Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Epika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior Type / Písmo PANO v aplikaci v kolekci oblečení Nike Pro | Zdroj: Heavyweight / Roobert in BOO | Zdroj: Displaay Epika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior Type / Písmo PANO v aplikaci v kolekci oblečení Nike Pro | Zdroj: Heavyweight / Roobert in BOO | Zdroj: Displaay

Písmolijnová velmoc. Písma z místních studií mají ohlas v celém světě, používá je Nike i New York Times

Hledáte-li pro své tiskoviny to pravé písmo, které vašemu obsahu dodá na příjemné vizuální podobě, nemusíte pro koupi chodit daleko. V republice narazíte na řadu písmolijen, jejichž tvorbou píší přední deníkové zpravodajství jako The New York Times nebo které jsou vepsány do kolekce sportovního oblečení Nike. Česko je totiž písmová velmoc s prvotřídní produkcí. V redakci doporučujeme stálice jako studio Displaay, Heavyweight nebo Superior Type, kterých jsme se mimo jiné zeptali, na jakých projektech momentálně pracují nebo s jakým zadáním se na ně můžete obrátit.

Displaay

Tým písmolijny Displaay | Zdroj: DisplaayTým písmolijny Displaay | Zdroj: Displaay

Zakládajícím členem nezávislé písmolijny Displaay je grafický designér a tvůrce písem Martin Vácha, který spolu s Danielem Quiskem už přes dva roky tvoří tým. Nejnovější členka je teď Andrea Vacovská, se kterou odstartovali sekci Offline. „Začali jsme pozvolna vyrábět produkty s našimi písmy, je totiž obohacující aplikovat písma v novém kontextu a posouvat tak náš business dalším směrem,“ popisuje Martin, který zmiňuje i udržitelný přístup při výrobě. Některé artikly budou již k prohlédnutí a zakoupení na Art Book Fair pořádaný GHMP poslední víkend v září, tedy 24. a 25. 9. v Trojském zámku.

Roobert in BOO | Zdroj: DisplaayRoobert in BOO | Zdroj: Displaay

Reckless in Beaut | Zdroj: DisplaayReckless in Beaut | Zdroj: Displaay

Zpátky ale do online světa! Displaay na úplném začátku nabízelo pět písem (Hellix, Reckless, Documan, Wallop a Natron). Dnes společně s Danielem nabízejí už 20 písem a připravují samozřejmě další. Nově se také o komunikaci s klienty stará Michaela Sidorová a velkou měrou při vývoji písem pomáhají studenti UMPRUM; David Řeřicha, Viktor Mizera a Marek Čuban. 

Teodor | Zdroj: DisplaayTeodor | Zdroj: Displaay

Písma v katalogu Displaay nejsou příliš expresivní (až na písmo Ofform), ale spíše nadčasová. Domnívají se totiž, že výstřední pojetí se spíš hodí pro zakázkovou tvorbu. „Nejsme konzervativci a rádi experimentujeme. V každém písmu se snažíme najít něco nového. Vytváříme z našeho pohledu co nejvíce zajímavá a na trhu chybějící písma,“ přibližují oba členové, jejichž písma používají společnosti jako Twitch, The Met, MoMA, Harvard University, Honda či Apple a další. „Samy se nám stále ukazují nové neobjevené tvary, které chceme zkoumat. Více i řešíme, jakým způsobem každé nově vydané písmo představit, v dnešní záplavě to není jednoduché,“ říká Martin. A s Danielem rozhodně neusínají na vavřínech.

MLS Next Pro | Zdroj: DisplaayMLS Next Pro | Zdroj: Displaay

Heavyweight

Heavyweight je pražská písmolijna, kterou provozuje dvojice Filip Matějíček a Jan Horčík. | Zdroj: HeavyweightHeavyweight je pražská písmolijna, kterou provozuje dvojice Filip Matějíček a Jan Horčík. | Zdroj: Heavyweight

Heavyweight je symbolický název pro společné tvůrčí úsilí v oblasti písma vzniklého v Praze v roce 2013. Název odkazuje na typografický popis objemného stylu písma, jeho vysoké hmotnosti. Primárně však vyjadřuje důraz na jednoduchost, preciznost detailu a vkusný design, který lze variabilně použít napříč grafickými aplikacemi. Zakládající členové Filip Matějíček a Jan Horčík se potkali při studiích na UMPRUM. „Trávili jsme společně dost času, sdíleli podobný vkus a podobné zájmy a postupem času jsme se domluvili, že se budeme společně podílet na konkrétních projektech,“ přibližují Filip s Honzou své začátky, jejichž písma jsou dnes celosvětově používána institucemi jako The New York Times, Walker Art Center, Whitney Museum atd., ale také malými nezávislými vydavatelstvími a start-upy. 

