Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Designéři Markéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri Novak Designéři Markéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri Novak

Petr Hák a Markéta Držmíšková: Kreativní souhra v praxi

Nejsou typickou designérskou dvojicí, ale když dojde na jejich spolupráci, umí vzbudit pozornost. Ukázali to letos na Designbloku, kde za společnou instalaci Sequence získali prestižní Cenu šéfredaktorů. Porotu zaujala hra s kontrastem mezi křehkým porcelánem z Markétiny organické kolekce a minimalistickou elegancí kovových regálů, které navrhl Petr. I když se oba zabývají jinými obory, dokonale jim to spolu „hraje“. Dokážou se doplnit, podpořit, ale také vzájemně vyprovokovat k lepším výkonům. A hlavně – jeden druhého obdivují a to je základ, říkají v našem rozhovoru.

Designérská dua mají různé příběhy. Jde o sourozence, životní partnery nebo třeba spolužáky. Jaký je ten váš?

Petr: S Markétou se známe od střední školy (SUPŠ na Žižkovském náměstí, pozn. autorky). Byli jsme ve stejném ročníku, ale každý jsme studovali jiný obor. A od konce čtvrťáku spolu chodíme. Vysokou školu jsme studovali každý jinou a vlastně jsme spolu až donedávna vůbec nepracovali. Do práce si sice často kecáme, ale já mám svůj ateliér a Markéta taky. Poprvé jsme se setkali při instalaci Markétiny expozice na Designbloku 2014, kdy vystavovala kolekce Obšitá, GradientJeden. A pak při společné instalaci letos na Designbloku. Markétina letošní kolekce byla úmyslně nepřesná, organická a živá. Hrozně hezky se to doplnilo. Kdybych regály vystavoval bez jejího porcelánu, vůbec by to tak nevyznělo.

Instalace Sequence od Petra Háka a Markéty Držmíškové na letošním Designbloku, foto: Dita HavránkováInstalace Sequence od Petra Háka a Markéty Držmíškové na letošním Designbloku, foto: Dita Havránková

Markéta: Jako celek jsme to viděli až asi tři dny před Designblokem a byli jsme nadšení, jak to funguje. Sice jsme si v průběhu ukazovali vzorky a zkoušeli jsme vizualizace, ale ty se od konečné reality pořád trochu liší. A při samotné instalaci, když jsem ty regály viděla ve finální podobě... já jsem prostě Petrova největší fanynka.

Kolem nás jsou různé dvojice a skupiny, které spolu pracují, buď jsou to partneři, nebo nejsou, každopádně je ale strašně těžké najít k sobě někoho, s kým to funguje. Já jsem to chvíli s někým zkoušela, ale nešlo mi to. Ani jeden nejsme sólo hráč, ale nenašli jsme zatím nikoho, s kým bychom spolupracovali, až sebe navzájem. Pro mě je hlavní to, že k tomu člověku musím vzhlížet, že musí být v něčem lepší než já. A myslím, že to oba máme tak, že něco jde tomu druhému líp, něco hůř a to je naše výhoda.

Instalace Sequence od Petra Háka a Markéty Držmíškové na letošním Designbloku, foto: Dita HavránkováInstalace Sequence od Petra Háka a Markéty Držmíškové na letošním Designbloku, foto: Dita Havránková

V čem se tedy lišíte a v čem doplňujete?

Petr: Ty jsi výtvarnější a já techničtější.

Markéta: Jo, já jsem absolutně technicky nezdatná. Petr je architekt, všechno má technický, rovný, já jsem před studiem keramiky a porcelánu studovala přírodní materiály a nejsem tak úplně městský typ. Společně nám to ale nějak hraje.

Petr: Moje věci jsou často spíš studený a Markéta je umí svým přístupem doplnit jemností a ženskostí, mám pocit. A taky nemám tak velkou představivost. Já si musím všechno nakreslit a hlavně spočítat. Markéta to má všechno v hlavě. Popisuje mi, jak bude vypadat váza, ale já to vůbec nevidím, neumím si to v hlavě poskládat. Ona má jasnou představu a v momentě, kdy tu věc dodělá, to skvěle funguje.

Cena šéfredaktorů byla za prototyp. Markétina kolekce porcelánu Sequence se dá objednat a koupit. Jak je to ale s regály - plánuje se ve větším jejich výroba?

Petr:  Doufám, že jo. Mám domluvenou fungující výrobu ve stávajícím stavu, ale jde o malovýrobu a tudíž je finančně náročnější. Vyrábí to lidi a ti musí každou tyčku vzít asi osmkrát do ruky, čímž narůstá cena. Ta se teď podle typu regálu pohybuje od zhruba 20.000 do 70.000 Kč. Teď jsem schopný to reprodukovat v menších sériích, ale pracuju na oslovování velkých firem, které by měly možnost množit. Pro regál se musí najít někdo, kdo má stroj a sériovou výrobu. Od Designbloku už ale mám nějaké objednávky a regály budou také u nás v ateliéru. Na to se těší hlavně moji kolegové grafici, kteří si do nich plánují dávat věci.

