V chladných podzimních dnech se vracíme do prázdninových chvil letošní 49. Letní filmové školy. Ta se jako poslední nesla ve znamení motta „Film všemi smysly“. Každoročně jej doprovázela grafická identita od designérky Markéty Steinert. Nejdříve fotka, následně hravá ilustrace. Od následujícího výročního 50. ročníku bude vizuál naprosto odlišný! Aspoň tak znějí slova pořadatelů. Můžeme čekat úspěch?
Festival se tradičně konal na přelomu července a srpna, konkrétně v termínu od 28. 7. do 3. 8. 2023 v srdci slovácké metropole, Uherském Hradišti. Na sedm dní ožilo město filmovými diváky z Česka i zahraničí. Není se čemu divit, prázdninové dny v plném proudu, léto na svém vrcholu a touha poznat osobnosti filmu, které se mísí s diváky na každém kroku, je cílem snad všech.
Markéta Steinert svojí prací reflektuje několik let realitu letního festivalu. Je tedy nasnadě zhodnotit významný krok ze strany pořadatelů, kteří ji oslovili „napřímo“ s důvěrou ve znamenitou prezentaci přehlídky. Poprvé si v roce 2017 vzala s grafikem Nam Do Hoai doslova velké sousto – vytvořit atraktivní propagaci švédské kinematografie. Zároveň diváci poslali do kin v rámci projektu „LFŠ uvádí“ první film. Na popud hlavního tématu vyvstaly v mysli každého gurmána tradiční švédské pokrmy, jež prohýbají stoly většiny společenských událostí. Jinak tomu nebylo ani na plakátech. Vizuál seskládaný z pohledných fotografií Marty Palasové publikum zbožňovalo. Merch zůstal jedním z nejúspěšnějších, ale foto odešlo do ústraní. Totiž aplikace do rozšířených variací materiálů byla ze strany autorky poněkud složitá.
Vizuál roku 2017 byl atraktivní stejně jako jídlo samotné. | Zdroj: Markéta Steinert
První ilustrace, nová éra!
Po prvním úspěchu věděla, že musí oslovit ještě lépe. Zvolila tedy pestrou škálu barev a ilustrací. Snad neurazíme, když záměr nazveme džunglí či pralesem. Trochu neznámý směr reflektovaly oči záhadných tvorů a skladba rozmanitých rostlin, jakoby všechny uklidňovala z nejisté budoucnosti. V ulicích zavládla zelená, jež zapadla do konceptu letního festivalu. Různé názory na téma grafického zpracování zaznívaly ještě před samotným festivalem. Někteří s pohledem na plakát pomysleli na bahno, další na rozkvetlou bažinu či návrat do dětství s Mauglím, což mohlo všeobecnému tématu jen lichotit. Ovšem nepřehlednou změť filmů byste hledali stěží. Prostor několika dní vyplnilo 235 snímků, speciální retrospektivní sekci ovládl Ingmar Bergman, jedna z největších ikon světového filmu. Jeho díla vybrala švédská profesorka filmových studií na univerzitě ve Stockholmu Maaret Koskinenová. První osoba, které umožnil přístup ke svému archivu, a také autorka nespočtu publikací o jeho díle. A nakonec stále inspirativní a kontroverzní dánský režisér Lars von Trier byl zařazen do otázek „jak se von Trier stal von Trierem“. Celkově velmi silný ročník.
První ilustrovaný vizuál zaplavil ulice Uherského Hradiště v roce 2018. | Zdroj: Markéta Steinert
Šok divákům nepochybně způsobila grafika následujícího ročníku, která započala cyklus „Film všemi smysly“. Dominovaly široké červené rty a sem tam na někoho vyplázl mlsný jazyk plný pochutin a kvalitních audiovizuálních děl. Byl bezpochyby přeslazený nabídkou českých a světových novinek i vzácných hostů. Mistrem pointy Milanem Lasicou nebo Hynkem Bočanem, který se mezi všemi svými souputníky, jako byli Chytilová, Menzel nebo Forman, vyznačoval vřelou láskou k televizi. Jednoduše se vryl do našich pamětí. Ilustrace dodnes vidíme na některých místech festivalu nebo merchi věrných diváků. A nezapomenutelný balzám na rty? Stále leží na dnech kabelek i batohů.
Smysl, který následoval v roce 2020, všechny donutil otevřít oči dokořán a uklidnit se. Snad těm zorničkám z džungle vdechnula nový život? Použila k tomu kupříkladu tradiční znělku, kde kmitají zleva doprava a diváci na sebe vášnivě mrkají. Zajisté nezůstalo jen u mrkání a spojení s prvním smyslem (polibkem), který nemusí být nutně vyjádřený fyzicky, zažil každý. Je mimo jiné významově nejdůležitějším vjemovým orgánem umění. Bez něho nikdo nemůže sledovat filmy, zkoumat obrazy, dopřát si krásu i častou ošklivost světa, např. ve Východních příslibech, programové sekci zaměřené především na počiny z východoevropské oblasti. Diskuse o nadcházejícím ročníku slyšíme na každém kroku.
