Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Nová vizuální identita sportovního klubu Sparta | Zdroj: navzdysparta.cz Nová vizuální identita sportovního klubu Sparta | Zdroj: navzdysparta.cz

Odvážná Sparta? Netradiční pohled na novou vizuální identitu sportovního klubu z Letné

Fotbalová Sparta má nový koncept vizuální identity. Jedná se spíše o rebrand loga, posílení klubové identity a sjednocení celého vizuálního stylu. Sparta neprojevila takovou odvahu jako třeba Juventus, který nahradil romantický erb zcela novou, jednoduchou značkou, ale stejně – jedná se o zásadní krok v historii klubu a dobře vybraný slogan „Moderně, ale s respektem k tradici“ vysvětluje vše podstatné.

Sjednocení vizuálního stylu funguje, myšlenka exkluzivního písma pro klub je skvělá, to se ostatně osvědčilo i u již zmiňovaného Juventusu, který také přišel s abecedou šitou na míru. I v případě Sparty hraje písmo dominantní roli v celém vizuálním stylu. Pro prezentaci je silným nástrojem, s každým nápisem ponese Sparta svou identitu, jednotný font bude používán pro všechny tiskoviny, včetně klubového časopisu. Vizuální koncept vytvořila agentura Go4Gold, autorem abecedy je Šimon Matějka.

Nové písmo Sparty s názvem Železná | Zdroj: navzdysparta.czNové písmo Sparty s názvem Železná | Zdroj: navzdysparta.cz

Co je to vlastně fotbal?

Jedni o fotbalu tvrdí, že dívat se, jak dvě jedenáctky honí balon, je totální ztráta času, ale příznivci s tím nesouhlasí. Je to vzrušující a inteligentní zábava. Což by – když se podaří zakončit pohlednou kombinaci střelou do branky – tak i mohlo být.

Pokud vás vědecký zájem vyžene až na stadion Emirates v severním Londýně, čeká vás tam nejedno překvapení. Nejvíc vás asi zaujme složení publika. Nepotkáte tu hloučky výtržníků, kterým kouká z očí konflikt, ale přemýšlivé tváře studentů, byznysmenů v dobře padnoucích oblecích, sem tam i nějakou tu hvězdu stříbrného plátna či popstar hudebního průmyslu. Oproti naší domovině vás zaskočí množství dívek a žen, jakož i rodičů s dětmi v obecenstvu, kteří se chovají podle našich měřítek podivně – například zatleskají za povedenou akci i soupeři. No tohle!

Nová identita v praxi | Zdroj: navzdysparta.czNová identita v praxi | Zdroj: navzdysparta.cz

A když máte opravdu velké štěstí a připletete se k zápasu, kam se zrovna přišel rozloučit se svojí fotbalovou kariérou v klubu FC Arsenal Tomáš Rosický, nebo se stanete součástí „mexické vlny“ o síle 70 000 veselých diváků, máte z toho zážitek na celý život. Kdo by neznal přezdívku Bílý balet, kterou se honosí fotbalisté Realu Madrid, předvádějící na pažitu hotovou symfonii.

Pro ty ostatní, které fotbal absolutně nezajímá, krátký popis: Zelená je tráva, fotbal, to je hra, a ten míč kulatý, věc je záludná. Když se týmu daří, říká se mu „naši“. Naši vyhráli a tak podobně. Pozor na záměnu „jedu k našim“, případně „naši mě zabijou“ – zde se nejedná o klubovou příslušnost. Naši = náš tým.

Sparta v novém

Fotbalová Sparta kompletně vyměnila jednotný vizuální styl a myslela nejen na interní řešení administrativních tiskovin a promo materiály, ale také na fanoušky. Sportovní fanoušek je člověk, který reaguje podrážděně, když cítí nespravedlnost v průběhu krásné a inteligentní hry, nebo mu bylo změněno něco, na co byl zvyklý. Například logo klubu.

