Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Památník národního písemnictví bude nově vystupovat jako Muzeum literatury. Aktuálně s pomocí CZECHDESIGN hledá vizuální identitu

Památník národního písemnictví (PNP) se otevírá veřejnosti, mění sídlo a pod značkou Muzeum literatury otevře v roce 2021 nové prostory včetně expozice, která se bude věnovat české literatuře. Nová vizuální identita vzejde z designérské soutěže.

Památník národního písemnictví (PNP) je muzeem, které se soustřeďuje především na vývoj literatury a knižní kultury v českých zemích a významné osobnosti této oblasti od 18. století do současnosti. Velké množství archiválií, knih a výtvarných děl řadí sbírky PNP k nejvýznamnějším v Evropě.

Muzeum české literatury pod názvem Památník národního písemnictví vzniklo v roce 1953, po premonstrátech ze Strahovského kláštera převzalo kromě sídla i knihovnický fond.

Strahovský klášter, aktuální sídlo PNP, zdroj: Facebook Památník národního písemnictvíStrahovský klášter, aktuální sídlo PNP, zdroj: Facebook Památník národního písemnictví

Aktuálně má pod svou správou i Letohrádek Hvězdu, Císařskou kuchyni (tzv. hájenku), Malou vilu a Petschkovu vilu na Praze 6 a Centrální depozitář v Litoměřicích.

PNP stojí také za známou soutěží Nejkrásnější české knihy roku, kterou pořádá společně s Ministerstvem kultury České republiky.

Nové jméno a vizuální styl pro budoucnost

Zbrusu nové muzeum s netradiční expozicí věnovanou české literatuře otevře instituce v první polovině roku 2021 v Petschkově vile v Bubenči, kam se přesune ze Strahova. Budova momentálně prochází rekonstrukcí.

Vizualizace Petscjkovy vily po rekonstrukci, zdroj: Objektor https://objektor.cz/pnp/Vizualizace Petscjkovy vily po rekonstrukci, zdroj: Objektor https://objektor.cz/pnp/

K muzeu bude náležet i literární kavárna, programový sál, studovna, odborná pracoviště a rozsáhlá zahrada. Architektonickou podobu expozice, která slibuje zajímavý návštěvnický zážitek a sama o sobě bude uměleckým dílem, má na starosti architektonické studio Objektor.

Vizualizace expozice muzea, zdroj: Objektor https://objektor.cz/pnp/Vizualizace expozice muzea, zdroj: Objektor https://objektor.cz/pnp/

Původní jméno instituce obsahující slovo „památník“ pak může působit matoucím dojmem, proto se instituce rozhodla zakomponovat slovo muzeum i do značky, kterou se bude na veřejnosti prezentovat.

Cesta k soutěži na novou vizuální identitu

PNP se dlouhodobě prezentuje prostřednictvím loga, na kterém je zobrazen lev s knihou. Společně se všemi novinkami ale instituce potřebuje i aktuální podobu komunikace.

Aktuální logo PNP, zdroj: Památník národního písemnictvíAktuální logo PNP, zdroj: Památník národního písemnictví

Nová vizuální identita by měla instituci prezentovat, v kontextu stěhování do nových prostor, jako moderní Muzeum literatury, které bude oslovovat návštěvníky formou unikátní, jednoduché, moderní a přitom nadčasové vizuální komunikace, která instituci zařadí po bok světových muzeí, “ komentuje záměr Vladimír Uhlík, vedoucí Oddělení prezentace sbírky PNP.

PNP organizoval na podzim 2018 otevřenou designérskou soutěž, porota však z došlých návrhů vítězný nevybrala. S dalším postupem se instituce obrátila na CZECHDESIGN.

Organizaci CZECHDESIGN jsme oslovili na základě referencí, úspěšného realizování výběrových řízení na vizuální identitu několika příspěvkových organizací MK ČR, “ doplňuje Uhlík.

Kromě samotného managementu soutěže organizace CZECHDESIGN pomohla i např. s definicí zaměření muzea nebo marketingovou strategií. „Abychom co nejvíce zabezpečili úspěšný výsledek soutěže, potřebovali jsme projekt detailně poznat a posunout kupředu, definovat strategii nové značky. Proto startu předcházela i pečlivá analytická příprava a strategický workshop se zadavatelem,“ komentuje zapojení Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN.

Principy soutěže

Soutěžící mají za cíl navrhnout funkční systém vizuální identity a brand identitu značky Muzeum literatury, která by měla reflektovat nové potřeby prezentace instituce a komunikaci směrem k širší cílové skupině, než měla instituce doposud.

Soutěž je vyhlášena jako uzavřená a dvoukolová. Do soutěže je vyzváno 7 účastníků, do 2. kola postoupí max. 3 účastníci. Všichni účastníci obdrží za odevzdaný návrh v každém kole skicovné. Vítěz získá zakázku na realizaci grafického řešení vizuální identity Muzea literatury včetně licence.

Návrhy v obou kolech posoudí a vyhodnotí odborná porota jmenovaná zadavatelem soutěže.

Externí odborníci:

  • MgA. Tomáš Brousil - typograf, pedagog UMPRUM,
  • MgA. Zuzana Lednická - grafická designérka, studio NAJBRT,
  • Mgr. Kateřina Přidalová - teoretička grafického designu, pedagožka na Scholastice.

Zástupci muzea:

  • Mgr. Zdeněk Freisleben - ředitel,
  • Mgr. Vladimír Uhlík - vedoucí Oddělení prezentace sbírky.

Konečné výsledky budou oznámeny v listopadu 2019. Účastníky soutěže představíme v některém z příštích článků.

Další články