Still Life, Sebastian Kitzberger a Štěpán Smetana, foto: Jan Hromádko Still Life, Sebastian Kitzberger a Štěpán Smetana, foto: Jan Hromádko

Ohlédnutí se za sklem - Designblok 2016

V rámci letošní přehlídky designu a módy Designblok se návštěvník areálu Výstaviště v Holešovicích, měl příležitost setkat se sklem v rozmanitých podobách téměř na každém rohu. Pojmout v rámci jednoho textu veškeré realizace, jejichž autoři pracovali se sklem, je nemožné, čili se zacílím pouze několik studií, firem a designérů.

Ať návštěvník vkročil do tzv. Art Housu (Lapidárium Národního muzea), Superstudia či Openstudia, vždy se mu naskytla příležitost setkat se s rozličným skleněnými artefakty. Od instalací, přes velká svítidla, objekty až po skleněné nápojové sety či vázy. Zastřešujícím tématem letošního ročníku byl sport. Některá studia a designéři se sportovní tématikou pracovali zcela úmyslně, přičemž objekty vznikly přímo pro Designblok. Praxe je ovšem taková, že v rámci přehlídky designéři, studia a firmy prezentují výsledky své roční či dlouhodobé práce bez ohledu na téma, které danému ročníku přisoudili organizátoři Designbloku. Celková tematika tímto postrádá větší smysl, pokud se vystavující studia či jednotlivci nesoustředí přímo na navrhování sportovních zařízení, pomůcek atd. Témata jsou vždy poměrně obecná, čili se pod jejich roušku skryje ledacos. Pojďme se podívat, jak tomu bylo v letošním roce.

SUPERSVĚTLA V SUPERSTUDIU

Samotné názvy jednotlivých výstavních prostor navozují pocit jistého očekávání a v případě Superstudia i jisté exkluzivity. Při vstupu do pravého křídla areálu se návštěvník měl příležitost setkat s prezentací Kavalierglass. Firma se zaměřuje především na výrobu borosilikátového skla a nabízí široký sortiment produktů určených pro domácnost, laboratoře či průmysl. Vedle dnes již klasických subtilních svítidel vyrobených z laboratorního skla, jejichž autorem je studio Dechem, Kavalierglass letos překvapil zcela novou kolekci osvětlovacích těles. Hutně tvarovaná, robustní kvádrovitá stínidla svým tvaroslovím kopírovala stejně tvarované skleněné stoličky. Díky rezistentnímu charakteru borosilikátového skla a tloušťce materiálu jsou stoličky zcela funkční a stínidla působila majestátním dojmem. S ohledem na neotřelý design prototypů je snadno přehlédnutelný i způsob prozatím nedokonalého závěsného systému.

V rámci prestižní přehlídky Designbok v letošním roce vystavovala svítidla i česká společnost Hormen, v jejíž nabídce je vedle světel z nerezu, skla či tvrzené sádry je i série Ellves, jejíž autorkou je architektka Jana Hejdová. Hutně varovaná stínidla foukaná ve sklárně Ajeto se sice vymykají firemnímu sortimentu založenému na světelných tělesech elementárních tvarů, ale obskurní charakter svítidel Ellves rozhodně nepřináší kýžený pocit střetnutí se s tzv. art designem.

Ellves, Jana Hejdová, Hormen, foto: hormen.czEllves, Jana Hejdová, Hormen, foto: hormen.cz

Ve stánku Brokis zazářila kolekce ručně foukaných svítidel KNOT designérského studia Chiaramonte Marin. Kouřová stínidla zavěšená na silných lanech lze vnímat jako reminiscenci na petrolejové lampy ve svěžím a současném pojetí. Představena byla i kolekce svítidel PURO, jejíž autorkou je designérka Lucie Koldová. Systém svítidel je založen na kombinaci vertikálních a horizontálních světelných trubic, s možností regulovat intenzitu světla jednotlivých částí. Jedná se o ambientní osvětlení, které právě díky výše zmíněné regulaci světla, dynamické hře horizontál a vertikál, přináší mnoho variant užití.

