Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Instalace od Jaco Roeloffse je vyrobena z 3 000 použitých Nespresso kapslí. | Zdroj: Jaco Roeloffs Instalace od Jaco Roeloffse je vyrobena z 3 000 použitých Nespresso kapslí. | Zdroj: Jaco Roeloffs

Paradox hliníkových kapslí od Nespresso. Firma slibuje udržitelný design, realita ale růžová není

V období lockdownu, kdy nemůžeme do oblíbené kavárny na espresso, se z kapslové přípravy stala jedna z mála možností, jak si vychutnat kávu s pověstnou cremou doma. Firmě Nespresso, která tento systém vymyslela, se musí dařit, řeknete si. Jejich hliníkové kapse jsou teď navíc 100% recyklovatelné a tudíž eko. Někteří tento tah ale považují za „greenwashing“ a realita není zdaleka tak růžová.

Příběh začíná v 70. letech, kdy se Eric Favre, zaměstnanec firmy Nestlé ve Švýcarsku, vydal do Itálie a okusil zde espresso. Zamiloval si ho natolik, že se u něj zrodila myšlenka vymyslet přístroj, pomocí kterého si podobnou kávu připravíme doma. Nápad to byl geniální, protože typické espresso bary nebyly v evropských městech natolik běžné jako dnes. Trvalo ale několik desítek let výroby a experimentů, než nápad proměnil v praxi.

Luxusní interiérový design Nespresso butiků | Zdroj: NespressoLuxusní interiérový design Nespresso butiků | Zdroj: Nespresso

V devadesátých letech přichází do Nespressa Jean-Paul Gaillard, který má za sebou úspěšnou transformaci značky Marlboro Classic. Firma se v té době potýká s neúspěšným prodejem přístroje, který dokáže pomocí kapslí vytvořit kávu s cremou podobnou té na espressu. Gaillard ví, že pouhá funkčnost nestačí a pro úspěšný prodej je důležitý také úspěšný marketing. Jeho vizí je přetvořit Nespresso na značku Mercedes v kávovém průmyslu, která bude spotřebitele lákat svým luxusem a exkluzivitou. Navýší proto cenu kapslí a vizuál značky včetně samotných kapslí projde redesignem, jež promění Nespresso v elegantní, stylovou záležitost. Z jejich kamenných prodejen se stanou „butiky“, které svým vzhledem navozují atmosféru obchodu s luxusními parfémy. Kávu zde pijete ze skleněných šálků a značka tak pití kávy vizuálně přiblíží zážitku rovnému ochutnávce vína či whiskey. Abyste mohli nakupovat jejich produkty, musíte se navíc nově stát členem „klubu“. Být jeho součástí je v první dekádě 21. století populární záležitostí, a to převážně díky charismatickému Georgi Clooneymu, který se stane hlavní tváří značky. Každý chce být alespoň zdánlivě součástí prominentního světa charismatického herce inzerovaného v reklamních spotech. 

George Clooney v kampaních pro Nespresso | Zdroj: NespressoGeorge Clooney v kampaních pro Nespresso | Zdroj: Nespresso

Každá móda ale jednou „vyjde z módy“. Status úspěchu, který jste kdysi vzbuzovali s Nespresso kávovarem v kuchyni, se proměnil v symbol vaší vlastní ignorance vůči životnímu prostředí. Výroba a spotřeba kávových kapslí se ukázala jako neudržitelná aktivita produkující enormní odpad. Podle společnosti Halo, zabývající se prodejem ekologické kávy, se v roce 2018 vyprodukovalo 59 miliard kapslí a 56 miliard skončilo jako odpad na skládkách. Hamburg se stal v roce 2016 prvním městem, které zakázalo používání kávových kapslí ve vládních budovách, kancelářích a jiných institucích jako školách či univerzitách ve snaze redukovat odpad. Vedle veřejnosti na Nespresso reagovali i umělci jako třeba Jaco Roeloffs. Ten vytvořil ze tří tisíc použitých kapslí instalaci na břehu oceánu s názvem Superegg, která v noci svítí. Podle slov umělce se jedná o kritiku kapitalismu a jeho dopadu na přírodu. 