Kovový regál od Petra Háka, na kterém drží dřevěné police. Foto: Dita HavránkováKovový regál od Petra Háka, na kterém drží dřevěné police. Foto: Dita Havránková

Regálový systém zaujme chytře vymyšlenými spoji, které plní funkci zajímavého detailu, a zároveň maximálně usnadňují instalaci. Je to tvůj osobní přístup, nebo máš pocit, že jde o součást trendu, kdy snadná instalace bude definovat nábytek budoucnosti?

Mám rád vestavný nábytek, ale jen v momentě, kdy vím, že může zůstat na místě na věky věků. Třeba u mě v ateliéru, protože vím, že se za nějakou dobu budeme stěhovat, je dobré mít nábytek, který můžu rozmontovat a vzít si ho s sebou. Během jednoho dne tak můžu někde jinde vytvořit stejné pracovní prostředí, jako jsem měl předtím. Snadná instalace je pro mě tedy z osobního hlediska důležitá. A každý design tak nějak vychází z osobního postoje a potřeb každého designéra.

Hodně věcí působí na první pohled hezky a subtilně, když se ale podíváte blíž, často objevíte ne úplně hezké detaily, které to pak umí zkazit. Designér tak musí být trošku i inženýr a zamýšlet se nad věcmi po technické stránce. Musí ovlivnit, jak a čím je to sešroubované a zaměřit se i na vztahy mezi materiály. V případě regálů jde o hezký funkční detail, kdy se do sebe spoje zaklesnou a od prvního šroubku drží pravý úhel.

Kovový regál od Petra Háka, na kterém drží dřevěné police. Foto: Dita HavránkováKovový regál od Petra Háka, na kterém drží dřevěné police. Foto: Dita Havránková

Hezký a funkční detail na regálech od Petra Háka zajištuje snadnou instalaci. Foto: Dita HavránkováHezký a funkční detail na regálech od Petra Háka zajištuje snadnou instalaci. Foto: Dita Havránková

Jak často si při práci vzájemně radíte?

Petr: Díky Markétě regál dopadl tak, jak dopadl. Byla totiž fáze, kdyz jsem si už myslel, že je to dobrý, ale Markéta měla pocit, že tomu něco chybí, že je potřeba to posunout ještě dál. A měla pravdu. Pozitivní motivace u nás dvou funguje opravdu skvěle.

Markéta: Já si totiž ty věci dokážu představit v prostoru, vidím, jak pak budou fungovat, když s nimi lidé budou žít. A tím, jak spolu žijeme my dva, jsme k sobě upřímní a člověk tak vypálí i tu nejnepříjemnější kritiku. Nejdřív se naštve, ale pak ho to vybičuje a namotivuje k lepšímu výkonu.

Petr: Třeba když mi Markéta ukazovala první prototyp natíraného porcelánu z kolekce Sequence, vůbec se mi to nelíbilo. A její první reakce? Vzteky ho rozbila. 

Architekt Petr Hák, foto: Iri NovakArchitekt Petr Hák, foto: Iri Novak

Markéta: Pak se ale vždycky rozhodnu, že to dodělám. Chci mu totiž dokázat, že to je dobrý. Každou kolekci dělám trochu jinou technikou, mám ráda experimenty s nejistým výsledkem. A právě z té nejistoty je Petr nervózní.

Designérka Markéta Držmíšková, foto: Iri NovakDesignérka Markéta Držmíšková, foto: Iri Novak

Petr: Jsem, ale nakonec to dobře dopadne. Protože Markéta je natolik paličatá, že to vždycky dotáhne. U malovaného porcelánu jí plno lidí říkalo, že to nebude fungovat, ale jí to funguje.

Pohárky z kolekce Sequence od Markéty Držmíškové, foto: Dita HavránkováPohárky z kolekce Sequence od Markéty Držmíškové, foto: Dita Havránková

Malovaný porcelán z kolekce Sequence od Markéty Držmíškové, foto: Iri NovakMalovaný porcelán z kolekce Sequence od Markéty Držmíškové, foto: Iri Novak

Na jakém technologickém principu kolekce Sequence vlastně vzniká?

Markéta: Chtěla jsem do ní dostat tahy štětcem, kdy by byl každý kus sám o sobě jedinečný, tak jako když malíř maluje na plátno. Nejdřív jsem to zkoušela opravdu malovat, ale ukázalo se, že takhle to fungovat nebude. Různě to praskalo. Po mnoha experimentech to nakonec dělám tak, že si vyleju tenký střep, na který to pak maluju. Aby to ale fungovalo, musím do porcelánové hmoty přidat celulózový papír, který v první fázi drží ty tahy. Jinak by totiž splynuly s hmotou, tak jako třeba čokoláda. Papír pak v peci vyhoří, ale tahy zůstanou. I tak je to ale komplikovaná záležitost. Musí se těch věcí udělat opravdu hodně a pak se vyberou jen ty hezké, hodně je jich kazových.

Na designSUPERMARKETU si před pár dny představila další experiment - novinku v podobě pihovaného porcelánu. Jak vzniká tahle kolekce?

