Ósaku má okouzlit skleněný pavilon od Apropos Architects. Návrh pro Expo 2025 vzešel poprvé po dlouhých letech z otevřené soutěže

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. | Zdroj: EXPO 2025 Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. | Zdroj: EXPO 2025

Architektonická soutěž na návrh českého pavilonu pro světovou výstavu EXPO 2025 zná své vítěze. První tři místa obsadila studia Apropos Architects, A69 – architekti a Mjölk. Speciální ocenění získali Plus One Architects. Kancelář generálního komisaře nyní zahájí s vybranými architektonickými studii jednání, ze kterého nejpozději do konce dubna vzejde multioborový tým zajišťující projekt českého pavilonu. Vítězné návrhy vybrala sedmičlenná odborná porota z celkem 38 zaslaných projektů, které uchazeči přihlásili do soutěže a splnily všechna kritéria. Vítězové byli vyhlášeni 7. března 2023 na slavnostním večeru v Centru architektury a městského plánování (CAMP).

„Neskutečně mě potěšil nebývalý zájem o architektonickou soutěž a počet odevzdaných návrhů. Dokazuje to pozitivní vnímání světové výstavy EXPO a její prestiž,“ říká generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška a dodává: „Chtěl bych poděkovat členům poroty, kteří k výběru vítězných návrhů přistoupili zodpovědně a po dvoudenním nezáviděníhodném rokování se shodli na třech konceptech, které mají dle mého názoru velkou šanci japonské návštěvníky oslovit a zaujmout. Jsme tak o krok blíž k úspěšné reprezentaci naší země na jedné z nejprestižnějších kulturně-byznysových platforem vůbec a já se velmi těším na další vývoj.

EXPO je celosvětově nejvýznamnější marketingovou akcí a skvělou příležitostí pro podporu a šíření dobrého jména Česka v zahraničí. Kvalitní prezentace začíná kvalitním pavilonem. Jsem proto moc rád, že se do otevřené architektonické soutěže na národní pavilon přihlásilo tolik skvělých uchazečů. Osobně se těším na to, až jeden z návrhů bude za dva roky v Ósace poskytovat důstojný domov české národní prezentaci,“ uvedl ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský při svém vystoupení během slavnostního večera.

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. | Zdroj: EXPO 2025 Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. | Zdroj: EXPO 2025

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. Studio s mezinárodním přesahem a zkušenostmi má vedle Česka zastoupení i ve švýcarském Curychu a nizozemském Haagu. V rámci evropských měst studio realizovalo řadu projektů od bytových domů až po velké urbanistické celky. „Tématem našeho pavilonu je ‚sochání vitality‘. Fasáda je navržena z tabulového spékaného skla, přičemž využití skla bylo pro nás jasnou volbou už od začátku. Řemeslné zpracování skla na českém území má nesmírnou tradici a jeho využití nám logicky zapadlo jak do tématu světové výstavy EXPO, tak do námi zvoleného tématu vitality. Jako společnost se budeme dožívat vyššího věku v plné síle. K posílení vnitřní vitality si potřebujeme uvědomovat i společenské a kulturní hodnoty, neustále si je připomínat a posilovat. Proto pavilon ze dřeva a skla, řemeslně a kreativně pojatý, naplněný českým umem a kreativitou. Ve tvaru dynamické spirály jako té nejideálnější cesty,“ vysvětluje pojetí vítězného návrhu architektka Nikoleta Slováková ze studia Apropos Architects.

Na druhé příčce se umístilo pražské studio A69 – Architekti, jehož počátky sahají do roku 1994. Tři partnery, kteří stojí za touto značkou, spojuje nejen stejný ročník narození, ale i desítky realizací a stovky projektů všech rozsahů a typologických druhů. Třetí v pořadí se umístil návrh libereckého architektonického studia Mjölk. 

Návrh studia A69 – Architekti | Zdroj: EXPO 2025Návrh studia A69 – Architekti | Zdroj: EXPO 2025

Na druhé příčce se umístilo pražské studio A69 – Architekti. | Zdroj: EXPO 2025 Na druhé příčce se umístilo pražské studio A69 – Architekti. | Zdroj: EXPO 2025

Speciální odměna

Speciální odměnu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za originální pojetí pavilonu ve tvaru houby. 