KNOT, Chiaramonte Mari, Brokis, foto: brokis.czKNOT, Chiaramonte Mari, Brokis, foto: brokis.cz

Svítidla jiného charakteru představilo studio LampLab, v jejichž produktech se snoubí skandinávský design s českým řemeslem. Jedná se o ručně vyráběná světelná tělesa ve formálně velmi čistém provedení. Součástí kolekce jsou i svítidla Bulls Eye Pendel navržené designérem Boo Seedorfem. Závěsná světla nejsou vyrobena ze skla, které LampLab běžně používá k výrobě stínidel, ale z vysoce leštěné hovězí rohoviny, přičemž výsledný efekt je přinejmenším pozoruhodný a matoucí.

V poměrně velkém stánku v centrální části, prezentovala své produkty také BOMMA. Pokud si BOMMU spojujete především s broušenými nápojovými sety, po letošním Designbloku je nutné přidat další kategorii: světla. V rámci loňského ročníku BOMMA představila svítidla TIM navržené Michalem Froňkem a Janem Němečkem, ovšem letos ve stánku dominovaly veškeré kolekce světel, které pro BOMMU navrhli různí designéři. Z novinek BOMMA prezentovala napr. svítidla SOAP navržené Otou Svobodou, který deformovanými hutně tvarovanými stínidly a pokovem v kombinace s jemným světlem docílil výrazného efektu.

Soap, design Ota Svoboda, BOMMA, foto: http://lighting.bomma.cz/soap/Soap, design Ota Svoboda, BOMMA, foto: http://lighting.bomma.cz/soap/

SUPERDESIGN V SUPERSTUDIU

Veletržní princip Superstudia není žádným tajemstvím a sklo zde bylo k vidění na každém rohu. Instalace Škoda auto byla v principu identická jako vloni. Až na skutečnost, že nad modelem vozu Škoda Kodiaq, jehož střední části kol byly opětně vykládané skleněnými komponenty, visela svítidla Crystal Rock, které pro Lasvit navrhl Arik Levy, nikoli lustry Preciosy, což napovídal o změně partnera. Nikoli však konceptu prezentace.

Milé překvapení se nekonalo ani ve stánku poděbradského výrobce skleněných pilníků a broušeného zboží Blažek Glass. Společnost se soustředí zejména na technologii zušlechťování skla prostřednictvím brusu. Mezi sortiment Blažek Glass patří i broušené skleněné urny, které jsou sice na hony vzdálené těm, jimiž se v rámci letošního Designbloku prezentoval Roman Kvita, ale nutno podotknout, že stále patří mezi zajímavější artikly firemního portfolia. Namísto toho mohl být ten, kdo do stánku Blažek Glass v letošním roce zavítal, svědkem zcela stejné prezentace jako v letech minulých. V rámci přehlídky prezentovaných artefaktů se neuplatňoval klasický hvězdičkový brus, kterým jsou dekorovány mnohé produkty firmy, ale naopak spíše organické či lineární brusy se záměrem docílit trendy designu. Spektrum barev led diodových světel bohužel i letos vdechlo precizně broušeným skleněným stínidlům laciný nádech. Při prezentaci skla zaujímá světlo zásadní roli, kdy jednotlivé objekty ve většině případů výrazně podpoří, což ani v letošním roce opět nebyl případ skleněných výrobků společnosti Blažek Glass.

