Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová v novém obchodě v Myslíkově 5. Foto: Michal Hančovský Ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová v novém obchodě v Myslíkově 5. Foto: Michal Hančovský

Otevíráme chrám designu. Ředitelka CZECHDESIGNu Jana Vinšová a příběh vzniku nového obchodu v Myslíkově 5

Jana Vinšová je duší CZECHDESIGNu už několik let. Z dobrovolnice, která přišla pomáhat českému designu vyrostla strategická manažerka, která řeší rozvoj a fungování celé organizace. Jana je motor organizace, ředitelka s ohromným elánem, která nás pořád žene kupředu. A právě díky jejímu zapálení a vytrvalosti CZECHDESIGN stále roste. Nový obchod v Myslíkově ulici, který se slavnostně otevře 17. 6. byl její velký sen. A ten se teď stal skutečností. Šéfredaktorka magazínu CZECHDESIGN Veronika Pařízková Janu vyzpovídala ve chvíli, kdy se dveře nového obchodu otevřely prvním zákazníkům.

Jani, ty máš dvě děti, ale CZECHDESIGN je takové tvoje třetí dítě, viď? Co ti dává teď víc zabrat?

JANA: Přesně jak říkáš, CZECHDESIGN piplám, obracím a lámu, vychovávám a převychovávám, trápím se s ním, rostu a raduji se s ním. Neumím si to bez něj představit už 14 let. Je to opravdu moje nedílná součást. Ale ty děti dají zabrat víc.

Vzpomeneš si na první dny v CZD? Jaké si měla očekávání a plány?

JANA: Dříve CZECHDESIGN připravoval hlavně výstavy pro širokou veřejnost. Na podzim 2005 jsem zaslechla, že se chystá velká výstava česko-slovenského designu ve Veletržním paláci. Dorazila jsem nesměle na první organizační schůzku CZECHDESIGN a elán zakladatelky Veroniky Loušové si doslova zamilovala. Za chvilku se z připravované výstavy stala moje výstava, se kterou jsme procestovali Evropu. S Verčou jsme se staly nerozlučné parťačky. Ona se postupně stáhla a věnuje se naplno mateřským radostem. Pořád je to ale moje vrba, která mi díky svému odstupu často radí a podporuje mě.

Interiér obchodu vzniknul pod taktovkou studia Prokš Přikryl Architekti | Foto: Tomáš SlavíkInteriér obchodu vzniknul pod taktovkou studia Prokš Přikryl Architekti | Foto: Tomáš Slavík

Za tu dobu díky tobě CZD vyrostl neuvěřitelně. Máme před otevřením nového obchodu, což je takový další pomyslný milník. Které milníky byly pro tebe v životě CZD zásadní?

JANA: První milník byl, když jsem se odvážila a odešla ze všech prací a brigád a začala vydělávat prací v CZECHDESIGNu, kde jsem do té doby pracovala několik let jako dobrovolník. Druhý milník přišel s Veronikou Loušovou, zakladatelkou CZECHDESIGN, když jsme se rozhodly, že potřebujeme místo na práci a výstavy, a zrekonstruovaly si spolu s několika dobrovolníky a 24 českými firmami, které nám při tom pomáhaly, prostor, kde sídlí a bude sídlit naše neziskovka. A třetí, důležitý milník nastal s příchodem Radima Tučka, mého kamaráda, se kterým jsme v pubertě vyráželi na techno party. Radim spolu se mnou začal CZECHDESIGN vést. Předtím se staral, coby marketingový manažer, o velké značky v korporátních společnostech. 

Já jsem CZECHDESIGN vedla vždycky opatrně, intuitivně, mateřsky. Rostli jsme hodně pozvolně. On je na rozdíl ode mě stratég, více radikální, nebojí se riskovat, naučil nás rozumět obchodu, plánovat a stanovovat cíle. A ono to vážně funguje.  Z každého z nás se snažíme kombinovat pro vedení CZECHDESIGNu to nejlepší. Radim udělal z neziskovky nadšenců fungující profesionální organizaci. A poslední milník se děje právě teď. Parta v CZECHDESIGNu se velmi obměnila, většina kolegyň odešla na mateřskou dovolenou a ve stejný čas se mi podařilo získat prostor pro náš obchod. Takže po 8 letech s novými kolegy a novým místem. 

Proč se vůbec CZD rozhodl v minulosti k zřízení e-shopu?

JANA: V CZD jsme mnoha lidem dokonce radili a pomáhali e-shop rozběhnout. Nápad s vlastním e-shopem jsem nosila v hlavě dlouho, ale nevěřila jsem, že bude mít dostatek zákazníků zájem o český design. Ten nastal až v posledních pár letech. Je to pro nás samozřejmě služba, která je zisková a zisk zase zpět investujeme do rozvoje našich neziskových aktivit. Především je to však náš další nástroj, jak pomoci designérům. Pro mnoho z nich jsme nejdůležitější kanál na prodej jejich kousků. 

Nový obchod se nachází v ulici Myslíkova, jen pár metrů od původního obchodu ve Vojtěšské | Foto: Tomáš SlavíkNový obchod se nachází v ulici Myslíkova, jen pár metrů od původního obchodu ve Vojtěšské | Foto: Tomáš Slavík

Kdy tě poprvé napadlo, že dosavadní prostory CZD nestačí?

JANA: Zázemí ve Vojtěšské jsme původně budovali pro 5 lidí, teď je nás tu 15. Poslední rok to bylo znát nejintenzivněji. Nikdo neměl klid na práci, svůj stůl a nepracovalo se tu už příjemně. 

Jaké máš s novým showroomem plány a jaká ideální očekávání? (Jak ty ráda říkáš, jaká jsou KPI.)

