Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Studio ORA: Barbora Hora, Jan Hora, Jan Veisser; zdroj: modernibyt.cz Studio ORA: Barbora Hora, Jan Hora, Jan Veisser; zdroj: modernibyt.cz

Originální Regionální Architektura. Studio ORA přetváří Jihomoravský kraj k lepšímu

Stavitel Johann Unger se výrazně podepsal na architektonické podobě Znojma. Jeho dům z devatenáctého století obydleli současní architekti a vtiskli mu moderní podobu, jež byla letos oceněna jako nejlepší interiér. Mladé architektonické studio ORA získalo obdiv poroty zejména pro rafinovanou a citlivou rekonstrukci respektující atmosféru domu, jež má „téměř antistresové účinky“. Barbora a Jan Horovi spolu s Janem Veisserem jsou mladí architekti, kteří podobně jako Johann Unger formují architekturu v jihomoravském regionu, je pro ně důležitý kontext místa, kde tvoří, a zároveň se rádi nechávají architekturou překvapovat.

Jste absolutním vítězem soutěže Interiér roku. Co to pro vás znamená? 

Studio ORA: Tak předně nám to udělalo velkou radost. Pak to také znamená, že jsme se v něčem asi potkali s duchem doby, že nejsme úplně mimo. A nakonec nám to dodává odhodlání pokračovat.

Ložnice v oceněném interiéru; zdroj: o-r-a.czLožnice v oceněném interiéru; zdroj: o-r-a.cz

S čím bylo nejtěžší se při rekonstrukci vyrovnat a co vás naopak mile překvapilo? 

Studio ORA: Největší překážka byla, že jsme do domu chtěli zasáhnout co nejméně. Museli jsme vybrat stěny, do kterých se bude zasahovat. Podlahy a stropy musely zůstat nedotčeny (jen výjimečně jsme museli vytvářet nové prostupy), vše jsme chtěli zachovat v maximálně původním stavu. 

Překvapil nás stav původních výmaleb po odkrytí vrchních vrstev. Ani je nebylo třeba restaurovat, ta zašmudlanost jim naopak sluší. 

Schodiště s nástěnnými malbami; zdroj: o-r-a.czSchodiště s nástěnnými malbami; zdroj: o-r-a.cz

Do jaké míry hrálo roli, že se jedná o váš vlastní dům?  

Studio ORA: Nespěchalo se a byl čas. Vše jsme mohli řešit do důsledku. Třeba v kuchyni, kde je málo prostoru, je všechno vymyšlené tak, aby každá věc měla svoje místo. 
Někdy stavebníkům doporučujeme, mají-li možnost, ať si v domě zkusí před rekonstrukcí chvíli žít, aby věděli, co je pálí.

Kuchyně v oceněném interiéru; zdroj: o-r-a.czKuchyně v oceněném interiéru; zdroj: o-r-a.cz

Jakou máte zkušenost s jednáním s klienty? 

Studio ORA: To se nedá jednoznačně říct, zkušenost je často velmi odlišná. Každý stavebník je individualita, a tak k němu i přistupujeme. Musíme si rozumět a to nejen profesně, ale určitým způsobem i lidsky. Je důležité pochopit potřeby stavebníka, i ty, které třeba sám nedokáže vysvětlit nebo si je neuvědomuje.

Pohled na knihovnu v rekonstruovaném domě; zdroj: o-r-a.czPohled na knihovnu v rekonstruovaném domě; zdroj: o-r-a.cz

Co se skrývá za akronymem ORA a jak studio vzniklo? 

Studio ORA: Každý jsme původně z jiného koutu republiky, seznámili jsme se při studiích, po nichž jsme založili studio ORA. Ten název označuje Originální Regionální Architekturu a je to také trochu náš manifest. První slovo znamená, že každá architektura je specifická a jedinečná; to druhé, že kontext je pro nás zásadní, jak si ho ale nakonec vyložíme je na nás. A tím se zase vracíme k prvnímu pojmu. 

Slunná veranda z oceněné práce; zdroj: o-r-a.czSlunná veranda z oceněné práce; zdroj: o-r-a.cz

Co pro vás bylo při studiu nejdůležitější? A co vám přinesly zahraniční stáže v Turecku a Nizozemí?

Studio ORA: Vyzkoušet si co nejvíce věcí, vystřídat co nejvíce studií a zkusit různé polohy profese. I tak mám dojem, že jsem se ve škole flákala a mohla si toho vyzkoušet více.

Zahraniční stáž je nezbytná zkušenost. Ani ne kvůli studiu, to je na Erasmu vždycky v pozadí, ale spíše kvůli zkušenosti života v jiném kulturním prostředí. Ta je nepřenositelná.

Pohled na ateliér ve Znojmě; zdroj: o-r-a.czPohled na ateliér ve Znojmě; zdroj: o-r-a.cz

Vytváříte raději interiéry nebo exteriéry? Do jaké míry jsou neoddělitelné? 

Studio ORA: V zásadě je nejlepší, když máme možnost řešit celý projekt. Ale ne vždy je to možné. Důležité je pak vyhodnotit kvality konkrétního prostoru a ty podpořit. Nedá se tedy říct, že bychom měli nějaký zavedený postup. Rádi se necháváme vést konkrétním domem a překvapovat. 

Minimalistická koupelna v onom domě; zdroj: o-r-a.czMinimalistická koupelna v onom domě; zdroj: o-r-a.cz

Spousta vašich realizací v interiéru si musí poradit s historickou architekturou. Jaké to má největší překážky? 

Studio ORA: Nevnívám jako zásadní rozdíl, jestli něco děláme do nového nebo starého domu, nějak se vždycky musíme přizpůsobit. U památek jsou složitější procesy a vyhodnocení toho, co si člověk může dovolit; ale zase jde většinou o kvalitní prostory, které toho mnoho nepotřebují. 

Nakročený stůl od Studia ORA; zdroj: o-r-a.czNakročený stůl od Studia ORA; zdroj: o-r-a.cz

Ve vašem portfoliu je také několik vinařství, což je samozřejmě dáno regionem, kde sídlíte. Jaká specifika mají tyto stavby? 

Studio ORA: Nevím, jestli se dá mluvit o vinařstvích. Jde buď o vinné sklepy, a když jde o vinařství, zatím jsme vždycky bohužel skončili u studie. Je to jedno ze zadání, které nás velmi zajímá. Jde v podstatě o utilitární stavbu, která má velmi striktní pravidla, co se výrobních procesů týká. Tyhle striktní mantinely jsou ale dobré, čím jasnější hranice, tím lépe. 

Projekt Na Paloučku; zdroj: o-r-a.czProjekt Na Paloučku; zdroj: o-r-a.cz

Čím je pro vás Jihomoravský kraj z pohledu architektury zajímavý? 

Studio ORA: Každá lokalita má nějakou svoji zajímavou typologii. Kraje jsou spíše politický konstrukt než nějaký kulturní celek. Znojemsko je pohraničí, hodně vesnic na to doplatilo a bylo poničeno. Současné kvalitní architektury je tu minimum. 

Okno z ateliéru ve Znojmě; zdroj: o-r-a.czOkno z ateliéru ve Znojmě; zdroj: o-r-a.cz

Jaká je vaše vysněná realizace?

Studio ORA: Nic takového asi není. Ten moment překvapení a potýkání se s něčím novým je nejlepší. Když už jsme se bavili o tom vinařství, tak to je jedno ze zadání, které bychom jednou rádi dotáhli do konce. 

Kdo byl vaším favoritem v soutěži Interiér roku? 

Studio ORA: Eatery od Neuhäusl Hunal. Jak už je u tohoto studia zvykem, jde o radikální a dotažený projekt.

Jaký projekt vás momentálně zaměstnává?

Studio ORA: Projektů je teď hodně. Několik rodinných domů, malý byťáček nebo nová galerie ve Znojmě – Galerie a prostor (GaP), která se veřejnosti otevřela 3. května výstavou Ocel Vladimíra Houdka. Velká většina jsou rekonstrukce. To si nevybíráme, spíše naopak... Většinou máme záměrně na rozpracované projekty embargo, dokud se dům nepoužívá, protože pak je pro všechny výsledek větší překvapení. Někdy i pro nás :-)

Galerie a Prostor ve Znojmě; zdroj: galerieaprostor.czGalerie a Prostor ve Znojmě; zdroj: galerieaprostor.cz

Další články