Blažek Glass, foto: http://www.blazek-lec.czBlažek Glass, foto: http://www.blazek-lec.cz

Je spravedlivé uvést i pozitivní případy prezentace skla v Superstudiu, kde své realizace představila i polská designérka Agnieszka Bar, absolventka Akademie Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta ve Wrocławi. Mezi firmami a studii v neokázalé instalaci prezentovala skleněné mísy foukané do proutěných košů, přičemž z jedné formy může vzniknout pouze jeden skleněný objekt. Agnieszka Bar při navrhování objektů z kolekce Vitka & Vitek skombinovala řemeslné techniky pletení košíků a foukání skla, čímž výsledný produkt získal nový rozměr. Další prezentovaná kolekce Ephemeris objektů tvarovaných z ruky vznikla ve spolupráci s Pieńskimi  sklárnami v Łużyci. Opálové organicky tvarované objekty přetažené vrstvou křišťálového skla v sobě skrývají a místy poodhalují usušené květiny. Díky charakteru hutního tvarování jsou stěny místy tenčí a propouští více světla. Agnieszka Bar ve své tvorbě často experimentuje s povahou skla a i proto zamýšlí kolekci Ephemeries posunout do formy stínidel.

Ephemeris, Agnieszka Bar, foto: http://agnieszkabar.pl/Ephemeris, Agnieszka Bar, foto: http://agnieszkabar.pl/

DESIGN V OPENSTUDIU

V Openstudiu stejně jako minulý rok prezentovali své realizace jak etablovaná studia, tak mladí tvůrci, jejichž pracím bych se v následující části ráda věnovala především.

Dvě. Lenka a Jana Němcovy, dvě sestry, které představily své sólové i společné práce. Lenka ve stánku z recyklovaného molitanu představila vedle broušených skleněných kamenů a křišťálových objektů i nápojový set, který vznikl v rámci semestrálního zasání v Ateliéru skla na Umprum, kde studuje. Čisté tvary tenkostěnných skleněných pohárků a karafy s jemným pokovem působí elegantně, jemně a zároveň netradičně. Společným projektem sester Němcových je stojací lampa na kovové trojnožce s oranžově tónovaným skleněným stínidlem. Lampa evokuje design 70. let a záměrně svým tvaroslovím odkazuje na tělesnou konstituci podmořské medúzy. Jana představila skleněné dózy v barevném i transparentním provedení. V případě výroby hutně tvarovaných opakních dóz, hraje ve výsledném efektu značnou roli i náhoda. Není možné s naprostou jistotou předem určit efekt propojení barev. Právě kolekci barevných dóz považuji za excelentní kombinaci sklářského řemesla a současného designu bez pachuti trendovosti.

Dvě, Lenka a Jana Němcovy, foto: http://www.designblok.cz/Dvě, Lenka a Jana Němcovy, foto: http://www.designblok.cz/

P3L1 je studio Libora Sošťáka a Petry Krausové, kteří v rámci letošního Designbloku prezentovali výsledky své spolupráce. Hutně tvarované a velmi experimentální objekty z uranového skla dekorované gravírováním, jsou ukázkou netradičního přístupu k materiálu. Sošťák i Krausová v minulosti navrhovali světelné instalace pro Lasvit.

Discovery X, P3L1, Petra Krausová a Libor Sošťák, foto:http://www.p3l1.com/glassDiscovery X, P3L1, Petra Krausová a Libor Sošťák, foto:http://www.p3l1.com/glass

V rámci loňského ročníku Designbloku debutovalo designérské duo Sebastian Kitzberger a Štěpán Smetana se sérií ručně tvarovaných svítidel Beginning. V letošním roce Kitzberger se Smetanou představili kolekci skleněných objektů Still Life inspirovaných barokními zátišími. 
Experimentální charakter objektů podtrhují způsoby jejich vzniku i otevřené možnosti užití. Těla nádob jsou foukaná do forem vyrobených z ovoce a zeleniny. Návštěvník měl příležitost setkat se s tvary různých odrůd dýní, vodními melouny atd. ve skleněném provedení. Hrdla objektů byla přiklopena kovovými víčky s hutně tvarovanými skleněnými prvkemi, což celku dodalo odlehčený charakter.

