Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana Vlčková Vizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana Vlčková

Peprný papír: krásný a překvapivý na omak

Možná se vám někdy stalo, že jste v ruce drželi povedenou publikaci, leták nebo vizitku a napadlo vás, co všechno asi předcházelo jejich vzniku. Může se zdát, že práce grafického designéra se odehrává výhradně na monitoru počítače. Ovšem jedním z důležitých rozhodnutí, které musí designér udělat, je výběr správného papíru, který musí být nejen hezký na pohled, ale také plnit svou funkci. To pak často nezbývá, než se vydat přímo za prodejcem a vybrat si nejen očima a rozumem, ale i po hmatu. Dva příklady dobrého výběru jsme našli přímo u nás v kanceláři.

CZECHDESIGN je od roku 2009 organizátorem soutěže Mladý obal, jehož vyhlášení doplňuje také vydání katalogu. Ten loňský navrhl Matěj ČinčeraJan Kloss ze studia OKOLO, kteří se ve svém návrhu nechali inspirovat právě soutěží jako takovou: součástí katalogu je složený plakát, který zve na slavnostní ceremoniál a zároveň sám slouží jako obal katalogu. ​

Katalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj ČinčeraKatalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj Činčera

Uvnitř je vložený sešitek s úvodními texty a samotný „katalog“ je vlastně v první řadě poznámkovým blokem, jehož obsah může každý vytvořit podle svého. Nejedná se tak o jednoúčelovou publikaci, kterou v lepším případě založíte do knihovny nebo do archivu, v horším případě po přečtení spálíte. Za tento návrh získal CZECHDESIGN spolu s OKOLO ocenění Fénix content marketing v kategorii Jednorázová média / Katalog. To si do svého černého bloku zapíšeme zlatým písmem.

Katalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj ČinčeraKatalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj Činčera

Čistě černou obálku „poznámkového bloku“ tvoří kreativní papír Keaykolour Original Jet Black (300 g/m2), který vyniká svou pevností a tuhostí, což jej dělá ideálním papírem na měkkou vazbu knih. Plakátová skládačka je vytištěná na prémiovém papíru Olin Rough (120 g/m2), který obsahuje eukalyptová vlákna a používá se pro svůj příjemný povrch a výborné tiskové výsledky.

Katalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj ČinčeraKatalog k soutěži Young Package 2017, design: Jan Kloss a Matěj Činčera

„Pro knižní blok jsme chtěli ‚nějaký obyčejný papír‘, na kterém by hezky vyšel tisk přimou barvou v ploše a zároveň vhodně posloužil na psaní poznámek a kreslení obrázků. To splňoval Olin Rough (120 g/m2). Samotný katalog totiž funguje primárně jako poznámkový blok. Při výběru materiálu nám šlo o určitou přimočarost, kterou by měly papíry splňovat a svým charakterem by zbytečně neodváděly pozornost ‚čtenáře‘ jinam. Jinými slovy ‚v jednoduchosti je krása‘,“ řekl k výběru materiálu Jan Kloss ze studia OKOLO.

Vizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana VlčkováVizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana Vlčková

Když CZECHDESIGN získal novou vizuální identitu, jak ji známe dnes, členové týmu potřebovali také nové vizitky. Ty sice na první pohled vypadají jako nenápadný doplněk celého vizuálu, překvapí ale každého, komu je dáte do ruky (nebo nenápadně podstrčíte do kapsy).

Vizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana VlčkováVizuální styl CZECHDESIGN, design: studio ANYMADE, Foto: Juliana Vlčková

Dnes jsme zvyklí svět kolem sebe vnímat primárně prostřednictvím vizuálních vjemů, tyto vizitky ovšem zapůsobí na váš hmat – vyznačují se nečekanou hrubostí papíru, který vás donutí promnout ho v prstech, otřít ho o kůži a zjistit, co je vlastně zač. A co je vlastně zač? Netradiční povrch papíru vznikl použitím bramborového škrobu, který vzniká jako odpad v potravinářské výrobě. Z toho vychází i jeho název – Curious Matter Goya White (380 g/m2) odkazuje k vzácné bramborové odrůdě Goya White, která je zářivě bílá a vytváří tak skvělý kontrast k barevným potiskům.

„Papír jsme vybrali pro jeho super vlastnosti a hlavně kvůli povrchové úpravě, která je na dotek trochu nečekaná a překvapivá,“ říká k tomu Petr CabalkaAnymade Studia.

Uvedené papíry najdete v prodejní galerii společnosti Antalis – Le Papier na pražských Vinohradech, kde vám také rádi poradí s výběrem. Antalis je předním distributorem kreativního papíru u nás a málokdo vám o papíru řekne i to, na co by vás nenapadlo se zeptat. Jako bonus můžete navštívit i malou galerii realizovaných papírových výrobků a načerpat tak další inspiraci. Papíru se meze nekladou.

Další články