánek dodržovat a zároveň plnohodnotně fungovat?

KATARÍNA: Primárně je potřeba dodržovat spánkovou hygienu, se kterou můžete začít ve své vlastní ložnici. Při zařizování ložnice platí určitá pravidla, podle nichž si místo na spaní můžete více či méně přizpůsobit. V úplném základu jsou to například dostatečná tma, ticho, klid, čerstvý vzduch v místnosti, kvalitní a příjemné lůžkové materiály nebo vyhovující tvrdost matrace.

TEREZIE: Velmi důležité jsou taktéž vizuální stimuly, jako jsou barvy a vzory, a následně i haptické vjemy, které zažíváme při kontaktu s nejrůznějšími materiály.

Nejlepší zpětnou vazbou je pro Terezii fakt, že se k nim zákazníci stále vracejí. | Foto: Archiv MARIELINejlepší zpětnou vazbou je pro Terezii fakt, že se k nim zákazníci stále vracejí. | Foto: Archiv MARIELI

V jakých aspektech dokážou správné materiály lůžkovin zvýšit kvalitu spánku?

TEREZIE: Změna ložního prádla či přikrývky může znamenat opravdu ohromný rozdíl. Nejlepší jsou jednoznačně lůžkoviny z přírodních materiálů. Pokud například spíte pod přikrývkami z dutého vlákna, které se vyrábí chemickým postupem, nikdy nedosáhnete takového komfortu jako v péřových. My přikrývky vyrábíme ze 100% prachového husího peří, které má neuvěřitelné termoregulační a hydroskopické vlastnosti. Skvěle tedy odvádí tělesnou vlhkost, a i když se zpotíte, není vám zima. Důležitá je také lehkost a prodyšnost přikrývky. Ačkoli je prachové peří lehké a výborně větrá, má vysokou výhřevnost. Teplotně se tak zkrátka přizpůsobí potřebám vašeho těla ve všech ročních obdobích.

Když se řekne peří, mnoho lidí si představí pálení očí a další nepříjemné alergické reakce. Jak to s peřím vlastně je?

TEREZIE: I přes tyto domněnky peří samo o sobě alergii v naprosté většině případů nezpůsobuje. Tu mají na svědomí roztoči, kteří se v peří mají tendenci usídlovat, pokud se o přikrývky dostatečně nestaráme. I péřová přikrývka se totiž musí jednou za čas vyprat a důkladně vysušit v sušičce. Peřinu pravidelně větrejte, každou zimu vyperte a vysušte v sušičce spolu s několika míčky, které ji dokonale načechrají, a alergie se bát nemusíte.

Všechny materiály Terezie důsledně sama testuje, dokud nedosáhne dokonalého výsledku. | Foto: Archiv MARIELIVšechny materiály Terezie důsledně sama testuje, dokud nedosáhne dokonalého výsledku. | Foto: Archiv MARIELI

A jak je to s ložním prádlem a kvalitou spánku?

TEREZIE: U ložního prádla v podstatě platí to stejné jako u přikrývky – není nad přírodní materiály. Pro výrobu ložního prádla MARIELI používá především tu nejkvalitnější bavlnu, která, stejně jako přikrývka z husího peří, skvěle odvádí vlhkost, udržuje teplotu a zároveň nedráždí pokožku. Faktem je, že v posteli trávíme třetinu svého života a nejedná se jen o místo na spaní: odehrává se v ní mnoho dalších každodenních aktivit. V ložním prádle taktéž často ležíme nazí. Naše pokožka je velmi citlivá a absorbuje veškeré látky, se kterými přijde do styku. Čistota a přírodnost tak hraje opravdu velkou roli.

KATARÍNA: Koneckonců citelný faktor představuje i pohodlí, které může přinést i kvalitní ložní prádlo. Když jde člověk spát s tím, že se do postele opravdu těší, odrazí se to i na kvalitě spánku.

Jaké další materiály kromě bavlny preferujete?

TEREZIE: V současné době se zrovna chystáme uvést zcela nový produkt, na který se velmi těšíme – hedvábný povlak na polštář. To je z mého pohledu naprosto geniální záležitost. Hedvábí na obličeji během spánku nezpůsobuje otlaky, netvoří vrásky, nekrepatí vlasy a pleť se nezanáší nečistotami.

V posteli člověk stráví až třetinu svého života. Pojďme si tento čas co nejvíce užít. | Foto: Archiv MARIELIV posteli člověk stráví až třetinu svého života. Pojďme si tento čas co nejvíce užít. | Foto: Archiv MARIELI

Pokud je pro vás materiál ve výrobě klíčovým faktorem, podle jakých kritérií jste vybírali hlavního dodavatele?

TEREZIE: Hlavním parametrem vedle kvality a přírodního charakteru materiálů pro nás byla především udržitelnost a ekologický aspekt výroby. Textilní průmysl představuje obrovský zdroj znečištění životního prostředí a do toho jsem rozhodně přispívat nechtěla. Zároveň jsem se snažila najít dodavatele ideálně v rámci evropské šířky.

Sehnat vhodného výrobce, který nepoužívá žádné chemické příměsi a přistupuje k práci udržitelným způsobem, může být poměrně velkým oříškem. Kde jste nakonec zakotvili?

TEREZIE: Máte úplnou pravdu, s výběrem klíčového dodavatele to byla opravdu dlouhá peripetie. Začali jsme hledat v České republice, následně jsme přešli na Portugalsko a Itálii a další evropské země, až jsme skončili u partnera v Izraeli, který zde vede neuvěřitelně progresivní manufakturu s velmi dlouhou tradicí a loni ve výrobě přešel na zcela obnovitelné zdroje. Jsou ohromně technologicky našlápnutí a zároveň dbají na udržitelnost a čistotu všech procesů. Nemůžu si je vynachválit.

Co se týče zpracování péřových přikrývek, spolupracujeme s malou českou dílnou, kterou máme téměř za humny.

Vaše firma na českém trhu působí poměrně krátkou dobu. Máte již nyní nějaké zpětné vazby, podle kterých byste mohli směrovat další vývoj?

TEREZIE: Že jsme vsadili na správnou kartu, usuzujeme z ohlasů zákazníků, kteří se k nám pravidelně vracejí a zároveň k nám posílají své přátele či rodinu. S radostí sleduji, že se na objednávkách opakují stejná jména. Většina zákazníků začne třeba u jednoho povlaku na polštář a jsou tak spokojeni, že si postupně vybaví celou ložnici. To je pro nás nejlepší zpětnou vazbou.

Máte kromě hedvábného povlaku na polštář nějaké další plány na rozšíření sortimentu?

TEREZIE: V posledních dnech fotíme dětskou kolekci, která nám v nabídce už dlouho chyběla. Zároveň jsme se rozhodli naše portfolio rozšířit o prodloužené délky přikrývek a povlečení, abychom co nejvíce vyhověli individuálním potřebám našich zákazníků, a taktéž jsme na léto vsadili na lehce intenzivnější a hravější barevnost i vzory. Inspirace a podnětů je stále mnoho, ale je nás málo a s vývojem chceme postupovat pomalu a s rozmyslem. Já například všechny vzorky materiálů doma důkladně testuji, opakovaně suším na všechny způsoby, a jakmile něco stoprocentně nevyhovuje, nejsem s tím spokojená. Hodnotné věci zkrátka nejde uspěchat.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Další články