Z merche se stala sběratelská kolekce. | Zdroj: Markéta Steinert
Shodou okolností mělo v pandemickém roce 2021 dojít k završení cyklu vizuálů. Naštěstí si všichni uvědomili, jak jsou pro nás vjemové smysly důležité, a k ukončení práce nedošlo. K naslouchání filmu podněcovaly plakáty, anatomie uší, vznášející se nad hlavami diváků, ale i polštáře nebo znělka. Všech dvacet programových sekcí kvitovalo se sto osmdesáti filmy a bohatým doprovodným programem, jenž znovu hostil zahraniční i české hosty nemalého významu. Zároveň nikdy dříve nedávala programová specialita Němý film s živou hudbou takový smysl. S titulem Německý expresionismus mohl souznít každý a oblíbenost sekce dokládá neustálý každoroční zájem. Autorka vizuálu interpretuje sluch následovně: „Vnější ucho je speciálně navrženo tak, aby posílalo zvuk do zvukovodu. Vibrace dále putují zvukovodem a narazí do ušního bubínku. Ten zavibruje a tyto vibrace zapůsobí na sluchové kůstky. Kůstky se rozvibrují, čímž se zesílí zvuk a ten následně putuje dále do ucha k hlemýždi. Tento proces probíhá každou chvíli každý den, podobně jako dýchání či oběh krve.“
Brožura s mottem Naslouchám filmu. Ústředním tématem roku 2021. | Zdroj: Markéta Steinert
Přidaná práce, větší radost!
Hmat a aktuální čich. Poslední dva významné roky. S předchozími mají mnoho společného, ale do určité míry se diferencují. Primární rozdíl pozorujeme ve výrazné, provokativní typografii, na kterou jsou z publika slyšet pozitivní reakce, perfektně zakomponované do každého výstupního materiálu. Od pozvánek na zahájení až po konečné ozvěny v Praze. Jenže sekundární rozdíl je zjevný v bohatých ilustracích. Plakáty, merch, vše ožilo hravostí.
Poslední dva ročníky doplňovala vizuál výrazná typografie. | Zdroj: Markéta Steinert
„Dotýkám se filmu“ byl claim minulého ročníku. Prst s dotykem tlačítka, hlavní prvek, jenž rozehrál mnoho dalších. Umožnil manipulaci s předměty a podtrhl význam jednolivých aplikací. Tužkou zvýraznil umění, kompasem zase směr a lupou záhadnou oblast. Při západu slunce umožnil milovat srdcem, pít z plechovky Jarošovského piva a cestou domů najít poklad. Možností nespočet...
Ikony 48. ročníku, které měly nespočet možností aplikace. | Zdroj: Markéta Steinert
Bylo to překrásné a bylo toho dost…
Letošní ročník provázel poslední vjemový smysl – čich. Motto „Dýchám pro film“ uzavřelo několikaletou ilustrovanou práci a dává prostor pro nové možnosti. 180 filmů z tří hlavních bloků Historie, Současnost, Česko/Slovensko doplnila uvolněná atmosféra lokací a inspirativní charaktery filmařů Rajka Grliće, Lava Diaze či Miroslava Luthera. Výroční cenu získal také herec Ivan Trojan. Postavy na každém rohu měly propojovat témata, která Markéta Steinert dosud vytvořila, a záměr byl veskrze pozitivní. I přesto u některých diváků, především z odborné veřejnosti, vládne otazník nad jejich pojetím. Styl doporučují festivalu se zaměřením na dětské publikum, ale co vhodněji by Filmovku prezentovalo, nedodávají. Škoda, trochu inspirace není nikdy k zahození.
Použití tónů barev po celou dobu sympatizuje s vizuálem a cenou Asociace českých filmových klubů. Jožku Kubánika zajímalo, jestli diváci vůbec vědí, co logo/cenu zpodobňuje. Padlo nespočet odpovědí, bohužel nesprávných. Jestli ani teď nevíte, nezbývá než dodat slavnou hlášku Dušana Kleina: „Všechny indície byly vyjeveny, a tak vám ještě připomeneme desatero pátera Knoxe“.
Logo složené ze zmrzliny v kornoutu staví na jednotlivých příchutích – pistáciové, vanilkové, čokoládové, jahodové a dalších neřestech. Pochází ze studia Štěpána Malovce a Adama Turečka. Na jeho motivy udílí AČFK také porcelánovou cenu významným osobnostem českého i světového filmu. Letos zažila premiéru šroubovací verze z dílny Goldfinger. Aromaterapeutický difuzér uschovaný vevnitř byl dárkem od Radany Korené. Každý dostal originální vůni. Autorka nechtěla prozradit ani postup výroby. S nálepkou ‚přísně tajné‘ si ho vychutnají pouze ocenění! Podrobný popis závěrem dokresluje fotografie.
Směr 50. ročníku ani tři měsíce po skončení festivalu neznáme. Vedení posunky naznačuje velkou změnu a udivené publikum. Myslíme, že udivení nebude jen na naší straně. Závěrečný ceremoniál vygradoval citoslovci z úst diváků, která festival provázejí dlouho. Rozhodně buďme pyšní na jejich vzdělanost. Vypadá to, jako by před Filmovkou všichni hojně navštěvovali významný festival animovaného filmu ve francouzském Annecy. A jejich tradici ze sálů přivezli do Česka. Krása!
Navzdory všemu věříme, že nás tým za několik měsíců mile překvapí.










