Spojení zavedené ikonické značky s invencí mladého designéra. Jak taková spolupráce může fungovat nebo naopak zkrachovat? Spolupráce firmy Botas s designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem bohužel skončila fiaskem, které otřáslo obuvnickým průmyslem. Z nadějného vzkříšení ikonické značky sešlo, a kdo úpadek této spolupráce zaznamenal, sotva by si hned troufl se do podobné pozice dostat. Naštěstí máme mezi sebou i odvážné designéry jako je Jan Černý, který se rozhodl nemít předsudky a spojil své síly s ikonickou značkou Prestige. Výsledek je ohromný.
Obuvnické odvětví koncem minulého roku zasáhla nepříjemná záležitost. Dvojice mladých designérů Jan Kloss a Jakub Korouš se rozhodli pro refresh známé značky obuvi Botas. Svým designem firmu značně občerstvili a vyklubala se na svět spolupráce. Mezi lidmi se stal redesign Botas velmi populárním a vše nasvědčovalo zářivé budoucnosti. Firma však neoprávněně zasáhla do autorských práv designérů a společné úsilí se začalo rozpadat. Botasky 66 se tak jeví jako odstrašující případ.
Botasky 66, fiasko ze spolupráce Jan Kloss, Jakub Korouš x Botas | Foto: BOD BOD BOD
Nebylo by ale správné házet všechny do jednoho pytle, a tím se také řídil mladý designér Jan Černý. Už během svých studií na zlínské Baťově univerzitě spojil svou sílu s firmou Moleda, výrobcem legendárních bot značky Prestige, a dal tak možnost vzniknout nové hvězdné spolupráci. Obuv, kterou navrhl, měla původně posloužit pro přehlídku na MBPFW v roce 2018. Po tom, co se však redesign prestižek setkal s ohromným ohlasem veřejnosti, rozhodl se je Jan společně s Moledou uvést na trh.
Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého
Spojení lokální firmy a designéra
Jan svou spoluprací podporuje české dodavatele a firmy a produkt vzniká kompletně na území České republiky. Je to ekologická a udržitelná spolupráce s firmou, která je pro nás ikonou. Černého návrhy odrážejí jeho estetiku a zároveň perfektní řemeslné zpracování a použití technologie. Veškeré boty je možno také objednat, a to přímo na Janově webu.
Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého
Co k celé věci prozradil sám Jan?
Jak funguje tvá spolupráce a komunikace s firmou Prestige? Jsou k tobě vstřícní a otevření?
JAN: Kdyby lidi v Moledě (firma, která vyrábí Prestige) nebyli otevření novým věcem, nikdy by ta spolupráce nevznikla. Všechno to funguje hlavně díky tomu, že jsou to profesionálové, kteří umí vyrobit kvalitní produkt a mají zájem se posouvat do rovin, kde dříve nebyli.
Když jsi do spolupráce vstoupil, byl sis vědom kauzy s Botas 66? Sledoval jsi ji?
JAN: Sledoval jsem ji okrajově, naše spolupráce s prestižkami je ale založená hlavně na osobní bázi a na vzájemném zájmu vytvořit něco jedinečného, navíc jsem měl jasný target a obě strany jsme věděly, že udělat společnou botu je pro nás skvělá příležitost. Vůbec teď nemyslím zisk, ale spíš posouvání hranic v českém designu pro mladou generaci.
Spolupráce Jan Černý x Prestige | Zdroj: archiv Jana Černého
Neměl jsi obavy, že by tě mohl potkat podobný osud jako designéry Klose a Korouše?
JAN: Neměl, jak říkám, osobní rovina naší spolupráce s Moledou je nad jakékoliv smlouvy. Vždycky dávám přednost své intuici, které věřím a která mě zatím pokaždé dovedla dál než kalkul a tabulky. Design a tvoření je založené na pocitu a já věřím, že si ho člověk může pilovat a tříbit.
Je skvělé, že i po tomhle fiasku už nějakou dobu funguje tahle tvá kolaborace s Prestige. Máte v plánu společně něco dalšího rozvíjet?
JAN: Díky, momentálně jsme se posunuli tím, že boty nejsou dostupné už jen na předobjednávku na webu, ale taky v kamenném concept storu a e-shopu The Room by Basmatee. Vznikla také kampaň na všechny colorways bot a uvidíme, jaké novinky přinese nová sezona, která bude představená na mé show v březnu.
Jan Černý jako nový kreativní ředitel Kara
Ještě před publikováním našeho společného rozhovoru se k nám do redakce dostala zpráva, že se Jan stává novým kreativním ředitelem tradičního českého výrobce kožené a kožešinové módy KARA Trutnov. Po půlroční stáži v pánské divizi luxusního módního domu Louis Vuitton se tak přesouvá k lokálnímu výrobci. Do role ho obsadil nový investor firmy Michal Mička, který před nedávnem ovládl také Pietro Filipi. Svou první kolekci v roli vedoucího designéra představí Černý na podzim letošního roku, první vlaštovky ve formě kožených doplňků slibuje firma už na léto.
O spolupráci říká: „KARU vnímám jako značku, která má v Česku i na Slovensku dlouholetou tradici i velký prodejní zásah (kolem 50 obchodů). Můj vlastní brand je na rozdíl od KARY okrajovější, svými designy tak nyní mohu zasáhnout větší a rozmanitější publikum. Nastal ten správný čas na rebranding, a to i díky novému logu. Postupně posouvám celkový vizuální koncept značky, snažíme se o zajímavější focení a lokace. Chci z KARY vytvořit minimálně moderní evropskou značku a nebojím se říct i světovou. Je to pro mě výzva.“
Je možné skloubit práci s kůží a udržitelnost? „Osobně si myslím, že důležité jsou informace. Musíte vědět, odkud kožešina pochází, a zda se se zvířaty dobře zachází. Právě proto je pro mě kůže nejvíce udržitelný materiál a mým největším cílem v KAŘE je vytvořit nadčasové kusy dámského i pánského šatníku. Kožená bunda by se v rodině měla dědit z matky na dceru a z otce na syna.“
Spolupráci odstartovala nová vizuální identita z dílny Studia Najbrt. | Zdroj: archiv firmy
Gratulujeme Janovi a přejeme českému trhu více odvážných značek jako je Moleda či Kara.