Odvážný krok. Návrhář Jan Černý se pokouší omladit sortiment českých módních dinosaurů

Spojení zavedené ikonické značky s invencí mladého designéra. Jak taková spolupráce může fungovat nebo naopak zkrachovat? Spolupráce firmy Botas s designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem bohužel skončila fiaskem, které otřáslo obuvnickým průmyslem. Z nadějného vzkříšení ikonické značky sešlo, a kdo úpadek této spolupráce zaznamenal, sotva by si hned troufl se do podobné pozice dostat. Naštěstí máme mezi sebou i odvážné designéry jako je Jan Černý, který se rozhodl nemít předsudky a spojil své síly s ikonickou značkou Prestige. Výsledek je ohromný.

Obuvnické odvětví koncem minulého roku zasáhla nepříjemná záležitost. Dvojice mladých designérů Jan Kloss a Jakub Korouš se rozhodli pro refresh známé značky obuvi Botas. Svým designem firmu značně občerstvili a vyklubala se na svět spolupráce. Mezi lidmi se stal redesign Botas velmi populárním a vše nasvědčovalo zářivé budoucnosti. Firma však neoprávněně zasáhla do autorských práv designérů a společné úsilí se začalo rozpadat. Botasky 66 se tak jeví jako odstrašující případ.

Botasky 66, fiasko ze spolupráce Jan Kloss,  Jakub Korouš x Botas | Foto: BOD BOD BODBotasky 66, fiasko ze spolupráce Jan Kloss, Jakub Korouš x Botas | Foto: BOD BOD BOD

Nebylo by ale správné házet všechny do jednoho pytle, a tím se také řídil mladý designér Jan Černý. Už během svých studií na zlínské Baťově univerzitě spojil svou sílu s firmou Moleda, výrobcem legendárních bot značky Prestige, a dal tak možnost vzniknout nové hvězdné spolupráci. Obuv, kterou navrhl, měla původně posloužit pro přehlídku na MBPFW v roce 2018. Po tom, co se však redesign prestižek setkal s ohromným ohlasem veřejnosti, rozhodl se je Jan společně s Moledou uvést na trh.

Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana ČernéhoSpolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého

Spojení lokální firmy a designéra

Jan svou spoluprací podporuje české dodavatele a firmy a produkt vzniká kompletně na území České republiky. Je to ekologická a udržitelná spolupráce s firmou, která je pro nás ikonou. Černého návrhy odrážejí jeho estetiku a zároveň perfektní řemeslné zpracování a použití technologie. Veškeré boty je možno také objednat, a to přímo na Janově webu.

Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana ČernéhoSpolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého

Co k celé věci prozradil sám Jan?

Jak funguje tvá spolupráce a komunikace s firmou Prestige? Jsou k tobě vstřícní a otevření?

JAN: Kdyby lidi v Moledě (firma, která vyrábí Prestige) nebyli otevření novým věcem, nikdy by ta spolupráce nevznikla. Všechno to funguje hlavně díky tomu, že jsou to profesionálové, kteří umí vyrobit kvalitní produkt a mají zájem se posouvat do rovin, kde dříve nebyli.

Když jsi do spolupráce vstoupil, byl sis vědom kauzy s Botas 66? Sledoval jsi ji?

JAN: Sledoval jsem ji okrajově, naše spolupráce s prestižkami je ale založená hlavně na osobní bázi a na vzájemném zájmu vytvořit něco jedinečného, navíc jsem měl jasný target a obě strany jsme věděly, že udělat společnou botu je pro nás skvělá příležitost. Vůbec teď nemyslím zisk, ale spíš posouvání hranic v českém designu pro mladou generaci.

Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana ČernéhoSpolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého

Neměl jsi obavy, že by tě mohl potkat podobný osud jako designéry Klose a Korouše?

JAN: Neměl, jak říkám, osobní rovina naší spolupráce s Moledou je nad jakékoliv smlouvy. Vždycky dávám přednost své intuici, které věřím a která mě zatím pokaždé dovedla dál než kalkul a tabulky. Design a tvoření je založené na pocitu a já věřím, že si ho člověk může pilovat a tříbit.