JANA: Původně jsme si stanovili KPI více zasáhnout turisty, kteří hledají originální design. Ty ale zasáhla místo nás koronavirová karanténa. Věřím, že všechno zlé je pro něco dobré a že tomu bude tak i v tomto případě. Většina našich zákazníků, téměř 90 %, jsou Češi. Doufáme, že se z obchodu CZECHDESIGN stane první logické místo, kam zajdete, když budete chtít koupit český design, ale hlavně originální české šperky, kterých máme výjimečný výběr. 

Jana Vinšová snila o novém obchodě dlouho. Letos se ji sen podařilo splnit. | Foto: Michal HančovskýJana Vinšová snila o novém obchodě dlouho. Letos se ji sen podařilo splnit. | Foto: Michal Hančovský

Za návrhem obchodu stojí tvůj muž, talentovaný architekt Martin Prokš, partner architektonické kanceláře (Prokš Přikryl Architekti). Proč si svěřila návrh obchodu jemu? V čem tě jeho návrh oslovil nejvíce?

JANA: Tohle byl boj, hrozně nerada pracuji s rodinou nebo přáteli. Většinou se to spíš nepovede a pak všechna nedorozumění visí ve vzduchu léta. S partnerem je to největší závazek. Zadávali jsme to nejprve jiným talentovaným architektům, ale s jejich návrhem jsme nesouzněli. Martin má tu výhodu, že přes náš dosavadní provizorní provoz shopu znal dobře naše produkty. Každý má jiné potřeby vystavení, svícení, přístupu. Je to věda. Martin je navíc skvělý architekt, a to neříkám jen proto, že to je můj partner. Má cit pro odhalování a práci s tím, co je v daném místě původní a zajímavé. Umí podtrhnout a využít původní kvality prostoru i krajiny. Dohlíží na každý detail. Pro nás vytvořil silný projekt, který je důstojný, sebevědomý a útulný zároveň. 

Udělali jsme však dohodu a doma se nic ohledně práce neprobírá. Rekonstrukci prostor nového obchodu v Myslíkově měla na starosti naše nejzkušenější produkční Michaela Holubec Birtusová a s ní Martin řešil kompletně veškerou práci. Takže doma byl klid a prostor na dětské pokusy a vynálezy. S dětmi jsem se naučila nenosit si práci domů. 

Rozšíří se s větším obchodem i sortiment nabízených výrobků od českých designérů?

JANA: Ano, rozšíří. Doposud jsme trochu trpěli provizoriem naší výdejny. Žádný pořádný obchod to nebyl. Nábytek obchodu byla podomácku upravená konstrukce tři roky staré instalace výstavy od H3T. Naše talentovaná spolupracovnice a šperkařka Kateřina Michálková ji asi pětkrát zrecyklovala. Obchod se musel proměňovat v galerii, dokola bourat a stavět. Byl logicky spojen víc s e-shopem a byl jeho nástrojem a výdejnou. Teď budujeme kamennou prodejnu, která je stejně důležitá jako on-line prodej. Bude to prostor pro kousky „galerijního“ typu, které nejdou replikovat, a tudíž nejdou dobře prodávat on-line. Jelikož vám vždy přijde trochu něco jiného, než vidíte na fotce.  

V novém obchodě v Myslíkově bude hlavně místo pro náš další srdcový projekt a tím je SNOUBENÍ. Vznikl ve spolupráci s těmi nejlepšími českými designéry šperku, kteří dělají snubní a zásnubní prsteny. Vyvinuli jsme společně služby, kde si můžete prohlédnout na jednom místě mnoho ukázek jejich předešlých prstenů, vyzkoušet, domluvit úpravy, nebo přes nás objednat prsten kompletně na míru. My ohlídáme celý proces. 

Jana Vinšová ukazuje interiér obchodu v Myslíkově 5 šéfredaktorce Veronice Pařízkové | Foto: Michal HančovskýJana Vinšová ukazuje interiér obchodu v Myslíkově 5 šéfredaktorce Veronice Pařízkové | Foto: Michal Hančovský

Proč by měli nakupující pořizovat český design právě u nás? Co jim dokážeme nabídnout? V čem jsme jedineční?

JANA: Designem žijeme, věříme mu, vybíráme každý kousek s velkou péčí. Kurátorem shopu jsem já a Anna Pokorná, která bedlivě sleduje všechny novinky. Chceme, aby nákup u nás byl milou záležitostí, aby se u nás lidi cítili dobře (ačkoliv to zní jako klišé). Design se často vystavuje a prodává ve sterilních prostorech, luxusních showroomech, kde se zákazníci cítí jak sloni v porcelánu a nepatřičně. Bojí se vstoupit, nebo se obávají, že si kousky nemůžou dovolit. Doufám, že u nás se cítí dobře. 

Prodáváme spoustu dostupných věcí. Díky výsledkům spolupráce designérů s firmami mohou být ceny nízké. Ale prodáváme i dražší věci. Zákazníci si je často přichází několikrát prohlédnout, seznámit se s jejich příběhem, nebo příběhem jejich autora. Dojdou k tomu, že raději investují do produktu, do kterého se zamilovali, než aby si koupili několik levnějších věcí a zahnali pomíjivou touhu po nákupu. 

A co je tvoje srdcovka z našeho sortimentu? Tvoje tajné must-have?

JANA: Miska (ta větší) Bohemia Cobalt od Jiřího Pelcla, geniálně jednoduchá. Vznikla před pár lety ve spolupráci s výrobcem a celá kolekce pořád vypadá skvěle. A kdybych uměla nosit šperky, tak by to byly šperky od Karly Olšákové.

Nový shop CZECHDESIGNU sídlí v ulici Myslíková 5. Oficiální opening proběhne 17. 6. Všechny srdečně zveme.

Galerie

Další články