Outdoorové oblečení značky Tilak ze Šumperka si oblíbili i v Japonsku

Free Circle, Foto: Salim Issa Free Circle, Foto: Salim Issa

Češi mají rádi pobyt v přírodě, outdoorové oblečení je u nás v oblibě, vyrábí ho tu několik prosperujících firem. A tento trend tady má svého zástupce – kolekci Poutnik, městské oblečení z outdoorových materiálů. Vyrábí ho firma Tilak ze Šumperku, úspěchy s ní má hlavně v Japonsku.

„Žijeme v polarizovaném světě,“ prohlásil nedávno papež František. Černí a bílí, sever a jih, muslimové a křesťané, chudí a bohatí. A také móda a outdoor, dva nesmiřitelné protiklady. Aspoň donedávna. Tohle je totiž příběh se šťastným koncem. Dvě nepřátelské strany, horalové a městští hipsteři, se zvolna sbližují a přinášejí poselství o tom, že i nejhlubší propast se dá přelézt – zvlášť má-li člověk pohodlné oblečení do města i do přírody.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

Tilak patří v Česku k nejprogresivnějším výrobcům outdoorového oblečení a také designu věnují víc pozornosti než většina konkurentů. Spolupracují se studiem Acronym z Berlína a nyní také s českým BOAdesign.

„Máme rádi funkční materiály. Už nějakou dobu jsme je chtěli použít na městské oblečení,“ říká designérka Michaela Vrátníková. Spojili se tedy s Tilakem a městského člověka vybavili na pohodlnou výpravu do městské džungle. Nejdřív si designéři udělali průzkum, co je na ni potřeba. „Časté přání bylo, aby s sebou člověk nemusel nosit tašku, když jde jen na chvíli ven,“ říká Michaela Vrátníková.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

Bunda má tudíž řadu kapes: velkou vnitřní, kam se vejde třeba obálka, kapsy na ruce i malou kapsičku na kartu MHD. A kromě toho je z třívrstvého goretexu s lepenými švy jako u oblečení do hor – protože liják je stejný i ve městě. Kolekci, v níž jsou kromě bundy také dvě mikiny a kalhoty, představili na loňském festivalu Designblok, teď chystají ještě batoh.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

V českých obchodech by se první kusy měly objevit na podzim. Z outdoorového oblečení si berou funkčnost, odolné materiály a precizní zpracování. Městu se přizpůsobují jednoduchostíneutrální barevností: „Na horách mají barvy svůj bezpečnostní význam. Ve městě není potřeba někoho najít podle barevné bundy, když zabloudí,“ říká Vrátníková.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Jako Jacco

Athleisure je spojení sportovní módy a oblečení na denní nošení. Němčina má už i další zkratku: JACCO® je jacke (bunda) ze softshellu zkřížená se sakem, vynález podnikatele ze Štýrska.

I tahle slova jsou důkaz, že oblečení pro sport, do přírody a do města se sbližuje. Interpretace se různí. Jednak dochází k rozvolňování pravidel téměř všeho – a oblékání není výjimkou. Dalším důvodem může být obecná záliba v technologiích, protože outdoorové firmy přinášejí nové materiály a technickou kvalitu.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Nebo je to touha po drsné romantice? Všeobecná záliba v pohodlí? V každém případě se toleruje sportovnější oblečení i do kancelářebaru. Nebo větrovka do města – je-li to ovšem „cool“ větrovka. Některým firmám se řízením osudu a marketingu povedlo tuhle nálepku získat. Nositelem trendu je například americká firma The North Face. Jejich bundy a batohy si získaly oblibu, nyní mají úspěch se speciální městskou řadou „urban exploration“. Prodávají se ve vybraných obchodech v několika velkoměstech v Asii, v San Francisku a Londýně, své zboží do města nabízejí také v oblíbeném řetězci Urban Outfitters. Stejně jako další, dříve ryze outdoorová značka Patagonia.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Podobně to vypadá s oblečením pro cyklistiku. Podle posledního Sčítání lidí, domů a bytů jezdí na kole do práce dvacet jedna tisíc lidí v Česku. Je to jen jeden a půl procenta všech dojíždějících, v některých městech ale vyráží do práce na kole třeba i třetina lidí.

Článek je uveřejněn na základě spolupráce s týdeníkem Respekt. Zde najdete celý článek: www.respekt.cz.

Související

Unisex a chladivá. Značka Cindy K představuje novou kolekci tištěného saténu
Móda a šperk

Unisex a chladivá. Značka Cindy K představuje novou kolekci tištěného saténu

Redakce Czechdesign - 15. 7. 2024 - 3 min.

Gradient, překvapivý zelený akcent a český baloňák. Jan Černý představil olympijskou kolekci
Móda a šperk

Gradient, překvapivý zelený akcent a český baloňák. Jan Černý představil olympijskou kolekci

Redakce Czechdesign - 6. 7. 2024 - 6 min.

Móda inspirovaná ovocnými trhy. ADEMI představuje letní kolekci kabelek a oděvů
Móda a šperk

Móda inspirovaná ovocnými trhy. ADEMI představuje letní kolekci kabelek a oděvů

Redakce Czechdesign - 9. 7. 2024 - 2 min.

Čerstvá krev návrhářů ze Zlína mění akademickou aulu v přehlídkové molo
Móda a šperk

Čerstvá krev návrhářů ze Zlína mění akademickou aulu v přehlídkové molo

Redakce Czechdesign - 21. 6. 2024 - 3 min.

Jak se dělá design. Něžné šperky Anežky Juhové najdete na nové adrese jejího ateliéru, který oblékla do kobaltové modré
Móda a šperk

Jak se dělá design. Něžné šperky Anežky Juhové najdete na nové adrese jejího ateliéru, který oblékla do kobaltové modré

Redakce Czechdesign - 25. 6. 2024 - 4 min.

Černá je nekreativní, šít jsem se naučil ve 14 letech, říká vyznavač elegantní módy a spolutvůrce olympijské kolekce Boris Kráľ
Móda a šperk

Černá je nekreativní, šít jsem se naučil ve 14 letech, říká vyznavač elegantní módy a spolutvůrce olympijské kolekce Boris Kráľ

Magdalena Malá - 22. 7. 2024 - 18 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024
Prostějov
SHOP BANNER UNOR 2024