Still Life, Sebastian Kitzberger a Štěpán Smetana, foto: Tomáš SlavíkStill Life, Sebastian Kitzberger a Štěpán Smetana, foto: Tomáš Slavík

V jednom stánku představili své práce studenti Ateliéru skla Umprum, tedy Vendulka Prchalová, Eduard Seibert, Barbora ŠtefánkováHelena Todd, přičemž jejich přístup ke sklu se výrazně odlišuje. Vendulka Prchalová představila volnější pojetí skla v rámci realizace Lokomoce. Dřevěný stůl s otvory, do nějž jsou zasazeny opálové vázy, je určen na umístění řezaných květin. Autorka narušila jisté archetypy jak váz, tak stolu, na němž vázy nejsou postaveny, přímo do něj zasazeny. Eduard Seibert představil set Delicate z řezaného skla. Řezaný materiál snoubený s křehkostí a čistou formou je ve výsledném pojetí Seiberta velmi působivým kompromisem mezi surovostí a delikátností skla.

Set Delicate, Eduard Seibert, foto: https://www.facebook.com/seibert.eduard/Set Delicate, Eduard Seibert, foto: https://www.facebook.com/seibert.eduard/

Barbora Štefánková vystavila set na přípravu kombuchy, v němž sklo skombinovala se dřevem a kovem. Helena Todd, která ve své tvorbě často experimentuje a kombinuje jednotlivé materiály. V rámci Designbloku představila šperky inspirované ryze přírodními tvary a pěstními zbraněmi. Vedle prstenů a náhrdelníků byl ve stánku k vidění i nápojový set Tíha večera určený na whiskey. Křišťálová karafa i sklenice foukané do formy jsou ve spodní části doplněny černými tavenými prvky evokující strukturu a povrchu kamene. V rámci prezentace představila i schránky na zubní protézy, které Todd navrhla jako důstojnější variantu k plastovým krabičkám. Zde autorka skombinovala velmi efektně sklo a hovězí kůži, čímž vytvořila překvapující efekt. 

ZAMĚŘENO NA SPORT

Pokud bychom se podívali na skleněné realizace, do nichž se přímo promítla tematika sportu, ráda bych se zmínila o dvou projektech. Prvním je série světel designérského dua LLEV, tedy Evy a Marcela Mochalových. Hutně tvarovaná závěsná svítidla ve tvaru tenisových raket vyrobena přímo pro Designblok sice báječně korespondují s tematikou sportu, ale jejich vizuální ani koncepční kvalita nedosahují jiných produktů navržených studiem LLEV, které v rámci přehlídky naštěstí byly také k vidění. Druhý jsou zrcadla Lukáše Nováka, čerstvého absolventa Ateliéru skla pražské Umprum. Novák v rámci svého diplomového projektu reinterpretoval tradiční techniku výroby broušených benátských zrcadel, jejichž vizuál skombinoval se sportovní estetikou. Dvě ze zrcadel kolekce Fragile Collection byla instalována v Art House a jeden kus v Openstudiu v rámci soutěžní přehlídky Diploma Selcetion.

Fragile Collection, Lukáš Novák, foto: Anna PleslováFragile Collection, Lukáš Novák, foto: Anna Pleslová

Závěrem je nutné zdůraznit, že Designblok je bezesporu důležitou a v českém prostředí jedinou akcí svého druhu. Mezi nově vzniklými přehlídkami, jejichž charakter je poměrně odlišný, si Designblok udržuje i díky své tradici neochvějnou pozici. K cenám Designbloku a jejich vítězům jsem se nevyjádřila zcela záměrně, protože v některých případech pouze upevňují fetišizaci designu a nekritický pohledu na tvůrce. Letošní ročník Designbloku mne místy mile překvapil jinde naopak a s respektem na tematickou linku organizátorského týmu, jej v každém případě beru sportovně.

Galerie

Další články