Součástí pavilonu Czech Mush Room je umělecká instalace zaměřená na dekompozici a halucinatorní světelná instalace. Architektonické zpracování pavilonu vychází z tvarových charakteristik houbových plodnic. Návrh vznikal v mezioborovém týmu, jehož součástí byli také experti na grafiku i produktoví designéři, kteří se vzájemně doplňovali s týmem architektů. Houbovou expozici spoluvytvářeli architektky Kateřina Průchová, Petra Ciencialová a Natálie Najbrtová spolu s designéry Matějem Janským a Cyrilem Dunděrou. Zapojilo se také duo grafických designérů Josefina Karlíková a Matej Vojtuš. 

EXPO25 Czech Mush Room team | Foto: Viktorie MacanováEXPO25 Czech Mush Room team | Foto: Viktorie Macanová

„Stále častěji se vydáváme hledat klid a harmonii do přírody, abychom se ukryli před každodenními vjemy. Nevědomky kráčíme po rozlehlých a nekonečných biologických cestách, jež tvoří komplexní komunikační síť eukaryotických organismů. Mykologové, designéři, inženýři a vědci po celém světě stále objevují nové schopnosti různých druhů plodnic a další vzrušující využití mycelia. V českém pavilonu jsme s ním pracovali také my,“ uvádí tým studia Plus One Architects (P1A). „Zkoumáme fascinující vztah mezi přírodou, houbami a lidmi.“

Porota ocenila především kuráž, se kterou autoři přistoupili k návrhu. „Jde o silný, odvážný návrh, který od začátku patřil k těm nejdiskutovanějším. Autoři představili komplexní počin. Pokud by byl realizován, nepochybně by vzbudil značnou pozornost návštěvníků světové výstavy,“ uvedli hodnotitelé, mezi nimiž nechyběli například architektka Eva Jiřičná, Balász Bognár nebo Jan Kasl. A přestože návštěvníci výstavy EXPO 2025 pavilon Czech Mush Room nakonec stát neuvidí, dozajista připravil podhoubí k tomu, jak smýšlet o využití přírodních materiálů, které nás obklopují. Doslova.

Speciální odměnu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za originální pojetí pavilonu ve tvaru houby. | Zdroj: EXO 2025Speciální odměnu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za originální pojetí pavilonu ve tvaru houby. | Zdroj: EXO 2025

O soutěži

Architektonicko-designerská soutěž byla vyhlášena 12. prosince 2022, a to jako transparentní a anonymní jednofázová soutěž na návrh i obsah národního pavilonu. Stalo se tak po více než dvaceti letech, poslední takto otevřená soutěž na návrh národního pavilonu byla v Česku vypsána před EXPO 2000, které se konalo v německém Hannoveru. Termínem pro odevzdání návrhů byl 1. březen 2023. Do hodnocení poroty bylo zařazeno všech 38 odevzdaných projektů, které splnily parametry zadavatele. Kromě českých architektonických studií odevzdali nabídky také uchazeči ze Slovenska, Velké Británie, Německa a Kypru.

Třetí v pořadí se umístil návrh libereckého architektonického studia Mjölk. | Zdroj: EXPO 2025 Třetí v pořadí se umístil návrh libereckého architektonického studia Mjölk. | Zdroj: EXPO 2025