Instalace Superegg od Jaco Roeloffse | Zdroj: Jaco RoeloffsInstalace Superegg od Jaco Roeloffse | Zdroj: Jaco Roeloffs

Malá ryba ve velkém rybníku

Společnost Nespresso spadá pod největší potravinářský korporát Nestlé, který prodává polotovary, instantní potraviny, čokolády a jiné pochutiny v atraktivních obalech. Zároveň vlastní 70 % průmyslu s balenou vodou, kterou vysává z přírodních zdrojů za malý podíl a prodává v petkách za podstatně vyšší cenu. Přírodní zdroje leckdy vysává natolik, že na některých místech nezbude žádná pitná voda. Těmto problémům čelí zejména oblasti v Kalifornii. Nestlé má také na svědomí úmrtí údajně až několika milionů kojenců v 70. letech, a to kvůli agresivnímu marketingu propagujícímu sušené kojenecké mléko nad mateřským v rozvojových oblastech. Kakaové boby pro výrobu jejich čokolád stále pochází z farem, kde se praktikuje dětská práce. Přestože se Nestlé v roce 2000 stalo členem World Cocoa Foundation, jež se zavázalo do roku 2005 vymýtit dětskou práci na vlastních farmách, problém stále přetrvává i po 15 letech. Celý korporát, nikoliv pouze Nespresso, má tedy před sebou hodně práce, co se týče ekologického a etického přístupu k životnímu prostředí a vlastním zaměstnancům.

Sbírání kávových plodů | Zdroj: NespressoSbírání kávových plodů | Zdroj: Nespresso

Recyklujeme

Značka Nespresso proto nahradila Clooneyho personu udržitelným programem ve snaze přiblížit se novému typu hipster konzumentů, kteří si raději připraví fair trade kávu v aeropressu. Na rozdíl od své konkurence nabízí 100% recyklovatelný hliník a na svých stránkách proklamuje, že počet konzumentů využívající recyklační program se zvýšil ze 30 % na 91 %. Některé studie ale uvádí, že se reálně zrecykluje pouze 5 % Nespresso kapslí. Faktem je, že vedle tiskových zpráv Nespressa neexistují nezávislé výzkumy, které by poskytly ověřená data. Pokud by však Nespresso mluvilo pravdu, tak každým rokem vyprodukuje 12 600 tun hliníkového odpadu (pro srovnání Eiffelovka váží 10 100 tun). Další škodu způsobuje samotná výroba hliníku, která produkuje až 12 tun odpadu včetně toxického alkalického červeného bahna. Nespresso na svých stránkách a videích uvádí, že se snaží nalézt udržitelné cesty výroby.

Design kapslí z kolekce VertuoLine | Zdroj: NespressoDesign kapslí z kolekce VertuoLine | Zdroj: Nespresso

„Zelenou“ vizáž si Nespresso udržuje také kolaboracemi s významnými designéry a umělci. Například v České republice vytvořili se studiem Olgoj Chorchoj limitovanou edici nožů vyrobenou právě z hliníkových kapslí. Výtěžek prodeje darovali Nadaci Terezy Maxové dětem, což je jistě chvályhodná činnost i navzdory problémům, které Nestlé má s dětskou prací na kakaových farmách.

Sada nožů vyrobená v továrně Mikov ve spolupráci s Olgoj Chorchoj a Nespresso | Zdroj: NespressoSada nožů vyrobená v továrně Mikov ve spolupráci s Olgoj Chorchoj a Nespresso | Zdroj: Nespresso

What else?

Měli bychom tedy vyhodit všechny nespressovače a vrátit se ke „starému, dobrému“ french pressu? Ne tak úplně. Magazín Wired zveřejnil zajímavou studii, podle níž tradiční příprava filtrované kávy není natolik ekologická, jak se zdá. Pěstování samotné kávy se totiž obecně ukazuje jako neekologická aktivita. Přeprava kávy do cílových destinací je náročná na emise, podle jednoho výzkumu na šálek kávy padne 50 gramů CO2. Na pěstování bobů je také potřeba hodně vody (údajně na 1 kg kávy se použije 21 000 litrů vody), která z tropických oblastí pomalu mizí. Podle Wired jsou tudíž kapsle a instantní káva nejlepší pro životní prostředí. Na výrobu filtru vyplýtvá spotřebitel zpravidla více kávy, než je na šálek třeba, a kávovary na espresso spotřebují mnoho energie. Jak ale autorka ve Wired dodává, je důležité vymyslet kapsle z materiálů, které se dají kompostovat nebo používat opakovaně. Kapsle na opětovné doplnění existují na trhu u konkurenčních společností a jsou kompatibilní s kávovary Nespresso. 

Nůž z recyklovaných kapslí od Olgoj Chorchoj ve spolupráci s Nespresso | Zdroj: NespressoNůž z recyklovaných kapslí od Olgoj Chorchoj ve spolupráci s Nespresso | Zdroj: Nespresso

Proč hliník?


Podle oficiálního prohlášení Nespressa je hliník nezbytný materiál, který dokáže odolat vnějším podmínkám, a díky tomu přinést spotřebiteli kýženou a neporušenou chuť kávy. Hliník je nejlepší ochranný materiál současnosti. Zajišťuje dlouhodobé zachování čerstvosti křehkých aroma a bohatých chutí kávy. Lehký, ale silný hliník ochraňuje kapsli před vnějšími vlivy vzduchu, vlhkosti a světla,“ stojí na webu značky.

Další články