Důkazem, že prosadit novou vizuální identitu sportovního klubu není jednoduché, jsou například týmy Evertonu nebo Barcelony, kde management pod tlakem veřejnosti od záměru upustil. Sparťanští komerční vývojáři na to šli chytřeji – zdůraznili, že se jedná o změnu s vazbou na tradice. K prezentaci nové identity vytvořili webové stránky, předem odpovídající na otázky oponujících fans. Skvělý nápad! Najdeme zde vysvětlení, mimo jiné že je třeba reagovat na digitalizaci nebo že každý dílčí grafický prvek sparťanské identity vychází z více než stodvacetileté tradice klubu.

Využití nového vizuálu v praxi | Zdroj: navzdysparta.czVyužití nového vizuálu v praxi | Zdroj: navzdysparta.cz

K zamyšlení je trikolora, která je vysvětlována jako tradiční trojkombinace Sparty a její původ je datován do roku 1893. Vysvětlení je prosté – žlutá a červená jsou barvy Prahy a modrá je tam jako symbol Evropy. Opravdu? Nedá se ale vyloučit, že někde v Transylvánii žije někdo (hrabě Drákula?) komu už 120 let vrtá v hlavě, co dělá na dresu Sparty rumunská vlajka??? Tři hvězdy nad S zas podle tvůrců připomínají 36 ligových titulů (zajímavá matematika!), spíše ale budí dojem, že jde o ne zcela luxusní tříhvězdičkový hotel nebo koňak. Z loga zmizel nápis fotbal, což je nejspíš promyšlený marketingový tah, cílený na méně informované fanoušky hokeje.

Využití nového vizuálu v praxi | Zdroj: navzdysparta.czVyužití nového vizuálu v praxi | Zdroj: navzdysparta.cz

Stejně jako hráči přesvědčivě simulují a s bolestivou grimasou se kácejí na zem, kdykoliv se na ně soupeř jen křivě podívá, bezchybná je i simulace vizuálního stylu na upomínkových předmětech, tzv. merchandisingu. Zboží pro fanoušky je velmi důležité, posiluje ducha kolektivu, fotbalové PR, ale hlavně – generuje zisk. K nahlédnutí je malá ochutnávka.

Významným produktem, který zatím nebyl vedením prezentován, je tzv. fanouškovský šál, do něhož se v zimě hrdě halí divák i fotbalový funkcionář a v létě slouží jako vrtule k vyjádření emocí v kotli (sektor nejvěrnějších) nebo snad k víření odéru z párků, zakoupených o přestávce u stánku s pivem? (Propojení piva a sportu je fenomén, který si necháme na jindy.) Poslední důležitou položkou je miniatura dresu, přicucnutá na skle auta. Úkolem v zatáčkách se bimbajícího dresíku je vysílat ostatním účastníkům provozu signál/výstrahu, kterému sportovnímu klubu řidič fandí.

Chorvatší fanoušci a fanoušci Bohemians Praha slaví sportovní úspěch. | Zdroj: Kristina FišerováChorvatší fanoušci a fanoušci Bohemians Praha slaví sportovní úspěch. | Zdroj: Kristina Fišerová

A zatímco vyčerpaní autoři nového vizuálního stylu vypínají přehřáté počítače a těší se na zasloužený odpočinek, v potu tváře pracující otec rodiny odkládá v předsíni svrchník a netrpělivě vyjímá z šatníku pečlivě uložený sportovní oděv. Zevrubně jej prohlíží, obléká a před zrcadlem pečlivě uhladí všechny záhyby dresu. Od této chvíle již není jen člověkem, stal se členem týmu! Sparta!!! Usedá k televizoru. Prodírá se co nejblíže k plátnu na náměstí. Fanoušci roztáčejí vrtule. Už to začalo! Pojďme, chlapci, pojďme do toho, hej, pojďme do toho, hej, pojďme do toho!

Trenér přešlapuje před parádním rollupem s logy sponzorů a rozpačitě vysvětluje: Měli jsme hodně šancí, ale takový je fotbal.

Další články