Je skvělé, že i po tomhle fiasku už nějakou dobu funguje tahle tvá kolaborace s Prestige. Máte v plánu společně něco dalšího rozvíjet?

JAN: Díky, momentálně jsme se posunuli tím, že boty nejsou dostupné už jen na předobjednávku na webu, ale taky v kamenném concept storu a e-shopu The Room by Basmatee. Vznikla také kampaň na všechny colorways bot a uvidíme, jaké novinky přinese nová sezona, která bude představená na mé show v březnu.

Jan Černý jako nový kreativní ředitel Kara

Ještě před publikováním našeho společného rozhovoru se k nám do redakce dostala zpráva, že se Jan stává novým kreativním ředitelem tradičního českého výrobce kožené a kožešinové módy KARA Trutnov. Po půlroční stáži v pánské divizi luxusního módního domu Louis Vuitton se tak přesouvá k lokálnímu výrobci. Do role ho obsadil nový investor firmy Michal Mička, který před nedávnem ovládl také Pietro Filipi. Svou první kolekci v roli vedoucího designéra představí Černý na podzim letošního roku, první vlaštovky ve formě kožených doplňků slibuje firma už na léto.

Nová kampaň značky KARA pro jaro 2020, na které se podílel svým kreativním vedením Černý. | Foto: Benedikt Renč pro KARANová kampaň značky KARA pro jaro 2020, na které se podílel svým kreativním vedením Černý. | Foto: Benedikt Renč pro KARA

O spolupráci říká: „KARU vnímám jako značku, která má v Česku i na Slovensku dlouholetou tradici i velký prodejní zásah (kolem 50 obchodů). Můj vlastní brand je na rozdíl od KARY okrajovější, svými designy tak nyní mohu zasáhnout větší a rozmanitější publikum. Nastal ten správný čas na rebranding, a to i díky novému logu. Postupně posouvám celkový vizuální koncept značky, snažíme se o zajímavější focení a lokace. Chci z KARY vytvořit minimálně moderní evropskou značku a nebojím se říct i světovou. Je to pro mě výzva.“

Je možné skloubit práci s kůží a udržitelnost? „Osobně si myslím, že důležité jsou informace. Musíte vědět, odkud kožešina pochází, a zda se se zvířaty dobře zachází. Právě proto je pro mě kůže nejvíce udržitelný materiál a mým největším cílem v KAŘE je vytvořit nadčasové kusy dámského i pánského šatníku. Kožená bunda by se v rodině měla dědit z matky na dceru a z otce na syna.“

Spolupráci odstartovala nová vizuální identita z dílny Studia Najbrt. | Zdroj: archiv firmySpolupráci odstartovala nová vizuální identita z dílny Studia Najbrt. | Zdroj: archiv firmy

Nová kampaň značky KARA pro jaro 2020, na které se podílel svým kreativním vedením Černý. | Foto: Benedikt Renč pro KARANová kampaň značky KARA pro jaro 2020, na které se podílel svým kreativním vedením Černý. | Foto: Benedikt Renč pro KARA

Gratulujeme Janovi a přejeme českému trhu více odvážných značek jako je Moleda či Kara.

Související

Botasky 66 končí. Designéři, kteří stáli za úspěšným vzkříšením socialistické značky, ohlásili konec
Móda a šperk

Botasky 66 končí. Designéři, kteří stáli za úspěšným vzkříšením socialistické značky, ohlásili konec

Karolína Vránková - 14. 10. 2019 - 5 min.

Designem k prosperitě – Botas
 

Designem k prosperitě – Botas

Tereza Vernerová Volná - 28. 2. 2013 - 3 min.

Nová kolekce botasek
 

Nová kolekce botasek

Zuzana Kučerová - 10. 5. 2012 - 2 min.

Botasky se vrací
Ostatní

Botasky se vrací

Barbora Drachovská - 14. 7. 2009 - 4 min.

PULSE 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž