Po stopách kultovního Bauhausu. Jak se legendární škola propisuje do tvorby designérů ve Výmaru?

Walter Gropius, zakladatel slavné školy ve Výmaru, propagoval spojení umění a řemesel. Jeho odkaz je stále aktuální. Místní designéři kladou důraz nejen na formu a funkčnost, ale také na lokální výrobu.

Domácí úkol pro nováčky

Mark Pohl je původní profesí herec, ale víc než monology na jevišti, ho začala zajímat scénografie a design. Před šesti lety se pustil do samostatného podnikání. „Hodně často jsem cestoval a v hotelech nebo apartmánech byl většinou unifikovaný design, který není moc zajímavý. Napadlo mě, že turistům ve Výmaru by se mohlo líbit bydlení v apartmánu, kde je nábytek ovlivněný Bauhausem. Pronajímám pět bytů v centru Výmaru, které jsem vybavil designem od současných studentů nebo absolventů Bauhausu. Všechno, co tam je, si můžete vyzkoušet a zakoupit,“ říká Mark, který se od pronajímání bytů dostal k e-shopu a otevřel obchod Design We Love v centru Výmaru.

Interiér jednoho z bytů, které Mark Pohl pronajímá. | Zdroj: CopperlineInteriér jednoho z bytů, které Mark Pohl pronajímá. | Zdroj: Copperline

Detaily interiéru v jednom z dalších apartmánů ve Výmaru. | Zdroj: CopperlineDetaily interiéru v jednom z dalších apartmánů ve Výmaru. | Zdroj: Copperline

„Opravdu pečlivě vybírám, koho budeme zastupovat, protože je spousta studentů, kteří mají sice super nápady, ale neumí je prezentovat. Pro mě je zásadní, aby ten designér ukázal vlastní vizuální styl. Leckdy dostávám fotky, kde je umatlaný hrnek na kuchyňské lince nebo mi designéři posílají odkazy na své instagramové účty. Místo fotek produktů tam mají snímky, co si dali k snídani nebo kde byli na dovolené. Začínajícím designérům říkám, že Instagram je skvělá platforma, kde mohou velmi dobře propagovat svoji práci. Je to jako domácí úkol, bez něj už se neobejdou,“ říká Mark, který se rozhodně neomezuje pouze na designéry z Výmaru a celého Durynska, ale sleduje také dění v Česku.

Stolek v typické modré barvě z nabídky Design We Love | Zdroj: designwe.loveStolek v typické modré barvě z nabídky Design We Love | Zdroj: designwe.love

„Moc rád jezdím na Designblok. Spolupracujeme s Qubus nebo Master & Master. Určitě budu rád, když se mi ozvou designéři z Česka. V naší nabídce máme všechno možné, od šperků přes keramiku až po nábytek. Odkaz Bauhausu nevnímám tak, že všechno musí být v těch barvách žluté, modré nebo červené. To je spíš klišé, které se prodává v obchodech se suvenýry. Pro mě je podstatné, že vidím originální nápad a pak se můžeme dohodnout, že odkoupím licenci a vyrobíme větší sérii u lokálních výrobců tady v Durynsku. To je pro mě totiž hlavní poselství Bauhausu, že kladli důraz na spojení umění a řemesla a spolupracovali s lokálními dílnami. Rozhodně není problém sehnat kvalitní truhlářskou nebo keramickou dílnu u nás v regionu. A myslím, že obzvlášť v době koronavirové krize je dobré podpořil lokální výrobu.“ 

Plakáty z nabídky Design We Love vyrobeny ve Výmaru | Zdroj: designwe.lovePlakáty z nabídky Design We Love vyrobeny ve Výmaru | Zdroj: designwe.love

Slavná vila z kostek

Pokud ale hledáte mnohem přímější odkaz, pak je ve Výmaru Bauhaus Store hned na čtyřech místech a vybere si opravdu každý, kdo by si rád odvezl něco, co odkazuje na slavnou uměleckou školu. „Máme tady produkty, které jsou podle původních návrhů Bauhausu, ale také tvorbu současných studentů. Například íránská umělkyně Farzane Vaziritabar, kterou jsem nedávno viděl na klauzurách. Její práce mě natolik zaujala, že jsme se dohodli na vydání knížky. Nakreslila sérii kreslených vtipů, kde figurují zakladatelé Bauhausu a představuje Waltera Gropia nebo Johannese Ittena nejen jako inspirativní umělce, ale také jako svérázné osobnosti,“ říká Alexander von Keyserlingk, manažer obchodu.

Bauhaus Store ve Výmaru | Zdroj: museumshop-weimar.deBauhaus Store ve Výmaru | Zdroj: museumshop-weimar.de

Ostatně, nebýt jejich tvrdohlavosti a snaze prosadit něco, co dříve nebylo možné, tak by nevznikl projekt moderního bydlení nedaleko hlavního městského parku. V roce 1923 tam učitelé a studenti Bauhausu dokončili rodinnou vilu Haus am Horn, která měla být prototypem moderního bydlení. Její zmenšeninu si můžete zakoupit v Bauhaus Store a poskládat z 230 světlých kostiček. Pokud se vám líbí výraznější barvy, pak si určitě vyberete z rozmanité kolekce barevných variací žluté, červené a modré. To jsou totiž atributy Bauhausu, jak je často prezentovali jeho zakladatelé. V obchodě mají klíčenky, magnetky, vystřihovánky nebo trička a ponožky. Je tu i sekce pro děti a dospívající, kde jsou obrázkové knížky nebo komiksy o Bauhausu.

Na zpracování Bauhaus tematiky spolupracoval Bauhaus Store se značkou Zara | Zdroj: museumshop-weimar.deNa zpracování Bauhaus tematiky spolupracoval Bauhaus Store se značkou Zara | Zdroj: museumshop-weimar.de

Betonová lampa i šperk

Jen pár kroků od Bauhaus Muzea je showroom firmy CO33. Založil ji Gregor Uhlmann, rodák z Výmaru, který ale řadu let pracoval po celém Durynsku jako truhlář. V roce 2015 se přeorientoval na jiný obor. „Dělal jsem v továrně, která vyráběla nejrůznější stavební komponenty z betonu. Můj kamarád se mě zeptal, jestli bych pro něj navrhl betonovou lavičku. To byl náš první produkt, série laviček pro golfové hřiště. Je ze speciální betonové směsi, která při tvarování nepopraská,“ říká Gregor a jeho žena Silvia ho doplňuje: „Spousta lidí vůbec netuší, jak je beton variabilní a praktický. Často se diví, co všechno se dá z tohoto materiálu vyrobit, od šperků, přes lampy, křesla až po jídelní stoly. Beton je jednoduchý na údržbu a vydrží opravdu hodně dlouho.

Beton je jednoduchý na údržbu. | Zdroj: CO33Beton je jednoduchý na údržbu. | Zdroj: CO33

V showroomu jsou vedle sebe robustní puristické skříně nebo křesla, ale také konferenční stolek se zajímavou strukturou, kde je vidět každá bublina. „Na výrobu je maximálně deset minut, pak směs zatuhne a už se nedá tvarovat. Děláme je většinou v šedé nebo černé variantě. Máme víc odstínů, světlejší nebo naopak tmavší. Beton by měl být šedý, ale samozřejmě, že jsme schopní vyrobit i barevný. Naši zákazníci ale spíš preferují klasickou šedou, kterou si většina z nás vybaví, když mluví o betonu,“ říká Gregor a já se ptám, co pro něj znamená odkaz Bauhausu. „Líbí se mi ten důraz na funkci a formu, je to nadčasový design, který bude moderní dnes i za sto let. Zakladatelé slavné školy studenty učili, že je potřeba kombinovat staré a nové a myslet na variabilitu. A tím se řídíme i u nás ve firmě. Naši skříň můžete měnit a doplňovat, k betonové polici se hodí dřevěná židle a naopak,“ říká Gregor.

Související

Lucia Moholy: Exposures
 

Lucia Moholy: Exposures

Výstava
30. 5. 2024 - 28. 10. 2024

 Česká muzea na rozcestí. Představujeme 3 nejlepší a 3 nejhorší vizuální identity
Grafický design

Česká muzea na rozcestí. Představujeme 3 nejlepší a 3 nejhorší vizuální identity

Kateřina Tobišková - 15. 1. 2020 - 7 min.

Prodávají české batohy v srdci Berlína. Dvojice z Teplic se rozhodla expandovat do Evropy
Móda a šperk

Prodávají české batohy v srdci Berlína. Dvojice z Teplic se rozhodla expandovat do Evropy

Marie Pánková - 26. 7. 2019 - 10 min.

Bauhaus slaví sto let. Připomínáme ikonické produkty, které neztratily nic na své kráse ani dnes
Produktový design

Bauhaus slaví sto let. Připomínáme ikonické produkty, které neztratily nic na své kráse ani dnes

Barbora Matoušová - 7. 5. 2019 - 4 min.

Kam v Berlíně za designem? Našli jsme místa, která vás donutí cestovat
Interiér a architektura

Kam v Berlíně za designem? Našli jsme místa, která vás donutí cestovat

Veronika Pařízková - 19. 7. 2018 - 5 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž