Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vítězný návrh nové podoby lanovky na pražském Petříně | Zdroj: Anna Maresova designers Vítězný návrh nové podoby lanovky na pražském Petříně | Zdroj: Anna Maresova designers

Po venušiných kuličkách navrhla novou lanovku na Petřín. Anna Marešová vyhrála soutěž, která složitě hledala vítěze

Vítězem mezinárodní soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín se stalo české studio Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu ikonické výletní tramvaje T3 Coupé Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Dalším krokem projektu modernizace lanovky na Petřín bude příprava veřejné zakázky na nákup nových vozidel, kterou DPP plánuje vyhlásit do konce letošního roku. Její součástí bude právě vítězný návrh designu vozidel. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na či z Petřína mohli svézt na konci roku 2024.

Na druhém místě soutěže skončil společný návrh rakouských studií Spirit Design, Döllmann Design a Architektur ZT. Třetí místo obsadil neotřelý návrh českého studia Aufeer Design ze skupiny Matador Group. Na čtvrté příčce se umístil koncept mnichovské designérské kanceláře N+P Innovation Design.

Úkolem finalistů bylo vypracovat návrh designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín. | Zdroj: Anna Maresova designersÚkolem finalistů bylo vypracovat návrh designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín. | Zdroj: Anna Maresova designers

Mezinárodní otevřenou designérskou soutěž vyhlásil DPP v říjnu loňského roku. Se svými referencemi a portfoliem se do ní přihlásilo celkem 26 týmů, z toho 10 zahraničních ze 7 zemí. Úkolem finalistů bylo vypracovat návrh designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín. Původní soutěž musela být však zrušena téměř ve finále, kdy jeden ze dvou finalistů neodevzdal svůj návrh. Proto DPP soutěž znovu vyhlásil v červenci 2022 s novým organizátorem a úplně novou porotou, ovšem se stejnými podmínkami. Byli také poptáni čtyři finalisté z minulé soutěže, kteří se všichni mohli znovu utkat o vítězný návrh. Organizátorem nové soutěže bylo studio CCEA MOBA, které se osvědčilo při organizaci mezinárodní architektonické soutěže na lanovku Podbaba – Troja – Bohnice. Vítězi jakož i všem ostatním finalistům náleží stejná odměna ve výši 500 tisíc korun.

„Odhalená, vzdušná, milovaná – to byl náš slogan celého projektu nové lanovky na Petřín,“ říká Anna Marešová. | Zdroj: Anna Maresova designers„Odhalená, vzdušná, milovaná – to byl náš slogan celého projektu nové lanovky na Petřín,“ říká Anna Marešová. | Zdroj: Anna Maresova designers

O vítězích rozhodovala pětičlenná porota, jejíž předsedou byl Ivan Dlabač, vedoucí Ateliéru průmyslového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM), zakladatel studia DIVAN, držitel mnoha ocenění včetně prestižních Red Dot Design Awards a The Good Design Awards.

„Úkol navrhnout novou podobu další generace petřínské lanovky jsme pojali velmi zodpovědně, protože každá z předcházejících generací utvářela obraz Petřína jako zcela unikátní lokality světového významu. V situaci, kdy se ukázalo jako nezbytné vyměnit původní vozy z 80. let postavené na podvozcích z let 30., jsme se rozhodli pro designovou soutěž, jejíž výsledek nyní prezentujeme. Je skvělé, že minimálně dva finalisté pracovali ve svých návrzích s emocemi a geniem loci Petřína a do svých návrhů vložili více, než bylo v soutěžním zadání. Tým Anny Marešové přišel kromě kvalitního a vyváženého designu s hravým nápadem interakce mrkajícího a stydícího se vozidla při vzájemném míjení. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky, metaforou setkávání se na Petříně a unikátem, který si, pevně věřím, oblíbí nejen Pražané, ale i návštěvníci Prahy, řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu,“ doplňuje Anna Marešová. | Zdroj: Anna Maresova designers„Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu,“ doplňuje Anna Marešová. | Zdroj: Anna Maresova designers

Odhalená, vzdušná, milovaná – to byl náš slogan celého projektu nové lanovky na Petřín. Navrhovali jsme ji s respektem k jejímu odkazu i místu, ovšem tak, aby byla komfortní́ a technologicky vyspělá. Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší pocit z jízdy. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších 30 let,“ dodala Anna Marešová, šéfdesignérka projektu a vítězka mezinárodní designérské soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín.

Další články