Písmo od studia Heavyweight | Zdroj: HeavyweightPísmo od studia Heavyweight | Zdroj: Heavyweight

Písmo PANO v aplikaci v kolekci oblečení Nike Pro | Zdroj: HeavyweightPísmo PANO v aplikaci v kolekci oblečení Nike Pro | Zdroj: Heavyweight

„Snažíme se dělat písma specifická tím, že dotyčný divák dokáže rozlišit naše písma od jiných, ale neví vlastně proč. Klást důraz na originalitu na první pohled není naším primárním cílem. Snažíme se uvažovat v dlouhodobějším časovém horizontu. Nevyhýbáme se ovšem ani tvorbě fontů, které zastupují nějaké aktuální tendence či, chcete-li, trendy,“ říkají autoři o svých písmech, zatímco při označení oblíbeného fontu jsou obezřetní. „Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Nicméně mezi sebou se shodujeme na písmu Nuckle, které oba nejvíce používáme. Praktický font, který nám ještě nezevšedněl.“

Písmo Nuckle | Zdroj: HeavyweightPísmo Nuckle | Zdroj: Heavyweight

Font v aplikaci | Zdroj: HeavyweightFont v aplikaci | Zdroj: Heavyweight

Milník studia představoval zbrusu nový web, který před pár týdny oslavil rok od spuštění. „Je to něco, k čemu jsme se odhodlávali roky, stálo nás to litry kávy, velikého úsilí a trpělivosti,“ přibližují zakladatelé slovy, co pro ně nový web znamená. „Je synonymem satisfakce a energie do dalšího působení.“ Studio se kromě toho může pyšnit samozřejmě i zdařilými aplikacemi svých fontů nebo kolaborací. V tuto chvíli se soustředí na rozpracování již existujících fontů a jejich rozšíření. „Máme i fonty nové, spolupracujeme s externisty, vzděláváme se v našem oboru. Je stále co dělat a máme připravenou práci na x dalších měsíců dopředu. Občas je nám líto, že má den pouze 24 hodin.“

Superior Type

Superior Type založil Vojtěch Říha v roce 2013, ještě jako student Ateliéru tvorby písma na pražské UMPRUM. | Zdroj: Superior TypeSuperior Type založil Vojtěch Říha v roce 2013, ještě jako student Ateliéru tvorby písma na pražské UMPRUM. | Zdroj: Superior Type

Superior Type založil v roce 2013 Vojtěch Říha, ještě jako student na UMPRUM v Praze. V současné době funguje Vojtěch jako manažer studia a designér fontů, Matyáš Machat jako designér, Filip Dědic jako kreativní partner a Tereza Boem se stará o sociální sítě. „Zároveň jsme teď začali profilovat studio jako aktivní label pro vydávání písem jiných designérů. V následujících letech tak budeme posílat do světa více nových fontů od českých a také světových designérů,“ vysvětlují členové Superior Type, kteří mají na svém kontě řadu prestižních mezinárodních cen, např. European Design Awards, Communication Arts. 

Epika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior TypeEpika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior Type

Epika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior TypeEpika Serif od typografického designéra Rostislava Vaňka | Zdroj: Superior Type

Momentálně připravují nová písma k vydání na podzim. Pro svá písma v současné době hledají inspiraci i jinde než ve švýcarských a evropských vzorech. Takže výsledek by měl být charakteristický spojením dokonale vypracovaných proporcí a křivek spolu se silnou kreativní koncepcí pro celou abecedu.  

Písmo pro české knihkupectví Neoluxor (2017) | Zdroj: Superior TypePísmo pro české knihkupectví Neoluxor (2017) | Zdroj: Superior Type

Písmo Prizma | Zdroj: Superior TypePísmo Prizma | Zdroj: Superior Type

„Já mám rozdělaná dvě bezpatková písma a velký upgrade jedné starší písmové rodiny. Matyáš připravuje další tři fonty. Spolupracujeme s Rostislavem Vaňkem na dokončení jeho dalších písem, například Epika Sans. A budeme ještě do konce roku vydávat jeden legendární český font,“ prozrazuje Vojtěch Říha, který často přirovnává design fontu k průmyslovému designu, módě nebo architektuře. „Modelujeme jednotlivé křivky, podobně jako u třírozměrné tvorby.“

Nová podoba jednotného informačního systému pro veřejnou dopravu a prostranství hlavního města Prahy. Autorem vítězného návrhu je český tým tvořený grafickým studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type. | Zdroj: ROPIDNová podoba jednotného informačního systému pro veřejnou dopravu a prostranství hlavního města Prahy. Autorem vítězného návrhu je český tým tvořený grafickým studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type. | Zdroj: ROPID

Vedle retailových fontů vytváří písmolijna také fonty na zakázku, ale jak sami říkají: „Věnujeme se pouze zakázkovým fontům, které nás vizuálně baví. Navíc to zahrnuje možnost spolupráce přímo se zahraničními nebo lokálními designéry, kteří ta písma používají, testují a dávají zpětnou vazbu. Takže se posouváme i v tom, vidět věci z druhé strany. Moc nás taky potěšila spolupráce se Side2 na písmu pro novou podobu pražského metra a dopravy v Praze obecně. Matyáš Machat písmo co nejvíce přizpůsobil potřebám rychlé orientace, ale zároveň se snažil, aby celkový dojem z fontu byl příjemný a nezaměnitelný.“

Další články