Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Free Circle, Foto: Salim Issa Free Circle, Foto: Salim Issa

Outdoorové oblečení značky Tilak ze Šumperka si oblíbili i v Japonsku

Češi mají rádi pobyt v přírodě, outdoorové oblečení je u nás v oblibě, vyrábí ho tu několik prosperujících firem. A tento trend tady má svého zástupce – kolekci Poutnik, městské oblečení z outdoorových materiálů. Vyrábí ho firma Tilak ze Šumperku, úspěchy s ní má hlavně v Japonsku.

„Žijeme v polarizovaném světě,“ prohlásil nedávno papež František. Černí a bílí, sever a jih, muslimové a křesťané, chudí a bohatí. A také móda a outdoor, dva nesmiřitelné protiklady. Aspoň donedávna. Tohle je totiž příběh se šťastným koncem. Dvě nepřátelské strany, horalové a městští hipsteři, se zvolna sbližují a přinášejí poselství o tom, že i nejhlubší propast se dá přelézt – zvlášť má-li člověk pohodlné oblečení do města i do přírody.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

Tilak patří v Česku k nejprogresivnějším výrobcům outdoorového oblečení a také designu věnují víc pozornosti než většina konkurentů. Spolupracují se studiem Acronym z Berlína a nyní také s českým BOAdesign.

„Máme rádi funkční materiály. Už nějakou dobu jsme je chtěli použít na městské oblečení,“ říká designérka Michaela Vrátníková. Spojili se tedy s Tilakem a městského člověka vybavili na pohodlnou výpravu do městské džungle. Nejdřív si designéři udělali průzkum, co je na ni potřeba. „Časté přání bylo, aby s sebou člověk nemusel nosit tašku, když jde jen na chvíli ven,“ říká Michaela Vrátníková.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

Bunda má tudíž řadu kapes: velkou vnitřní, kam se vejde třeba obálka, kapsy na ruce i malou kapsičku na kartu MHD. A kromě toho je z třívrstvého goretexu s lepenými švy jako u oblečení do hor – protože liják je stejný i ve městě. Kolekci, v níž jsou kromě bundy také dvě mikiny a kalhoty, představili na loňském festivalu Designblok, teď chystají ještě batoh.

BOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesignBOAdesign, kolekce Poutník, Zdroj: BOAdesign

V českých obchodech by se první kusy měly objevit na podzim. Z outdoorového oblečení si berou funkčnost, odolné materiály a precizní zpracování. Městu se přizpůsobují jednoduchostíneutrální barevností: „Na horách mají barvy svůj bezpečnostní význam. Ve městě není potřeba někoho najít podle barevné bundy, když zabloudí,“ říká Vrátníková.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Jako Jacco

Athleisure je spojení sportovní módy a oblečení na denní nošení. Němčina má už i další zkratku: JACCO® je jacke (bunda) ze softshellu zkřížená se sakem, vynález podnikatele ze Štýrska.

I tahle slova jsou důkaz, že oblečení pro sport, do přírody a do města se sbližuje. Interpretace se různí. Jednak dochází k rozvolňování pravidel téměř všeho – a oblékání není výjimkou. Dalším důvodem může být obecná záliba v technologiích, protože outdoorové firmy přinášejí nové materiály a technickou kvalitu.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Nebo je to touha po drsné romantice? Všeobecná záliba v pohodlí? V každém případě se toleruje sportovnější oblečení i do kancelářebaru. Nebo větrovka do města – je-li to ovšem „cool“ větrovka. Některým firmám se řízením osudu a marketingu povedlo tuhle nálepku získat. Nositelem trendu je například americká firma The North Face. Jejich bundy a batohy si získaly oblibu, nyní mají úspěch se speciální městskou řadou „urban exploration“. Prodávají se ve vybraných obchodech v několika velkoměstech v Asii, v San Francisku a Londýně, své zboží do města nabízejí také v oblíbeném řetězci Urban Outfitters. Stejně jako další, dříve ryze outdoorová značka Patagonia.

Free Circle, Foto: Salim IssaFree Circle, Foto: Salim Issa

Podobně to vypadá s oblečením pro cyklistiku. Podle posledního Sčítání lidí, domů a bytů jezdí na kole do práce dvacet jedna tisíc lidí v Česku. Je to jen jeden a půl procenta všech dojíždějících, v některých městech ale vyráží do práce na kole třeba i třetina lidí.

Článek je uveřejněn na základě spolupráce s týdeníkem Respekt. Zde najdete celý článek: www.respekt.cz.

Galerie

Další články