Pomocí myšlenky textilní koláže hledala novou formu využití pro textilní odpad. Dnes svým jasným rukopisem využití techniky patchwork dokázala nejen najít nový domov odloženému textilu. Tvorba designérky Sáry Sedlákové v sobě nese osobitý styl a vizuální jedinečnost. Svou kolekcí Urban Recycle, která vznikla jako bakalářská práce, prezentovala Ateliér módní tvorby (UMPRUM) v soutěži APOLDA EUROPEAN DESIGN AWARD v roce 2020. V současnosti pracuje na své diplomové práci, ve které téma udržitelnosti a techniku patchwork posouvá do průmyslové výroby.
Sára k textilu chová blízký vztah od malička. Jak sama říká: „Cítím pevný vztah k poctivému ručnímu řemeslu. Maminka dlouhá léta působila v divadelní výrobě, dědeček byl krejčí a babička odjakživa pletla.“ Rodina tak na Sáru měla bezesporu velký vliv. Vystudovala střední školu s textilním zaměřením, poté se rozhodla s textilní tvorbou pokračovat na UMPRUM v Ateliéru módní tvorby, kam ji lákala převážně hravost a možnost experimentovat. Podle Sáry se však její projekty často pohybují na pomezí módní a textilní tvorby. Proto se také rozhodla v rámci magisterského studia v Ateliéru textilní tvorby absolvovat stáž.
Textilní obraz z kolekce Krajina snů | Zdroj: Sára Sedláková
Organické tvary materiálu
Techniku patchwork, která již v 17. století byla využívána ke spotřebě zbytkového textilu, nejčastěji plátýnek v pravoúhlém tvaru, mladá designérka využívá k sešívání zbytkového textilu z úpletového materiálu objevující se v její tvorbě v organických tvarech. To jí dává jedinečnou možnost vytvářet vizuály podle sebe či zákazníka. K technice patchwork se na škole dopracovala postupně. První textilní koláž vznikla v rámci ateliérového projektu Ascher Challenge, kde měla Sára a její spolužáci k dispozici archivní tištěný textil od Lídy a Ziky Ascherových.
Kolekce Ascher T-shirt | Foto: Johana Kovářová | Modelka: Viola Sovová
„Měla jsem momenty a pocity, že nemůžu vyrobit už žádné další kusy.“
Mladá designérka konstatuje, že její rukopis, který by se právě teď dal charakterizovat jako patchwork technika s využitím odpadních látek, je fúze její dosavadní tvorby. „Zkrátka v tento vizuální jazyk vykrystalizoval pokus přiblížit tradiční techniku dnešnímu publiku.“ Samotná technika patchworku a autorské výšivky se prvně naplno projevily v její bakalářské práci, kterou nazvala Urban Recycle. „Během příprav bakalářské práce jsem pociťovala silnou beznaděj z celosvětové nadprodukce a to nejen té oděvní. Měla jsem momenty a pocity, že nemůžu vyrobit už žádné další kusy, a určitě nejsem jediná.“ Rozhodla se proto použít odložený textil, který by tak našel nové využití. Dnes technika patchwork hraje v její tvorbě zásadní roli. Podle jejích slov je „odrazovým můstkem, automatickým krokem“ při tvorbě.
Kolekce Urban Recycle | Foto: Shotby.us | MUAH: Vendula Niklová | Boty: Kave Footwear
Udržitelnost a tradice v průmyslové výrobě
V současnosti Sára pracuje na své diplomové práci, jejímž tématem je koncepční řešení EKG triček monitorujících člověka v reálném čase a jejich předvedení v kontextu celé kolekce. Vytváří ji v rámci spolupráce s firmou Sintex, českým výrobcem úpletových materiálů s vlastním oddělením výzkumu a vývoje. Při tvorbě využívá i odpadní kusy materiálů firmy, které technikou patchwork spojuje za použití coverlockového stroje. Ten je jako průmyslový stroj běžne využíván při výrobě sportovních oděvů, zároveň s ním jde technika patchwork velice rychle zhotovit. Dodává: „Pro mě je celá diplomová práce taková zkouška v procesu, je to pro mě další krok, jak techniku patchworku zautomatizovat, ale zachovat jí původní charakter. Těší mě tento posun v práci, který i tak bude ještě obnášet spoustu zkoušek.“
Designér: Sára Sedláková | Modelka: Sára Stoulilová | MUAH: Vendula Niklová
Jedinečnost a osobitost v zakázkové tvorbě
Mimo školní projekty designérka uplatňuje patchworkovou techniku v zakázkové tvorbě. Kompozice a barevné kombinace, které Sára z jednotlivých kusů textilu vytváří, jsou velmi osobní. Veliký potenciál vidí převážně v dialogu s klientem. Do konečného výsledku se tak nepromítne pouze jednostranný vklad designéra, ale spolupráce designéra a zákazníka, který má podíl na výběru barvy a materiálu. Tento Sáry přístup je čitelný i z jejích textilních obrazů, které vznikly v rámci stáže v Ateliéru textilní tvorby na UMPRUM na téma Krajina snů. Obrazy jsou zpracovány ze starých kusů látek od klienta, které mu připomínají dětství či důležitou část jeho života. Sára ke své tvorbě doplňuje: „Je to velmi pracná a časově náročná technika, která ale nese své ovoce. Celá tato tvorba souvisí s cílem vyrábět méně a kvalitněji. Pro mě je tvorba jako terapie.“
Textilní obraz z kolekce Krajina snů | Zdroj: Sára Sedláková