Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Plastové hračky, které patří mezi ikony designu

Retrospektivní výstava Libuše Niklové v Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze.

Hračky pro děti jsou skupinou předmětů, která by designéry neměla být přehlížena. Když se ohlédneme, zjistíme, že se řada českých výtvarníků v této oblasti věnovala přírodním materiálům jako dřevu nebo textilu, na plast však bývá pohlíženo s nedůvěrou a opovržením, byť jsou děti obklopeny čím dál více právě jím. Je dobré si připomenout, že i plastové hračky mohou mít kvalitní a inovativní design, být výtvarně kreativní a podněcovat fantazii dětí. V této oblasti má velké zásluhy Libuše Niklová, která na začátku 2. poloviny 20. století patřila mezi ty, kteří předvídali velké rozšíření plastických hmot a snažili se využít a rozvinout jejich možnosti. Kvality jejích designérských počinů jsou nyní stvrzeny retrospektivní výstavou 200 decimetrů krychlových dechu. Připravila ji historička uměni Tereza Bruthansová společně se synem Libuše Niklové, známým umělcem Petrem Niklem. Po premiéře ve Zlíně máte nyní možnost výstavu zhlédnout do 6.června v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a určitě si ji nenechte ujít.

Libuše Niklová (1934-1981) vystudovala ve své době nově otevřený obor Tvarování plastických hmot na Střední uměleckoprůmyslové škole ve Zlíně a Uherském Hradišti. Hned po maturitě své studijní zkušenosti uplatnila v praxi- nastoupila do firmy Gumotex Břeclav a od 60. let pracovala ve Fatře Napajedla. V těchto podnicích měla na starost právě návrhy hraček a ty také byly ve velké řadě realizovány - a to nejen pro český trh. Jejich originalita ve své době předčila běžnou produkci jak u nás, tak ve světě. Invenčnost Niklové potvrzuje fakt, že získala patent na devět designů a tři chráněné průmyslové vzory, ocenění své tvorby na několika veletrzích a v současnosti jsou její hračky zařazovány mezi ikony českého designu. A hlavně - s jejími výrobky si nadšeně hrálo několik dětských generací. Předměty jí navržené nebyly exkluzivním zbožím, ale přístupné pro většinu společnosti.

Symbolický název výstavního projektu 200 dm3 dechu odkazuje na zásadní roli vzduchu v tvorbě Libuše Niklové. Počínaje malými gumovými postavičkami z 50. let, které představovali různá povolání, přes sérii polyethylenových zvířátek (sem patřil proslulý harmonikový Kocour) z 60. let s varhánkovým trupem. Vzduch byl klíčový i u sedacího nábytku pro děti, který byl zároveň hračkou v podobě buvola, slona a dalších zvířat. Niklová také navrhovala nafukovací čluny, lehátka, kruhy a míče do vody. Plastický materiál zajišťoval měkkost, lehkost, pružnost, ohebnost, stejně jako výraznou barevnost a hygieničnost hračky. Vzduch vytváří tvar a objem hraček, umožňuje jim vydávat zvuk. Mohou být mačkány, tahány, stlačovány a působí tak na smysly dětí a podněcují jejich aktivitu. Libuše Niklová také uměla dotáhnout podobu výrobku grafickým designem - ať už sítotiskovými potisky hraček nebo vzhledem jejich obalů.

Při návštěvě výstavy potěší instalace navržená Petrem Niklem - jejím základem jsou transparentní nafukovací krychle, které ozvláštňují prostor expozice a korespondují s představenými nafukovacími hračkami, zároveň je díky jejich výrazné barevnosti nechávají vyniknout. Grafický design výstavy na výborné úrovni má v rukou Studio Najbrt - jmenovitě Zuzana Lednická a Bohumil Vašák. Tým autorů výstavy má na svědomí i monografii, která obsahuje kompletní přehled díla Libuše Niklové. Na webových stránkách Uměleckoprůmyslového muzea se také dozvíte více o několika dalších souvisejících projektech jako je výstava Petr Nikl: Dialog s maminkou nebo Mapa výskytu hraček Libuše Niklové.

Galerie