Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

Patří český design do sběru? Květen pohledem šéfredaktorky

Letošní květen s sebou přinesl kromě příslibu tepla i naději na rozvolnění přísných covidových opatření, která dusila celou republiku. Konec jarní pandemické vlny je tu a i my v Czechdesignu jsme samozřejmě rádi, že se vše vrací do starých kolejí. Některé věci ale pandemie změnila navždy. I ve světě designu.

Design rozvoz

Kdo minulý rok dokázal na všeobecném marasmu vydělat, byly bezpochyby dovážkové služby. Aplikace, díky kterým vám kurýr přiveze nákup nebo oběd se staly nutnou součástí našich životů, ať se nám to líbilo nebo ne. Začít rozvážet kromě rohlíků a Pad Thai také český design by ale řadu lidí nedávno jistě nenapadlo. Přesně to ale vyzkoušela finská rozvážková služba Wolt a jako první nabídla hned ten nejsilnější kalibr – ceněnou šperkařku Elišku Lhotskou. Ta jako jedna z prvních prodává své náušnice a řetízky nejen ve svém eshopu nebo v etablovaných design shopech, ale také právě přes Wolt. Nebudeme zapírat, že nás podobná možnost nejdříve překvapila. Design vedle guláše? Ale nakonec je to vlastně dobrý nápad a cesta, jak kvalitní a nadčasové řemeslo zpřístupnit co největšímu množství lidí. Škoda jen, že radius, ve kterém se modré automobily Woltu pohybují, není nijak široký. Kromě obyvatel centra Prahy tak většině milovníků českého designu nezbývá než se spolehnout na klasický obchod. Třeba ten v Myslíkově 5.

Šperky Elišky Lhotské si nově můžete pořídit i na wolt.com | Zdroj: wolt.comŠperky Elišky Lhotské si nově můžete pořídit i na wolt.com | Zdroj: wolt.com

Herečky, designérky

Rozmohl se nám tu takový nešvar, chtělo by se parafrázovat oblíbenou hlášku z filmu Pelíšky. O čem je řeč? O herečkách designérkách. Nic proti podnikavosti kohokoliv, ale v poslední době se zdá, že není třeba na obor módní návrhář studovat žádnou školu, naopak je to ztráta času. Právě během pandemie se totiž vyrojilo několik projektů talentovaných hvězd stříbrného plátna, které se rozhodly vytvářet vlastní šaty nebo šperky. Zjevně to odpovídá tezi Zygmunta Baumana o tekuté době, v níž žijeme. Bez pevných vazeb a nezávazných vztahů, ať už mezilidských nebo zaměstnaneckých. Každý je odborník na vše a specializace nedává smysl. V zahraničí je to hit a byznys, stačí vzpomenout nejviditelnější představitelku tohoto trendu - zpěvačku / návrhářku Victorii Beckham. Nás zajímalo, jak se na podobné aktivity dívají samotné české oděvní návrhářky. Berou herečky jako konkurenci nebo na jejich snahu čarovat s jehlou a nití koukají s úsměvem? Dozvíte se v naší anketě, kterou brzy vydáme. Okřídlené „Ševče drž se svého kopyta“ ale můžeme každopádně bez obav na nějakou dobu zavřít do skříně.

Šaty snů herečky Terezy Ramba | Zdroj: laskaje.cz  / Značka White Sage herečky Dominiky Býmové | Zdroj: whitesagefashion.comŠaty snů herečky Terezy Ramba | Zdroj: laskaje.cz / Značka White Sage herečky Dominiky Býmové | Zdroj: whitesagefashion.com

Letmé probuzení

Ze světa sociálních sítí a online zábavy se pomalu vracíme do off– módu. Vděčnost za možnost setkávat se fyzicky je patrná všude kolem nás. Plné jsou zahrádky, galerie i parky. My jsme samozřejmě nesměli vynechat dvě důležité akce zasvěcené milovníkům designu – a to opožděné předávání Cen Czech Grand Design v kouzelné zahradě Artiséme, která je povinnou zastávkou pro všechny milovníky krásna, a pak každoroční přehlídku Artsemestr pražské UMPRUM.

Předávání Cen Czech Grand Design v Artiséme | Zdroj: czechgranddesign.czPředávání Cen Czech Grand Design v Artiséme | Zdroj: czechgranddesign.cz

Bezpochyby naše největší líheň talentů letos rozhodla veřejnosti představit aktuální studentské práce mimo svoji domovskou budovu na Palachově náměstí a bohužel ideální nápad to nebyl. Ačkoliv volba probouzející se Pražské tržnice (kterou snad již brzy potká stejně lákavá budoucnost, jako podobné areály v západní Evropě) nebyla špatná, skoro by se chtělo říct  vizionářská, provedení už tak slavné nebylo. Jediná hala napěchovaná k prasknutí, vše nakumulované na malém prostoru, zkrátka málo místa a spousta věcí. Běžně mají jednotlivé ateliéry pro sebe své učebny, kde mají produkty šanci důstojně vyniknout. V holešovické Hale č. 13 se i výjimečné práce, třeba z Ateliéru skla nebo keramiky, ztratily v davu. Koncept „živoucího tržiště“ se sice podařilo dotáhnout a návštěvník si mohl jednoduše přijít jako v některé z vedlejších hal, kde je vše za 39,-, ale hrdost na současný stav mladého designu v ČR se neprobudila. Někdy je zkrátka lepší rezignovat na kreativní nápady a držet se osvědčených postupů. Český design a jeho mladá krev do výprodeje totiž určitě nepatří!

Další články