Studio Mjölk | Zdroj: EXPO 2025 Studio Mjölk | Zdroj: EXPO 2025

Na třech vítězných návrzích se shodla sedmičlenná odborná komise v čele s přední českou architektkou Evou Jiřičnou, která k výběru uvedla: Na výstavě v Ósace se očekává více než 80% účast japonských návštěvníků. A kromě architektonického řešení exteriérové části bylo důležité přihlížet i k plánovanému obsahu pavilonu a jeho komerční funkci. Zohlednit při výběru všechny tyto parametry bylo obtížné. I proto jsem ocenila rozmanitost odborné poroty a plodnou diskusi nad návrhy, kde každý z členů otiskl do hodnocení své zkušenosti a odlišný pohled na věc. Pro mě bylo velkým překvapením, že nám bylo ochotno nabídnout své nápady a čas takové množství týmů. Příprava nabídky tohoto rozsahu je časově i finančně velmi náročný proces, při kterém se týmy spojí, naučí se spolupracovat a řešit problémy. A i když nakonec nejsou mezi oceněnými, účast v podobných soutěžích je obohatí a rozšíří jejich schopnosti a rejstřík možností do budoucna.“ Finální architektonická podoba českého pavilonu bude známa nejpozději do konce dubna, kdy bude s vítězem podepsána smlouva o realizaci.

Oceněné projekty získaly za účast a umístění v soutěži finanční ocenění. Za první místo 500 tisíc korun, za druhé 400 tisíc korun a za třetí 200 tisíc korun. Na speciální odměnu pak byla vyčleněna částka 100 tisíc korun.

Odborné porotě předsedala světově uznávaná architektka Eva Jiřičná. | Zdroj: EXPO 2025 Odborné porotě předsedala světově uznávaná architektka Eva Jiřičná. | Zdroj: EXPO 2025

Odborná porota

Kancelář generálního komisaře společně s organizátorem soutěže CCEA MOBA sestavila pro účely výběru vítězného návrhu českého pavilonu pro světovou výstavu EXPO 2025 vysoce odbornou a rozmanitou porotu. Ve dnech 6. a 7. března 2023 zasedalo kompletní složení sedmičlenné poroty nad odevzdanými návrhy, jejich cílem byla shoda na třech vítězných konceptech. Odborné porotě předsedala světově uznávaná architektka Eva Jiřičná, dalšími členy byli partner renomovaného architektonického studia Kengo Kuma and Associates Balasz Bognar, automobilový šéfdesignér Jozef Kabaň, architektka Markéta Smrčková, předseda České komory architektů Jan Kasl, zakladatel Asociace českého průmyslového designu Martin Wichterle a generální komisař české účasti Ondřej Soška.

Porotci měli i své skvělé náhradníky a odborné poradce, kteří měli v procesu výběru řadu velice podnětných připomínek – Osamu Okamuru, Kristinu Magasanikovou, René Kühna, Adama Gebriana, Radka Špicara a Aleše Kyselu.

O české účasti na EXPO 2025

Česká republika se jako samostatný stát zúčastní světové výstavy EXPO pošesté. Funkci generálního komisaře zastává od září 2022 Ondřej Soška, který letos na jaře vyhrál výběrové řízení Ministerstva zahraničních věcí se svou koncepcí a tématem „Talent a kreativita pro život“. Česko by se v Ósace mělo prezentovat nejen tím, co Japonci velmi dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale zejména českými inovacemi, nanotechnologiemi, perspektivními startupy a talenty z regionů. Rozpočet české účasti na EXPO 2025 počítá s částkou přibližně 500 milionů korun s tím, že vláda ČR schválila rozpočet ve výši 290,2 milionu korun na období 2023 až 2026. Další finanční krytí bude pocházet ze zdrojů soukromých firem, organizací a institucí, a to v plánovaném rozmezí 170–220 milionů korun.

Související

Dlouhé čekání se vyplatilo. Pražské metro se brzy bude pyšnit novou povrchovou stanicí od oceňovaného architekta Petra Stolína
Ostatní

Dlouhé čekání se vyplatilo. Pražské metro se brzy bude pyšnit novou povrchovou stanicí od oceňovaného architekta Petra Stolína

Jana Čepková - 10. 8. 2022 - 10 min.

Nic nezkazí, ani ničemu nepomůže. Reakce odborníků na podobu budoucí filharmonie na Vltavské nejsou jen oslavné
Interiér a architektura

Nic nezkazí, ani ničemu nepomůže. Reakce odborníků na podobu budoucí filharmonie na Vltavské nejsou jen oslavné

Tereza Urban - 7. 7. 2022 - 8 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení