Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Oprášit tradici. Cibulák v současném designu ukazuje možnost, jak aktualizovat tradiční vzor

Modrobílý porcelán evokuje staré časy a nedělní obědy u prarodičů, kdy u příležitosti rodinného setkání mohlo babiččino cibulákové nádobí konečně opustit kredenc. Se stejnou pokorou, s jakou jsme tehdy památeční porcelán užívali, nyní současní designéři přistoupili k této tradiční technologii. Pohráli si s její variabilitou a vytvořili moderní a nadčasové interpretace. Čím je jejich tvorba tradiční a čím nová? Inspirujte se naším designovým cibulákovým výběrem od proslulých autorů.

Jak cibulák k cibuli přišel

Cibulákový vzor možná na první dojem působí jako změť ornamentů a květinových tvarů, ve skutečnosti má však danou kompozici, kde její ústředí tvoří květ astry na stonku s poupětem a pivoňky vinoucí se kolem bambusové tyče a okraje pokrývají granátová jablka a broskve. Ikonický název, který má původ v německém slovu "Zwiebelmuster", si cibulák vysloužil omylem pro tvarovou podobnost vzorů s cibulí.

Na konci 19. století tradiční technologii přejala česká porcelánka v Dubí a následně inovovala postup výroby, kdy se nově vzory pod glazurou nemalovaly ručně, ale tiskly se za použití ocelových desek. Nádobí tak nabylo nezaměnitelných vlastností, díky kterým přežije celé generace. Porcelán s modrou krví je věčný a praktický, neublíží mu myčka nádobí ani mikrovlnka.

Cibulákový motiv, zdroj: Porcelánka DubíCibulákový motiv, zdroj: Porcelánka Dubí

Nabourat mýtus cibuláku 

Zdálo se však, že cibulák s příchodem nové doby ztratil svou pozici. Pro mladé lidi se stal spíše přežitkem, nádobím se zastaralým vzorem a navíc až příliš vzácným, aby mohl sloužit své funkci. V roce 2004 se porcelánka v Dubí pokusila o znovuoživení tradice a se záměrem oslovit mladou generaci a nabourat mýtus cibuláku jako porcelánu našich babiček se obrátila na jedinečnou osobnost na poli českého designu, Jiřího PelclaVznikl tak soubor porcelánového nádobí Bohemia Cobalt, který se těší popularitě u nás i v zahraničí. Jak Jiří Pelcl přistoupil k výzvě vytvořit edici navazující na prvorepublikovou slávu modrotisku? 

„Práce s klasickým dekorem pro mě byla výzvou. Původně jsem do něj chtěl vstoupit se současnými grafickými motivy a aktualizovat jej v symbolicko-vizuální grafické podobě. Tato cesta se však ukázala jako neschůdná, jakýkoliv zásah do historického dekoru se jevil uměle a nepřesvědčivě. Posléze jsem se rozhodl pracovat s dekorem jako s tapetou a koláží, abych docílil napětí mezi plochou dekoru a čistě bílým střepem. Vnitřní části misek jsou tak dekorem zcela pokryty, zatímco ploché nádobí je zdobeno pouze střídmě na malých plochách.“

Jiří Pelcl, Bohemia Cobalt - jídelní souprava, foto: Tomáš DittrichJiří Pelcl, Bohemia Cobalt - jídelní souprava, foto: Tomáš Dittrich

Tradice s vtipem a nadsázkou

Že cibulovému vzoru se meze nekladou dokazuje designér Maxim Velčovský. Určující linií jeho tvorby jsou produkty na hranici užitého a uměleckého objektu, v nichž si pohrává se všedními symboly a s tématem lokální identity. S důvtipem tak motiv v klasické podobě aplikuje na svá proslulá porcelánová díla, která by si bez jeho obvyklé nadsázky vysloužila status ikon českého designu. Cibulákem dekoruje tácekmisku ve tvaru republiky, porcelánový tácek připomínající papírové tácky na párek i legendární holinkové vázy - pravoulevou

Maxim Velčovský, Legendární holinky - vázy, foto: Lenka ŠulcováMaxim Velčovský, Legendární holinky - vázy, foto: Lenka Šulcová

Méně znamená více

Klasickou podobu cibuláku ve svých produktech obměňuje absolventka UJEP v Ústí nad Labem a VŠUP, Martina Žílová. Svou kolekci hrnků a bucláků inspirovala osobností psychologa Rorschacha, známého pro svou metodu analýzy lidské osobnosti pomocí grafických obrazců. Na bílé ploše tak pracuje s izolovaným cibulákovým vzorem za účelem vytvoření čitelného modrého motivu. Obrazec v očích každého pak rozvíjí individuální představy a fantazie. 

"S cibulovým vzorem jsem začala pracovat v rámci bakalářské práce na UJEP v Ústí nad Labem. Tématem práce bylo "Méně znamená více", takže jsem se snažila různými technikami snižovat použití cibulového vzoru do té míry, aby byl čitelný. Vzniklo z toho více variant a technik, z nichž jednou bylo zrcadlení určitého cibulového vzoru a pozdější aplikace na hrnky."

Martina Žílová, Rorschachovy hrnky, foto: Lucie NohejlováMartina Žílová, Rorschachovy hrnky, foto: Lucie Nohejlová

Současný design ukazuje, že ani česká historie není nedobytná. Cibulák je nadčasový a neměl by chybět v žádné domácnosti. Svůj si můžete vybrat na našem e-shopu nebo v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici. 

Další články