Používám v ní stejné formy, takže vázy a pohárky mají stejný tvar jako v kolekci Sequence, ale pracuju se skleněným prachem. Ten vytvoří takové pihy, které sice po naglazování nejsou vidět, ale pak to dám do pece a tím teplem pihy vylezou. Stejně jako na sluníčku. Hrozně mě baví ten proces vymýšlení a experimentování. Když něco dodělám, už hned přemýšlím nad tím, co bych dělala nového. 

Pihovaný porcelán od Markéty Držmíškové, foto: Iri NovakPihovaný porcelán od Markéty Držmíškové, foto: Iri Novak

Pihovaný porcelán od Markéty Držmíškové, foto: Iri NovakPihovaný porcelán od Markéty Držmíškové, foto: Iri Novak

A nad čím aktuálním přemýšlíš teď? Je třeba v plánu váš další společný projekt?

Markéta: Je, a rýsovat se začal právě na Designbloku. Oslovili mě ze slovenské restaurace Fou Zoo, zda bych pro ně navrhla vlastní kolekci porcelánu. Spolu s Petrem nás pak pozvali do Bratislavy, kde jsme spolupráci domluvili. Já navrhnu vázy a talíře z porcelánu, Petr bude navrhovat talíře z dalších materiálů jako je beton, corian, sklo nebo kámen. Vlastně jsme si to tak nějak přirozeně rozdělili.

Petr: Každého čtvrt roku tady mění menu a připravují pro něj i vlastní kolekce talířů. Bude to hodně volné a inspirované přírodou a východem. Hodně pracují s texturou jídla, což rozehrává práci se strukturou konkrétního materiálu. Kolekce by měla být hotová asi příští rok na jaře.

Na závěr se nabízí otázka - plánujete založit společné studio?

Markéta: Spíš ne. Baví nás, když to přirozeně vyplyne. Občas pracujeme každý na svém, občas se to propojí. Nechceme nic plánovat, vznikal by pak zbytečný tlak. Hodně designérů se spojí v jednu značku a pak najednou neví, co s tím.

Petr: Vidím to úplně stejně.

Markéta: A příležitosti se vlastně objevují samy. Petr teď třeba pracuje na jedné rekonstrukci domu ve Světicích a majitelce se líbí věci, které dělám. Tak mě poprosila, abych do toho svou tvorbou promluvila. S Petrem máme společný pohled i cíle, líbí se nám stejné věci, takže to zkrátka necháváme plynout a ono to funguje. Jen doma to máme jasně rozdělené. Já můžu mluvit jen do porcelánu, Petr jako interiérový designér a architekt do všeho ostatního.

Markéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri NovakMarkéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri Novak

Markéta Držmíšková a Petr Hák

Markéta (1987) vystudovala Přírodní materiály na UJEP, kde v magisterském studiu pokračovala v Ateliéru Design Keramiky. Od ukončení školy v roce 2014 pracuje hlavně na tvorbě vlastních kolekcí, ve kterých ráda experimentuje s technologií, a zároveň do nich promítá aktuální životní situace. Tak vznikla také kolekce Jeden složená ze setu nádobí, které člověk spotřebuje za jeden den. Nikdo se tak nehádá, kdo co ušpinil, ae večer si zkrátka jen umyje "svou hromádku". Na kolekci se podílela ilustrátorka Ilona Polanská, která pro každou sadu nakreslila jednotný motiv, jež s postupným odebíráním nádobí vytváří nový příběh.

www.drzmiskova.cz

Kolekce Jeden od Markéty Držmíškové, foto: Dita HavránkováKolekce Jeden od Markéty Držmíškové, foto: Dita Havránková

Petr (1988) vystudoval designu nábytku a interiéru u Jiřího Pelcla na pražské umprum, teď se věnuje postgraduálnímu studiu na Fakultě umění a designu UJEP. Tématem jeho disertační práce je židle, kterou zkoumá z historického, technologického, funkčního i estetického hlediska. Rád pracuje s kovem a přesným zadáním. Je autorem návrhu interiéru Debut Gallery, do kterého promítl svou lásku ke kontrastům, čistým liniím a hře se světlem a stíny. Jeho vášeň pro přesnost a stylovou čistotou je patrná také v kolekci světel The Stack, které jsou prosté mechanických spojů.

www.petrhak.com

Kolekce svítidel The Stack od Petra Háka, foto: Dita HavránkováKolekce svítidel The Stack od Petra Háka, foto: Dita Havránková

Galerie

DIALOG - Jiří Pelcl & absolventi

DIALOG - Jiří Pelcl & absolventi

Výstava, 16. 9. 2016 - 31. 10. 2016
Galerie UM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1

Produktový design
PKN vol. 11

PKN vol. 11

Prezentace, 3. 6. 2016, 19:00 - 22:00
Pevnost poznání Olomouc, 17. listopadu 7, Olomouc

Šperk
designSUPERMARKET 2015

designSUPERMARKET 2015

Market, 10. 12. 2015 - 13. 12. 2015
Kafkův dům, Náměstí Franze Kafky 3, 11000 Praha 3, Praha 1

Šperk
Ceny šéfredaktorů Designbloku 2015 mají své majitele

Další články